חדשות היום

המנוע הקל של EVR מניע את העולם למהפכת הרכב החשמלי

מנוע חשמלי חדש שפיתח הסטארט-אפ הישראלי EVR Motors פותר את הבעיות המרכזיות הכרוכות במעבר לייצור המוני של מנועים לרכבים חשמליים: גודל, משקל, מחיר וביצועים

מידי שנה נמכרות ברחבי העולם כ-100 מיליון מכוניות אך כיום רק כ-4% מהן הן חשמליות. ההיקף מצומצם אך היעדים בתחום זה הם גבוהים מאוד. אחרי שנים רבות של דשדוש ומודעות נמוכה לחשיבותו של הרכב החשמלי, חלחלה לאחרונה ההכרה בדעת הקהל העולמית כי רכב חשמלי הוא מרכיב מרכזי בהצלת כדור הארץ ממשבר האקלים ומנוף לשיפור איכות החיים. ממשלות, בעיקר באירופה, הציבו יעדי מעבר שאפתניים לרכב חשמלי ועל פי התחזיות בשנת 2030 למעלה ממחצית המכוניות החדשות יהיו חשמליות ויש מדינות שאסרו על מכירת מנועי בעירה אחרי 2035. בשוק הדו גלגלי, בעיקר באסיה, המעבר בעיצומו, בקצב מהיר מאד.

המעבר לייצור המוני של רכב חשמלי כרוך באתגרים טכנולוגיים כבירים בין היתר ברכיב הקריטי של המנוע שיעילותו היא המפתח להצלחת רכב מסוג זה, כפי שיעילותו של מנוע הבעירה הזניקה את במשך למעלה מ-100 שנים את תעשיית הרכב העולמית להיקפים חסרי תקדים. הדור הנוכחי של המנועים החשמליים לוקה בשורה של בעיות וחסרונות שמציבים סימני שאלה על כדאיות הייצור והמעבר ההמוני לרכב חשמלי. ביניהן: גודלו של המנוע, משקלו, ביצועיו ומחירו הגבוה הנובע בין היתר מהחומרים היקרים שמהם הוא בנוי.

המנוע הקל של EVR Motors

הסטארט אפ EVR Motors מפתח תקווה חשף לאחרונה מנוע חשמלי חדשני, על בסיס טופולוגיה חדשה ומוגנת בפטנטים – TSRF (Trapezoidal Stator Radial Flux). החברה פיתחה ובדקה בהצלחה את אבות הטיפוס הראשונים של מנוע ה-TSRF הקל, הקומפקטי ועתיר הביצועים. EVR צופה שארכיטקטורת המנועים החדשה והמוגנת בפטנטים שלה תותאם למגוון רחב של כלי רכב בשיתוף פעולה עם יצרני רכב וספקי ציוד לרכב מובילים בענף. החברה מתמקדת בשלב זה בעיקר בתעשיית הרכב אך היא סבורה שטכנולוגיית המנועים המהפכנית שלה ניתנת להתאמה לשימושים תעשייתיים כמו חימום ומיזוג אוויר, משאבות וציוד לבניה.

EVR Motors גייסה עד כה מימון סיד של 8 מיליון דולר מכמה משקיעים, בהובלת מריוס נכט, אחת הדמויות המובילות בישראל ביזמות סדרתית, בייסוד חברות טכנולוגיה ובהשקעות בהיי טק, ובהשתתפות Teramips Technologies, שמממנת רעיונות טכנולוגיים חדשניים, לצד קרן SIBF. בנוסף לכך קיבלה EVR מענקים מרשות החדשנות. החברה מנוהלת החל מ-2019 על ידי מנכ”ל החברה עפר דורון, ששימש בתפקידו הקודם כמנהל מפעל החלל של התעשייה האווירית, והוביל את צוות התעשיה האווירית שתכנן ובנה את החללית “בראשית” של SpaceIL. עפר היה אחראי גם על הפיתוח, הבנייה, השיגור והתפעול של לוויני התקשורת והתצפית של התעשייה האווירית עבור משתמשים ישראליים וזרים.

EVR נוסדה בידי הנשיא ומנהל התפעול הנוכחי של החברה אלי רוזינסקי, יחד עם ויקטור כסלו ורוסלן שבינסקי. יו”ר החברה הוא אופיר שוהם, לשעבר ראש מפא”ת במשרד הביטחון וכיום מנהל את השקעות ההיי טק של מריוס נכט. החברה מעסיקה כ-20 עובדים בפתח תקווה, ביניהם שלושה בעלי דוקטורט, מהנדסים, צוות הרכבת מנועים וקבוצת בקרה וניסויים.

לפי הבדיקות של EVR, גודלו של המנוע החדיש קטן פי שתיים וקל בעשרות אחוזים ביחס למנועי RFPM (Radial Flux Permanent Magnet) מובילים בעלי הספק דומה. החברה מקיימת כעת דיונים עם קשת רחבה של יצרני כלי רכב, יצרני מנועים לרכב ומשתמשים בכמה מדינות בעולם, בנוגע לביצוע הדגמות של המנוע ולפיתוח מנועים התפורים לדרישותיהם הספציפיות.

“כדי להתמודד עם אתגרי הביצועים, הגודל, המשקל והמחיר שינינו מהיסוד את המבנה הבסיסי של המנוע שבמהלך עשרות השנים האחרונות לא חל בו שינוי משמעותי”, אומר עפר דורון, מנכ”ל EVR Motors. “בו בזמן שימרנו במנוע את היתרונות המסורתיים שאופייניים למנועי שטף רדיאלי (radial flux). המנוע החדיש שלנו מתמודד עם החסרונות והבעיות של הדור הנוכחי של המנועים: המנוע קטן וקל יותר, הוא מכיל פחות חומרים יקרים וזול יותר ליצור. משקל המנוע קטן יותר וזה הוא מרכיב קריטי במיוחד ברכב חשמלי, מכיוון שהמצבר כבד מאד – ורכב חשמלי כבד ויקר יותר מרכב עם מנוע בעירה פנימי. הקטנת המנוע מאפשרת ליצרן הרכב גמישות רבה יותר בסידור הרכב. כיום כבר ניתן לראות ניצנים ראשונים של מהפכה בעיצוב כלי הרכב, הנובעת מהגמישות העיצובית הגדולה עקב סילוקו של מנוע הבעירה. מנוע חשמלי קטן, או מספר מנועים קטנים הממוקמים בקרבת הגלגלים, יאפשרו כמעט להעלים את תא המנוע, ולעצב את הרכב כך שרוב הנפח ישמש למה שחשוב  – הנוסעים והמטען. גולת הכותרת שלנו היא שבמקביל להקטנת, הקלת והוזלת המנוע, הביצועים משתפרים”

המנועים מבוססי מגנטים מנאודימיום של EVR מציעים ביצועים גבוהים יותר באופן משמעותי בהשוואה למנועי RFPM Radial Flux Permanent Magnet)) רגילים, בעלויות נמוכות יותר בהרבה. החברה מציינת שהמנוע החדש יוצע בגרסאות בעלות נמוכה עוד יותר שיתבססו על מגנטים מברזל (ferrite) במקום חומרים נדירים (rare earth) וכך יוכל לעלות בביצועים שלו על מנועי אינדוקציה בעלי טווח מחירים דומה.

EVR ביצעה לאחרונה ניסויים על אבי-טיפוס של המנוע החדש, המתוכנן עבור כלי רכב חשמליים דו-גלגליים או תלת-גלגליים. המנוע המקורר באוויר סיפק הספק שיא של 17kW, מומנט של 40 Nm, על בסיס נפח של 2 ליטרים ומשקל של 9 ק”ג בלבד, נתונים טובים בהרבה ביחס למנועי שטף רדיאלי (radial flux) קטנים אחרים המקוררים באוויר. גרסאות נוספות של המנוע ייבדקו בחודשים הקרובים, ובכלל זה גרסאות במתחים שונים, וכן גרסאות העושות שימוש בקירור בנוזלים ובמגנטים מברזל. החברה נמצאת כעת בשלבי פיתוח של מנועים גדולים יותר המתאימים לכלי רכב לנוסעים ולכלי רכב מסחריים.

צוות EVR Motors

EVR מציינת שארכיטקטורת מנוע ה-TSRF המוגנת בפטנט שלה תספק צפיפות הספק ומומנט גבוהים יותר ובעלויות ייצור נמוכות יותר ביחס למנועים חשמליים מקובלים. EVR יכולה לתכנן מנוע בטכנולוגיה החדשה לרוב יישומי ענפי הרכב והתעשייה, מקטנועים חשמליים, דרך מכוניות חשמליות או היברידיות ועד משאיות חשמליות.

“אנו צופים שתהיה לנו תרומה משמעותית למעבר של תעשיית הרכב העולמית לייצור המוני של כלי רכב חשמליים ונהיה גורם מרכזי במהפכה הצפויה בעשור הקרוב. נתרום בכך גם לחיזוק הקיימות ושימור הסביבה למען הדורות הבאים”,  מוסיף עפר דורון. “מהפכת החשמול איננה מוגבלת למכוניות – היא מתחוללת בכל שוק התחבורה – ביבשה, בים ובאוויר, על הכביש, בשטח, בתוך מבנים ומכרות, בשדות ובאתרי בניה, בשניים, שלושה, ארבעה גלגלים ויותר, בכלים זעירים ובמפלצות ענק. הנכדים שלנו לא יבינו איך הסכמנו לנסוע ברכב עם מיכל דלק נפיץ, למה למכונית היתה בליטה גדולה ומיותרת מקדימה, למה הסכמנו לפלוט כמויות אדירות של פיח באמצע עיר צפופה, ולמה היה צריך להקים קיר השקטה ליד כביש. המהפכה כבר כאן ו-EVR גאה להוביל אותה עם פריצת דרך טכנולוגית שמוסיפה ערך אמיתי באחד הרכיבים המשמעותיים – המנוע שמניע את כל הסיפור הנהדר הזה”.


מערכת ניו-טק מגזינים גרופ

תגובות סגורות