חדשות היום

בית בד כרם הראל

כשנפגשתי עם אופיר הראל בחזית בית המשפחה במושב בית הלוי שבעמק חפר, חשתי מיד שיש כאן עוד סיפור מעניין וייחודי ולא רק פחיות שמן זית זהוב המיוצר בבית בד כרם הראל של המשפחה.

על גב חולצת הטריקו שלבש אופיר היה מצויר לב ענק משולב בענף עץ זית ומתחתיו הכתובת : שמן זית – סיפור אהבה.

“כבר מימי נערותי התאהבתי בעצי הזית ובזיתים.” התחיל אופיר את סיפורו. “אהבה לחקלאות, עבודת אדמה והמרחבים הפתוחים, הביאה אותי ואת משפחתי למושב בית הלוי, מהעיר הגדולה בה גרנו כל השנים”

בתקופות הבשלת הזיתים הוא הסתובב, בצעירותו, בכרמי הזיתים בין העצים, נשם את ריח הסביבה ולפעמים גם הצטרף למוסקים וליווה את מכלי הזיתים לבית הבד, שם עוצרים את שמן הזית.

בני הזוג הראל רכשו בית ישן עם חלקה גדולה מכוסה בעשבים, הצמודה אליו, בבית הלוי. הבית נהרס ובמקומו נבנה בית חדש מיוחד בעיצובו וביופיו (התלהבתי). בחזיתו הוקמה גינה גדולה בה נטעו עצי פרי שונים ובינהם ניטעו גם עצי זית קשישים שנקנו או שננטשו ע”י כאלה שלא חפצו בהם. בין העצים פוזרו כלי חקלאות ישנים וחלודים. האהבה מילדות עברה גם הנה, ובגדול.

אופיר: “בשנת 2008 החלטתי לנטוע כרמי זיתים באופן מסחרי, בשטח הגדול שמאחורי הבית ובשטחים נוספים, ולייצר שמן זית איכותי בתנאי בוטיק. זאת תוך הקפדה על תנאי גידול, השקיה ודישון אופטימליים לעצי הזית וכן הימנעות ככל האפשר משימוש בחומרי הדברת מזיקים וריסוס עשבים. זאת על מנת לחשוף את הלקוחות לטעמים האהובים עליהם והמודגשים של שמן הזית המלא בבריאות .”

במטעי הראל גדלים זיתים מהזנים הבאים: ברנע, פיקואל, פישולין, קורטינה ואסקל. את סיפורם אביא בהמשך.

מכיוון שרוב רובם של המשתמשים בשמני זית והרוכשים אותם בחנויות השונות לא מודעים למשמעות שמות הזנים וטעמיהם השונים אופיר בחר בשיטה טובה להצגת השמנים. שמניו מתחלקים לשלוש קבוצות המסומנות על התוויות: עדין, מאוזן, חריף.

כל שמן נבדק לאחר ייצורו ומסומן על התווית בהתאם לתכונות המתאימות לו. כל משתמש יכול לבחור בעוצמה האהובה עליו. יתכן שבעונה אחת זן מסוים יוגדר כמאוזן ובשנה לאחר מכן כעדין, תלוי במועד המסיק, ולא רק . לכן מומלץ לא לרכוש שמני זית רק לפי שם הזן.

בבית הבד כרם הראל מייצרים כ6 טון שמן זית איכותי בשנה, הנארזים בפחיות ובפחים בגדלים שונים. היה גם ניסיון לייצר במקום שמן אבוקדו שהתברר שהוא לא כלכלי. הצעתי לאופיר לייצר שמן איכותי מזרעי ענבים, המלא בתכונות בריאותיות.

צעדנו כ100 מטר בין השורות הארוכות של כרם הזיתים, עד למתחם בו נמצא בית הבד החדיש, שמכונותיו נמצאות בתוך קרון ארוך וסגור על גבי שתי עגלות חקלאיות גדולות . כך מתאפשרת גם הניידות שלו ממקום למקום, גם לכרמי זית של מגדלים אחרים כדי לספק שירותי עצירת שמן זית לכרמים ברחבי הארץ. אופיר אומר שמערך עצירת שמן זית שלו הוא מהמשוכללים בעולם ומאפשר לספק כ750 ק”ג שמן זית בשעה. בוטיקי, כמובן.

במספר מקומות, לאורך דרכנו בין פרחי הזיתים ראיתי, בקצה עמודי עץ גבוהים, שובכים לגידול תנשמות, הבאות מדי פעם להתארח במקום. עוד אחת מאהבותיו של אופיר, מארחי.

אופיר הראל נכנס לקרון הארוך והסגור בדלת צדדית ותוך מספר דקות הוא פתח לרווחה את כל הקירות, הנמצאים על צירים ובית הבד הפתוח היה מוכן לפעולת קליטת זיתים. הכל כדי להמחיש לי את הציוד המיוחד הזה. העצים נמצאים עתה בשלב פריחה וזיתים שופעי שמן זית יהיו רק עוד מספר חדשים.  אבל הבנתי שלפני ניצב ציוד משוכלל מאוד.

המכונות, האיטלקיות חדישות מאוד, מבריקות מניקיון ומפוקחות מחשב. ממש מראה נהדר !!!

קיבלתי מאופיר גם מידע מפורט על זני עצי הזית שהוא מגדל, ואני רואה חשיבות לפרסמו לידיעתכם. כל זן הוא עולם ומלואו, כמובן:

Barnea  ברנע – זן פופולארי מאוד בנטיעות.  פירותיו בינוניים בגודלם, בעלי צורה מוארכת עם פיטם בולט בקצה הפרי.

הברנע משמש בעיקר לייצור שמן, אך טעים מאוד גם כזן לכבישה. טעמו של השמן וחוזקו משתנה כתלות במועד המסיק ובאיזור הגידול.

מקור הזן בשראל (טופח ע”י קבוצת המחקר בראשותו של פרופ’ שמעון לביא ז”ל) מכרמי זית ב”קדש ברנע” ומכאן שמו.

השמן פירותי בעל מרירות עדינה וחריפות עדינה. עמיד באחסון . מתאים לתיבול ובישול.

 Picual פיקואל – זהו עץ עם צימוח חזק וצורת ענפים רחבה ופתוחה. הפרי מוארך במקצת, מעוגל וסימטרי, בינוני בגודלו, ומשמש כבישה וגם לייצור לשמן. העץ עמיד מאוד אקלימית ומסתגל בקלות לתנאי סביבה שונים.

מקור הזן בחבל אנדלוסיה בספרד. שמו ממצורת הפרי הייחודית המזכירה כיפה של הר Pico=   .

השמן יציב ואיכותי, בעל ארומות של הדרים, פירות יער ועגבנייה בשלה. החריפות והמרירות בינוניות בעוצמתן. מתאים לתיבול, בישול, טיגון ואפייה.

פישולין Picholine Languedoc    – עץ עם צמיחה איטית ונוף פתוח. הבשלת פרי מאוחרת. הפרי מאורך ואליפטי, בגודל בינוני עד גדול. שימוש למאכל ולייצור שמן.

מקור הזן בחבל לנגדוק, צרפת. זהו שמן בעל עוצמת פירותיות גבוהה – גם כשנמסק ירוק וגם כשנמסק בשל. המרירות והחריפות בינוניות עד גבוהות. מתאים לתיבול ולבישול.

קורטינה – Coratina  עץ גדול הצומח במהירות. הפרי בינוני בגודלו, דמוי ביצה ואסימטרי. מבשיל בדרך כלל באמצע העונה. בהבשלה מתקדמת הפרי נושר. עמיד ליובש וקור.

מקור הזן בחבל פוליה, איטליה. השמן בעל טעם וארומה דומיננטית. מאופיין בארומה עשבונית ופלפל ירוק. עוצמת המרירות והחריפות גבוהה. משמש גם לבלנד עם זנים עדינים יותר.  מתאים לתיבול ובישול.

אסקל – Askal הכלאה בין הברנע לקלמטה ובעל יבולים גבוהים וסירוגיות נמוכה. העץ גבוה ובעל עלים רחבים. הפרי מזכיר את צורת פרי הברנע – מאורך.

מקור הזן בישראל.  פותח במכון וולקני ע’י פרופ’ שמעון לביא ז”ל, ונקרא על שמו של אברהם חסקל ז”ל, איש המטעים של המחלקה לגפן וזית שעבד במשך שנים רבות עם לביא בטיפוח זנים חדשים. תכולת השמן באסקל גבוהה ביותר.  הנטיעות הראשונות של זן זה במטעים החלו בשנת 2002 . כיום הוא אחד הזנים המובילים בנטיעות החדשות. השמן ארומטי, חריף, בעל מרירות קלה. מתאים לתיבול , בישול וטיגון.מומלץ לא לרכוש שמני זית רק לפי מחיר, אלא לבקר בבתי בד ובחנויות בהם אפשר לטעום שמנים ולהתרשם מה אהוב. אגב, חריפות ומרירות בולטים בשמן מעידים על איכותו הגבוהה ועל מרכיבי הבריאות הרבים שבו.

עוד מידע על בית הבד והחנות למכירת שמן אפשר למצוא באתר  https://hareloliveoil.co.il/   – יש משלוחים

או אצל אופיר – 052-3366552

hareloliveoil@gmail.com


ישראל פרקר – www.winesisrael.com

תגובות סגורות