חדשות היום

הסטארט-אפ Ception חושף מערכת מבוססת AI שתצמצם תאונות ותשפר תפוקה ורווחיות של כלים הנדסיים כבדים באתרי בנייה, מכרות ומחצבות

חברת הסטארט-אפ ספשן (Ception) מירושלים חושפת מערכת חדשה מבוססת בינה מלאכותית שמצמצמת תאונות של ציוד מכני הנדסי (צמ”ה) כבד באתרי בנייה, מכרות, מחצבות ומפעלי תעשייה, מייעלת את פעולתם של הכלים בשטח, מוזילה עלויות ואף תורמת לקיימות (sustainability) בסביבות העבודה התובעניות הללו. המערכת פועלת ברמת הכלי הבודד, צי הכלים והאתר.

תוואי השטח המאתגר והדינמי המאפיין אתרים תעשייתיים וגודלם העצום של כלים מכניים הנדסיים כבדים מביאים לאתגרים בטיחותיים ותפעוליים משמעותיים. כלים אלה, דוגמת דחפורים, מחפרים, שופלים ומשאיות עפר מעורבים מדי יום בתאונות קשות, ובכללן התנגשויות, התהפכויות ונפילות לתהום, שגובות חיי אדם ונזקים לרכוש. כמו כן, התפעול ללא כלים טכנולוגיים מתקדמים הוא בלתי יעיל, כרוך בעלויות כבדות ומיותרות, ומאריך את הזמן הנדרש להשלמת הפרויקטים.

ההכרזה של ספשן מגיעה בעת שבה קיימת עלייה במודעות לתאונות עבודה ולתפקוד הרגולטור בנושא. רבים מנפגעי התאונות הם עובדים מאוכלוסיות חלשות ובני מיעוטים, הניזוקים מהיעדרם של פתרונות טכנולוגיים בתחום.

מערכת MineCept של ספשן מספקת מודעות מצבית (situational awareness) מלאה בהפעלת הכלי באמצעות טכנולוגיות מתקדמות של מיפוי ומיקום מדויקים בזמן אמת, על ידי היתוך מידע מחיישנים שונים ומגוון אלגוריתמים של עיבוד תמונה ולמידה עמוקה. שכבת המיפוי כוללת מיפוי HD תלת מימדי של האתר וכן של אלמנטים דינמיים (רכבים, אנשים) בסביבת הכלי. שכבת המיקום מספקת פתרון מיקום גלובלי ויחסי של הכלי ביחס לאתר וביחס לכלים נוספים השותפים באופרציה. שכבה זו פועלת גם בסביבה ללא GPS באמצעות מערכת ויזואלית לזיהוי מיקום (VPS – Visual Positioning System) שפותחה בחברה.

המערכת מורכבת משלושה חלקים. הראשון הוא קיט חומרה מודולרי המותקן בקלות על כל סוג כלי צמ”ה ללא תלות ביצרן הכלי, וכולל מחשוב, רכיב תקשורת וחיישנים. בקיט הבסיסי נכללות מצלמות, עם אפשרות להוספת חיישנים מסוגים שונים כמו Lidar ו-Radar, בהתאם לתוצאה או לשימוש הנדרשים. החלק השני הוא מערכת עזר למפעיל הכלי, הכוללת צג שמותקן בתא המפעיל. מערכת זו מספקת התראות ויזואליות וקוליות כמו גם תמיכה בתרחישים תפעוליים שונים. החלק השלישי הוא מערכת שליטה ובקרה, הכוללת מידע בזמן אמת ותובנות הנוגעות למתרחש באתר, במטרה לספק למנהלים (מנהלי האתר, מנהלי הבטיחות, או המנהלים במטה) הבנה מקיפה בנוגע לרמת הביצועים והבטיחות באתר.

המערכת מבוססת על מודל SaaS, המספק ללקוח אוסף יישומים באמצעות אותו קיט חומרה, ותומכת במגוון רחב של תרחישים בשטח. ביניהם: קרבה מסוכנת בין כלים או בין כלי לאדם מספקת התראות מיידיות למפעילים על הסכנה ומאפשרת להם להימנע בקלות מהתנגשות; מפעיל כלי כבד שבאובדן ריכוז רגעי סוטה מהדרך הצידה או לעבר תהום בנסיעה לאחור, מקבל התראות מצילות חיים.

במקביל, המערכת מוודאת שהאתר פועל על פי הנחיות הרגולטור בנושאי בטיחות, כדוגמת מדידה רציפה של גובה גלי הבטיחות באתר. מעבר לצמצום סכנות, המערכת תורמת לייעול העבודה בשטח באמצעות תמיכה במגוון יישומים נוספים כמו ניטור ביצועים, ניתוח תכנון מול ביצוע בשטח, מדידת נפח ערמות מלאי, ניטור זמן מחזור וזמן פעילות ועוד. כל המידע שמזוהה ומסווג אוטומטית ע”י המערכת המותקנת בכלי משודר, נשמר ומנותח על מנת לספק למנהלי האתר ולמנהלי הבטיחות מידע בזמן אמת ותובנות לשיפור בטיחות ויעילות האופרציה בכללותה.

מערכת המנהל מאפשרת לקבל תמונת מצב מקיפה והוליסטית על כלל הפרמטרים של הפעילות והבטיחות ומרכזת עבור המנהל בצורה נגישה את המפגעים (בורות, שלוליות, סלעים וכו’) והאירועים החשובים באתר. מעל שכבה זו, אוסף של כלים מבוססי בינה מלאכותית מספקים תובנות ומאפשרים לחזות צווארי בקבוק בתהליכים השונים וכן את נקודות הכשל הבטיחותיות טרם התרחשותן (בטיחות מניעתית).

טל ישראל, מייסד משותף ומנכ”ל Ception: “ענפי הבניה, ייצור חומרי הבניה, הכרייה והחציבה הם שווקים ענקיים שסובלים מבעיות אקוטיות הקשורות לבטיחות, יעילות וקיימות, ונמצאים בחיפוש מתמיד אחר פתרונות. קיים היום פער בשוק הפתרונות הטכנולוגיים בתחום זה: חלק מהפתרונות מכוונים לרמה גבוהה של אוטונומיה, אך סובלים מחסמים שונים הנוגעים בין היתר לפערים טכנולוגיים, למחירים גבוהים ולמגבלות רגולטוריות. מנגד, הפתרונות המציעים טכנולוגיות בסיסיות בלבד אינם מהווים מענה מספק וסובלים מבעיות אמינות קשות. המהפכה האוטונומית ומהפכת ה- industry 4.0 הביאו איתן התקדמויות טכנולוגיות אדירות בתחומים דוגמת מחשוב קצה (edge compute), טכנולוגיות חישה, בינה מלאכותית ולמידה עמוקה. ספשן לא מחכה שהמהפכה האוטונומית תושלם, ומשתמשת בטכנולוגיות חדשניות מסוג זה על מנת לספק פתרונות מדויקים ואמינים במחירים נוחים”.

ספשן הירושלמית נוסדה בשנת 2019 על ידי טל ישראל (המנכ”ל) ויוסי בודה (ה-CTO). השניים עוסקים קרוב ל-15 שנה בפיתוח מערכות כלי רכב חכמים ואוטונומיים בתעשייה האווירית ובג’נרל מוטורס. בתפקידיהם האחרונים טרם הקמת החברה הובילו השניים פיתוח של מספר מערכות כלי רכב קרקעיים לא מאוישים ואוטונומיים משלב הפיתוח ועד המסירה ללקוח. ספשן, שעברה לאחרונה למשרדים חדשים באזור ההיי טק המתפתח בהר חוצבים, מעסיקה היום 16 עובדים ומגייסת בימים אלה עובדים נוספים למגוון משרות. קרוב למחצית מעובדי החברה הם נשים, המשמשות בתפקידי ליבה טכנולוגיים. החברה גייסה עד היום מימון של כ-7 מ’ ד’ במסגרת גיוס סיד מקרן MoreVC ותמיכה מרשות החדשנות.

מייסדי Ception. קרדיט: אייל טואג

המוצר של ספשן משולב במגוון פרויקטים ואתרים תעשייתיים המופעלים על ידי שחקנים מובילים בענפי הכרייה והבנייה בארץ ובעולם. בין השחקנים בענף הכרייה – קבוצת כיל (ICL), מיצרניות הדשנים המובילות בעולם, המפעילה כלים כבדים במכרה הפוספטים ברותם. בתחום הבניה והתשתיות נעשה שימוש במערכת של ספשן בחברת נתיבי ישראל, חברת תשתיות התחבורה הלאומית, במסגרת פרויקט שמטרתו שיפור בטיחות ויעילות עבודת כלי הצמ”ה.

ספשן נבחרה על ידי זרוע ההשקעות של ענקית חומרי הבניה Cemex כאחד מ-50 הסטארט אפים המבטיחים בשנת 2021 בתחום טכנולוגיות הבנייה, כאשר במקביל מקיימת החברה מספר פעילויות מול חברת הבת הישראלית, רדימיקס. בתחרות לטכנולוגיות לשיפור הבטיחות בעבודה שהתקיימה לאחרונה בשיפוטן של ענקיות בנייה כמו Bouygues, Suffolk ו-Limak, זכתה ספשן במקום הראשון והיא תייצג את ישראל בתחרות הבינלאומית בהמשך השנה.

בימים אלה נמצאת החברה בתהליך מתקדם לשיתוף פעולה עם אחת מחברות הבנייה המובילות בישראל, במסגרתו תתבצע השקעה פיננסית ומערכות ספשן ישולבו בכלי הצמ”ה של החברה.


תמונת כותרת: צוות Ception. קרדיט: אייל טואג

מערכת ניו-טק מגזינים גרופ

תגובות סגורות