חדשות היום

מחיפוש מים על מאדים לחיפוש מים בכדור הארץ

Utilis הוקמה בשנת 2013 על ידי לורן גאי שפיתח אלגוריתם המאפשר שימוש בהדמיות מכ”מ מלווינים על מנת לאתר נקודות חשודות של דליפת מים, ביוב, תקלות ניקוז והצטברות מים בקרקע ללא צורך בשימוש בחיישנים פיזיים בקרקע. הטכנולוגיה מבוססת על עיבוד אותות SAR (Synthetic-aperture radar) שמקורם בלוויינים ששוגרו על ידי סוכנויות חלל בעולם למטרות מחקר וניטור כדור הארץ.

כיום תאגידי המים סובלים מבעיית פחת הנובעת בין היתר בשל נזילות כאשר הנתונים המדווחים עומדים על איבוד של 46 מיליארד ליטר מים ביום ברחבי העולם בשל צנרת מיושנת בת עשרות שנים בהרבה מקרים וכן בשל תחזוקה לקויה.
הפתרון של UTILIS מאפשר לתאגידי מים ולממשלות האפשרות לסרוק את כלל מערכת הצנרת שלהם, שיכולה להגיע לעשרות אלפי ק”מ, לאתר איזורים חשודים כנזילה ולייעל את עבודת השטח במציאת הנזילות ותיקונן. החברה משתמשת למעשה בטכנולוגיה של רדארים הנמצאים על לוויינים על מנת למצוא נזילות מים תת-קרקעיות. ההבחנה בנזילה מגובה של 600 ק”מ מתאפשרת ע”י הבחנה של גלים אלקטרומגנטיים ובחתימות הדיאלקטריות של מים המתערבבים עם קרקע. הדמיית הרדאר יכולה להכיל בתוכה כ-3500 קמ”ר וכך לתת מידע אודות מיקומם של נזילות באזורים נרחבים.

“הסוד של החברה הוא בעובדה שאנו משתמשים בגלי מיקרוגל”, כך אומר לורן גאי המייסד. “לגלי מיקרוגל יש את היכולת הנפלאה לחדור את האטמוספירה במלואה, את האספלט ואפילו את האדמה – עד עומק של מספר מטרים. כמו כן אורך גל המיקרוגל נושא מידע ייחודי שאותו אנו מצליחים לקודד ולפענח. חשוב לציין שמכיוון שאנו עובדים באזורים עירוניים בלבד, ישנם רעשים רבים בסביבה שבאים מטלפונים, עמודי תקשורת וכדומה. אנו יודעים לסנן את כלל הרעשים ולחפש את התופעה הספציפית. אנו למשל יודעים כבר להפריד בין מי שתיה, לגשם ולבין ביוב לצורך העניין”.

הלוויינים שיוטיליס עושה בהם שימוש הן לוויינים ששוגרו על ידי סוכנויות חלל לאומיות לצרכי מחקר, ניטור ומעקב של כדור הארץ (earth observation). יוטיליס למעשה “שוכרת זמן אוויר” וקונה מידע על האזורים הרצויים. לאחר מכן, מעבדת את המידע שמופק על ידי הלוויינים ומוכרת ללקוחותיה מידע שניתן לתרגם אותו לפעולה הנדסית כמו תיקון, מניעה וכדומה. לדברי לורן, הייחודיות של יוטיליס היא בכך שהיא מייתרת למעשה שימוש בחיישנים קרקעיים, מה שמאפשר צמיחה מהירה, מתן מענה מהיר לכל לקוח על פני הגלובוס ללא צורך בהמתנה להתקנת חומרה ו/או שאיבת מידע היסטורי. “הניתוק הזה מעולם החומרה והסתמכות רק על הצד האפליקטיבי הוא יתרון אדיר שאנו מקנים ללקוחותינו”.

תמונה 1: מודיעין מבוסס נתוני לוויין

לדברי אלי פרץ מנכ”ל החברה הטכנולוגיה המהפכנית של החברה משלבת עיבוד אותות SAR בחישה מרחוק ולמידת מכונה. טכנולוגיה זו מיושמת ביותר מ -400 פרויקטים ברחבי העולם, המשתרעים על פני יותר מ -55 מדינות כולל ארה”ב, איטליה, בריטניה, צ’ילה, סין ודרום אפריקה. לטכנולוגיה חשיבות בהיבט של שמירה על מקורות המים על פני כדור הארץ וגישה למים נקיים וסניטציה שהוא אחד מ17 יעדי פיתוח בר-קיימא של האו”ם. לדברי אלי עד היום, מצאה החברה מעל 30,000 דליפות ברשתות מי שתיה שחסכו לחברות תשתיות וגופים ממשלתיים יותר מ25 מיליארד ליטר מים, 17 אלף מגה וואט שעה ((Mwh ו-11 אלף טון של פליטת פחמן דו חמצני בשנה.
מעל 20 אחוז מהמים שעוברים טיפול לשתיה באירופה ובארה”ב הולכים לאיבוד במערכות ההפצה – לטענת החברה, ניתן להחזיר 75 אחוז מהמים האלה לטובת התושבים.

לורן מציין כי מבחינה טכנולוגית לחברה אין תחרות משמעותית בשוק כאשר עיקר התחרות היא מול טכנולוגיות שמתמודדות עם אותן בעיות אך באופן שונה.

אחד הפתרונות המיושנים בתחום זה הוא התקנת חיישנים שמותקנים על גבי הצנרות. לשימוש בחיישנים מספר חסרונות ובראשם העובדה כי יש להתקין מספר ענק של חיישנים על פני כל מערכת הצנרת על מנת לקבל את המידע המלא ותמונת המצב הכוללת של התשתיות. יוטיליס לעומת זאת מספקת מידע מדויק של התופעה עצמה על גבי מפה בשטח עצום ללא צורך בהשקעה כספית, התקנה הדרכה והטמעה וכל זה במחיר מנוי רבעוני או שנתי (Opex) לפי אורך/שטח התשתית. המידע שיוטיליס מספקת מאפשר ללקוחותיה למקד את מאמצי התחזוקה ותיקון התשתית במקומות המועדים ובכך חוסכת זמן ועליות שהיום מוקדשים לסריקת אזורים שבהם מצב התשתית תקין. יוטיליס בעצם מאפשרת ללקוחותיה להמשיך ולעשות את אותו דבר ולקבל תוצאות הרבה יותר טובות כל זה באמצעות מידע ממוקד.

עד כמה הטכנולוגיה מהפכנית?

בשנת 2018 נבחרה יוטיליס כחברה החדשנית ביותר מישראל על ידי תאגיד FastCompany.
בשנת 2019 נבחרה Utilis על ידי הפורום הכלכלי העולמי כאחת מ-8 החברות הישראליות בעלות הפוטנציאל הגדול ביותר להביא לשינוי החברה ועיצוב המהפכה התעשייתית הבאה. בשנת 2020 האקסלרטור AI for good של תאגיד מיקרוסופט בחר בחברה כאחת מ-14 סטארט-אפים ישראליים עם הפוטנציאל הגדול ביותר של שילוב בין בינה מלאכותית לאימפקט סביבתי.

החברה, היושבת בראש העין, גייסה לאחרונה 6 מיליון דולר בהובלת קרן Beringea .
הגיוס יוקדש לקידום מטרת העל של החברה: אספקת מידע גיאוגרפי לגופי תשתיות קרקעיות שמאפשר ניטור ואיתור תקלות הקשורות לקרקע  במרחב שמשפיע על התשתיות. ההשקעה תאפשר ל- Utilis להמשיך ולהשקיע במוצריה, לגייס עובדים למשרדיה בישראל, ארה”ב ובריטניה; להתרחב לשוק הנדסת הקרקע ולהאיץ את צמיחת החברה בשווקי הליבה שלה – אירופה וצפון אמריקה. לקוחות החברה הם תאגידי מים, גופים עירוניים וממשלתיים, חברות תשתית תחבורתית, חברות הנדסה, חברות מידע-מרחבי ויעוץ קרקע שעושים שימוש במידע שהחברה מספקת להם כדי למקד את תחזוקת התשתית באזורים שבהם הסיכוי לכשל הוא הגבוה ביותר.
לחברה חמישה פטנטים מאושרים ושניים נוספים בהליכי רישום בתחום התצפית והחישה מרחוק של כדור הארץ.

תמונה 2: פלט נתונים של G

איך כל זה התחיל?

בזמן לימודי התואר השני שלו בגיאופיזיקה, לורן היה חלק מקבוצה שעסקה באיתור מים תת קרקעיים במאדים. משגילה את האפשרות לזהות מים דרך גלי מיקרוגל, רשם פטנטים שונים, כ 7 במספר, על טכנולוגית איתור נזילות מים תת קרקעיות.

“מים תמיד היו דבר חשוב בחיי. כמובן שחלק מזה קשור לעובדה שגדלתי פה בארץ היכן שהשיח על מפלס הכנרת היה פותח מהדורות. אבל גם במהלך הלימודים שלי תמיד הייתי סביב תחום ההידרולוגיה, אם על כדור הארץ ואם על פלנטות אחרות. מכאן המעבר לניסיון למצוא פתרון לבעיית המים בעולם היה טבעי עבורי”.

לורן נבחר להיות בין ה 50 האנשים הצעירים המבטיחים בעולם בתחום המידע המרחבי על ידי מגזי Geospatial Media.

בהתבסס על חמש שנים של ניסיון ועבודה מול עשרות גורמי ממשל שונים, החברה השיקה בתחילת אפריל את המוצר החדש שלה שנקרא MasterPlan. המוצר החדש מספק תובנות מעשית לניהול יעיל של קבלת ההחלטות לגבי תיקון או החלפה עתידית של מערכי הצנרת  שירותים למים למים מתחת לקרקע.

“MasterPlan הוא מדידה ממשית, לא ניבוי, של נזילות צנרת שאינן צפות על פני הקרקע, מה שהופך אותה לכלי הכרחי עבור ניהול נכסי המים של מדינות” כך אומר לנו אלי פרץ, מנכ”ל החברה.


מערכת ניו-טק מגזינים גרופ

תגובות סגורות