חדשות היום

מהפכת הרכב החשמלי מובילה להזדמנויות כלכליות חדשות

היום ב2022 , אפשר כבר להגיד בצורה ברורה שתחום הרכב החשמלי , שינה את כללי המשחק של תעשיית הרכב , ואף משפיע על עולמות ותעשיות גדולות אחרות כגון ענפי האנרגיה, התשתיות והקמעונאות.

אם בעבר, רק לפני מספר שנים , תעשיית הרכב הייתה יחסית מאוד מסורתית , עם מספר יצרני רכב ותיקים ששלטו בעולם , בעיקר ממדינות הגדולות של אירופה ומדינות כמו ארה”ב , יפן וקוריאה ובשוק הישראלי היו אלה היבואנים של אותם יצרנים , ששלטו בתחום , וההכנסות שלהן נבעו בעיקר ממכירת רכבים ותפעול שוטף של מוסכים ותפעול הרכב ומכירת חלקים , היום השוק כבר השתנה בצורה משמעותית עם כניסת הרכב החשמלי , כשיצרנים רבים ושונים נכנסו לתמונה ברחבי העולם , כשהמוכרת בניהם היא כמובן טסלה , שהשתלטה על השוק כשחקן חדש ושאותה כולם מכירים , אבל מלבד טסלה יש כיום עשרות יצרני רכב חדשים , כשסין הפכה להיות המדינה הבולטת והחזקה שממנה יוצאים מותגים וסוגי רכבים חשמליים שונים כגון NIO , XPENG , Wuling,BYD שלוקחים נתח גדול ממכירות הרכב החשמלי , לא רק בסין , אלא בעולם כולו , ואפילו בישראל כבר מיוצר רכב חשמלי קטן על יד חברת סטארטאפ בתחילת דרכה – city transformer.

אותם יצרנים חדשים , כבר לא בונים על מודל מסחרי של מכירת רכב , מכירת חלקים ואחזרת הרכב בלבד , כשברור שרכב חשמלי יזדקק פחות לתפעול ואחזקה שוטפים מאשר רכבי בנזין מסורתיים, והמשחק היום זה יותר הנושא של שירותים ותוכנה. לא סתם מכנים את טסלה ” מחשב על גלגלים ” – הייחוד הגדול של טסלה ושל הרכבים החשמליים החדשים הוא היכולות הטכנולוגיות שלהם , שבה לידי ביטוי בתוכנה ומעבדים חדשניים ומורכבים שלמעשה נשלטים על ידי היצרנים , ודרך הענן הם יכולים לשדרג את הרכב לפי הצורך, כך שכבר היום , נהג שרוכש טסלה יכול לרכוש את הרכב הבסיסי ולהוסיף עליו אפשרויות תוכנה ושירותים בעשרות אלפי שקלים , אבל זה לא נגמר רק במעמד רכישת הרכב , היצרן יכול לשדרג מרחוק את הרכב ואת האפשרויות השונות של הרכב מדי פעם ולהציע זאת כמובן בתשלום נוסף לכל שירות ושדרוג לאורך השנים , והכל מרחוק.

תמונה 1 :מסלול אופטימלי כולל טעינה לנהגי EV של חברת MAKE MY DAY. קרדיט: MAKE MY DAY

אבל זה לא נגמר רק ברמת היצרן או היבואן , עולם הרכב החשמלי פתח אפיקי הכנסה חדשים בענפים שונים ולחברות חדשות , קחו לדוגמא את נושא המטענים, תחום הטעינה של הרכב הוא אולי התחום הכי חשוב לתפעול שוטף ויעילות הרכב החשמלי , ויש פה צורך גם מטענים פרטיים שמותקנים בבתים עבור הנהגים הפרטיים , וגם במטענים ציבוריים שמותקנים ברחבי המדינה במקום תחנות הדלק המסורתיות , ובמטענים מסחריים לבנייני מגורים ולציי הרכב הגדולים.

על ההזדמנות הזאת קפצו בישראל לדוגמא חברות רבות , חלקן חדשות לגמרי שהוקמו במיוחד בשביל זה ( כמו ג’ינרגי לדוגמא ) וחלקן הן חברות ותיקות שלא מגיעות מעולמות הרכב ,אלא מעולמות כמו תשתיות ( אפקון ) כשלאחרונה הכריזה גם חברת התקשורת סלקום שהיא מתכוונת להיכנס לתחום ולהקים תחנות טעינה לרכב החשמלי , כך שלא רחוק היום שנראה גם את רמי לוי ושחקנים אחרים בולטים בישראל שקופצים על העגלה ועל השוק הצומח ומציעים פתרונות טעינה לרכבים החשמליים ולמעשה הופכים להיות ספקים של חשמל ומצליחים להביא עוד אפיקי הכנסות חדשים לחברות שונות מתחומים שונים.

אבל אם כבר מדברים על טעינה , אז הנושא פותח עוד אפשרויות להגדלת הכנסות – בעיקר בענף הקמעונאות , שכן זמן הטעינה בתחנת טעינה ציבורית לוקח בין 20-50 דקות בממוצע , ובזמן הזה הנהג “שבוי” ונמצא ליד תחנה הטעינה ואפשר להציע לו שירותים שונים , כגון קניות , אוכל ועוד , כך שהיום , הרבה מתחנות הטעינה הציבוריות מוקמות באזורים מסחריים כגון מרכזי קניות ונוצרים שיתופי פעולה מעניינים בין רשתות כמו סטארבקס עם חברת ולוו שמקימה עמדות טעינה צמוד לחנויות של סטארבקס – כך שהנהגים יוכלו לשתות קפה ולאכול משהו בזמן הטעינה או רשת וולמארט שמציעה עמדות טעינה מוזלות בחניוני הסניפים שלה , במטרה שהנהגים יטעינו ובזמן הזה גם יעשו קניות , ששם למעשה נמצא הכסף הגדול.

כמובן שהנושא הזה מאוד חשוב לשחקני הנפט והגז הגדולים כגון SHELL, BP,CHEVRON ובארץ סונול, פז ודלק – כולם מתבססים על הכנסות גדולות מחנויות הנוחות שצמודות לתחנות הדלק שלהן , אבל מכיוון שלאט לאט יהיו פחות רכבים שייכנסו לתחנות הדלק וכתוצאה מכך גם פחות קונים בחנויות הנוחות , כך שגם השחקניות הגדולות בתחום האנרגיה והדלק , נכנסות חזק לתחום טעינת הרכב החשמלי ומקימות לא רק תחנות טעינה בתחנות הדלק וחנויות הנוחות שלהן , אלא ממש מעין מרכזים גדולים שמשלבים בהם תחנות טעינה ואזור מסחר , שנותנים לנהג מענה בזמן הטעינה , וכמובן אפיקי הכנסה נוספים לחברות עצמן.

ניסן כץ, מנכ”ל והמייסד חברת
הסטארטאפ MAKE MY DAY. קרדיט: MAKE MY DAY

תחום נוסף שההיבט הכלכלי הוא משמעותי עבורו במעבר לרכב חשמלי זה התחום של ציי רכב וליסינג. ציי הרכב הגדולים ובעיקר ציי רכב מסחריים ותפעוליים שהרכבים שלהם גדולים יותר ועושים אלפי ק”מ בחודש מוציאים סכומי העתק על דלק והוצאות תפעול והחזקה מדי שנה. מעבר לרכב חשמלי יחסוך להם כסף רב עם הוצאות חשמל זולות משמעותיות במקום בנזין וסולר והוצאות תפעול ואחזקה זולות בצורה משמעותית, כך שאנחנו רואים היום יותר ויותר חברות גדולות וציי רכב גדולים שמכריזים על מעבר לחשמלי תוך מספר שנים. הבעיה היא שהמעבר של צי גדול לרכב חשמלי הוא לא פשוט ומנהל הצי נתקל בחסמים רבים שקשורים לתשתיות – בעיקר של חשמל וטעינה ובעיות של אספקת רכבים חשמליים לצי הרכב וטווח הנסיעה. גם פה – ברגע שיש בעיה חדשה – נוצרת גם הזדמנות חדשה לחברות חדשות , והיום יש לא מעט סטראטאפים וחברות תוכנה שמפתחות תוכנות ניהול למעבר יעיל לרכב חשמלי עבור ציי הרכב וניהול הטעינה עבור מנהלי החברות.

לסיכום – מהפכת הרכב החשמלי מביאה איתה בעיות חדשות אך הזדמנויות רבות חדשות לחברות ושחקנים חדשים להיכנס לתחום ולהנות מאפיקי הכנסה חדשים ומשנה את כללי המשחק בתחומים רבים , וזה עוד לפני שנגענו בנושאים אחרים שמהפכת הרכב החשמלי מביאה איתה , כמו חברות שמתעסקות בבטריות ומנועים חשמליים וכל הנושא של פליטות הזיהום והפחמן הדו חמצני שלמעשה מניעים את המהפכה קדימה.

על הכותב : ניסן כץ הוא המנכ”ל והמייסד ( ביחד עם כנען אביב ) של חברת הסטארטאפ MAKE MY DAY שמפתחת פתרונות אופטימיזציה לטעינת רכבים חשמליים עבור נהגים וציי רכב חשמליים.


ניסן כץ, חברת MAKE MY DAY

תגובות סגורות