ניטור מרחוק של מטופלים – המפתח לטיפול רפואי טוב יותר המבוסס על נתונים

ניטור מרחוק של מטופלים מחולל מהפכה בתחום הטיפול הרפואי. האינטרנט של הדברים (IoT), עם החיישנים הניתנים ללבישה, הקישוריות ונתוני העתק (ביג-דאטה) שלו, מאפשר לנטר את המצב הבריאותי ולמנוע מחלות באופן אפקטיבי יותר. גישה חדשה זו לטיפול רפואי, המבוססת על נתונים, מאפשרת גם להפחית את העלויות באמצעות הפחתת הצורך בביקורים אצל הרופא ובאשפוז בבית החולים. מאמר זה בוחן כמה מן הטכנולוגיות החדשות והחדשניות ביותר של חיישנים הניתנים ללבישה, הניצבים בליבה של מהפכה זו.

מבוא: מהו ניטור מרחוק של מטופלים?

ניטור מרחוק של מטופלים הוא גישה של טיפול רפואי המבוססת על IoT (“האינטרנט של הדברים”), אשר התקנים חכמים ומחוברים ונתוני עתק ממלאים בה תפקיד משמעותי. גישה זו סובבת סביב מערכת אקולוגית של טיפול רפואי מחובר, אשר במסגרתו יישומים, מכשירים ואנשים מתקשרים זה עם זה ומתחברים זה לזה.

כיום, התקנים רפואיים ניתנים ללבישה עם חיישנים ומנגנוני הפעלה כבר מסוגלים לנטר את מצבו הבריאותי של המטופל באופן רציף ובזמן אמת. הם יכולים לאסוף נתונים קריטיים אלה בכל עת ובכל מקום, בין אם המטופל נמצא בביתו או בבית החולים. לאחר מכן הם יכולים לשדר נתונים חיוניים אלה לצוות הרפואי באופן אלחוטי באמצעות פלטפורמות מבוססות ענן. ההתקנים מתריעים מיד על כל שינוי בסימנים החיוניים ומאפשרים התערבות מהירה וממוקדת יותר.

השילוב בין ניטור ביתי לבין אבחון והתייעצות עם רופא מרחוק יכול לספק פתרונות של טיפול רפואי מהיר ויעיל יותר. המטרה היא למנוע מחלות ולטפל בהן באופן אפקטיבי יותר תוך הפחתת כמות האשפוזים ושיפור חוויית המטופל.

עלייתו של הטיפול הרפואי המבוסס על IoT

ה”אינטרנט של הדברים” (IoT) הוא אחד הגורמים המניעים העיקריים מאחורי הצמיחה של תחום הניטור מרחוק של מטופלים, הצפויה להימשך בשיעור של יותר מ-8.7% בשנה [הערת שוליים: 2]. ‘שוק ה-IoT בבריאות’ צפוי לגדול ביותר מפי שניים במהלך חמש השנים הבאות, מ-72.5 מיליארד דולר ליותר מ-188 מיליארד דולר[הערת שוליים:3] [1][2]

 

ובכן, מדוע הביקוש לניטור מרחוק של מטופלים גבוה כל כך?

ראשית, הזדקנות האוכלוסייה ושכיחותן הגוברת של מחלות כרוניות הקשורות לגיל יצרו עומס חסר תקדים על מערכות הבריאות ומשאביהן. לפי ארגון הבריאות העולמי, מספר האנשים שגילם מעל ל-60 צפוי להכפיל עצמו ואף יותר, ל-2 מיליארד עד 2050. מספר זה מהווה 22% מאוכלוסיית העולם הערת שוליים: [3]

שנית, קיימת מגמה של מעבר למודל בריאותי מבוסס ערך. התמריצים הכספיים מונעים במידה הולכת וגוברת ע”י איכות הטיפול (קצב ההתקדמות של המטופלים) ולא הכמות (מספר הבדיקות, הביקורים או ההליכים המבוצעים).

יותר ויותר ספקי שירותי בריאות, המתמודדים עם אתגרים אלה, פונים לטכנולוגיה. ה-IoT מאפשר להם לעבוד בצמוד יותר למטופלים לצורך ניהול אפקטיבי יותר של מחלות כרוניות, מעורבות עמוקה יותר ותקשורת פתוחה יותר.

נתוני עתק מאפשרים לספקי שירותי בריאות לצבור ולנתח בסיס אוכלוסיה גדול בהרבה ופותחים בפניהם מגוון חדש של תחומי מחקר ואפשרויות טיפול.

כמו כן, השילוב של תכונות IoT בהתקנים רפואיים משפר את האיכות והאפקטיביות של הטיפול הרפואי, בייחוד עבור מטופלים קשישים הסובלים ממחלות כרוניות ומטופלים הזקוקים להשגחה קבועה. כעת הבה נתבונן מקרוב יותר על כמה מן הטכנולוגיות האלה.

קרדיט תמונות: Mouser Electronics

חיישנים הניתנים ללבישה מאפשרים טיפול רפואי טוב יותר המבוסס על נתונים

היישום הקליני של טכנולוגיה רפואית הניתנת ללבישה מתפתח בקצב מהיר. יותר ויותר חברות טכנולוגיה חוברות לספקי שירותים רפואיים על מנת לסייע למטופלים ולמטפלים לקבל החלטות טובות יותר המבוססות על נתונים. הנה מספר דוגמאות ליישומים אלה:

  • ניטור מרחוק של שינה ונתונים סטטיסטיים חיוניים של מטופלים המרותקים למיטה.
  • כפפות עם Bluetooth®עוזרים לסובלים משבץ המלווה בפגיעות נוירולוגיות ומפגיעה במערכת השרירים והשלד לרכוש מחדש את יכולת הניידות שלהם.
  • ניטור גלוקוז מדויק ללא כאבים.
  • התקנים לניטור רציף של חום הגוף (כגון רצועות חזה) עבור תינוקות וילדים צעירים, מטופלים המחלימים מניתוח, חולי סרטן וקשישים.
  • סרט ראש ו/או אוזניות – למדידת חוסר הנוחות במערכת האלקטרואנצפלוגרם (EEG) של המשתמש לצורך התמודדות טובה יותר עם כאב.
  • התקנים מבוססי בינה מלאכותית הניתנים ללבישה המזהים ומנרמלים מצבים בריאותיים מסוכנים כגון דום נשימה בשינה.
  • משקפיים חכמים המסייעים לעיוורים לראות ומעניקים להם הכוונה במצבים מסוימים.

המשותף למרבית הטכנולוגיות האלה הוא שהן מתוכננות עבור טיפול מרחוק וטיפול ביתי בחולים בשילוב עם ניטור עצמי. טכנולוגיית החיישנים ממלאת תפקיד חיוני ברבים מיישומים בריאותיים אלה.

מערכות אלקטרוניות המותקנות בציוד רפואי, בהתקנים ובמכשירי בדיקה מסתמכות על אותות מחיישנים במטרה לאפשר ניטור, אבחון וטיפול מדויקים יותר. אחד היישומים המשמעותיים הם חיישני ניטור ואבחון של הלב וכלי הדם, כולל חיישנים פוטו-אופטיים המודדים את ריווי החמצן בדם (SpO2) והדופק.

רמת חמצן נמוכה עלולה לפגוע בתפקוד התאים, כולל בלב ובמוח. אי-זיהוי של הבעיה עלול לסכן את המטופל, בייחוד במצבים רפואיים אקוטיים כגון החלמה מניתוח.

רכיבי SpO2 אופטיים מאפשרים ניטור רציף ולא פולשני של רמות החמצון של הדם.

חלק מן הטכנולוגיות החדישות מאפשרות רמת דיוק גבוהה הודות לסבילות ה-LED לגלים באורך של 660 ננומטר ± 2 ננומטר. הדבר מתאפשר הודות לשימוש במקרנים המותאמים באופן ספקטרלי לעבודה עם גלאים.

גמישות היא שיקול חשוב בבחירת חיישני SpO2 אופטיים. לדוגמה, כמה מן הטכנולוגיות החדישות ביותר כוללות מקרנים בעלי שלוש אפשרויות שונות של אורך גל עבור נורת ה-LED האינפרה-אדומה: 880 ננומטר, 905 ננומטר ו-940 ננומטר. מקרנים בעלי הנעה כפולה מסוגלים ליצור שני אורכי גל שונים עבור נורות LED (אדומות ואינפרה-אדומות כאחד), מבלי להתפשר על הגודל או צריכת החשמל הנמוכה.

סיכום: עתיד הניטור מרחוק של מטופלים

המעבר לניטור מרחוק של מטופלים אינו בגדר מגמה חולפת. התפוצה הנרחבת של התקני IoT, קישוריות אלחוטית ונתוני עתק ימשיכו למתוח את גבולות הטיפול הרפואי. ניטור רפואי אפקטיבי ומדויק יותר יהפוך את הטיפול הרפואי למניעתי, מנבא ומותאם אישית יותר מאי פעם בעבר. הוא ימלא גם תפקיד משמעותי בשיפור היעילות והפחתת העלויות בתקופה בה תחום הבריאות מצוי תחת לחצים חסרי תקדים. טכנולוגיית החיישנים המתקדמת היא הגיבורה האלמונית של שינוי זה ותמשיך להתוות את הדרך לטיפול חכם וטוב יותר במטופלים.


[1] https://www.globenewswire.com/news-release/2020/09/10/2091617/0/en/Remote-Patient-Monitoring-and-Care-Market-Size-Growth-Industry-Report-by-Share-Trends-Revenue-by-2027-Pre-Post-COVID-19-Analysis-and-Top-Leaders-Abbott-Baxter-Medtronic-Honeywell.html

[2] https://www.marketsandmarkets.com/Market-Reports/iot-healthcare-market-160082804.html

[3] https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/ageing-and-health

מארק פטריק, Electronics Mouser

תגובות סגורות