חלל ציבורי

שישה עשורים אחרי שברית המועצות “ניצחה” את ארצות הברית במירוץ המאוייש לחלל, הפך המימד האינסופי  לנחלת הכלל,  עד כדי  צורך בתיאום מסלולים, ותחרות בין מדינות לתפיסת מקום במסלול וגובה אטרקטיביים. שינוי נוסף הוא כניסתן של חברות פרטיות לתחום שהיה בתחילת דרכו מגרש המשחקים הבלעדי של המעצמות. יותר מכך, החברות הפרטיות הפכו להיות ספקיות שירותים למדינות, במה שנראה כמו מהפיכה תעבורה חללית.

מטוס 747- Cosmic Girl” 800 ” עם טיל הנושא לווינים זעירים צילום: VIRGIN ORBIT

הדוגמה הבולטת ביותר היא כמובן חברת SPACE X  של היזם אילון מאסק. בחודש פברואר האחרון נקטע רצף של 12 שיגורים וחזרות מוצלחים של טיל הנשיאה             9 FALCON, עם התרסקות הטיל בזמן הנחיתה על אסדה בים. אלא שמאז ביצעה החברה עוד כמה משימות לחלל, האחרונה בהן בתחילת אפריל כללה שילוח של 60 לוויני תקשורת  מפרויקט STARLINK. הטיל המאיץ נחת אחרי 9 דקות חזרה על אסדה בים, והוחזר לטיפול לקראת שימוש חוזר. עבור SPACE X, זו הייתה המשימה המוצלחת העשירית מאז תחילת השנה.

תמונה: לוויני STARLINK לפני שחרור בחלל
צילום: SPACE

“זו הצלחה גדולה בדרך להשלים את הפרויקט החשוב הזה שלנו  שכולל 1440 לוויני תקשורת בחלל”, סיפר ג’סי אנדרסון, מהנדס ייצור בתכנית ה 9 FALCON. הממשל האמריקני אישר ל SPACE X תכנית לשילוח של 30,000 לוויני תקשורת מסדרת STARLINK  לחלל, בכדי ליצור “טבעת תקשורת חללית” שתאפשר גישה לרשת האינטרנט מכל מקום בעולם. ההערכה היא כי התכנית השאפתנית הזו יכולה לגדול בהמשך ליותר מ 40,000 לווינים שישייטו בגובה נמוך low-Earth orbit (LEO).

חידוש נוסף שהציגה השנה SPACE X  במסגרת פרויקט ה STARLINK הוא תקשורת בין  לווינים מבוססת לייזר. הלווינים הללו שנכללו בשיגור ההיסטורי של ה 24 בינואר 2021 (ראו הרחבה בהמשך), נעים במסלול קוטבי – polar orbit, כלומר בין הקטבים מעל קווי האורך של כדור הארץ ולא מעל קווי הרוחב כפי שנעים הלווינים הרגילים. בעזרת תקשורת הלייזר הייחודית, ניתן יהיה להעביר נתונים בין לווינים מבלי להזדקק לתחנות קרקעיות מעל המסלול. בכך למעשה חוסכת SPACE X  את הצורך להקים תחנות קליטה יקרות בקוטב הדרומי והצפוני ופותחת פתח לצמצום ניכר של פריסת אנטנות קרקעיות לאורך מסלול הלווינים. על פי הודעת החברה קצב העברת הנתונים בטכנולוגיה הזו הוא מאות ג’יגה בייט בשנייה. בנוסף, התקשורת תהיה מהירה יותר בכך שתצמצם את ההשהיה בהגעת – DELAY- בהגעת הנתונים לכדור הארץ. באחד הציוצים של אילון מאסק  לאחר הניסוי המוצלח בלוויני מסלול קוטבי הוא כתב  כי החל מהשנה הבאה, כל לוויני החברה מסדרת STARLINK, יכללו תקשורת לייזר, מה שיהפוך את SPACE X  כחברה בעלת תקשורת הלווינים והנתונים המהירה בעולם.

 

חידוש מעניין נוסף בתחום שילוח לווינים לחלל, הציגה בתחילת השנה חברת Virgin Orbit. בניסוי השני שלה – אחרי שבשנה שעברה נכשלה – הצליחה החברה  לשגר ממטוס ה בואינג 747-800 שהותאם במיוחד לניסוי, טיל דו שלבי מונע על ידי דלק שנשא לחלל עשרה לוויני קוביה קטנים – CubeSat. בהודעת החברה נאמר כי זו פעם ראשונה שטיל מונע דלק המשוגר ממטוס מצליח להגיע במדוייק לשכבה הנמוכה בחלל. בעבר ביצע חיל האוויר האמריקני ניסוי מוצלח בטילים דומים שהגיעו לחלל, אבל הם היו מונעים בדלק מוצק, ונועדו ליירט לווינים סובייטים. הניסוי הזה שנערך במסגרת תכנית Launch Services Program (LSP) של  NASA, הוכיח כי בעלות נמוכה יחסית ניתן לשגר בזמן קצר מטען משמעותי לחלל. הכוונה היא להכין לארצות הברית יכולת לפרוס רשת לווינים מהירה, בתוך שעות ללא צורך בהכנות שיגור מיוחדות. לוויני הקוביה שהשתתפו בניסוי הם לוויני מחקר קטנים שנבנו בשלוש אוניברסיטאות בארצות הברית, בעיקר למחקר תופעות מזג אוויר מהחלל. סר ריצארד ברנסון, בעליה של Virgin Orbit הגדיר את הניסוי: “תחילתו של עידן בחלל, שיאפשר ליחידים וחברות גישה לתחום שעד כה היה שייך רק למדינות” .

תמונה: טיל FALCON 9 נושא לוויני STARLINK
צילום: SPACE X

שיא חדש לנשיאת לווינים

בתחילת 2021  קבעהSPACE X  שיא חדש, שילוח של 143 לווינים במשימה אחת. המשימה ההיסטורית נדחתה חמש פעמים בשל תנאי מזג אוויר לא טובים בבסופו של דבר יצאה לפועל בסוף ינואר השנה. אחרי כשתיים וחצי דקות נפרד החלק הראשון מהטיל, וחזר לאסדת הנחיתה הימית, הנקראת “Of Course I Still Love You”. חצי דקה אחר כך, נחתו בים הכיסויים המיוחדים שהגנו על המטען בשלב ההאצה ונאספו גם הם לשימוש חוזר. מבחינת SPACE X  מדובר לא רק בהוכחת יכולת טכנולוגית, אלא גם בשירות אטרקטיבי. עד לאחרונה שילוח לווינים קטנים היה רק כחלק משילוח לווין גדול. SPACE X זיהתה את הצורך המתגבר בשילוח לווינים כאלה, והתאימה את הטיל שלה. במשימה שקבעה את השיא, הכיל הטיל  10 לוויני תקשורת STARLINK של החברה ו  133 הלווינים האחרים היו של חברות, ממשלות, אוניברסיאות וסוכנות החלל האמריקנית NASA.


תמונת כותרת ותמונה מספר 1: מטוס 747-
Cosmic Girl” 800 ” עם טיל הנושא
לווינים זעירים
צילום: VIRGIN ORBIT

אמיר בר-שלום

תגובות סגורות