ממרום הכרמל

ההודעה של משרד הבטחון על זכייתה של התעשייה האווירית במכרז לבניית ה “כרמל”, הכלי המשוריין הבא של כוחות החי”ר לא ממש הפתיעה את אנשי הפרויקט שפיתחו את אב הטיפוס שהתחרה מול אלביט ורפאל.

“מלכתחילה הלכנו צעד אחד לפני כולם בכלי המדגים שבנינו והוא התבסס על יכולות אוטונומיות מלאות. אחרי שגיבשנו את הקונספט,  שילבנו את שני הלוחמים בכלי, על פי הדרישה המבצעית שהציב משרד הבטחון בתחרות בין החברות. אני חושב שזה מה שייצר את הערך המוסף עבורנו “, אומר צביקה ירום, מנהל מפעל יבשה בתעשייה האווירית.

הדגם הזוכה פותח על בסיס הידע והיכולות של הכלים הרובוטיים שפותחו בשנים האחרונות בתעשייה האווירית. התוכנית הבסיסית חולקה לשלושה כיווני פיתוח: נהיגה, איתור מטרות בזמן אמת וקטלניות – כולם תחת העקרון של יכולות אוטונומיות.  ה “כרמל” של התעשייה האווירית משלב בין תצוגה פנורמית לתפעול באמצעות מסכים אישיים ובקר (ג’ויסטיק) בדומה למשחקי מחשב. המערכות האוטונומיות בכלי נשלטות על ידי מערכת לחימה מרכזית אוטונומית לחלוטין,  שעוזרת למפעיל האנושי לסנן את המידע הלא רלוונטי בתמונת הקרב.  היכולת הזו מאפשרת ללוחם בתא להתמקד באיומים הקריטיים ובקבלת החלטות מהירה ונכונה בזמן אמת. הפיתוח מבוסס על בינה מלאכותית שמאפשרת השמדה של מטרות ואיומים, עם ניהול מערך תחמושת יעיל, ניהוג עצמי בשטחים מורכבים לתנועה ובדגש על יכולות תקיפה וירי מדויק.

“תפיסת ההפעלה שלנו היא של כלי שיכול להשתתף בקרב ללא התערבות אנושית”, מספר ירום. “זה כמובן לא יקרה משום שבישראל במיוחד ובעולם בכלל, פתיחה באש מכל סוג שהוא מצריכה החלטה של אדם, עקרון של MAN IN THE CIRCLE. אנחנו לא רוצים רובוטים ירו עצמאית על בני אדם. המפעיל בכלי שלנו מקבל את האינפורמציה על כלל  האיומים שסביבו,  עם המלצה של המערכת באיזה חימוש לטפל בהם: מקלע, טיל או פגז תותח. המשימה שלו היא רק לאשר או לא,  את הירי. כך למעשה הוא לא מאבד זמן יקר של הבנת תמונת הקרב, כיווני ירי ושקלול נתונים. זה בדיוק ההבדל בין המדגים שלנו לשניים האחרים שהתמקדו יותר בהמחשת תמונת הקרב החיצונית ללוחמים בתא, ולא בפתרון כולל של מערכת”.

עקרון ה MAN IN THE CIRCLE   יהיה מוגבל רק לנשק התקפי. בכל מה שקשור לנשק הגנתי, בעיקר כאש מדובר  בטילי נ”ט, ההפעלה תהיה אוטומטית, לעיתים מבלי שהצוות ידע על כך בזמן אמת. בדיוק כמו מערכות מעיל רוח שמוצבות כיום על טנקי מרכבה סימן 4 ונגמשי החי”ר נמר ואיתן.

במכרז של משרד הבטחון התבקשו החברות לפתח את אב הטיפוס הראשוני על גבי נגמ”ש M-113. כל הדגמים :אלביט, רפאל והתעשייה האווירית נבחנו בתרחיש מבצעי אחיד, ולאחריו התקבלה ההחלטה של הקבלן הראשי של הפרויקט. נגמ”ש האיתן נבחר להיות הפלטפורמה שעליה תיבנה המערכת האוטונומית הקבועה בשלב הראשון. תהליך ההתאמה החל כבר לפני כחצי שנה, וההערכה היא כי בעוד שנתיים וחצי תודגם יכולת מבצעית ראשונית שלאחר האישור שלה, ייכנס הפרויקט לשלב ייצור סדרתי.

“אנחנו משקיעים עכשיו  מאמץ גדול מאד בממשק של אדם -מכונה”, מספר ירום. “תפעול המערכות הוא עניין קריטי בכלי כזה, זה מימד שיכול להשפיע מאד על רמת הביצועים שלו. למשל, איך תינתן פקודה למערכת? האם זה יהיה בהפעלת בקר מסוים או לחילופין בתנועת עיניים. יש יתרונות וחסרונות לכל שיטה, ולכן בהקשר הזה אנחנו עובדים על קונספט ייחודי שימקסם את היכולת למהירות ובטיחות. הנחת העבודה שלנו היא של סביבת לחימה עצימה, לכן להפעלת המערכות וקבלת ההחלטות מהירה ונכונה יש חשיבות עצומה”.

מתברר שבנוסף לצה”ל ומשרד הבטחון גם נציגים של צבא ארצות הברית הגיעו להתרשם מהפרויקט, עוד בשלב הבחינה של הדגמים השונים. בדומה לצה”ל, גם  צבא היבשה האמריקני ( ARMY), נמצא בשנים האחרונות במרוץ התחדשות בכל הקשור לפלטפורמות קרביות מתמרנות. בפרויקט האמריקני –  Next Generation Combat Vehicle, הוגדרו יכולות דומות מאד לזה הישראלי: אוטונומיות, קטלניות, קישוריות, ויכולת תנועה במגוון תרחישי לחימה.

“אם אנחנו מביטים על הפרויקט האמריקני זה ממש העתק הדבק ל “כרמל” וליכולות שהגדרנו כבסיסיות. למשל, הדרישה האמריקנית היא לשני מפעילים, בדיוק כמו זו הישראלית “, אומר ירום ומדגיש: “אין לי ספק שנוכל להתמודד במכרז הזה עם שותפה אמריקנית “.

בתעשייה האווירית מדברים פרויקט ה “כרמל” כעל אבן דרך חשובה בדרך לפיתוח מערכות לחימה אוטונומיות מלאות. כאלה שיפעלו בתמרון קרקעי בדומה למל”טים חמושים באוויר. בכל מקרה, גם בפרויקטים העתידיים, הפתיחה באש תמיד תהיה על סמך החלטה של אדם ולא מחשב.

“אנחנו כאמור מדגישים שעקרון ה MAN IN THE CIRCLE ימשיך להיות קו מנחה בפרויקטים שלנו” מסכם ירום, “אבל לצד זאת צריך לומר, אדם עושה הרבה יותר טעויות ממכונה, כל שכן כאשר מדובר בתנאי לחץ בזמן קרב. אנחנו מודעים היטב ליתרונות ולחסרונות שיש באוטונומיה מלאה, אבל צריך לזכור, זו יכולת שתמיד ניתן לעצור  בלחיצת כפתור ולכפות עליה החלטה אחרת. העובדה שיש לך יכולת אוטונומית כל כך נרחבת כמו ב “כרמל”,  מאפשרת למפעיל מרחב החלטה עצום ומהיר שלא היה לו קודם. במקרה שהוא לא ידע מה לעשות, המערכת תמליץ לו וזה יכול  רק להוסיף ולא לגרוע”.


תמונת כותרת ותמונה: משוריין “כרמל”- מבט מבפנים ומבחוץ
צילום: תעשייה אווירית

אמיר בר-שלום

תגובות סגורות