כיצד למקסם דטה אנליטיקס בארגון?

מידע הפך בשנים האחרונות לאחד הנכסים החשובים ביותר של העסק. בעוד נפח המידע הגלובלי צומח בקצב מסחרר, כך יותר עסקים רוצים לדעת למנף אותו בצורה מיטבית על מנת לקדם יוזמות, לבנות אסטרטגיות ולבצע החלטות מושכלות שיגדילו את המכירות, הפרודוקטיביות והיעילות הארגונית.

דטה אנליטיקס הוא אחד הכלים המרכזיים המספקים תובנות קריטיות לביצוע החלטות עסקיות. בהסתמך על מאגרי מידע נאותים, כלי דטה אנליטיקס מייצרים בסיס נתונים על פיו ללמוד על התנהגות השוק ולגלות מגמות דומיננטיות. אך על מנת להפיק תובנות נכונות שיובילו את העסק לכיוון הנכון, מאגרי המידע צריכים להיות מדויקים.

אתגרי המידע

מקורות המידע שמשתמשים בהם עסקים לטובת דטה אנליטיקס כוללים מידע שנאסף אודות לקוחות, מידע ציבורי מצד שלישי, הכולל מידע ממשלתי ומידע שנשאב מהאינטרנט ומידע קנייני. על סמך מידע זה נבנים סטים גדולים של דטה המהווים בסיס להפקת תובנות.

עובדה זאת מציבה מספר אתגרים משמעותיים בתחום, בהם למנות נפחי מידע אדירים שיש לאסוף אוטומטית, לנהל ולאבטח, הצורך לאסוף מידע משמעותי ואקטואלי ולא להסתמך על מידע ארכאי, שימוש במידע ממקורות שונים בעלי פורמט שונה וכן אתגרים הקשורים ביכולת לשלוף מידע בקלות כשצריך אותו או להגדיל את האנליזה עם הגידול בנפח המידע הארגוני.

אך האתגר המשמעותי ביותר של הדטה אנליטיקס הוא איכות המידע. אין דבר מזיק יותר למערכות הדטה אנליטיקס ממידע לא מדויק. דוח של דן אנד ברדסטריט, שפורסם לאחרונה, מעלה כי 26% מהעסקים, ציינו את דיוק הנתונים כאחת הסוגיות הקשות לפיצוח, זאת לצד הגנה על פרטיות המידע (34%) ועיבוד ואנליזה של מידע (24%). אם לא די בכך, במחקר אחר שבוצע על ידי Experian מתברר כי 75% מהעסקים מאמינים כי מאגר הלקוחות שלהם, המאגר העיקרי שנמצא בשימוש הרב ביותר, כולל מידע לא מדויק.

הסיבות העיקריות למידע לא מדויק הוא הזנת מידע ידנית בצורה שגויה (טעויות אנוש), שימוש במקורות מידע לא מדויקים ולא אמינים וכן שימוש במידע א-סימטרי, מצב שמתרחש כאשר מידע במערכת אחת לא משקף את השינויים שמתרחשים במערכת אחרת, דבר שהופך את המידע ללא רלוונטי.

על חלק מהסוגיות הללו ניתן לענות על ידי שימוש במערכת מרכזית שבה המידע מוזן באופן אוטומטי, ללא צורך בהתערבות אנושית. מערכת מרכזית מסוג זה בהחלט יכולה לחסוך טעויות אנוש רבות. מעבר לכך, אינטגרציה של מערכות מוודאת שכל שינוי במערכת אחת ישתקף אוטומטית בצורה רוחבית בשאר המערכות. ולידציה של מידע יכולה להבטיח שהמידע מדויק, עדכני ובפורמט הנכון, אך יש לקחת בחשבון שזהו תהליך שצורך משאבי זמן רבים, במיוחד אם הוא מתבצע ידנית. פתרונות הוולידציה דורשים ידע מקצועי נרחב ואף ניסיון בכתיבת קוד.

יחד עם זאת, מערכת מרכזית ואינטגרציה של מערכות עדיין לא יכולה להפוך מידע לא תקין למידע איכותי. לצורך כך יש להשתמש במקורות מידע אמינים ומדויקים. חלק נכבד מהעסקים כורים מידע מהאינטרנט וממקורות ציבוריים מידע שונים. המידע הזה זול ונגיש, אבל הוא לוקה בדיוק וחסר בכיסוי שלו.

מקורות מידע איכותיים

אם העסק משתמש במידע מצד שלישי, חשוב לוודא שהמידע מקיף, מדויק ואיכותי ככל הניתן. לדוגמה, אחת משכבות המידע החשובות ביותר שנאספות כיום על ידי עסקים היא מיקום המשתמשים או הלקוחות, באמצעות מודיעין IP (IP Geolocation). שכבה זאת מאפשרת לעסק לפלח בצורה מיטבית את הלקוחות ולהגיש להם הצעות רלוונטיות המותאמות לפי מזג האוויר המקומי, אירועים לוקאליים, מאפיינים תרבותיים ואפילו מאפיינים רגולטוריים. מודיעין IP מתקדם יכול לאתר במדויק את המשתמש עד לרמת שכונה בתוך עיר מבלי לחשוף פרטי זיהוי אישיים, עם כיסוי גלובלי, ונתונים שמתרעננים באופן קבוע. אך עסקים רבים כורים את המידע הזה מהאינטרנט או משתמשים במאגרים זולים, שאינן מספקים כיסוי גלובלי ורמת הדיוק והרלוונטיות שלהם לקויה. כאשר נתוני המיקום אינם מדויקים, ההצעות לא רלוונטיות, דבר שמוביל בהכרח לבזבוז כספים ונטישת לקוחות.

עמידה ברגולציות של שמירה על פרטיות

בעתיד הקרוב חברות רבות יותר יהנו מהיתרונות שמהן נהנות חברות הענק כמו גוגל, פייסבוק, נטפליקס ועוד, ולטרגט ביתר קלות לקוחות פוטנציאליים עם תכנים רלוונטיים. זאת, בשל זמינות של דפוסי צרכנות שמיוצרים מנתוני מסחר דיגיטלי, ושיתוף נוסף של נתונים באמצעות שילוב נתונים ממקורות שונים לניתוח משותף תחת הנחיות והגבלות מוגדרות השומרות על אבטחת הנתונים (ב-data clean rooms). חברות ינסו לשלב נתונים מטויבים כדי לקבל תובנות עמוקות יותר על הצרכנים (כתובות IP, טכנולוגיית HEM וכו’).

מאידך, צרכנים ידרשו – ויקבלו – יותר ויותר שליטה על הנתונים שהם משתפים ועל הדרך שמשתמשים בהם. בהתחשב בכל רגולציות הפרטיות, בהן GDPR  ו- CCPA, ובדיונים הרבים בסוגיות הפרטיות, במיוחד סביב הפסקת השימוש בעוגיות, חשוב מאד לוודא שמקורות המידע שמתשמשים בהם עומדים בתקנים ולא מפרים פרטיות. הנתונים שנאספים באופן לא פולשני מכתובות IP יהפכו לרלוונטיים מתמיד. זוהי טכנולוגיה מוכחת שתשמש למגוון יישומים עסקיים, מעבר לטרגוט, כולל עמידה בחוק וברגולציות, ניתוב רשת, ניתוח הונאות ואבטחת מידע.

אילן סגלמן, מנהל הפיתוח העסקי
למדינת ישראל ב- Digital Elemen

מידע מסובב את העולם ודטה אנליטיקס הוא הכלי שמסייע לעסקים להפיק את הערך הגבוה ביותר מהמידע שלהם. ככל שעסקים יאספו וינהלו מידע איכותי יותר, כך יוכלו להפיק תובנות מדויקות יותר, לבצע החלטות אפקטיביות יותר ולהשיג יתרון תחרותי. יותר ממערכות מתוחכמות, איטנגרציה הולמת וצוות מוכשר, חשוב כי עסקים יסתמכו על מקורות המידע המדויקים ביותר שמציע להם השוק.

 

 

 


אילן סגלמן, מנהל הפיתוח העסקי למדינת ישראל ב- Digital Element

תגובות סגורות