לאמץ קובוט

האם גם עסקים קטנים ולא ענקי תעשייה יכולים, או צריכים, או אולי חייבים, להיכנס לתחום הרובוטיקה? חסמים, המלצות וטיפים

לגופי הענק ששלטו בתעשייה עולמית עד היום, היו לא מעט יתרונות: הם ישבו במדינות מתועשות ועשירות, השווקים העולמיים היו פתוחים בפניהם, היה להם מספיק משאבים להצטייד בטכנולוגיות המתקדמות ביותר והם ניצלו את המשיכה שהייתה להם לכוח אדם מיומן יותר.

אין ספק. זהו זמן מרגש לעסקי הקובוטיקה (רובוטיקה שיתופית). לא עובר יום בלי שקובוט יככב באחד מאמצעי התקשורת. פה הוא מבצע דגימות לזיהוי קורונה, שם הוא צץ על גלגלים מסייע בחיטוי שטחי ענק בבתי חולים ובאינספור עסקים קטנים כגדולים, מתחילים להבין את היתרונות הטמונים בטכנולוגיה החדשה. אמזון משתמשת ברובוטים לייעל את שרשרת האספקה ולקצר זמני משלוחים, הרשת הקמעונאית הגדולה Food Stores השיקה סייענים רובוטיים שמשוטטים בכל 172 מחנויות הרשת ובענקית וולמארט צי של רובוטים מנקה את הרצפות ואוסף מידע מלקוחות מזדמנים, ועדיין לא דיברנו על המכוניות של כולנו, שכיום עדיין לא מתפקדות (עדיין) אוטונומית, אבל, בהחלט נהיות חכמות ובטוחות יותר בעקבות שימוש באוטומציה ובינה מלאכותית.

בתמונה 1: הקובוטים משנים לחלוטין את כללי
המשחק עבור היצרנים הקטנים

תמונה לא מעודדת עבור חברות קטנות ובינוניות, שיושבות בעיקר באזורים כפריים יותר, או במדינות מתפתחות. אבל, זמנים משתנים, מגפות באות, האיזון הופר וחסרונות, דוגמת הקירבה לשווקים מקומיים, ההסתגלות המיידית לשינויים והתגובות היותר מהירות, מתחילות להסתמן כיתרון. אם מוסיפים לכך את העבודה החכמה יותר, זו הקשובה לקורה בשטח והמענה המהיר לטרנדים חדשים, הרי שהנה, יש כאן הזדמנות פז.

עבור יצרנים קטנים ועד בינוניים, כל רווח ולו גם קטן בפרודוקטיביות יכול להיות בעל השפעה רבה על העסק. אוטומציה מציעה כיום לא מעט יתרונות, אבל, עסקים קטנים ובינוניים עדיין מאמינים ומשוכנעים כי רובוטיקה היא מחוץ להישג ידם.

בתמונה 2: מהרגע שהקובוט נחת במפעל לקח לצוות התפעולי, שפעל

ללא ידע מוקדם, 45 דקות למקם, להפעיל ולתכנת את הקובוט החדש

העלאת הפרודוקטיביות

מחקר של חברת הייעוץ מקינזי, בחן  למעלה מ-2,000 ׳פעילויות עבודה׳ שגרתיות וכימת את הכדאיות הטכנית של אוטומציה של כל אחת מהן. המחקר גילה שגם אם עיסוקים שלמים אינם יכולים להיות אוטומטיים לחלוטין, האוטומציה החלקית (שבה רק חלק מהפעילויות המרכיבות עיסוק או מקצוע הן אוטומטיות) תשפיע כמעט על כל העיסוקים במידה רבה יותר, או פחות בהעלאת הפרודוקטיביות והרווחיות. חוקרי מקינזי העריכו כי בהרבה מהמקרים ניתן לראות שהרובוטים והאוטומציה אולי לא יחליפו לחלוטין עובדים אנושיים, אלא רק יקחו מקטעים מסוימים מתהליך הייצור, או ההפצה. ״בעוד חלק נרחב מה׳מיקרו פעולות׳ שעושה כל עובד אכן יכולות להיות מוחלפות ע”י מכונה, ברוב המקרים עדיין נדרש עובד אנושי בסביבה, לקבל החלטות, לפקח או לעשות פעולות שדורשות יכולות חשיבה מורכבות  יותר״. הדו”ח מגלה כי העבודות הפיזיות הצפויות (כמו פסי ייצור) הן אכן המתאימות ביותר לעבור אוטומטיזציה, אך לצידן גם עיבוד ואיסוף מידע. גם במקצועות יצירתיים, 18% מהפעולות יכולות לעבור אוטומטיזציה ו-9% מהפעולות בתפקידי ניהול. ״במקרים רבים, גם אם האוטומציה אפשרית, ייתכן שאיננה כדאית מבחינה שיקולים פשוטים של עלות ותועלת״. דוח מקינזי מצביע על כך שעד 2055 יכולות חצי מהעבודות בעולם לעבור תהליך אוטומטיזציה.

ונכון, בלא מעט מקרים, עסקים קטנים לא יכולים להרשות לעצמם רובוטים גדולים, יקרים ומורכבים וכאלה שלא ממש יכולים להתאים לחללים הקטנים והמוגבלים ב׳שטח רצפה׳, בהם הם עובדים, או לא מסוגלים להרשות לעצמם להעסיק מתכנתים ואנשי מחשבים לטובת תפעול שוטף של הרובוטים התעשייתיים, שדורשים לא מעט תחזוקה שוטפת.

אבל, למזלם של לא מעט עסקים, לתמונה נכנסו בשנים האחרונות הקובוטים (רובוטים שיתופיים) שמשנים לחלוטין את כללי המשחק עבור יצרנים קטנים, כשהם מסייעים להם להתחרות בשוק קשוח בצורה יעילה יותר ומציעים להם פתיחה של הזדמנויות חדשות עבור העובדים הקיימים, ואפילו, משפרים את הבטיחות בעבודה. הם מתוכננים מראש לא להחליף את בני האדם, אלא לסייע לבני האדם באותן משימות משעממות, מעייפות ומסוכנות, שאף אחד לא ממש רוצה לבצע.

בתמונה 3: המסר מהשטח: אם אתם יודעים להפעיל
סמארטפון, סביר שתדעו להפעיל ולתכנת קובוט…

מדוע הפכו הקובוטים ללהיט התורן, ובמיוחד בעידן הקורונה? הנה 5 סיבות:

  1. התקנה מהירה.

התקנה והטמעה בפס ייצור של רובוט תעשייתי מסורתי היא עניין של ימים ועד שבועות. וזהו משך זמן שעסקים קטנים לא יכולים להרשות לעצמם לבזבז. בסצינריו של עולם הקובוטים החדש, פריקת קובוט מהמשאית, העמדתו בשטח העבודה ותכנותו הן עניין של כמה שעות בלבד. בסיומו של יום עבודה אחד יכולה מערכת שכזו כבר להתחיל להחזיר את הכסף שעלתה. יצרן הברזים RSS מקליפורניה, גילה כי מהרגע שהקובוט נחת במפעל לקח לצוות התפעולי, שפעל ללא ידע מוקדם, 45 דקות למקם, להפעיל ולתכנת את הקובוט החדש כדי לבצע מספר משימות פשוטות, דוגמת הרמה ומיקום מחדש.

  1. תכנות פשוט

למרבית העסקים הקטנים אין מומחי מחשוב בעסק והם גם לא יכולים לשכור כאלה בשל עלותם הגבוהה. אבל, כשמדובר בטכנולוגיות רובוטיות חדשות, הללו מאפשרות לעבור את שלב התכנות ללא ידע מוקדם. התהליך מבוסס על מספר צעדים לוגיים פשוטים המשולבים בכלים אינטואיטיביים. המסר מהשטח: אם אתם יודעים להפעיל סמארטפון, סביר שתדעו להפעיל ולתכנת קובוט…

  1. בטיחות מעל לכל

רובוטים תעשייתיים מהזן המסורתי דורשים מקום רחב ידיים, מבודד ומקשה על הגמישות במקום העבודה. ניוד של רובוט, או החלפת משימה היא עניין מסובך ומורכב. מעבר לכך, מנהלים רבים מודאגים משאלות של בטיחות העובדים ובשאלה מה יקרה אם מישהו ייכנס לקרבת הרובוט בזמן שהוא פועל. הדור החדש של הקובוטים עובדים כיום צד בצד בני אדם כשהם משלימים האחד את עבודת השני. מעבר לכך, בקובוטים החדשים יש גם מנגנונים מובנים למניעת בעיות: ברובוטים של Universal Robots, מובנית טכנולוגיית ״חישת-כח״ שמשמעותה היא שהקובוט מפסיק מיידית את פעולתו אם הוא ׳חש׳ שהוא במגע ׳כבד׳ מדי עם בן אדם. כיום, מעל 80% מעשרות אלפי הרובוטים של UR שפזורים בעולם עובדים לצד בני אדם ללא כל אמצעי הגנה.

זאת ועוד, קובוטים יכולים לקחת על עצמם את כל אותן עבודות משעממות, חוזרות, בעלות סיכון מראש, ולשחרר את העובד האנושי מדאגה לבטחונו – גם כשמדובר בחללי עבודה קטנים וצפופים, כפי שמעיד ריצ׳ארד קלייב, מנהל התפעול ביצרנית המדפים Etalex: ״הקובוטים בטוחים למשתמשים במאת האחוזים… אין כל סיכוי שמישהו ייפגע מקובוט…״.

בתמונה 4: קובוטים יכולים לקחת על עצמם את כל אותן
עבודות משעממות, חוזרות, בעלות סיכון מראש, ולשחרר את
העובד האנושי למשימות חשובות אחרות

  1. שימושים מגוונים

רובוטים תעשייתיים ייעודיים יכולים להגביל יצרנים קטנים ובינוניים שלעתים קרובות צריכים להתמודד עם ייצור ב״ריצות קצרות״ והצורך בשינו יעדים מהיר של הרובוט היצרני. בניגוד לרובוטים של פעם, הקובוטים החדשים הם קלי משקל, חוסכי מקום וקל למקמם בכל מיני מיקומים. האפשרות לעשות שימוש חוזר בסכימות תכנות קיימות למשימות חוזרות, מקל על החיים של היצרנים שכן זמן ההתקנה מחדש הוא כמעט אפסי.

מאט בוש, מנהל התפעול בחברת ״סקוט פצר״ בנאשוויל, מצא עצמו בבעיה עם תחילת הסגרים והמחסור הכרוני בעובדים. ״הגענו למסקנה שאנו חייבים קובוט מתנייד, כזה שיעבור מעמדה לעמדה שננטשו על ידי העובדים שבסגר. הפתרון היה פשוט: חברנו גלגלים לקובוטים של UR והבעיה נפתרה. כיום, כשהעובדים חזרו לעבודה, הם לא צריכים יותר להתמודד עם משימות מונוטוניות שחוזרות על עצמן. כל מה שהם צריכים לעשות בבוקר זה להזיז את הקובוטים למקומות בהם נדרשת עבודה. אנו יכולים גם להתאים את הקובוטים מהר מאוד למגוון משימות חדשות בלי מאמץ מיוחד״.

  1. החזר מהיר על ההשקעה

כל השקעה באוטומציה ובמיוחד כשמדובר בעסק קטן או בינוני, צריכה להחזיר עצמה כמה שיותר מהר… על פי נתוני חברת UR ההחזר על ההשקעה הבסיסית לוקח בממוצע 195 יום. או כפי שאומר האל בלנקהורן, מנהל הייצור בחברת Tegra לייצור מכשור רפואי: ״הייתה לנו הצלחה פיננסית עם ההטמעה של הקובוטים אצלנו. ההחזר על ההשקעה נע בין 3 לשישה חודשים. למכלול השיקולים נכנסו מעבר לעלות הבסיסית גם קלות ההתקנה והיישום וקלות השימוש… כשהתחלנו בתהליך ההצטיידות באוטומציה לעסק הופתעתי ביותר לגלות שאנו יכולים להרשות לעצמנו רובוט 6 צירים – ובמיוחד שדובר בקובוט. חשבתי שמדובר בהשקעה של מאות אלפי דולרים…״.

שלל תחומים

מגוון התעשיות בקנה המידה הקטן ועד הבינוני שמאמץ בשנים האחרונות את השימוש בקובוטים הולך וגדל. בין היישומים בהם משתמשים היצרנים אפשר למצוא שימוש טעינה ופריקה, אריזה ומשטוח, הלחמה, שיוף, הדבקה, הרכבה כמו גם יישומים בתעשיות שמעולם לא חשבו לאמץ קובוטים. כיום ניתן למצוא את הקובוטים במחלבות, בתחומי הצילום, בריאות, אמנות ורפואה.

״משפט שמלווה אותי וכבר הפך למושג בתעשייה המקומית הוא HIGH MIX LOW VOLUME״, אומר חיים זכרמן, מנהל חטיבת רובוטיקה ואוטומציה בחברת SU-PAD, נציגת UR בישראל. ״ישראל היא מדינה של סדרות קטנות, קל וחומר בעסקים קטנים ובינוניים. אוטומציה קלאסית (רובוטים תעשייתיים) אינה רלוונטית בסדרות כאלו, אבל אוטומציה שיתופית בוודאי כן…״.

כשהוא נדרש להסבר לגבי ההצלחה של הקובוטים בשוק הישראלי, הסיבות שמונה זכרמן בהחלט מוכרות:

״הישראלים אוהבים את העצמאות התפעולית״, הוא אומר. ״העובדה שאין כבר תלות בחברות הנדסה חיצוניות לטובת כל כל שינוי או התאמה, מאוד מתאימה לרוח הישראלית״. סיבה נוספת זכרמן תולה ב׳מנגנון׳ ייחודי שפיתחה UR: פלטפורמת ה-UR + – עשרות ׳קיטים׳ הכוללים חבילות מוכנות לשימוש של רכיבי חומרה ותוכנה ליישומים ולשימושים הפופולריים ביותר של הקובוטים. ״החברה מינפה את עצמה בשנים האחרונות כפלטפורמה טכנולוגית ואפשרה לחברות טכנולוגיות לפתח פתרונות בתחומי אביזרי קצה, תוכנה, ממשקי תקשורת, ראייה ובינה מלאכותית ואביזרים כלליים״, אומר זכרמן. ״אביזרים אלו שירתו את המשתמש עבור היישום שלו, כאשר המשתמש ביצע למעשה אינטגרציה של המרכיבים. לאור ההצלחה של הפלטפורמה, UR מרחיבה אותה, כך שתכלול גם יישומים מלאים, מה שלמעשה משרת את המשתמש לא רק בהיבט האביזרים, אלא גם בהיבט של אינטגרציה והנדסה״. הפתרון מפחית עבור משתמשי הקצה את הסיכונים והמורכבות ומוכן מיידית לשימוש במגוון משימות דוגמת הרכבה, השגחה על מכונות, ליטוש, בקרה וניטור, סילוק חומרים וטיפול במוצרים אחרים. משתמשי הקצה יכולים לבחור מ׳המדף׳ ׳קיטים׳ מוכנים עם כל הרכיבים הנדרשים לשימוש ביישום הנדרש – כשכולם כבר קיבלו את ה׳חותמת׳ של UR. התוצאה: מגוון יישומים שניתן להטמיע ולאמץ מייד בחברות קטנות, בינוניות וגדולות.

״כדי להתחיל לבצע עבודה של ממש חייבים רכיבים נוספים שיולבשו על הקובוטים, בין אם מדובר במברגות, מלטשות, רתכות, או מתא למטרת ליקוט מוצרים״, אומר זכרמן. ״הלקוחות, ולא משנה מאיזו תעשייה הם מגיעים, מקבלים סטים שלמים של פתרונות ׳חבר-הפעל׳, שעונים על כל הצרכים וההטמעה שלהם אמורה להיות קלה ביותר. במשוואה הזו גם המחיר הסופי של הפתרון ירד, שכן כבר ארגנו עבורו מראש את כל הרכיבים הנדרשים, חומרה ותוכנה, בדקנו תאימות ובחנו בתנאי שטח. בצורה הזו למאמצי השיטה יש החזר מהיר על ההשקעה״.

חיים זכרמן, מנהל חטיבת רובוטיקה
ואוטומציה בחברת SU-PAD

״תעשיינים ומנהלי מפעלי ייצור הם אנשים פרגמטיים ומוטי מטרה והם מאמצים ומיישמים אסטרטגיות יצרניות בדרך שמכוונת למקסם את התוצאות העסקיות שלהם ובשאיפה תמידית לייעל את הליכי הייצור. זו גם הסיבה מדוע רובוטים ורובוטים שיתופיים (קובוטים) בפרט ישחקו תפקיד גדל והולך במירוץ הזה״, אומר זכרמן. ״הבינה המלאכותית שהקובוטים מצויידים בה כיום הופכת אותם כבר כיום להרבה מעבר ל׳מכונות׳ שיכולות לבצע עבור בני האדם את המלאכות ה׳מלוכלכות׳, המשעממות והמסוכנות ביותר״.


מערכת ניו-טק מגזינים גרופ

תגובות סגורות