חדשות היום

מיקרו-בקרים של 8 סיביות עדיין מעוגנים ברוב העיצובים המוטמעים כיום

הם זעירים אבל חשובים ביותר. שוק המיקרו-בקרים של 8 סיביות ממשיך לצמוח בכוח כחלק מרכזי מהדחיפה לדיגיטליזציה, דבר המודגש על-ידי המחסור הנוכחי בשבבים. התקני 8 סיביות משמשים בסוגי יישומים רבים, חלקם בתחומים מסורתיים, אך לעתים קרובות יותר לצד מערכות מבוססות MCU של 32 סיביות, לצורך הורדת משימות מסוימות ושחרור המעבדים ברמה גבוהה יותר, וכן להגדלת יעילות החשמל.

הצמיחה השנתית הבסיסית של 4 עד 5% בהתקנים אלה מעודדת השקעה משמעותית במוצרים חדשים ובטכנולוגיות תהליכיות חדשות. חדשנות בציוד היקפי אנלוגי ושלא תלוי בליבה משפרת את הביצועים של שבבים אלה מביאה את הבקרים לשימוש ביישומים רבים נוספים, מבלי להגביר את המורכבות שלהם.

עם זאת, משמעות הדבר היא שהמשכיות שרשרת האספקה עלולה להוות בעיה. מיקרו-בקרים רבים של 8 סיביות בנויים לרוב על טכנולוגיות תהליכי סיליקון מדור קודם, שגם הן מתמודדות עם ביקוש הולך וגובר. ל-Microchip יש יתרון בשוק, שכן היא מייצרת את השבבים שלה בעצמה בטמפה, אריזונה; גרישם, אורגון; וקולורדו ספרינגס, קולורדו. כך מתאפשרת שליטה רבה יותר על ההיצע, ומתאפשר להתאים את הקיבולת כדי לענות על צרכי הלקוח.

הבעלות על המפעלים גם מאפשרת ל-Microchip לתמוך טוב יותר בפרקטיקת ההתיישנות מונעת-הלקוח שלהם. פרקטיקה זו מאפשרת ללקוחות לקנות חלקים כל עוד הם צריכים אותם וכל עוד כל חומרי המשנה זמינים ל-Microchip

החידוש עם ציוד היקפי אנלוגי על גבי השבב ושאינו תלוי בליבה מאפשר ליישם פונקציות מותאמות אישית בעיצוב משתמש בפריפריה, בעוד ליבת 8 הסיביות מטפלת בפונקציות אחרות או נשארת במצב שינה. דבר זה נעשה חשוב יותר ויותר עבור כל מיני יישומי בטיחות, ניטור לאירועים קריטיים במערכות כדי להבטיח פעולה ותפקוד תקינים.

ישנה צמיחה אדירה בגידול בהתקני 8 סיביות לניהול מערכת, לניטור מתח וטמפרטורה או להוספת סינון בחיישנים. הוספת בקר זעיר עם כמה פינים ללוח כדי לספק ניטור היא גישת תכן עם פופולריות גוברת, המונעת את הצורך במורכבות של תכנון לוח מחדש.

דוגמה מרכזית לכך היא קלט/פלט רב-מתח (MVIO) במשפחת AVR DD שעוזר להפחית את טביעת הרגל של הלוח. שילוב של מחליף הרמה הלוגי בשבב לתמיכה הן במתח של 5V והן במתח של 1.8V נמנע מהתקן נפרד חיצוני. בעוד שמחליף רמה חיצוני זה עולה רק כמה סנטים, מיקרו-בקר של 8 סיביות עשוי להעניק חיסכון של 10% בעלויות בכתב החומרים, להפחית את ספירת הרכיבים (ואת מורכבות שרשרת האספקה) ולהפחית את מורכבות תכנון הלוח. בפיתוח יישומי צרכנים וכלי רכב, צמצום מורכבות שרשרת האספקה והלוח היא מטרה חשובה מאוד.

ב-PCB גדול יותר עם מיקרו-בקר של 32 סיביות, למשל בתכנון תעשייה או מרכזי נתונים, הוספת מיקרו-בקרים קטנים של 8 סיביות סביב הלוח היא דרך קלה לניטור טמפרטורה, מתח וזרם. ממשקי ה-I2C שעל גבי השבב בהם מכניסים מידע לבקר המערכת הראשי כדי לתת יותר נראות לביצועי הלוח, מה שמגביר את האמינות.

באופן דומה, בלוקים של ממיר אנלוגי לדיגיטלי עם חישוב (ADCC) בהתקנים העדכניים ביותר מפחיתים את הצורך ברכיבי סינון חיצוניים. הוספת עיבוד ל-ADCC מאפשרת מיצוע עצמאי של אותות כדי להפיק תוצאה איכותית יותר על פחות שטח לוח.

כל הגורמים הללו מניעים את Microchip להשקיע בכל שלושת המעבדים עבור המיקרו-בקרים של AVR ו-PIC 8 סיביות, כמו גם ההרכבה בתאילנד והבדיקה בתאילנד ובפיליפינים המבוצעות באופן עצמאי. שליטה זו על כל שרשרת האספקה עוזרת להימנע מהאתגרים הכרוכים בצדדים שלישיים כמו מפעלי הרכבה ובמעבדות בדיקה.

Microchip ממשיכה להשקיע בליבות המיקרו-בקר הן של PIC והן של AVR, ובתכונות חדשות ובחידושים רבים בשתי הארכיטקטורות. יש סינרגיות בצד התכן, שיתוף ציוד היקפי וטכנולוגיות תהליך, כך שחלק מהציוד ההיקפי ממשפחת AVR יכולים להיכנס למשפחת PIC, וחלקם יכולים לעבור מ-PIC ל-AVR. מפתחים בעלי ניסיון בליבה כזו או אחרת יכולים לבחור את הארכיטקטורה המתאימה ליישום ולכלים שנוח בהם נוח להם להשתמש. לדוגמה, AVR עשוי להתאים יותר לערימות פרוטוקולים במערכות תקשורת, בעוד שהתקני PIC עשויים להיות טובים יותר ביישומי I/O ברמה נמוכה.

שתי המשפחות מתאחדות עם המערכת האקולוגית של כלי הפיתוח כדי לפשט את התכנים עם התקני 8 סיביות. סביבות הפיתוח המשולבות של MPLAB X ו-MPLAB Xpress (IDE), כמו גם MPLAB Code Configurator (MCC), מספקים ממשק גרפי אינטואיטיבי ליצירת הגדרות מוכנות לייצור וקוד יישומים במהירות ובקלות, ללא קשר למשפחת הבקרים שבה נעשה שימוש. Microchip Studio עדיין זמין ונתמך עבור אלה שמכירים יותר את סביבת הפיתוח המסורתית של AVR.

המחסור בשבבים הראה שעל חברות לשלוט בגורלן, ויצרניות השבבים אינן יוצאות דופן. שליטה בהיבט מרכזי של שרשרת האספקה, החל מתחום ה-IP, תכנון ליבת הבקר, תהליך הייצור, הבדיקה וההרכבה היא יתרון מובהק להתקנים בעלות נמוכה ובנפח גבוה. הקפדה על זמינותם של אלה היא אחריות גדולה שאין להקל בה ראש.


גרג רובינסון, סגן נשיא שותף - MCU08 Marketing

תגובות סגורות