חדשות היום

הקורונה בשירות איומי הסייבר

מסתבר שהמגפה העולמית מהווה כר פורה לאיומי סייבר בדגש על המכשירים בבית * אנחנו חשופים כעת למגוון רחב של התקפות גם ממקומות שלא חשבנו עליהם דוגמת שואב אבק או מוניטור תינוקות * אם לא די בכך הילדים חשופים מאי פעם * אז כיצד בכל זאת ניתן להתגונן

מגפת הקורונה גרמה לעולם אותו הכרנו להשתנות. למדנו לעבוד מרחוק אגב תפעול זום מבית הספר של הילד, לבשל יותר בבית, להתרחק, לעטות מסיכה ועוד. עם ההתכנסות לתוך הבתים, אנחנו גם חשופים כעת הרבה יותר לפריצות סייבר וחדירה לפרטיות. רובנו לא יודעים אולי, אבל מרבית המכשירים בבית מהווים פרצה להתקפת סייבר, חלקם אף מפתיעים במיוחד דוגמת שואב האבק הרובוטי או המוניטור שמכוון למיטה של התינוק.

חברת אלוט הישראלית פיתחה מענה מלא לכלל איומי הסייבר, בכל מקום ובכל רשת בה נמצא. הפתרון, Allot Secure, מהווה אמצעי ייחודי להגנה היקפית על כלל הרשתות בהן אנו פועלים: הרשת הביתית באמצעות קישורי WiFi או LAN; הרשת של המפעיל 4G או בימים אלה עם המעבר הראשוני ל-5G; ואפילו ברשתות זרות, אליהן אנו מתחברים לרגע, בישיבתנו בבתי קפה או בשדה התעופה (כשנחזור עליהם ביום שאחרי הקורונה) או בארגונים חדשים אליהם הגענו.

איור 2: תרשים הגנת סייבר ע”י Allot HomeSecure

זה יכול להיתפש כמשהו מורכב מדי, שמצריך את משתמש הקצה בניהול מלא של כלל הקישוריות אל מול הרשתות השונות בכדי להיות בטוח שהוא מוגן, אלא שהמענה של אלוט פשוט וקל, ובכך גם היתרון הגדול שבו: ספק השירות מטמיע את הפתרונות, עם אפס התערבות מצד המשתמש, וללא תפעול או דרישה להתקנת אפליקציה. האינטרס המשותף של המשתמש בהבטחת הגנה היקפית ושקט נפשי, כמו גם האינטרס של מפעיל התקשורת לייצר פתרון שלם עבור המשתמש ובהתאמה גם מחויבות גבוהה יותר מצדו, מוביל לכך שהפתרון החדש מאומץ בחום ומהווה את האלטרנטיבה הטובה והפשוטה ביותר להשגת מקסימום הגנה מפני תקיפות סייבר. המשתמש יודע כעת שהוא מוגן מפני איומי סייבר, כולל “תוכנות זדוניות”, ניסיונות “פישינג” ודרישות כופר, והכל בממשק קל לשימוש המציע התראות ודיווחים על ניסיונות פריצה.

אז אכן מדובר על מערכת אחת אחודה שמסונכרנת עם כלל הרשתות עליהן פועל משתמש הקצה, אך מטבע הדברים החשיפה שמטרידה יותר מכל את המשתמש היא זו שעלולה להתאפשר במרחב הבייתי, פתרון ה-HomeSecure של אלוט. אייל יאיר, סמנכ”ל מוצר HomeSecure באלוט, קובע שהקורונה האיצה משמעותית את סיכוני פריצות ההאקרים והתקפות הסייבר על הרשת הבייתית, עד כדי כך ש-80% מסך איומי הסייבר בתקופת הקורונה, עושים למעשה שימוש במגיפה כדי לבצע מתקפה. יאיר מעריך כי מגמת האיומים הביתיים רק תעלה ככל שיותר ויותר מכשירים הופכים לחכמים ומחוברים לרשת (IoT). “אנשים צריכים להכיר בעובדה פשוטה, שניתן לצלם את הבית שלהם באמצעות המצלמות המחוברות, או לדבר עם הילד באמצעות הצעצועים החכמים. האפשרויות בלתי מוגבלות אך ניתן להתגונן בצורה יעילה. פתרון HomeSecure מוטמע בראוטר הביתי, ואלוט משתפת פעולה עם כל השמות הגדולים בתעשיות ערכות השבבים ויצרני הראוטרים”.

על פי הנתונים האחרונים שנאספו על ידי אלוט ביבשת אירופה ברבעון השלישי של 2020, מספר המשתמשים הממוצע באירופה שחוו אירוע ביטחון סייבר עמד על 24%, והוא גדל מדי חודש ונאמד בכ-26% בספטמבר. יותר מכך, בחודשים האחרונים בלבד הופצו יותר מ-700 גרסאות שונות לתוכנות זדוניות וכ-50 אלף כתובות זדוניות חדשות לאתרים התגלו ברשת בניסיון לפגוע בגולשי האינטרנט. ברור כי הזמן הגובר מול המסכים, לצרכי עבודה, קניות או פנאי, תורם לעלייה בניסיונות ההתקפה.

על פי המידע הנאסף באלוט, ניסיונות “פישינג” אהובים במיוחד על פושעי סייבר, ומייצגים מעל 50% מכל אירועי החסימה בשלהי השנה שעברה. ניסיונות אלה רק גברו בעקבות המגפה, תוך שימוש בפחד הגובר של המשתמשים וחוסר הוודאות על מנת לגנוב זהות, כסף או חומרים רגישים ישירות מהמחשב. באמצעות אתרי דמה, הקשים מאוד לזיהוי, נפוצו אתרים המציעים מידע “מהימן” על דרכי התגוננות מפני הנגיף, וזאת תמורה לדולרים בודדים. משתמשים שהתפתו להכניס את פרטי כרטיס האשראי לאתר נפגעו מפישינג שהוביל לגניבת הפרטים של בעלי כרטיסי האשראי.

דוגמה נוספת, להאקרים יש את הכלים כדי לזהות חולשות בראוטר הביתי, משנים את ההגדרות בו (DNS) ומשם המרחק לגניבת זהויות ופגיעה בפרטיות קצרה מאוד. באופן הזה הופנו משתמשים שגולשים לכתובות המוכרות ומופנים לאתרים מזויפים, לדוגמא לאתר שקרי שהוצג לכאורה כאתר הרשמי של ארגון הבריאות העולמי שמייצל מידע על מגפת ה-COVID-19, ומחשביהם הודבקו בוירוסים או בתוכנת רוגלה אחרות. פתרון ה-HomeSecure היושב בנתב הביתי מציע שכבת קוד מאוד רזה ויעילה בניטור מלא של כלל סיכוני הרשת, אלו המגיעים מחוץ לבית כמו גם אלו המתעוררים מפנים הבית, שיודעת לנטר, למנוע ולהציג סטטיסטיקה גולמית בפני המשתמש לגבי מהות ואופי ניסיונות הפריצה וכן להדריך, במידת הצורך, את המשתמש באופן פשוט כיצד לפתור בעיות אם חלילה מתהוות. העובדה שהפתרון של אלוט ממוקם בראוטר הבייתי עצמו מקצר באופן משמעותי גם את זמן התגובה, ובכך מסייע בפתרון מידי של כל בעיה וללא צורך בצריכת משאבי מחשוב נוספים.

כדי שהבית כולו יהיה מוגן, כלל מכשירי הבית שעלולים להיות חשופים למתקפות צריכים להיות מוגנים. HomeSecure עושה זאת באופן אוטומטי ומבטיח את ההגנה המלאה על הרשת, על כל מכשיר המחובר לרשת ועל הראוטר עצמו. אבל אלוט לא הסתפקה בכך, ופיתחה יכולות גם לסינון תכנים לא ראויים כדי לאפשר להורים את מידת הביטחון הנדרשת כשהילדים גולשים ברשת ממכשירים שונים, גם אם אלה יוצאים מסביבת הרשת הבייתית ונודדים לרשתות זרות. סגירת מערכת החינוך והמעבר ללמידה מרחוק, חשפו את הילדים ובני הנוער לשלל איומים מסוכנים. כיום המורים מודעים לבעיה, ודורשים לדוגמה מצלמה פתוחה במהלך שיעורי הזום על מנת למנוע כניסה של גורמים לא מורשים לשיעורים המקוונים, אבל סגירת חוגים ומסגרות נוספות אחר הצהריים גרמו לילדים לשבת שעות מול המסכים, והסיכון בגלישה לאתרים בעלי תוכן לא ראוי עולה.

פתרון ה-Parental Control של אלוט מבטיח לתזמן לילד זמן מסך, אישור שימוש באפליקציות, התראות על חשיפה לתכנים לא ראויים, ביטול אפשרות לגלוש לאתרים מסוימים שאלוט יודעת להגדירם כאתרי פורנו, הימורים ועוד עשרות רבות של קטגוריות ולמעשה לספק בידי ההורה שליטה מלאה על האקו-סיסטם האינטרנטי של הילד.

אלוט מייצגת תפישה הוליסטית כפתרון לבעיית מתקפות הסייבר, באופן שיעביר את האחריות לכך למפעילי התקשורת, שמצדם ישמחו להעניק שירותי ערך מוסף נוספים עבור הלקוחות ולהגדיל את שביעות הרצון שלהם מהשירות. באלוט מאמינים כי בעידן בו מספר האינטראקציות שלנו ברשת מכפיל עצמו מדי כמה שנים ומספר המכשירים המחוברים לרשת גדל אף הוא במהירות, רק פתרון כולל, סוג של פוליסת ביטוח מקיפה מפני כלל איומי הרשת בכל מקום, הוא שעשוי להפוך לפתרון האופטימאלי ולאפשר הגנה אפקטיבית של ממש אל מול איומי הרשת.

אייל יאיר, סמנכ”ל מוצר
HomeSecure באלוט
קרדיט צילום: אלוט


אייל יאיר, סמנכ"ל מוצר ALLOT ,HomeSecure

תגובות סגורות