חדשות היום

תחרות שמני זית הבינלאומית טרה אוליבו 2021

עובדה ידועה היא שעל מדפי רוב המשפחות בארץ ישנם מים, יין ושמן זית.
בטעימות מים ממקורות שונים, שערך אחד מיבואני המים בארץ, הרגשתי מהר את ההבדלים בין המים שלגמתי מהבקבוקים השונים וגם בין אלה למים שנלקחו מברזים רגילים.
בטעימות אלפי יינות שונים, מרגישים הבדלים גדולים ומשמעותיים בטעמים ובארומות, אם מתעמקים בתחושות השונות העולות באף ובפה. (רצוי להתרכז ולעצום עיניים, בעת הטעימה)

מתברר שגם בשמני זית ניתן לחוש בהבדלים בולטים בין שמנים המגיעים ממקורות שונים וכאלה שיוצרו בבתי בד שונים בעלי דרגות ניקיון  שונות וחומרי גלם המגיעים באיכויות שונות, אפילו מאותם זני זיתים. בעת בדיקת איכויות ודרגות של שמני זית לטעם ולריח יש חשיבות רבה במתן רמת הניקוד והדרוג, לטוב או לרע.
כשהבנתי שרוב הצרכנים רוכשים שמני זית בעיקר לפי מחיר, ולא בהתאם לאיכות, החלטתי להתקרב לנושא, לחקור, להעמיק בו וגם ללמד את הציבור ששמן זית איכותי, כתית מעולה, שונה בתכונותיו משמנים ירודים, בטעמיו, בריחותיו וגם בחומרים המרכיבים אותו, היכולים לטייב מאוד את בריאות המשתמשים בו נכון.


אז איזה שמן קונים, ואיפה? שואלים אותי רבים המידע בנושא הוא רב.הפעם אספר על תחרות שמן הזית הבינלאומית טרה אוליבו 2021 שנערכה לאחרונה, בשפיים, ביוזמת ובהפקת אייל חסון.
611  דוגמאות שמן זית, שונות, הגיעו מרחבי העולם, מ- 21 מדינות. השמנים בתחרות מייצגים מעל 80 אזורי גידול שמני זית בעולם. 173 שמנים, השתתפו גם מישראל. 40 טועמים, וביניהם גם כאלה שהגיעו מחו”ל, טעמו ונתנו את ציונם לכל שמן נטעם. הציונים קובצו וסוכמו, התעודות הוכנו ובערב חגיגי התכנסו הטועמים, בעלי בתי בד, אנשי משפחות וחברים לאירוע מכובד, שנערך בקיבוץ שפיים, בו הוכרזו הזוכים בקטגוריות השונות.
פרטים מקיפים על הקטגוריות ורשימות הזוכים :https://www.winesisrael.com/44846

את הטקס הנחתה הילה אלפרט, שסיפרה על ענף הזית המתפתח בארץ. מיכאל שוורץ, המשנה למפכ”ל פניציה, הממוקם בירוחם, סיפר על מפעל הזכוכית היחידי בארץ, המייצר כמיליון בקבוקי זכוכית ביום, מחול המגיע מהמכתש הגדול. 300 טון זכוכית מיוצרים ביום בתנור, בחום 1600 מעלות, המוסק בגז טבעי. חלק מהבקבוקים, הכהים, מגיע ליצרני שמן הזית, הממלאים אותם בתוצרתם. שמן זית לא אוהב אחסון בפלסטיק, אור וחום, לכן משתמשים בבקבוקי כהים.

בהמשך סיפר פרופ’ ארנון דג על השפעת ממשק ותנאי הגידול על איכות שמן הזית. בחפירות בחיפה נמצאו זיתים בני 7,000 שנה, עדות לכך שתעשיית הזיתים בארץ הייתה מהראשונות בעולם. יש דרכים שונות לטפל בגידול הזיתים, מלחמות במזיקים ועשיית שמן הזית. כדי לייצר שמנים משובחים יש ללמוד איך להשתמש ולנצל את הזיתים בדרכים הנכונות, בלי קיצורים והתעלמות מניקיון.
מצער היה לשמוע שבבדיקות אקראיות נמצא ששמנים רבים המופיעים על מדפי החנויות, רחוקים באיכותם מהמוצג על תוויות בקבוקם. רוב קהל הצרכנים לא יודע ומבין זאת.

פרופסור זהר כרם סיפר, בשיחת זום מהצפון, על פרופ’ שמעון לביא ש”מצא” בקדש ברנע את זן הזיתים, שנקרא ברנע, הביאו לרחבי המדינה תוך טיפוחו ושיפור עמידותו ואיכות זיתיו והשמן שנוצר מהם – שמן ברנע. החלקה הראשונה ניטעה בבית ניר ב1993. הוא מכונה “זן ישראלי”.
הילה אלפרט ראיינה את יצחק ציפורי, המומחה לעצי זית ושמני זית והוא סיפר על זן הברנע, יתרונותיו וחולשותיו. (שורשים קצרים, למשל)

חני אשכנזי ועידו תמיר, המנהלים את פאנל טעימות מרכז (בו גם אני משתתף) סיפרו על הטעימות בפאנלים וכל משתתף באירוע הכרזת הזוכים קיבל 4 שמני ברנע בכוסות זכוכית כחולות ואטומות לטעימה. דוגמאות שמני הזית השונים הראו פרופיל אורגנולפטי לזן ברנע, השונה לכל אזור. היה מעניין להריח ולטעום שמנים מארבעה אזורים מהצפון ועד לדרום ולחוש בהבדלים ביניהם. והיו הבדלים, שהיה קל להבחין ביניהם.

בהפסקה טעמנו ממנות שונות שהוכנו עם שימוש בארבעת שמני הברנע, שטעמנו, ושתכננו ע”י הילה אלפרט. היו שם סלטים, מנות ראשונות, בשר וגם מנה אחרונה משוקולד שתובל בשמן זית ובתרכיז רימונים. מעניין וטעים זה היה.
חברים, שמן זית לא נועד רק לתיבול סלטים !!!

הגיע הרגע הגדול והמרגש ליצרנים. התרכזנו באולם,  הגדול, להכרזת הזוכים. מנהל התחרות אייל חסון סיפר על התחרות ומשתתפיה, הודה לשופטים הישראלים וגם לאלה שהגיעו מחו”ל. אחריו נישאו ברכות שונות ואיחולי הצלחה ע”י אורי יוגב, מנכ”ל ענף הזית במועצת הצמחים, נציגי שופטי חו”ל ואחרים.

אייל הכריז על הזוכים שהגיעו לקבל את התעודות ופרסי כדי החרס, וההתרגשות הייתה גדולה. גם מחיאות הכפיים.

רשימת הקטגוריות והזוכים ארוכה. רשימת הזוכים, הישראלים, בפרסים הגבוהים מופיעה כאן. רשימת כל הזוכים נמצאת בקישור, המופיע בחלק העליון של הכתבה.
אז בשבילכם, חברים, השואלים איזה שמן כדאי לכם לרכוש, הכי קל ומומלץ לחפש ברשימות הזוכים, להגיע לבתי הבד ולמפיצים, לטעום ולהחליט מה אתם באמת אוהבים. חבל לצרוך שמן זית שאין לו כל ערך בריאותי, ריחו וטעמיו ירודים ומקלקלים טעמי מאכלים והתכונה היחידה שלו היא שהוא שומני.

בהצלחה לכולם !!!


ישראל פרקר,
היוזם והעורך הראשי של אתר היין
www.winesisrael.com
האתר מתעדכן מדי יום בנושאי יינות
ישראל, יקבים, אלכוהול, בירה, אירועי יין,
קולינריה ומסעדות

ישראל פרקר www.winesisrael.com

תגובות סגורות