חמקן רודף חמקן

בצעד לא שגרתי חשף חיל האוויר האמריקני במהלך חודש מארס, פריסה של  אחד מכלי הטיס הסודיים שלו, המל”ט החמקן 170 RQ . המל”ט הזה המכונה “רוח הרפאים של קנדהאר” , על תיפקודו בלחימה באפגניסטאן, נחשב לאחד מכלי הטיס המתקדמים של חיל האוויר האמריקני, למרות שנכנס לשירות מבצעי כבר לפני עשור. בהודעה לא שגרתית של חיל האוויר האמריקני נאמר כי הטייסת הסודית נפרסה בבסיס CREECH  בנבאדה במהלך ביקור של שני קצינים בכירים מזרוע האוויר. בהודעה נכלל גם פירוט לגבי פריסה ברומניה, אם כי שם הוזכר גם כלי טיס אחר,      9-MQ REAPER שנכלל בצי המטוסים של הטייסת.

תמונה: ראש הממשלה בנימין נתניהו מציג את שברי המל”ט
«
האירני בועידת מינכן 2018
צילום: MSC- MUNICH SECURITY CONFERENCE / PREISS

“כלי הטיס הבלתי מאויישים שלנו עונים כיום על מגוון צרכים מבצעיים”, נאמר בהודעה של חיל האוויר האמריקני. “הפריסה המבצעית האחרונה שלנו כללה  את שני סוגי המל”טים והם פעלו מעל אזורים ידידותיים וכאלה גם השנויים במחלוקת”.   הרבה מאד סימני שאלה צצו לגבי עיתוי וסיבת הפרסום, כשההערכה היא כי ארה”ב רוצה ליצור מימד הרתעה כלפי רוסיה, סין, איראן או צפון קוריאה.

ה  170 RQ עמד בסוף 2011 במרכזה של תקרית עם איראן. מסיבה לא ברורה הצליחו משמרות המהפיכה האירנים להנחית את המטוס בשלומתו בשטחם, מה שגרם למבוכה אדירה בארצות הברית (ראו הרחבה בהמשך). מאז, שמרה ארצות הברית על שתיקה בכל הקשור למערך הזה, שסביר להניח עבר בדק יסודי ושדרוג משמעותי ביכולות הסייבר שלו. האיזכור הנוכחי של טייסת משותפת ל   170  RQוה REAPER, העלתה הערכות כי מדובר בתא תקיה אווירי. ה 170  RQ  החמקן מאתר את המטרות, מסמן אותן וה REAPER  מבצע את ירי החימוש.  עד היום ידעו רק על שתי פריסות מבצעיות של  ה 170 RQ , בקנדהאר שבדרום אפגניסטאן וסמוך לסיאול בדרום קוריאה. שתי מדינות הגובלות עם דיקטטורות המפתחות נשק גרעיני, איראן וצפון קוריאה. על פי חלק מהפרסומים, זה היה המל”ט שביצע את העקיבה אחרי מקום מחבואו של אוסמה בין לאדן בפקיסטאן.

אחת המסקנות מנפילת המל”ט המתקדם בידי האירנים היא האצה של פיתוח מל”ט חמקן חדש. תחת מעטה כבד של סודיות, מפתחת נורתרופ גרומן  את מה שמכונה בארצות הברית ה 180 RQ, מל”ט סיור ועקיבה חדש. הפיתוח נחשף לראשונה על ידי השבועון AVIATION WEEK בסוף 2013. מצילומים בודדים שדלפו מאז לרשת נראה ה 180 RQ, דומה מאד ל 170 RQ ,  בעיקר בשל הכנף המשולשת.

תמונה: מנהיג איראן חמנאי ליד דגם מטוס RQ 170
צילום מתוך: The Office of the Supreme Leade

המגזין the drive  הקדיש בתחילת אפריל כתבה נרחבת ל 180  RQ, כאשר העלה את השאלה האם המטוס כזה אכן קיים? התשובה הייתה כמעט חד משמעית כן.  ארצות הברית חייבת מטוס כזה כדי להתמודד עם האתגרים הבטחוניים העתידיים שלה באזורים רווי איומים בטווחים גדולים. הנחת היסוד של הפנטגון היא ליצור חיבוריות מידע בין הפלטפורמות ומרכזי השליטה והבקרה שנמצאים מאחור בכדי לבנות תמונת קרב עדכנית ככל האפשר. כדי לצייר תמונת מודיעין טובה, חייבים מטוס בעל טווח טיסה מוגדל, יכולת חמקנות, מערכות רבות חיישנים וחיבוריות רשת מתקדמת. כותב המאמר טיילר רוגווואי, טוען כי לא פחות חשובה מכל היכולות הללו, היא היכולת להוות תחנת ממסר מעופפת. בדוגמא מביא המחבר את החמקן המבצעי הראשון של ארצות הברית ה 117   F שהטייסים שלו היו מנותקים לחלוטין מסביבת הלחימה בשל המערכות הסגורות שלו, שכמעט לא איפשרו לו קשר חיצוני.               ה 180  RQאמור לגשר על הפער הזה, ולהזרים לאחור מודיעין חזותי שייאסף מפלטפורמות חמקניות נוספות. נוסף לכך בצבא האמריקני מדברים מימד לחימה חדש, לוחמת נחיל. כלומר, תקיפה של מספר רב של מטרות, סימולטנית,  בעזרת עשרות ואפילו מאות פלטפורמות מעופפות. בין אם אלה רחפנים ובין אם מל”טים חמקנים ו/או חימוש משוטט. את אופן הפעולה הזה חייבים לנהל דרך חיבוריות מתקדמת שתכלול תקשורת רחבת פס זמינה ומודיעין מנותח בזמן אמת.

תמונה: תיעוד הפלת המל”ט האירני מעל ירדן, ספטמבר 2017
צילום: דובר צה”ל

כאמור הפנטגון, חיל האוויר האמריקני ונורתרופ גרומן לא מגיבים כלל לפרסומים הללו. אלא שצלם חובב צילם מעל בסיס הניסויים אדוארדס בקליפורניה, מל”ט בצורת כנף דלתא, שנראה גדול יותר מה 170 RQ. השבועון AVIATION WEEK טוען כי מדובר ב 180 RQ שלדבריהם הוכרז מבצעי כבר ב 2019.

 

המבוכה האמריקנית

בחמישה בדצמבר 2011 טענה איראן כי היא הצליחה בעזרת לוחמת סייבר מתקדמת  ליירט בשלומותו מל”ט אמריקני מתקדם ליד העיר קאשמר בצפון מזרח המדינה – לא רחוק מהגבול עם אפגניסטאן. משרד ההגנה והממשל האמריקני גמגמו בהקשר הזה מספר שבועות, עד אשר הנשיא אובמה הודה כי אכן ארצות הברית איבדה את אחד המטוסים הסודיים שלה. דרישת הבית הלבן מאיראן להחזיר את המטוס, נענתה בגיחוך. לכולם היה ברור שאיראן תחקור את הטכנטלוגיה של המטוס ותנסה ליישם אותה בתעשיית המל”טים העצמית שלה. את ההוכחה קיבלה ישראל בספטמבר 2017 ברמת הגולן. איראן שלחה מל”ט חמוש המתוצרתה, שהמריא מבסיס בסוריה, לכיוון ישראל כשנתיב הטיסה עובר מעל הגבול שבין ירדן לסוריה. בחיל האוויר  זיהו את המטוס והפילו אותו עוד לפני שחדר לשטח הריבוני של ישראל. רק אחרי ששוחררו צילומי ההפלה של המלט התברר כי מדובר בתעתיק של ה 170RQ האמריקני. בישראל סירבו לומר האם מדובר היה בגרסה חמקנית, כפי שטענו האירנים.


אמיר בר-שלום

תגובות סגורות