חדשות היום

סטארט-אפ ישראלי שנלחם במלריה זכה במקום הראשון בתחרות הבינלאומית היוקרתית XPRIZE

החברה הישראלית זזאפפ מלריה (ZzappMalaria) הגיעה למקום הראשון בתחרות הבינלאומית היוקרתית של  Xprize בחסות IBM Watson בתחום הבינה המלאכותית וזכתה בפרס של 3 מיליון דולר. זזאפפ היא החברה הישראלית היחידה עד כה שניצחה בתחרות XPRIZE. תחרויות XPRIZE מוכרות לציבור הישראלי דרך SpaceIL והחללית בראשית – שעלו לגמר ה XPRIZE.

התחרות אורגנה על ידי עמותת Xprize, הפועלת בחסות תאגידים בינלאומיים גדולים כמו גוגל, IBM ונוקיה, לפתרון הבעיות והאתגרים הגדולים ביותר של האנושות עוד משנת 2016. התחרות השנה התמקדה ב”בינה מלאכותית (AI) למען האנושות” ונרשמו אליה יותר מ-10,000 חברות. בשלב הגמר התמודדה זזאפפ מול חברה אמריקאית המשתמשת ב-AI כדי להתאים סוגי טיפול בדיכאון וקבוצה נוספת מארה”ב שבונה טכנולוגיה המסייעת בניטור סחר בנשים.

מלריה היא מחלה טפילית המועברת על ידי יתושי אנופלס, אחת המחלות הקטלניות ביותר שידעה האנושות. כמחצית מאוכלוסיית העולם חיה באזורים בסיכון להידבקות ממלריה, מתוכם מאות מיליונים נדבקים וחולים בה, ויותר מ-400 אלף אנשים מתים ממנה בכל שנה – רובם ילדים מתחת לגיל 5. נשים בהריון הן קבוצה נוספת בסיכון מיוחד. עם זאת, ניתן למגר את המלריה על ידי טיפול במקורות המים העומדים בהם מתרבים היתושים- כך עשו מדינות רבות, והחלוצים בישראל היו מהראשונים לעשות זאת. אולם באפריקה הטרופית מבצעים אלו קשים לתכנון, ניהול וניטור.

זזאפפ מלריה שמה לה למטרה לאפשר מבצעי מיגור כאלה. הטכנולוגיה מבוססת בינה מלאכותית שזזאפפ פיתחה משתמשת בתמונות לוויין לצד נתוני גשם וטופוגרפיה על מנת למפות מחוזות, כפרים ומקורות מים. עבור כל כפר, המערכת מבצעת סימולציה של אלפי אסטרטגיות פעולה אפשריות וממליצה על הטובה ביותר. עד כה, האפליקציה הייתה בשימוש ב-6 מדינות אפריקאיות, והוכח שהיא מעלה את כמות מקורות המים המטופלים, חוסכת זמן, ומשפרת את אפקטיביות המבצעים בצורה משמעותית. זזאפפ משתפת פעולה עם הקרן של ביל גייטס, משרדי בריאות באפריקה, מדענים ועמותות.

ארנון חורי-יפין, מנכ”ל החברה מציין: “אנו שמחים ונרגשים על הזכייה במקום הראשון בתחרות. בעולם שאחרי הקורונה, אף אחד לא יכול להתייחס למגפה באפריקה כבעיה של מישהו אחר. אנחנו כבר מבינים את מחירי המלריה בחיי אדם ובכלכלה. המערכת שלנו מצליחה לקחת בעיה מסובכת ולפשט אותה כך שאנחנו גם מקטינים משמעותית את עלות המבצעים וגם משיגים תוצאות מרשימות. כספי הזכייה במקום הראשון יסייעו לנו בהמשך המאבק במלריה וביצירת הישגים נוספים בתחום עד למיגור מוחלט של המחלה.”

מערכת ניו-טק מגזין גרופ

תגובות סגורות