חדשות היום

הסטארט אפ EVR Motors משנה מהיסוד את מבנה המנוע וחושף מנוע חשמלי קל ביותר, קטן ועתיר ביצועים

EVR Motors מנוהלת על ידי המנכ”ל עפר דורון, ששימש בתפקידו הקודם כמנהל מפעל החלל של התעשייה האווירית, והוביל את הצוות שתכנן ובנה את החללית “בראשית”

EVR יכולה להתאים את המנוע החדש לרוב יישומי ענפי הרכב והתעשייה, מאופנועים חשמליים ועד משאיות חשמליות, וכן למכוניות חשמליות או היברידיות

החברה מקיימת כעת דיונים עם קשת רחבה של יצרני רכב, ספקי ציוד לרכב ומשתמשים בכמה מדינות בעולם, בנוגע לביצוע הדגמות של המנוע ולפיתוח מנועים התפורים לדרישותיהם הספציפיות

הסטארט אפ EVR Motors מפתח תקווה חושף מנוע חשמלי חדשני, על בסיס טופולוגיה חדשה ומוגנת בפטנט – TSRF (Trapezoidal Stator Radial Flux). החברה פיתחה ובדקה בהצלחה את אבות הטיפוס הראשונים של מנוע ה-TSRF הקל, הקומפקטי ועתיר הביצועים. EVR צופה שארכיטקטורת המנועים החדשה והמוגנת בפטנטים שלה תותאם למגוון רחב של כלי רכב בשיתוף פעולה עם יצרני רכב וספקי ציוד לרכב מובילים בענף. החברה מתמקדת בשלב זה בעיקר בתעשיית הרכב אך היא סבורה שטכנולוגיית המנועים המהפכנית שלה ניתנת להתאמה לשימושים תעשייתיים כמו חימום ומיזוג אוויר, משאבות וציוד לבניה.

EVR Motors גייסה עד כה מימון סיד של 5.5 מיליון דולר מכמה משקיעים, בהובלת מריוס נכט, אחת הדמויות המובילות בישראל ביזמות סדרתית, בייסוד חברות טכנולוגיה ובהשקעות בהיי טק, ובהשתתפות Teramips Technologies, שמממנת רעיונות טכנולוגיים חדשניים, לצד קרן SIBF. בנוסף לכך קיבלה EVR מענקים מרשות החדשנות. החברה מנוהלת החל מ-2019 על ידי מנכ”ל החברה עפר דורון, ששימש בתפקידו הקודם כמנהל מפעל החלל של התעשייה האווירית, והוביל את צוות התעשיה האווירית שתכנן ובנה את החללית “בראשית” של SpaceIL. עפר היה אחראי גם על הפיתוח, הבנייה, השיגור והתפעול של לוויני התקשורת והתצפית של התעשייה האווירית עבור משתמשים ישראליים וזרים.

EVR נוסדה בידי הנשיא ומנהל התפעול הנוכחי של החברה אלי רוזינסקי, יחד עם ויקטור כסלו ורוסלן שבינסקי. יו”ר החברה הוא אופיר שוהם, שמוביל את השקעות ההיי טק של מריוס נכט. החברה מעסיקה כ-20 עובדים בפתח תקווה, ביניהם שלושה בעלי דוקטורט, מהנדסים, צוות הרכבת מנועים וקבוצת בקרה וניסויים.

לפי הבדיקות של EVR, המנוע החדיש הוא בגודל קטן פי שניים וקל בעשרות אחוזים ביחס למנועי RFPM (Radial Flux Permanent Magnet) מובילים בעלי הספק דומה. החברה מקיימת כעת דיונים עם קשת רחבה של יצרני רכב, יצרני מנועים לרכב ומשתמשים בכמה מדינות בעולם, בנוגע לביצוע הדגמות של המנוע ולפיתוח מנועים התפורים לדרישותיהם הספציפיות.

הטרנספורמציה של תעשיית הרכב יצרה לחץ חזק על יצרני הרכב להגיע לביצועים ולעלויות של מנועי בעירה פנימית באמצעות מנועים חשמליים קטנים, קלי משקל ובעלי מחיר תחרותי. “כדי להתמודד עם האתגר, שינינו מהיסוד את המבנה הבסיסי של המנוע שבמשך עשרות השנים האחרונות לא חל בו שינוי משמעותי”, אמר עפר דורון, מנכ”ל EVR Motors. “בו בזמן שימרנו במנוע את היתרונות המסורתיים שאופייניים למנועי שטף רדיאלי (radial flux). אנו צופים שתהיה לנו תרומה משמעותית בחיזוק הקיימות בעולם ובשימור הסביבה באמצעות המעבר להנעה חשמלית. המנועים הקטנים והקלים שלנו יספקו ליצרני רכב ביצועים משופרים, ישפרו את גמישות ההרכבה ויצמצמו עלויות”.

EVR מציינת שארכיטקטורת מנוע ה-TSRF המוגנת בפטנט שלה תספק צפיפות הספק ומומנט גבוהים יותר ובעלויות ייצור נמוכות יותר ביחס למנועים חשמליים מקובלים. EVR יכולה לתכנן מנוע בטכנולוגיה החדשה לרוב יישומי ענפי הרכב והתעשייה, מאופנועים חשמליים, דרך מכוניות חשמליות או היברידיות ועד משאיות חשמליות.

המנועים מבוססי מגנטים מנאודימיום של EVR מציעים ביצועים גבוהים יותר באופן משמעותי בהשוואה למנועי RFPM Radial Flux Permanent Magnet)) רגילים, בעלויות נמוכות יותר בהרבה. החברה מציינת שהמנוע החדש יוצע בגרסאות בעלות נמוכה עוד יותר שיתבססו על מגנטים מברזל (ferrite) במקום חומרים נדירים (rare earth) וכך יוכל לעלות בביצועים שלו על מנועי אינדוקציה בעלי טווח מחירים דומה.

EVR ביצעה לאחרונה ניסויים על אבי-טיפוס של המנוע החדש, המתוכנן עבור כלי רכב חשמליים דו-גלגליים או תלת-גלגליים. המנוע המקורר באוויר סיפק הספק שיא של 17kW, מומנט של 40 Nm, על בסיס נפח של 2 ליטרים ומשקל של 9 ק”ג בלבד, נתונים טובים בהרבה ביחס למנועי שטף רדיאלי (radial flux) קטנים אחרים המקוררים באוויר. גרסאות נוספות של המנוע ייבדקו בחודשים הקרובים, ובכלל זה גרסאות במתחים שונים, וכן גרסאות העושות שימוש בקירור בנוזלים ובמגנטים מברזל. החברה נמצאת כעת בשלבי פיתוח של מנועים גדולים יותר המתאימים לכלי רכב לנוסעים ולכלי רכב מסחריים.


תמונת כותרת: Picture-Team EVR Motors

מערכת ניו-טק מגזינים גרופ

תגובות סגורות