UILA, רכב ׳ירוק׳ היברידי וקומפקטי – בעיצוב אישי – שמודפס בתלת-ממד

מאחורי פיתוח המוצר החדשני, המספק ניידות אורבנית לא יקרה ומענה לאתגרי שינויי אקלים ומשבר האנרגיה, עומדות חברת סטרטסיס הישראלית עם טכנולוגיות ההדפסה התלת-ממדיות שלה והסטודיו לחדשנות עיצובית nFrontier מברלין

חברת סטרטסיס, המובילה בפתרונות הדפסה בתלת-ממד מבוססי פולימרים, חשפה במסגרת תערוכת Formnext שנערכה לא מכבר בגרמניה, את ה- UILA – רכב היברידי חדש המודפס בתלת-ממד שמשלב אופניים ורכב חשמלי. ההכרזה בוצעה בשיתוף הסטודיו הברלינאי לחדשנות המוצר nFrontier.

״ UILA נוצרה בתגובה לכמה מהאתגרים הדחופים ביותר של זמננו כמו שינויי האקלים ומשבר האנרגיה הנוכחי״ אומר דניאל בואנינג, מנכ״ל nFrontier. ״UILA לא רק משנה באופן קיצוני את הדרך בה אנו ניסע לעבודה, אלא גם מספק פתרון ניידות בר-קיימא שהוא באמת משנה משחק״. בואנינג מציין כי השקת ה- UILA מתרחשת על רקע תחזיות מחקריות הצופות שעד 2040 ינועו על כבישי העולם יותר מ-750 מיליון כלי רכב דו-גלגליים חשמליים. ״ההערכה היא שהשוק ל-UILA הוא כמעט בלתי מוגבל: בשל מידותיו וההנעה המופעלת על ידי דוושה, מדובר מבחינה טכנית באופניים – כך שאין צורך ברישיון נהיגה והמשתמשים אף יוכלו לנהוג בהם בנתיבי אופניים״.

הקונספט ההיברידי יכול לשאת שני מבוגרים שיושבים אחד אחרי השני. ניתן להמיר את המושב האחורי בקלות לשטח אחסון, ולהשליש את נפח ההובלה. הרכב, במידות הקומפקטיות של 230 ס”מ, גובה 170 ס”מ ורוחב  90 ס”מ, נוצר במטרה לספק פתרון ניידות אורבנית, הנותנת מענה גם לאתגרי שינויי האקלים ומשבר האנרגיה, אומר בואנינג.

המיטב מכל העולמות

אב הטיפוס ההיברידי משלב את המיטב של אופניים חשמליים נטענים עם רכב חשמלי קטן (EV). חלק מהמאפיינים העיקריים שלו כוללים פריטים שנמצאים רק ברכבי EV: מערכת מידע ובידור מודרנית, כולל פונקציות סמארטפון)  שיחברו את פתרונות התצוגה הפנימיים. בעזרת אפליקציית UILA, המשתמשים יוכלו להתקשר לרכב החונה כך שייסע אליהם באופן אוטונומי (‘מצב בוא אלי’) או לעקוב אחריהם ללא נהג (‘מצב עקוב אחרי’).

הרכב מופעל על ידי מנועי רכזת דו-גלגליים הממוקמים על צירו האחורי, שלכל אחד מהם הספק של 250 וואט והוא שואב את האנרגיה שלו מסוללה בעוצמה של 1200 וואט. הרכב נשלט באמצעות שני מעגלי בלמים הידראוליים. דיסקי הבלמים מותקנים על ארבעת גלגלי ה-20 אינץ’. עם טווח של 60-70 ק”מ בטעינה בודדת, הרכב מאיץ ללא מאמץ למהירויות מרבית של 25 קמ”ש.

UILA עומד בכל תקנות הבטיחות והאיכות של האיחוד האירופי החלות על אופניים חשמליים. nFrontier מכינה כעת את UILA לייצור סדרתי והיציאה לשוק מתוכננת לשנת 2024. המחיר מוערך בפחות מ-10,000 יורו.

קרדיט: nFrontier

Stratasys F770 קרדיט: Stratasys

UILA מבוסס על מסגרת אלומיניום יציבה והחלקים העיקריים שהודפסו בתלת-ממד הם 20 חלקי מעטפת הרכב החיצוניים, המושבים וגלגל ההגה. הוא מצופה בחלקי פולימר מודפסים, הניתנים לשינוי לפי העדפת הקונה. הרכב נבנה תוך שימוש בטכנולוגיית FDM, טכנולוגיית הדפסה בתלת-ממד של חברת סטרטסיס, שיושמה משלב פיתוח המוצר ועד שלב הייצור הסופי. כל רכיבי גוף הרכב הודפסו במקום ייצור אחד ובהשוואה להליכי הייצור באמצעות הזרקת פלסטיק לתבניות מדובר בחסכון משמעותי בזמן ובעלויות. הליך ההדפסה שאפשר ייצור פחות חלקים עם פחות חומר גלם הפחית את אתגרי שרשרת האספקה והשפיע פחות על הסביבה.

בלב הפיתוח והייצור

לדברי בואנינג, הטכנולוגיות של סטרטסיס היו בלב הליך הפיתוח של הרכב החדש ואף ימשיכו לשחק תפקיד חשוב בהליכי הייצור העתידיים. לדבריו, UILA היא דוגמה לאופן שבו הדפסת תלת מימד משנה לא רק את תהליך פיתוח המוצר אלא גם את הייצור. שימוש בטכנולוגיית Stratasys FDM (Stratasys F770)  להדפסת תלת-ממד של רכיבי גוף בפורמט גדול הפחית משמעותית את עלות הייצור של אותם חלקים בהשוואה לשימוש בייצור מסורתי.

לדברי רוזה קובלנס סמנכ”לית לקיימות בסטרטסיס, העיקרון המנחה של סטרטסיס הוא מינוף הטכנולוגיה המובילה בהדפסה בתלת-ממד, לטובת ייצור של מוצרים כלכליים, מותאמים אישית למשתמש וברי קיימא. ״כך גם במיזם הנוכחי, עם nFrontier שעושה שימוש בטכנולוגיית הייצור התוספי של סטרטסיס. אסטרטגיית החברה בנושא הקיימות כוללת כמה קווי יסוד, דוגמת ייצור וצריכה אחראיים, שקיפות, יוזמות שמטיבות עם ההון האנושי, תוכניות השפעה חברתית, פרוייקטים של אנרגיה מתחדשת, חדשנות בתעשייה ופעולות לטובת הסביבה״, אומרת קובלנס. לדבריה, הרכב החדש מדגים היטב שילוב של טכנולוגיות משבשות וחדשנות לטובת פתרון ניידות בר קיימא.

רוזה קובלנס סמנכ”לית לקיימות בסטרטסיס. קרדיט: Eugene Weisberg Photography

״החיבור של סטרטסיס לעולם הרכב בהתאמה אישי ובכלל לייצור עכשווי של חלקים למכוניות מהדור החדש, צובר תאוצה משמעותית בשנתיים האחרונות״, אומר זיו שדה, מנכ״ל חברת Su-Pad, נציגת סטרטסיס בישראל ודוגמאות יש לו בשפע: ״כשיצרנית המכוניות הבריטית Radford יצאה לייצר מחדש את מכונית המירוץ האגדית Lotus Type 62-2, היה ברור לחברה שהולכים על הדפסת תלת-ממד… כך גם McLaren Racing, הבונה עבור קבוצת מקלארן הבריטית, את מכוניות מירוץ הפורמולה 1, שדיווחה כי החברה מדפיסה בתלת מימד במסגרת פיתוח וייצור מכוניות הדור הבא, כ-9000 חלקים בשנה. הטכנולוגיה בה היא משתמשת: מדפסות הפולימרים הסטריאוליטוגרפיות Neo 800 של סטרטסיס. יצרנית המכוניות היפנית טויוטה, שהשיקה באחרונה מספר דגמי קונספט חדשים, שילבה בכולם חלקים ורכיבים שהודפסו בסיוע מערכות ההדפסה בתלת-ממד של סטרטסיס. בין הדגמים: טויוטה GR קורולה, שני דגמי GR86s ושתי מכוניות GR סופרה. הדגמים החדשים עוצבו במיוחד להתאמה עבור קהיליית חובבי מרוצי המכוניות, משוחרי המסלול ה׳רגיל׳ ועד לאנשי ה׳דראג׳, כשבין השאר סייע הצוות של סטרטסיס בהתאמת ותכנון גופי המכוניות וחלקים משפרי מהירות.

״היתרונות עבור יצרני הרכב שנמצאים בתחרות יומיומית גדולים: החל ממהירות הייצור בהשוואה למערכי הייצור המסורתיים, היכולת לבחון בתנאי שטח אבות טיפוס, מיידיות ההפקה שמאפשרת מעבר זריז ביותר מרעיון, לקובץ ולמוצר מוגמר ועד להתאמה האישית שמאפשרת לא רק הפקה של ריצות קצרות אלא בעיקר ייצור חלקים לפי הרצון האישי של הקונה. יצרני רכב וספקים בכל העולם מבינים כיום שטכנולוגיית ההדפסה בתלת-ממד יכולה לסייע להם לשרוד בשוק כה תחרותי״.


תמונת כותרת: UILA dirty garage. קרדיט: nFrontier

מערכת ניו-טק מגזינים גרופ

תגובות סגורות