חשמלי קומפלט

בחודש מאי האחרון, במהלך דיון שערכה בקונגרס תת הועדה לרכש והצטיידות במערכות טקטיות, נחשפו נתונים על היקף השימוש של צבא היבשה ארצות הברית בכלי רכב גלגליים  TWV – tactical wheeled vehicles. כיום נמצאים בשירות ה ARMY בלבד כ 200,000 רכבים המחולקים לשלוש דרגות : קל, בינוני וכבד. שני הדוברים מטעם הצבא היו טימוטי גודט, סגן מזכיר הצבא לרכש ולוגיסטיקה ומישל קדיו ראש   DEVCOM –  מנהל הפיתוח של טכנולוגיות צבאיות. הועדה ביקשה לקבל תמונת מצב על צי הרכב של הצבא בדגש על פיתוחים עתידיים בהם בעיקר כלי רכב חשמליים.

מתברר שלמרות הפיתוח המואץ של תעשיית הרכב החשמלי האזרחי, ההסבה לשימוש צבאיים עדיין נתקלת בקשיים משמעותיים, למרות שה ARMY  חתם בשנים האחרונות על מספר חוזי פיתוח עם חברות אזרחיות.

“אנחנו עדיין לא יודעים לגשר על הפער שבין הדרישה המבצעית ליכולות המנוע החשמלי” אמר גודט בתשובה לשאלה ישירה של אחד מחברי הקונגרס. “בינתיים אנחנו מזהים שתי מגבלות עיקריות : גודל הסוללה ושאלת ההטענה בשטח. בעניין גודל הסוללה, בכדי לעמוד בדרישות המבצעיות אנחנו חייבים סוללה בעלת עוצמה חזקה כדי לאפשר הפעלת מערכות נשק וטווח נסיעה אפקטיבי מבחינה מבצעית. המשמעות של יכולת כזו   בטכנולוגיה הקיימת היא סוללה כמעט בגודל של הרכב עצמו. בעניין הטווח, עדיין לא ראינו פתרון אפקטיבי  להטענה מהירה בשטח. שני המרכיבים הללו הם קריטיים לכוחות מתמרנים. ההערכה שלנו היא כי הכלים החשמליים הראשונים יהיו בעיקר פלטפורמות לא מאוישות ובהמשך רכבי סיור קלים”.

נגמ”ש בראדלי בתרגיל של המשמר הלאומי של ארה”ב
צילום: Photo by Spc. Michael Germundson, 115th Mobile Public Affairs Detachment

עיתון הוול סטריט ג’ורנל חשף בחודש שעבר במאמר שהקדיש למאמץ של נאטו להפחית את פליטת גזי החממה, כי הצבא האמריקני על כל הזרועות שלו משתמש ב 37 מיליון ליטר דלק ביום.

“הפתרון המיידי לצריכת הדלק העצומה הוא שילובם של רכבים היברידים”, אמר גודט. הם יכולים להתאים לשילוב של חסכון בדלק אל מול יכולת לשאת מערכות נשק ולהוביל לוחמים. במקביל אנחנו מביטים על טכנולוגיות מתקדמות  כמו ייצור חשמל בשטח ממקורות שונים כפתרון לבעיית ההטענה”.

בחודש מאי האחרון כינס צבא ארצות מספר תעשיות רכב בבסיס פורט בנינג, ג’ורג’יה לצורך הדגמת  יכולות של שילוב אנרגיה חשמלית ברכבים טקטיים. התצוגה נעשתה במסגרת פרויקט ELRV Electric Light Reconnaissance Vehicle.  הדרישות המבצעיות שהציב ה ARMY  ליצרנים היו: יכולת נשיאה של שישה חיילים לפחות, תנועה שקטה, ואנרגיה שיכולה להספיק ליממה של לחימה  הכוללת הפעלת מערכות ושינוע כוחות.

בתחילת יולי האחרון הדגימה ל ARMY  חברת GM DEFENCE , חברת בת של גנרל מוטורס את הגרסה החשמלית של רכב השטח ISV. ה ISV הוא רכב סיור לכוחות מתמרנים שפותח עבור ה ARMY ונכנס לשירות באוקטובר 2020. הגרסה שסופקה לצבא האמריקני מונעת במנוע טורבו דיזל, 2.8 ליטר עם 186 כוחות סוס. מהנדסי GM DEGENCE  הדגימו לנציגי ה ARMY שהוזמנו למתקני החברה בדטרויט נסיעה של שני רכבים : דיזל בדומה לזה שסופק לצבא,  וחשמלי. מסלול ההדגמה כלל עליית מדרגות, מעבר פינות חד, נסיעה בחול ומעבר משטחי בוץ. ה ISV החשמלי שהשתתף בתצוגת היכולות במאי בג’ורג’יה, פותח בתוך 12 שבועות בלבד. רכב נוסף שהוצג בפורט בנינג היה ה Hummer EV, גרסה חשמלית ל HUMMER  הפופולארי שנמצא בשירות גם בצה”ל כבר שני עשורים. ל Hummer EV 1000 כוחות סוס וסוללה בעוצמה של 200 KW המאפשרת לו נסיעה של 90 דקות בתנאי שטח עד להטענה נוספת של 10 דקות.

“אנחנו עדיין לא רואים פלטפורמות  צבאיות טקטיות המונעות באופן מלא על ידי חשמל”, אומר בריגדיר ג’נרל גלן דין ראש תחום מערכות לחימה קרקעיות ב ARMY למגזין DEFENCE NEWS . “אנחנו בוחנים את הטכנולוגיה הזו למספר פלטפורמות. למשל באילוסטרציה שעשינו לטנק אברהמס, התברר כי בכדי להשתוות לרמת הביצוע של מנוע טורבו דיזל, צריך סוללה יותר גדולה מהטנק עצמו. לכן בהקשר של כלים כבדים מתמרנים אנחנו עדיין לא שם. צריך לתת זמן לתעשייה לפתח מקורות אנרגיה יעילים וחזקים יותר, וכן למצוא פתרונות הטענה חדשים”.

רכב ISV חשמלי בניסוי
צילום: U.S. ARMY PHOTO BY PAOLO BOVO

בחמש השנים האחרונות השקיע ה ARMY 75 מיליון דולר במחקר ופיתוח של סוללות לכלי רכב. ב 2022 בלבד יושקעו במחקר הזה  50 מיליון דולר. במקביל הוקצו 175 מיליון דולר לבניית  נגמ”ש  חשמלי מדגם BRADLY. על פי ה DEFENCE NEWS מספר חברות ניסו  – ללא הצלחה – לשכנע את ה ARMY  להשקיע במחקר ופיתוח של סוללות חדשות במטרה לדלג על השלב ההיברדי ולהתמקד במנועים חשמליים בלבד. אחד הפתרונות ש GM DEFENCE  מפתחת הוא מעין מנוע חשמלי נוסף שישולב במנוע הטורבו דיזל. על פי GM כך ניתן יהיה לעבור על פי בחירה בין המנועים, בעיקר במשימות המצריכות הגעה שקטה.

“גם אחרי שנגיע לפתרון הטכנולוגי שיאפשר יכולת מבצעית, עדיין יישארו לנו מבחנים רבים”, אמר גודט בשימוע בקונגרס. “נצטרך לראות שהרכבים הללו יכולים לעמוד לא רק בסביבה מבצעית מורכבת אלא גם בתנאי מזג אוויר קיצוניים כמו סופות שלג או טמפרטורה גבוהה במדבריות”.


תמונת כותרת: רכב שטח חשמלי
מדגם ISV
צילום: GM DEFENC

אמיר בר-שלום

תגובות סגורות