חדשות היום

כיבוש הסטרטוספירה

אנרגיה סולארית היא ללא ספק אחד ממשאבי הטבע הפחות מנוצלים (עדיין) בכדור הארץ. אמנם בשנים האחרונות חלה התקדמות משמעותית בייצור ואגירת אנרגיה באמצעים סולאריים, אבל לצד זאת יש שטוענים כי הטכנולוגיה עדיין לא מיצתה את היכולת הזו. לתחום הזה נכנסות אט אט גם יצרניות מטוסים, אמנם בשלב זה לא מדובר עדיין במטוסי נוסעים, אלא יותר במל”טים כשהאנרגיה בלתי נדליית עם יכולת שהיה באוויר כמעט ללא הגבלה, קורצת להם מאד.

חברת HAPS MOBILE השלימה בסוף 2020 טיסת ניסוי של המל”ט הסולארי שלה – SUNGLIDER. המטוס הזה מוגדר כחלק מתכנית ה   HAPS –  high-altitude pseudo-satellite  . ההגדרה הזו היא למעשה משפחה חדשה של פלטפורמות אוויריות המיועדות לעבוד בשכבת הסטרטוספירה (ראו הרחבה בהמשך).

תמונה מספר 1

ה SUNGLIDER שהה באוויר במשך 20 שעות בגובה של 62,500 רגל (כ 20 ק”מ) כשהוא מרחף מעל מדינת ניו מכסיקו בדרום ארה”ב. במהלך הטיסה נוסו מערכות ההנעה, בקרת הטיסה הניווט, תקשורת נתונים, והעמידה בתנאי מזג אוויר משתנים. בין השאר המטוס נכנס ויצא כמה פעמים  מה JET STREAM כשהוא מתמודד לעיתים  עם  מהירויות רוח של 30 מטר בשניה וטמפרטורה של מינוס 73 מעלות צלסיוס. נוסף לבדיקת מערכות המטוס עצמו, נוסתה  לראשונה גם מערכת תקשורת רחב פס שתיקשרה עם תחנות קרקע ואיפשרה שיחות וידאו סלולאריות בין יפן לניו מכסיקו והסיליקון ואלי בארצות הברית. מערכת התקשורת הזו מבוססת  טכנולגיית LTE, פותחה במשותף על ידי HAPS MOBILE ומעבדות Loon  של חברת Alphabet  , חברת האם של ענקית התקשורת  GOOGLE. ב Alphabet Loon   עסקו עד לאחרונה בפיתוח רשת בלונים עצמאית שתוצב בשכבת הסטרטוספירה, ובכך תוכל ליצור שכבת תקשורת נתונים יציבה בכל העולם. הפרוייקט ה LOON נגנז בשל העלות הגבוהה של הבלונים, שהביאה אותו לחוסר כדאיות כלכלית. ההשקעה בפרויקט ה HAPS  הייתה ככל הנראה חלק מפיזור הסיכונים של Alphabet.

“בתוך פחות משלוש שנים עשינו כברת דרך משמעותית בפיתוח מל”ט סולארי”, אמר וואחיד מאוובי מנכ”ל AeroVironment, השותפה של של HAPS MOBILE במיזם הזה,  בהודעה לעיתונות. “הצלחנו לטוס באופן רציף ויציב בשכבת הסטרטוספירה. מעבר לזה היציבות של התקשורת הסלולארית על גבי מטוס, מוכיחה את הפוטנציאל העצום שיש ל HAPS ביכולת לגשר על פערי תקשורת סלולארית בעולם”.

ה SUNGLIDER הוא מטוס בעל כנף אחת באורך 262 רגל (כ 80 מטר) המונע בעזרת עשרה מנועים חשמליים. על כל השטח העילי של הכנף מורכבים הלוחות הסולאריים המשמשים לקליטת אנרגיית השמש שמטעינים את סלוללות הליתיום של המנועים. העובדה שהוא משייט מעל גובה העננים מאפשרת לו חשיפה קבועה לשמש, מה שמבטיח טווח וזמן פעולה ממושכים, עם מטען במשקל של עד 67 ק”ג. בניסוי עצמו כיסתה מערכת התקשורת  המוטסת רדיוס של 200 ק”מ מעל ניו מכסיקו. המטוס שימש  ממסר מעופף כשקלט וידאו מניו מכסיקו, והעביר אותו לתחנות קרקע ומשם הועברה  התמונה לחוף המערבי בארצות הברית וליפן. העובדה שהמטוס קלט ושידר את האינפורמציה בגלי רדיו המתאימים לתדר סלולארי של מכשירים חכמים, איפשרה למשתתפים לנהל את שיחות הוידאו ללא הפרעה.

אלא ש HAPS MOBILE לא נמצאת לבד במירוץ לסטרטוספירה. גם AIRBUS האירופית מפתחת מטוס דומה בשם Zephyr. בתחילת דצמבר האחרון ביצע ה Zephyr טיסת ניסוי מעל שמי אריזונה, שכללה את ניסוי תוכנת ההפעלה החדשה של המטוס. ה Zephyr אמור לשמש כפלטפורמת הניסויים של חברת הלווינים INTELSAT , לצורך הצבת מערכות תקשורת בסטרטוספירה, שיחליפו את המערכות המוצבות כיום על גבי לווינים בחלל. שלא כמו ה SUNGLIDER  שמתוכנן לטוס שישה חודשים ברציפות, ה  Zephyr של  AIRBUS מתוכנן לשהות באוויר עד כחודש.

HAPS MOBILE  למען האנושות

HAPS MOBILE היא חברה יפנית שהוקמה על ידי קבוצת ההשקעות SOFTBANK ב 2017 כחלק מתכנית SDG- SUSTAINABLE DEVELOPMENT GOALS של האו”ם, לקידום השגשוג העולמי. HAPS MOBILE בחרה לבנות מטוס סולארי שיעזור לחבר מדינות רבות ככל האפשר לרשת האינטרנט. מטרה נוספת שהוגרדרה היא שימוש באנרגיה  ירוקה, וזאת כדי להפחית את פליטת גזי חממה. שותפתה של SOFTBANK בפרויקט  היא AeroVironment האמריקנית , יצרנית מל”טים מקליפורניה שעוסקת בעצמה  בפיתוח מל”טים סולאריים.   זאת   AeroVironment היא הספקית הגדולה ביותר של  מל”טים קטנים לצבא האמריקני,  עם דגמי ה WASP , PUMA ו RAVEN. על פי התכנית,  AeroVironment אמורה לספק את הפלטפורמה הסולארית, ואילו HAPS MOBILE את מערכות התקשורת.

סטרטוספירה – היעד החדש  

שכבת הסטרטוספירה מוגדרת כשכבה האמצעית של האטמוספירה. רוחבה נע בין 17 ק”מ ל 50 ק”מ, תלוי בגובה פני השטח מתחתיה. הסיבה שהשכבה הזו מושכת אליה חברות תקשורת רבות היא העובדה שניתן למקם בה פלטפורמות אווירות זולות יחסית בהשוואה ללווינים. הפלטפורמות הללו יכולות להנות מאורך חיים משמעותי בהשוואה ללוויני תקשורת, נתון שמוסיף לאטרקטיביות הכלכלית שלהם. ב 2019 חתמו מספר חברות על אמנה משותפת תחת השם HAPS ALLIANCE במטרה לחבר את העולם כולו לרשת תקשורת מתקדמת. בין החברות שחתמו על האמנה:   HAPS MOBILE,  Loon, AeroVironment, Airbus, Bharti Airtel, Deutsche Telekom, Ericsson, Nokia  וTelefónica .


תמונה מספר 1 ותמונת כותרת: ה SUNGLIDER בטיסות ניסוי
צילום: HAPSMOBIL

אמיר בר-שלום

תגובות סגורות