חדשות היום

מהפיכת הדור השישי כבר בדרך: אפשרויות חדשות לעולם ירוק יותר

אומנם היישום של טכנולוגיות 5G עודנו רחוק כמה שנים מהגעה למיינסטרים של המשתמשים, אלא שבמקביל המו”פ סביב טכנולוגיות הדור הבא – 6G – כבר יצאו לדרך, והן צפויות להפוך מסחריות עד שנת 2030. הדור השישי של טכנולוגיות התקשורת הסלולרית יציע דרכים חדשות עבורנו לתקשר עם סביבותינו, ויפתח אינספור של אפשרויות במגוון רחב של תעשיות. השיהוי (latency) האולטרה-נמוך ורוחב הפס הגבוה יאפשרו העברת כמויות נתונים עצומות על גבי רשתות חכמות ומבוזרות.

החזון המתפתח עבור 6G הוא לאפשר קישוריות כמעט מיידית, ובכול מקום, בצורה שתשנה את הדרך בה מתחברים העולמות האנושיים, הפיסיים והדיגיטליים. טכנולוגיות עתידיות אלו יאפשרו דרכים חדשות לשימוש בדאטה, מחשוב ותקשורת – ואינטגרציה ברמה עמוקה יותר של הטכנולוגיה לתוך הסביבה האנושית. הטכנולוגיה תוכל לתמוך בצורות תקשורת מבוססת הולוגראמות תלת מימד; תאפשר את הדור הבא של רשת האינטרנט – ‘אינטרנט טקטילי’ (Tactile Internet) – אינטרנט מהיר חסר שיהוי, שיתמוך לדוגמא במציאות מדומה; הפעלתן של רשתות חכמות, התכנסות (Convergence) של רשתות וכוח מחשוב; ועוד אפשרויות רבות ומרגשות. 6G תרחיב לקצה את היכולות החדשות שנקבל מטכנולוגיות 5G, אך הן גם ילכו הרבה מעבר, ויציינו עידן חדש של תקשורת אלחוטית. זו תאיץ את מהפיכת הדיגיטל למקומות אותם קשה לשער כיום, ותניע חדשנות עסקית בקשת רחבה של סקטורים קריטיים.

מעצבים עתיד בר-קיימא

מעבר לשגשוג הכלכלי שהטכנולוגיה תוכל להביא, זה נעשה כמעט חובה שטכנולוגיות העתיד יובילו גם שינויים סביבתיים וחברתיים חיוביים – 6G נטועה היטב בחזון הזה. ארגון “6G Flagship”, קונסורציום של גופי אקדמיה ותעשייה המובילים  את המחקר בטכנולוגיות הדור השישי, פרסם נייר עמדה הבוחן את התפקיד שהטכנולוגיה הזו יכולה לשחק – לא רק בעולמות של הגדלת פרודוקטיביות עסקית – אלא ממש בסיוע לאנושות. התכנית, שאנו בקיסייט (Keysight) גאים להיות שותפים בה, מקדמת חיבור וקישור של המחקר סביב 6G עם יעדי הקיימות של האומות המאוחדות, המדגישים הבטחת שגשוג בר קיימא. יותר לאחרונה, ארגון Next G Alliance, קונסורציום צפון-אמריקאי של חברות וארגונים המתמקד בדור השישי, שקיסייט הינה אחת החברות המייסדות שלו, פרסם נייר עמדה המציג חזון בנוגע לדרך ולאמצעים שניתן יהיה לקדם בהם קיימות באמצעות טכנולוגיות 6G.

קיימות באמצעות 6G

שינויי האקלים גורמים להתחממות כדור הארץ ולמזג אוויר קיצוני, ואזרחי העולם דורשים פעולה דחופה. נאסא מדווחת כי פליטות גזי חממה מואצות גרמו להתחממות ממוצעת של 1.8 מעלות צלזיוס מאז המאה ה19 – כאשר שבע השנים האחרונות היו החמות ביותר מאז החלה המדידה.

135 מדינות ומאות חברות וארגונים מסביב לעולם התחייבו להגיע למצב של אפס פליטות פחמן. הציפייה הקיימת מסקטור הטכנולוגיה הינה ביצירה של פתרונות ארוכי טווח אשר יקדמו קיימות סביבתית. בייחוד תחום הדיזיין באלקטרוניקה יכול לתמוך בפיתוח של מערכות אנרגיה ירוקות, אפליקציות סביבתיות העושות שימוש בכלי אנליטיקה, וטכנולוגיות מבוססות מכונה המסייעות בצמצום פליטות גזי חממה.

באמצעות התמקדות בקיימות כמנוע עיקרי להאצת המחקר סביב 6G, אנו נגלה דרכים חדשות להילחם בשינויי האקלים, כפי שניתן לראות בדוגמאות הבאות.

תחבורה     

תעשיית התחבורה בארה”ב היא כיום התורמת הגדולה ביותר לפליטות גזי חממה, כ-29 אחוזים, כך עולה מנתוני הסוכנות להגנת הסביבה של ארצות הברית, סוכנות ה-EPA. 6G יניע גל חדש של חדשנות בעולמות התחבורה החכמה והלוגיסטיקה, כולל כלי רכב מחוברים לרשת ותשתיות תנועה. הגידול בכלי רכב חשמליים אוטונומיים יעודד שימוש באנרגיה נקייה, ויקטין פליטות באמצעות אופטימיזציה של התנועה. תוצאות אלו יהיו אפשריות באמצעות חיבור בין מספר אלמנטים – קישוריות אלחוטית-סלולרית, טכנולוגיות חיישנים מתקדמות, מחשוב מבוזר (Distributed Computing) ובינה מלאכותית (AI). הצירוף הזה של טכנולוגיות חדשות יאפשר לרכבים, מצלמות תנועה וכבישים לתקשר אחד עם השני, ולהעביר מידע ביניהם בזמן אמת.

תמונה 1 :הדור השישי יחבר בין רכבים, בינם ובין הכביש, וחיישנים בדרך. אילוסטרציה: קיסייט

את הפוטנציאל האדיר שיבוא לידי ביטוי בטכנולוגיות הדור השישי ניתן ללמוד מתוך נתוני החסכון שהתקבלו בטכנולוגיות הנוכחיות, רק במכפלות גדולות פי כמה וכמה. איגוד ה-GSMA פרסם דו”ח קיימות בשנת 2020 אשר בחן את ההשפעה של המובייל על תחום הקיימות (2020 Mobile Industry SDG Impact Report). בדו”ח דווח כי הגידול בניטור כלי רכב, אופטימיזציה של התנועה, והחיסכון בצריכת דלק – שמקורו במידע המגיע ממערכות טלמטיקה (Telematics, ענף טכנולוגי העוסק בצומת שבין טכנולוגיות הרכב, תקשורת ואנליטיקה) – הביא עוד בשנת 2018 לחסכון של כ-105 מיליון טונות פליטת גזי חממה – שווה ערך להורדתם של 23 מיליון רכבים מהכביש.

תעשייה

6G ייבנה על גבי היכולות של 5G לקדם מודרניזציה של כלל תהליכי הייצור – משלב תכנון המוצר ועד רצפת הייצור והאחסון. מכונות מחוברות ורובוטים שיתופיים (Cooperative Robotics) יהיו מסוגלים לנצח על כול תהליכי הייצור וניהול שרשראות האספקה, למכן תהליכים שבעבר היו ידניים, ולאפשר שרשראות אספקה יעילות ויציבות יותר.

מפעלים המבוססים על טכנולוגיות 6G גם יהיו בעלי יכולות לניטור וניהול טובים יותר של צריכת האנרגיה והמים שלהם, ויאפשרו ניצול טוב יותר של אנרגיה ממקורות מתחדשים. כך לדוגמא, המפעל החכם של חברת אריקסון המבוסס טכנולוגיות 5G הפחית את כמות האשפה המיוצרת בתהליך הייצור בכ-5%, חסך 5% בעלויות האנרגיה, והגדיל את הנצילות האנרגטית  ב-24%.

חקלאות

אחד היתרונות המרכזיים במעבר לטכנולוגיות דור חמישי ולאחר מכן לדור השישי נוגע בהרחבת הגישה לתקשורת אלחוטית וסלולר באיזורים כפריים-חקלאיים. זה פותח הזדמנויות לחדשנות טכנולוגית בענף החקלאות, שעושה שימוש רחב במזהמים דוגמת – דשנים כימיים, חומרי הדברה, ופסולת בעלי חיים המייצרת פליטות גזי חממה מזיקות.

.תמונה 2 :הדור השישי יאפשר אופטימיזציה של גידולים חקלאיים אילוסטרציה: קיסייט

חקלאות חכמה מכילה בתוכה דרכים חדשות לאופטימיזציה של גידולים חקלאיים, חיסכון במשאבים, שיפור מצב הקרקע, וניטור בעלי חיים – כול אלו מסייעים לחקלאים וחוואים להפחית את טביעת הרגל האקולוגית שלהם. באותו דו”ח של ארגון GSMA, שציינתי קודם, נמצא כי בקליפורניה – שבה חלקאות עושה שימוש בכ-80% מכלל השימוש במים במדינה – חיישנים הפועלים באנרגיה סולארית ורשת מבוססת LTE הפחיתו את צריכת המים בכ-6% ופליטות בכ-5%.

במחקר אחר של חברת קוואלקום, שהתפרסם לאחרונה, נמצא כי נתונים שנאספו בזמן אמת על ידי רחפנים וחיישנים מבוססי IoT הובילו לריסוס יעיל ומדויק יותר של חומרי הדברה, והביאו להפחתה בשימוש בחומרים מסוכנים אלו בכ-50 אחוזים.

אנרגיה

ככול שגדלה אוכלוסיית העולם, כך גם גדל הצורך לנהל את צריכת האנרגיה ולהפחית את השימוש בדלקים פוסיליים. 6G יסייע לבצע את המעבר הקריטי לשימוש באנרגיות מתחדשות, כמו גם יפתח אפשרויות חדשות לפיתוח של רשתות חשמל חכמות.

רשתות חשמל חכמות (Smart Grids) יאפשרו לנטר טוב יותר את הביקוש הגדל לאנרגיה, יציעו אופטימיזציה של הפצת החשמל, ושימוש באוטומציות כדי לאזן טוב יותר את העומסים ברשת בין צריכות שיא לצריכות שפל. באותו מחקר של חברת קוואלקום נמצא כי רשתות חשמל חכמות מבוססות 5G יש באפשרותן להפחית צריכת חשמל בכ-12% – טכנולוגיות 6G יאיצו את המגמה הזו עוד יותר.

מערכות מידע (ICT)

תעשיית מערכות המידע הינה בעלת טביעת רגל אקולוגית משמעותית, והיא אחראית לעשירית מכלל צריכת החשמל העולמית, וזו אף צפויה לגדול בצורה משמעותית בעתיד. תעשיית התקשורת האלחוטית והסלולרית, שהיא משמעותית בתוך סקטור ה-ICT, הכריזה כי מטרה מרכזית להסבה לדור השישי תהיה – שזו תסייע להפחית את צריכת האנרגיה ולשלב ערכי קיימות בתהליכים התפעוליים וניהול חיי המוצרים שלהן.

כיום, רשתות Radio Access Network (ר”ת RAN) צורכות חלק הארי של האנרגיה בה נעשה שימוש בארכיטקטורות של רשתות Wireless. נעשה שימוש במגוון רחב של פתרונות ושיטות, כמו ‘סגירה’ חכמה של חומרות ברשת, או שיתוף חכם של משאבים ברשת – כבר בטכנולוגיות הדור החמישי, כשגישות מתקדמות עוד יותר נבחנות בפיתוח של הדור השישי.

מחויבות להאיץ קיימות באמצעות 6G

חברות גדולות משחקות תפקיד קריטי בתמיכה ביעדים סביבתיים ושגשוג חברתי. אנו ב-Keysight לוקחים תפקיד זה בצורה רצינית. כחברה היחידה המתמחה בעולמות הבדיקות והמדידות השותפה בארגון 6G Flagship, קיסייט מצויה בעמדה ייחודית כדי לסייע בפתרון האתגרים הצפויים בפיתוח הדור השישי. אנו גם חברנו לארגונים דוגמת – ITU Telecommunication Standatization Sector, או המועצה המייעצת הטכנולוגית של ה-FCC, כמו גם קבוצות תעשייה ברחבי ארה”ב, יפן, קוריאה, סין ואירופה.

סטיש דאנאסקארן, Keysight Technologies. צילום: קיסייט

באמצעות מינוף יכולות המו”פ שלנו – בשילוב עם פתרונות החומרה והתוכנה שלנו המיועדים לעולמות הדיזיין, סימולציה וה-ולידציה – אנו מתכוונים להאיץ את המחקר בכול אחד מהתחומים האסטרטגיים, שהוכרו על ידי ארגון 6G Flagship: חיבוריות אלחוטית, יכולות מחשוב אלחוטיות חכמות ומבוזרות, טכנולוגיות חומרה – בדגש על מעגלים ומכשירים, ואפליקציות ושירותים ייעודיים לסקטורים ורטיקליים. אנו נספק לשותפינו פתרונות – עבור כלל רצועות התדרים, הגנת סייבר, אפיון מכשירים, בדיקות רשת, אנליטיקה של מידע, בינה מלאכותית, ושיטות למדידה והפחתה של צריכת אנרגיה. לסיום, הניסיון הרחב חוצה-התעשיות של קיסייט יסייע לקבוצות השותפות לקדם התנסות ומחקר בתחומים כמו אוטומוטיב, אינטרנט של  הדברים (IoT), קישוריות מהירה ואנרגיה.

ממש כמו בטכנולוגיות הדור החמישי, הדור הבא של הקישוריות מציב לאנושות הזדמנות אדירה אותה ניתן יהיה לממש בעולמות הטכנולוגיה, העסקים והחברה. יחד עם שותפינו בארגון 6G Flagship, ושותפים נוספים מסביב לעולם, אנו מצפים לקחת חלק בתהליך של הגדרת הסטנדרטים החדשים וליצור את אבני היסוד הטכנולוגיות של הדור השישי, באופן שישימו במרכז את צרכי האנושות וצרכי הקיימות-סביבה, באופן שהדור השישי של רשת הסלולר תשנה את חיי המשתמשים, תשמור על העולם, ותחבר בין אנשים.


סטיש דאנאסקארן, Technologies Keysight ,סגן נשיא בכיר ומנהל התפעול הראשי COO

תגובות סגורות