חדשות היום

מהיר יותר, רחוק יותר, בטוח יותר: הכירו את GoFa – הקובוט החדש שנחת בישראל

המהפכה הטכנולוגית ושילובן של מערכות אוטומטיות ורובוטיות אמנם שיפרו משמעותית את התעשייה המסורתית, אך עדיין נדרשות בה התאמות שונות למציאות החדשה, כמו הטמעה של אמצעי זהירות שיאפשרו שילוב עבודה רובוטית, לצד עבודה אנושית. בדיוק לשם כך פותחו הרובוטים השיתופיים Collaborative robots)), או בקיצור – הקובוטים. לרגל הגעתו לישראל של הקובוט החדש GoFa מבית ABB, שוחחנו עם אסף פליישמן, מנהל חטיבת הרובוטיקה הישראלית של החברה

אם עד לפני כמה עשורים שימוש ברובוטים נחשב לחזון מרחיק לכת, בעת האחרונה אנחנו רואים כיצד יותר ויותר רובוטים משתלבים בתעשייה המסורתית, משנים ומשפרים אותה. נכון, מדובר בתהליך שעוד דורש זמן ולא מעט אומץ, אולם בעולם וגם בישראל כבר הוכח כי אומץ כזה הוא הבסיס לחדשנות, שלא רק תשפר את התפוקה, אלא גם תהיה יעילה וחסכונית יותר, בטווח הארוך, ובלא מעט מקרים, גם בטווח הקרוב.

המהפכה בתחום הרובוטיקה בתעשייה הגיעה לשיאה בשנים האחרונות, והיא באה לידי ביטוי בהופעתם של ‘הרובוטים השיתופיים’, או ‘קובוטים’ (Collaborative robots). אלה, מציעים עבודה יעילה במחירים שווים לכל בית עסק, בטיחות מקסימלית בעבודה בסביבה אנושית, שטח ריצפת הייצור קטן מבעבר (עקב הורדת הצורך בגדרות) וללא הערכות מיוחדת, עם תהליך הטמעה פשוט, מהיר וידידותי.

אסף פליישמן, מנהל חטיבת הרובוטיקה הישראלית של ABB, מספר על רובוטים בתעשייה, מכיר לנו את עולמם של הקובוטים ומרחיב במיוחד על קובוט ה- GoFaשבחודשים האחרונים כבש את אירופה, ומגיע עכשיו לראשונה לישראל.

קובוט ה- GoFa שזכה בפרס ה- reddot עבור
העיצוב הטוב ביותר
קרדיט: AB

פליישמן: “בתעשייה המודרנית הרובוטים נותנים מענה לכמה בעיות יסוד שנוגעות לפריון, בטיחות העובדים ואיכות המוצר. פס יצור מבוסס רובוטים מספק מענה לעבודה בסביבת עבודה מסוכנת לעובדים (חללים בהם יש חומרים מסוכנים או טמפרטורות גבוהות) ופותר את הקושי לבצע עבודה סיזיפית ומשעממת לאורך זמן. מאחר שהרובוט חוזר בדיוק מתמיד על אותה הפעולה, יכולת החזרתיות שלו טובה משמעותית מיכולותיו של כוח עבודה אנושי. חשוב לציין כי בפס יצור רובוטי לרוב גם יהיו פחות תקלות כך שבקרת האיכות הופכת לפשוטה יותר. נוסף על כך, לרובוטים אין מגבלות עבודה, כך ששעות הייצור יכולות להיות ארוכות יותר”.

אסף מפרט ומדגים באמצעות פרויקטים שבצעה מחלקת הרובוטיקה בישראל: “למשל, חברת רב בריח, שנחשבת לאחת המובילות בעולם באימוץ פתרונות של אוטומציה, נעזרה ב-ABB לבנות פס יצור שלם שנשחשב המתקדם בתחומו בישראל, שמבצע הרכבה, ריתוך והזנת מכבשים שמבוסס על רובוטים של ABB. מדובר במהפכת אוטומציה שמאפשרת לחברה לעלות את הפריון, לענות על המחסור ברתכים מנוסים ומאפשר לה להתחרות ביצרנים ממדינות מתפתחות. דוגמה נוספת שכבר אומצה על ידי כמה שחקנים בתעשיית המזון בארץ היא רובוט שמבצע חיתוך עוגות. בתעשיית המזון, חיתוך עוגות היא פעולה ידנית, סיזיפית וקשה וכדי להפוך אותה לפשוטה יותר, אחד האינטגרטורים שלנו התאים רובוט ABB IRB1200 עם סכין אולטרה-סוני שמאפשר חיתוך מהיר, בטוח ודק יותר”.

  • עד כמה ABB פעילה בתחום הרובוטיקה והקובוטיקה?

” ABBהיא אחת מחלוצות הרובוטיקה לתעשייה בעולם עם מעל 600,000 רובוטים וקובוטים תעשייתיים בעולם. לחברה עצמה, יש מעל 100 מרכזים בכל רחבי העולם שמאפשרים לה לתת שירות בפריסה גלובאלית. לפני כחמש שנים החברה גם נכנסה לתחום החדש של קובוטים והציגה את הרובוט השיתופי הראשון שלה, ה-YuMi, שגם היום נחשב לקובוט התעשייתי המוביל בקטגוריית משקל הנשיאה שלו. ABB ישראל, אשר הרחיבה משמעותית את הפעילות שלה בערך באותו הזמן, עובדת היום מול אינטגרטורים ומול לקוחות הקצה ומסייעת להטמיע את הרובוטים בפעילות השוטפת שלהם”.

אסף הרחיב בדבר היתרונות הגדולים של ABB בתחום הרובוטיקה עבור חברות ישראליות: “בשונה מגורמים אחרים שמציעים לחברות ישראליות פתרונות בתחום הרובוטיקה, הלקוחות שלנו עובדים ישירות מולנו ולא מול יבואן. כלומר, ישירות מול המפתח והיצרן של המערכות. מחלקת הרובוטיקה של ABB ישראל עומדת בקשר אישי ורציף עם מחלקות הרובוטיקה של החברה באירופה וכל הידע הארגוני העצום הזה בסופו של דבר זורם באופן אנכי עד הלקוח. פורטפוליו הרובוטיקה של ABB כולל עשרות רובוטים וקובוטים שנותנים מענה מלא לכל סיטואציה. זה המקום לציין שכל הרובוטים והקובוטים של ABB פועלים באמצעות אפליקציות של תוכנת ‘רובוט סטודיו’ שנחשבת למתקדמת ולפופולרית בעולם”.

  • אם הרובוטים מוצלחים, לשם מה דרושים הקובוטים?

רובוטים ממלאים תפקיד נהדר בתעשייה, אולם בשל מגבלות בטיחות יש צורך בהתאמת רצפת ייצור ובהקפתם בגדרות וכלובים. הקובוטים פותחו כדי להסיר את הגדרות ולאפשר עבודה משותפת לצד אנשים. דווקא בפסי ייצור חדשים שמתוכננים על טהרת הרובוטים, נמצא לעתים שהצורך בקובוטים אינו גדול ביחס לפסי יצור או מתקנים ותיקים. הבטיחות, הגמישות והקומפקטיות שנובעת גם מכך שלא צריך גדר, מאפשרים להטמיע אותם בקלות בכל סביבה. לדוגמא ניתן לראות את קובוט ה- YuMi שהשתלב בהצלחה בחברת נטפים, המפעילה אותו לצד העובדים במערך המחקר, הפיתוח והייצור “.

אסף פליישמן לצד הקובוטים YuMi ו- GoFa מבית ABB
קרדיט: ABB

  • מה ייחודו של GoFa ביחס לקובוטים אחרים?

“GoFa”, קיצור של Go Faster ו-Go Further, הוא הקובוט הכי מהיר בקטגוריה עם מהירות של 2.2 מטר לשנייה ובעל זרוע בעלת מרחק הגשה גדול במיוחד של 950 מ”מ. עם יכולת נשיאה של עד 5 ק”ג, אין אף רובוט בקטגוריית המשקל שלו עם ביצועים כאלה. GoFa גם תוכנן תוך חשיבה על הפעלה נוחה וארגונומית, והדבר בולט במיוחד בהטמעה שלו בשטח שמאפשרת גם לעובדים שלא יודעים לתכנת לקבוע את המסלול וסדר הפעולות באופן אינטואיטיבי, על ידי הולכת הזרוע במסלול ולחיצה על כפתור. ההטמעה המוצלחת שלו במספר פרויקטים בקרב לקוחות ABB, זכתה עד כה לתגובות נלהבות והוא אף הספיק לזכות בתחרות העיצוב הבינלאומית red dot awards בקטגוריית הרובוטיקה. כעת אנחנו נערכים לבצע הדגמות אצלנו ואצל חלק מהלקוחות. משימה זו אגב, נחשבת לפשוטה במיוחד, הודות ליתרון של הארגונומיה והקומפקטיות – שמים אותו על עגלה, מכניסים לרכב ומרכיבים אותו תוך דקות לפעולה באתר הלקוח”.

רוצים לראות את GoFa וקובוטים אחרים של ABB בפעולה? אתם מוזמנים לבוא ולפגוש אותו בביתן ABB בתערוכת New-Tech שתיערך ב-5 לינואר 2022 בגני התערוכה בתל אביב.

אסף פליישמן, מנהל תחום
הרובוטיקה של ABB בישראל
קרדיט: ABB


תמונת שער: קובוט ה- ABB ,GoFa
קרדיט: ABB

אביעד אורן ABB

תגובות סגורות