מחיפוש מים על מאדים לחיפוש מים בכדור הארץ

חברת  Utilis הישראלית, המנטרת תשתיות מנזקי מים, גייסה 6 מיליון דולר בהובלת קרן Beringea

Utilis הוקמה בשנת 2013 על ידי לורן גאי שפיתח אלגוריתם המאפשר שימוש בהדמאות מכ”מ מלווינים על מנת לאתר נקודות חשודות של דליפת מים, ביוב, תקלות ניקוז והצטברות מים בקרקע ללא צורך בשימוש בחיישנים פיזיים בקרקע. הטכנולוגיה מבוססת על עיבוד אותות SAR (Synthetic-aperture radar) שמקורם בלוויינים ששוגרו על ידי סוכנויות חלל בעולם למטרות מחקר וניטור כדור הארץ. גאי שבזמן לימודי התואר השני שלו בגיאופיזיקה היה חלק מקבוצה שעסקה באיתור מים תת קרקעיים במאדים רשם פטנט על טכנולוגית איתור נזילות מים תת קרקעיות. לורן נבחר להיות בין ה 50 האנשים הצעירים המבטיחים בעולם בתחום המידע המרחבי על ידי מגזי Geospatial Media.
לחברה חמישה פטנטים מאושרים ושניים נוספים בהליכי רישום בתחום התצפית והחישה מרחוק של כדור הארץ.

הגיוס יוקדש לקידום מטרת העל של החברה: אספקת מידע גיאוגרפי לגופי תשתיות קרקעיות שמאפשר ניטור ואיתור תקלות הקשורות לקרקע  במרחב שמשפיע על התשתיות. ההשקעה תאפשר ל- Utilis להמשיך ולהשקיע במוצריה, לגייס עובדים למשרדים בארה”ב, בריטניה וישראל, להתרחב לשוק הנדסת הקרקע ולהאיץ את צמיחת החברה בשווקי הליבה שלה – אירופה וצפון אמריקה. לקוחות החברה הם תאגידי מים, גופים עירוניים וממשלתיים, חברות תשתית תחבורתית, חברות הנדסה, חברות מידע-מרחבי ויעוץ קרקע שעושים שימוש במידע שהחברה מספקת להם כדי למקד את תחזוקת התשתית באזורים שבהם הסיכוי לכשל הוא הגבוה ביותר.

החברה משלבת עיבוד אותות SAR בחישה מרחוק ולמידת מכונה ומיישמת את הטכנולוגיה המהפכנית שלה ביותר מ -400 פרויקטים ברחבי העולם, המשתרעים על פני יותר מ -55 מדינות כולל ארה”ב, איטליה, בריטניה, צ’ילה, סין ודרום אפריקה. גישה למים נקיים וסניטציה היא אחת מ17 יעדי פיתוח בר-קיימא של האו”ם כך עד היום, מצאה החברה מעל 30,000 דליפות ברשתות  מי שתיה שחסכו לחברות תשתיות וגופים ממשלתיים יותר מ25 מיליארד ליטר מים, 17 אלף מגה וואט שעה ((Mwh ו-11 אלף טון של פליטת פחמן דו חמצני בשנה.
מעל 20 אחוז מהמים שעוברים טיפול לשתיה באירופה ובארה”ב הולכים לאיבוד במערכות ההפצה – לטענת החברה, ניתן להחזיר 75 אחוז מהמים האלה לטובת התושבים.

בשנת 2018 נבחרה יוטיליס כחברה החדשנית ביותר מישראל על ידי תאגיד FastCompany ובשנת 2019 נבחרה Utilis על ידי הפורום הכלכלי העולמי כאחת מ-8 החברות הישראליות בעלות הפוטנציאל הגדול ביותר להביא לשינוי החברה ועיצוב המהפכה התעשייתית הבאה. בשנה שעברה האקסלרטור AI for good של תאגיד מיקרוסופט בחר בחברה כאחת מ-14 סטארט-אפים ישראליים עם הפוטנציאל הגדול ביותר של שילוב בין בינה מלאכותית לאימפקט סביבתי. החברה מונה 40 עובדים ברחבי העולם עם משרדים בישראל, ארה”ב ובריטניה.

אלי פרץ, מנכ”ל Utilis: “אנו נרגשים לשתף פעולה עם קרן Beringea  ושמחים שמצאנו את השותף המתאים ביותר ל- Utilis . אנו מצפים להגדיל את קו המוצרים שלנו ולהיכנס לענפים חדשים ומרגשים כמו תחבורה וכרייה כדי לסייע להם לפתור בעיות הנגרמות בשל המצאות רטיבות בקרקע.”

אייל מלינגר, מנהל השקעות בקרן ההון סיכון  Beringea: “עם החמרת שינויי האקלים, המחסור במים הוא כבר היום, וביתר שאת בעתיד, הנושא בעל הדחיפות העליונה למדינות רבות. חלה עלינו חובה סביבתית, חברתית וכלכלית חד משמעית להגן טוב יותר על מקורות המים שלנו ברחבי העולם. הצוות של Utilis פיתח פתרון מדויק ויעיל להפליא לבעיה זו, והסיר את הצורך בחיישנים פיזיים יקרים ולא יעילים באמצעות שימוש חלוצי בנתוני לוויין.
פתרון הנתונים של Utilis הוא סקלבילי לחלוטין וככזה – הוא יוצר כבר עכשיו את האפשרות להגדיל את ההשפעה המסחרית והסביבתית שלו ברחבי העולם. הצוות של Utilis  בהובלתם של אלי ולורן הצליח להטמיע את הפתרונות לזיהוי נזילות בחברות מים מהגדולות העולם וההשקעה של הקרן תסיע לUtilis להתרחב לורטיקלים נוספים ולפתור בעיות תשתית קריטיות כגון זיהוי דליפות מסכרים, הצטברות מים וסחיפה של מסילות רכבת ונזקי מים בכבישים”.


תמונת כותרת: תמונה קבוצתית – קרדיט – אלישר הצלם

מערכת ניו-טק מגזינים גרופ

תגובות סגורות