חדשות היום

האם פלטפורמות עבודה משותפת יהפכו לשולחן העבודה העתידי?

“המגפה לא יצרה מגמות דיגיטליות חדשות אלא פשוט האיצה אותן, לפעמים בעשור” – כך אמר נשיא Salesforce ברט טיילור, בוועידת החברה השנתית שנערכה לאחרונה. אחת המגמות הדיגיטליות שהואצו יותר מכולן היא המעבר לעבודה שיתופית. זו בהחלט אינה מגמה חדשה, אבל מה שכן חדש זה שהכלים שלמדנו להשתמש בהם כדי להתחבר עם עמיתים מרוחקים – כמו Slack, ZOOM ו-Microsoft Teams – הופכים כעת לדור חדש ומסעיר של פלטפורמות פיתוח שבהחלט עשויות להחליף בקרוב את שולחן העבודה שלנו, הדסקטופ, בכל מקום שנעבוד.

מלחמות הדפדפנים הן החדשות של אתמול
בדומה לדפדפן של תחילת ימי האינטרנט, הכלים החדשים האלה מתחרים ביניהם מי יהפוך למקום שבו נבלה את רוב שעות העבודה שלנו. בואו נקפוץ 25 שנה לאחור. באותם ימים האינטרנט הציע לאנשים מרוחקים גיאוגרפית גישה בזמן אמת למידע מכל העולם, בפעם הראשונה, ומיד חברות מיהרו לתפוס לעצמן דומיין ולהשיק את האתר הראשון שלהן. בימים ההם של תחילת האינטרנט, הדפדפן היה יישום ששימש למטרה אחת בלבד – להציג אתרי אינטרנט סטטיים, אולם עם הזמן הדפדפנים הפכו לפלטפורמות פיתוח שמתפתחות כל הזמן כדי לתמוך בשירותים עסקיים חדשים. הדפדפן שירת אותנו היטב אז והיום, אבל ככול שאנו מתקדמים לשלב הבא של תקשורת מרחוק, מגיע הזמן להעביר את השרביט לפלטפורמות לפיתוח שיתוף פעולה (Collaboration Development Platforms).

ההצהרה הזו נשמעת אולי מפתיעה, או מנוגדת לאינטואיציה, בעולם של פתרונות SaaS בענן המבוססים כמעט בלעדית על דפדפני אינטרנט. אבל מה שהשתנה בשנה האחרונה – ומדובר בשינוי מהותי ביותר – זה שהעובדים כבר לא “נמצאים” רק באפליקציות העסקיות שלהם, אלא מתקשרים בו זמנית עם לקוחות וקולגות באמצעות יישומי צ’אט ופגישות וידאו, סביב אותן משימות שהם מבצעים באפליקציה העסקית. כיום האינטראקציה הדיגיטלית מקבילה למשימה העסקית, אבל כל אחת מהן מתרחשת באפליקציה נפרדת. נסו לחשוב למשל על שיחה עם לקוח בחלון Slack שפתוח במקביל למילוי הרשומה של אותו לקוח ב- Salesforce, או על שיחת וידיאו ב-Microsoft Teams עם עמית שעובד מהבית בעת ששניכם עובדים בכלל על עדכון התקציב בגיליון Excel – שתי אפליקציות נפרדות על-פני שני חלונות שונים.

העבודה בצורה כזו היא מגושמת ועלולה לגרום לטעויות. הכלים של הדור הבא יצליחו לשלב את האינטראקציה הדיגיטלית וחוויית שיתוף הפעולה ישירות לתוך ליבת התהליך העסקי. יצרניות התוכנה העסקית המובילות בעולם כבר מפתחות גרסאות ראשונות של פלטפורמות הדור הבא לשיתוף פעולה – ואלה הבולטות שבהן…

פלטפורמת Slack-first של סיילספורס
המנכ”ל מארק בניוף הציג לא מזמן את חוויית המשתמש החדשה שהחברה תציע, וכינה אותה “המטה הדיגיטלי” (Digital HQ), שאותו הוא מגדיר כ”מרחב השיתופי שבו העבודה מתבצעת”.

מושג “המטה הדיגיטלי” מבטא תפיסה חדשה של חוויית המשתמש, אשר מחברת את התהליכים העסקיים עם האינטראקציות האנושיות שהם מעוררים. פלטפורמת Slack-first של Salesforce היא מימוש של חזון המטה הדיגיטלי, או כפי שמתארת זאת החברה בעצמה: “פלטפורמת פיתוח חדשה המאפשרת למשתמשים ליצור זרימות עבודה ומטלות נפוצות של Salesforce בתוך Slack”. המשמעות היא מרחיקת לכת: כל אינטראקציה עם לקוח או קולגה הופכת להיות חלק אינטגרלי בממשק המשתמש של ה-CRM, ולא למשימה מקבילה.

פלטפורמת הפיתוח של Microsoft Teams
גם מיקרוסופט נוקטת בגישה זו. Microsoft Teams, אפליקציית הדור הבא לשיתוף הפעולה, זכתה בתקופת הקורונה לזינוק מטאורי מ-13 מיליון משתמשים ל-250 מיליון משתמשים ב-19 חודשים בלבד. למרות שבתחילה Teams הושקה בעיקר כמקום מפגש וירטואלי ואפליקציית צ’אטים, כעת יש למיקרוסופט שאיפות גדולות יותר עבורה והיא מתכננת להפוך אותה ל”מטה הדיגיטלי” הארגוני עבור משתמשי Microsoft 365. בדומה ל-Salesforce, גם מיקרוסופט משתמשת באפלקציית השיתוף שלה, Teams, כפלטפורמה למפתחי אפליקציות שיתבססו על אינטראקציות אנושיות. בריאיון שהעניק לאחרונה ל”פייננשל טיימס”, חזה מנכ”ל מיקרוסופט סאטיה נאדלה ש-Teams תהיה פלטפורמת המפתחים הגדולה ביותר מאז האינטרנט, והוסיף כי Teams תהיה “המקום שבו עובדים מבלים את יומם, עם כל הכלים שהם צריכים במקום אחד”.

בנאום הפתיחה של כנס המפתחים השנתי של מיקרוסופט, נאדלה סיפק פרטים נוספים על חזון החברה ל-Teams, כשאמר כי זוהי “שכבה מארגנת לכל הדרכים שבהן אנשים עובדים, לומדים, ומשתפים פעולה בצוותים. זהו הפתרון היחיד שמאגד פגישות, שיחות, צ’אטים, מסמכים, כלי שיתוף פעולה ותהליכי עבודה, בחוויית משתמש משולבת אחת, ומאפשר לכול מפתח להביא את שיתוף הפעולה לחזית תכנון האפליקציות”.

Zoom
זום, שירות שיחות הווידיאו המצליח שמתהדר ב-300 מיליון משתמשים ביום, מכוון גם הוא ל”מטה הדיגיטלי” של עולם העבודה העתידי. פלטפורמת Zoom שהושקה בשנת 2018 מאפשרת למפתחי צד שלישי לבנות יישומים הממנפים את פלטפורמת התקשורת האחודה של החברה – המשלבת יכולות וידאו, קול, שיתוף תכנים וצ’אטים – למחשבים שולחניים, ניידים, ולסביבות עבודה. למרות שזום הרבה פחות משולבת ביישומים עסקיים בהשוואה ל-Salesforce או מיקרוסופט, יש לה פוטנציאל עצום להיות שחקנית מרכזית בשוק הפלטפורמות למפתחי יישומי שיתוף פעולה.

שחר של עידן חדש: פלטפורמות לפיתוח יישומי שיתוף פעולה
ישנם עוד שחקנים רבים בתחום של יישומי שיתוף פעולה, אשר צפויים לקפוץ על העגלה של פלטפורמות למפתחים. הזדמנות חדשה זו מועצמת, כמובן, על ידי הצורך החזק של עובדים מרוחקים לארגן ולייעל את חוויית העבודה שלהם, אבל גם על ידי התקדמות טכנולוגית בתחומי עיבוד שפה טבעית (NLP), תרגום והמרת דיבור לטקסט, ולמידת מכונה, המאפשרים כיום לקיים אינטראקציות בצורה מתוחכמת מתמיד. הקידמה הזו מעודדת את חברות התוכנה להמיר מידע בלתי מובנה, כמו דיבור וטקסט, לתוך מבנים שניתן להשתמש בהם בקלות ביישומים עסקיים.

אפשר לצפות לעוד הרבה מצטרפים והכרזות על מוצרים חדשים בשוק הזה במהלך השנה הקרובה.

לאן מתקדמים מכאן?
המלחמה האחרונה על שולחן העבודה של העובד אירעה לפני יותר מעשרים שנה, במאבק האכזרי בין הדפדפנים של מיקרוסופט ונטסקייפ שזכה לכינוי “מלחמת הדפדפנים” – וכולנו יודעים מי ניצחה אז… עד היום הדפדפן נותר “מלך ממשק המשתמש”, אבל בראייה רחבה של איך העבודה נעשית, מלחמות הדפדפנים הן החדשות של אתמול.

המלחמה הבאה על שולחן העבודה בשוק העסקי היא הקרב המתהווה, בימים אלה ממש, בין הפלטפורמות השונות לפיתוח יישומי שיתוף פעולה.

אם אתה מפתח אפליקציות, אינך יכול להרשות לעצמך להתעלם ממגמה זו. זה הזמן לעצב את האסטרטגיה שלך ולחקור לעומק לפחות אחד מהסוסים שמשתתפים במרוץ. כדי להצליח באמת, תצטרך לתכנן את האפליקציה שלך באופן שיהפוך אותה לחלק טבעי מהאינטראקציות שעובדים מקיימים עם לקוחות ועמיתים לעבודה, ושלא תהיה סתם עוד אחת מהאפליקציות שהם משתמשים בהן, לצד הרבה אחרות.

אם אתה מנהל IT, גם לך כדאי לעקוב מקרוב אחר ההתפתחויות בתחום, כדי לוודא שאתה עובד עם ספק התשתית המשלב בצורה הטובה ביותר את ערכת האפליקציות העסקיות שדרושות לך כדי לנהל את העסק שלך.

הרבה מונח על כף המאזניים וזוהי הזדמנות שאסור לפספס. מנכ”ל סלאק, סטיוארט באטרפילד, אמר זאת בצורה המדויקת ביותר: “זו הזדמנות של פעם בדור לכל חברה להמציא את עצמה מחדש, ולהפוך את העבודה ליותר גמישה, מכילה ופרודוקטיבית”.


תמונת כותרת: דיוויד לבנדה כותב המאמר (קרדיט צילום: דויד גארב)

דיוויד לבנדה, מייסד-שותף וסמנכ"ל מוצרים ב- harmon.ie

תגובות סגורות