תרופה עם טעם של טכנולוגיה

במפעל חדיש, הממוקם בצפון הארץ, שמשלב את מיטב טכנולוגיות הייצור, מדגימה אוניפארם, חברת תרופות ישראלית, המפתחת ומשווקת תרופות גנריות, כיצד שילוב של חדשנות ויזמות יכולים להוביל לניצחונות מול מתחרי הענק מחו״ל

הנהגים החולפים במהירות על כביש 6, אי שם באזור מחלף עין תות, בקו אווירי ישר עם פארק התעשייה מבוא כרמל (מועצה אזורית מגידו), יכולים ביום בהיר, עם ראות טובה, לצפות מרחוק במבנה גדול מידות, מרשים ובעיצוב עכשווי שעליו לוגו עם הכיתוב ״אוניפארם״ (Unipharm) בכחול אדום. בפנים, מסתתר לו אחד ממפעלי התרופות היותר מתקדמים טכנולוגית שניתן לראות כיום בישראל ובעולם.

אוניפארם היא חברת תרופות ישראלית המפתחת ומשווקת תרופות גנריות מאז 1975. החברה הוקמה על ידי מגיסטר זבולון תומר, רוקח צעיר, שרצה לחולל שינוי בתעשיית התרופות בישראל. עם הזמן, מה שהתחיל כ  ONE MAN SHOW הפך לחברת תרופות מובילה, שצמחה עם השנים בקצב מטאורי, הרחיבה את קו המוצרים שלה, והפכה לשחקן מרכזי בשוק התרופות הגנריות בישראל, תוך שהיא מובילה לחסכון של מיליוני שקלים מידי שנה עבור שוק הבריאות בישראל. עם השנים, הצטרפו לחברה שני בניו של זבולון, רון וגיל תומר, שניהם בעלי PhD ברוקחות ו-MBA.

כיום, חברת אוניפארם, מחלוצות הגנריקה בארץ, מונה מעל 220 עובדים, מייצרת למעלה מ-  120 תרופות גנריות, בתהליך קפדני הנעשה כל כולו בארץ – משלב המחקר, דרך הפיתוח, הייצור ועד לשיווק התרופות והפצתן למוסדות הרפואה השונים. התרופות הגנריות שהחברה מפתחת והתחרות שאוניפארם מייצרת בשוק הישראלי, תורמות משמעותית להורדת מחירי התרופות ולהכנסתן לסל התרופות.

מפעל אוניפארם.
קרדיט: אוניפארם

היקפי ייצור גדולים

אחת מנקודות המפנה הבולטות בהיסטוריה של החברה, שגם התוותה את המשך דרכה והתיישרה עם האסטרטגיה של אימוץ ושימוש בטכנולוגיות מתקדמות, הייתה הקמת המפעל במבוא כרמל. ״השקענו בהקמה מעל  250 מיליון שקל״ משחזר ד”ר גיל תומר, מנכ״ל משותף באוניפארם. ״היה לנו ברור לאורך השנים שאם מקימים מפעל חדש הוא חייב להיות מהחדשנים בזירה הישראלית והבינלאומית, שכן בלי חדשנות אין יכולת תחרות״, אומר גיל. המפעל נבנה בזמן שיא של 18 חודשים ומשתרע על שטח של 17,000 מ”ר כולל קומת ייצור של 5,000 מ”ר כשהמטרה המוצהרת מראש: לעבור מייצור באמצעות חברה חיצונית, לייצור עצמי של מעל 120 מוצרים בתחומים דוגמת לב וכלי דם, פסיכיאטריה, מחלות זיהומיות, אוסטיאופורוזיס, אורולוגיה ואין-אונות. ״המפעל מאפשר לנו לייצר כיום בצורה יעילה ובהיקפים גדולים וכל זאת תוך כדי בקרת איכות קפדנית. הוא תוכנן כך שייתן  מענה לצורכי חברה גנרית המייצרת הרבה מוצרים במפעל אחד”.

״ה-DNA שלנו השתנה עם הקמת המפעל״, אומר גיל. ״הפכנו לגוף פיתוח וייצור שמתבסס על טכנולוגיות פארמה עדכניות, אבל, לא רק: היה לנו ברור שאנו צריכים לשלב אצלנו אוטומציה וטכנולוגיות ייצור מתקדמות, שיעמידו אותנו בחזית המפעלים הפרמצבטיים, עם יכולות לייצור ׳יבש׳ של טבליות וגם של נוזלים אוראליים. למטרה זו התחברנו למיטב הספקים המובילים, בעיקר מאירופה, והטמענו מכשור הנדסי ואלקטרוני מתקדם, מחשוב מתוחכם ושלל טכנולוגיות מסייעות. כך לדוגמה, הצלחנו לצמצם את שטחם של החדרים הנקיים (החיוניים לייצור התרופות) בכך שאפשרנו לעובדים לתחזק את המכונות מבלי להיכנס כלל לחדרים הנקיים, שילבנו טכנולוגיה של CIP שמאפשרת ניקוי עצמי של מרבית המכונות, כשלדוגמה, אם במפעל אחר לוקח תשע שעות לנקות מכונת דחיסה בין מוצר למוצר, הרי שאצלנו מדובר בתהליך של כשעתיים. פחות זמן השבתה של פס ייצור והגעה מהירה יותר לשוק״.

ייעול טכנולוגי

דוגמאות לייעול הטכנולוגי לא חסרות, מספר גיל. ״זה יכול להתחיל במשהו שנשמע די בנאלי, אבל, העובדה שכלי הקיבול אצלנו בין אם מדובר ב׳בינים׳ ובין אם בחביות נירוסטה, בכולם יש חיבוריות זהה, נתון שמאפשר החלפה מהירה בין מחזור ייצור למחזור ייצור – וחזרה לעבודה וזה אומר שמרבית הציוד והמכונות שלנו עובדים בסביבה סגורה. כך גם בנושאים הקשורים בשקילת אצוות, חלק מרכזי במפעל תרופות: ״כל שקילה אצלנו מפוקחת מחשב. אמנם, יש בני אדם מיומנים ברקע, אבל, התהליך הבסיסי שמופעל על ידי שימוש בברקודים, RFID ותגיות חכמות, מונע משמעותית תקלות אפשריות״.

אחת הטכנולוגיות שאומצו באוניפארם, ובה מנהלי החברה גאים במיוחד היא השימוש בקובוטים. במקרה הזה, של Universal Robots. ״כשלמדנו מקרוב את הנושא, ראינו שרובוטים תעשייתיים ומסורתיים בהחלט נשארו בשנים האחרונות חשובים בחלקים מסוימים של הייצור, אבל בשוק מסתמנת מגמה של פריסת מודלים גמישים יותר של ייצור, בעיקר בגלל העובדה שרובוטים תעשייתיים הם גדולים, מקובעים ומורכבים. לעומת זאת, קובוטים יכולים לבצע מגוון דומה של פעילויות בדומה לרובוטים תעשייתיים מסורתיים, אבל

הם קטנים יותר, קלים יותר, תופסים פחות שטח רצפה והרבה יותר מהירים לתפעול. הם חסכוניים הרבה יותר ונועדו לעבוד לצד בני אדם ומהווים פחות סיכון בנושא הבטיחות. בעולם בו עסקים מתמודדים עם מחסור בעובדים מיומנים ומנוסים והאתגרים הגדולים הניצבים בפני התעשייה כיום, די ברור כי אנו נמצאים בעיצומו של מעבר ל׳תעשייה 5.0׳, שבה עבודה לצד קובוטים יוצרת סביבת עבודה יותר ממוקדת,  ברת קיימא ועמידה בפני זעזועים״.

תמונה 1 :בחדר הנקי של אוניפארם
קרדיט: מיכה בריקמן

פריקה והעמסה

באחרונה החלה החברה ליישם עמדות משטוח בשניים מקווי האריזה  שלה, הנסמכות על טכנולוגיות קובוטיות ולדברי חיים זכרמן, מנהל חטיבת רובוטיקה ואוטומציה בחברת SU-PAD, נציגת UR בישראל, שליווה את התהליך, ״מדובר ביישום שיש לו השלכות על חברות בתעשייה כולה״.

תמונה: על פס הייצור של אוניפארם קרדיט: ערן לביא

״פריקה והעמסה של משטחים היא פעולה משעממת ומסוכנת שפוגעות בבריאות העובד לאורך זמן, ולכן אין זה מפתיע שבמהלך השנים האחרונות אפליקציות של משטוח – Palletizing, הפכה לאחד היישומים הפופולאריים ביותר עבור רובוטים, אשר נמדדת היום בהיקף של כ 35% מכלל היישומים הרובוטיים בעולם. שילובם של קובוטים בתעשייה בכלל ובמפעל אוניפארם בפרט, מאפשר הטמעת פתרון ׳רזה׳ ומהיר, אשר עוזר להגדיל את התפוקה, לשמור על ביטחון העובדים ולהבטיח החזר השקעה (ROI) מהיר במיוחד, גם בסדרות קצרות.”

תמונה: על פס הייצור של אוניפארם קרדיט: מיכה בריקמן

לדברי זכרמן, יש מספר יתרונות נוספים להטמעת יישום משטוח עם קובוט. ״לא רק שזה מאפשר לעובדים להתמקד במשימות פחות חזרתיות, משעממות ואפילו מסוכנות – וכך לייצר ערך מוסף ולשמור על בריאותם הפיזית והנפשית – הסחורה עצמה תסופק בצורה עקבית בנפחים שונים. בנוסף, מדובר בחסכון משמעותי במקום, כיוון שהקובוט יכול לעבוד לצד העובדים ולא דורש חלל ענקי נפרד וסגור״.

לדברי גיל, מה שייחד את אימוץ הקובוטים היה גם בעובדה שלא היה מדובר בעקומת למידה חדה. ״החבר׳ה של UR השקיעו משאבים רבים בפיתוח כלים שיעזרו להשיג את המטרה, שכוללים בין היתר קורס וסביבת למידה מהמתקדמות בעולם אשר מוגש בחינם ולכולם, המאפשר תוך 87 דקות לצבור את הידע והכלים הנדרשים על מנת לתכנת את האפליקציה הראשונה, ללא כל ניסיון או ידע קודם. בנוסף, UR שילבו בממשק המשתמש שלהם תבניות ופיצ’רים ייעודיים ל- Palletizing שמאפשרים לייצר תוכנית מורכבת – כמו זו לה אנו זקוקים בייצור התרופות – תוך מספר לחיצות כפתור בודדות״.

ד”ר גיל תומר, אוניפארם קרדיט: אוניפארם

״בסוף התהליך״, אומר גיל, “אנשים צריכים לעשות עבודה של עובדים מיומנים. אני צריך עובדים שמפעילים את הראש וקובוטים משחררים את אותם אנשים חושבים ממשימות משעממות וחד-גוניות למשימות שדורשות את המוח האנושי. אצלנו בהחלט ניתן לראות ששילוב אוטומציה במפעל שיפר את הפריון ושיפר את יכולתנו להגיע מהר יותר לשווקים אליהם אנו מכוונים, בין אם בארץ ובין אם בחו״ל. מבחינתנו קיצור שרשרת האספקה בהחלט הוכיח עצמו״.

לא ״עוד״ מפעל

ומילה על פריפריה: ״התעשייה הישראלית היא המעסיק הגדול בפריפריה וללא תעשייה, כמו זו שלנו וכמו של אחרים, אין פתרון לעובדי ייצור מיומנים. אנחנו רואים את עצמנו כמודל של מה שצריך להיות והיינו רוצים לראות עוד יזמים ומשקיעים הולכים במסלול שלנו: הקמה של מפעל מאפס, בהשקעה גדולה, בטכנולוגיה מתקדמת. מפעלים מהסוג שיספקו תעסוקה לכח אדם בפריפריה ויגדילו את יכולות הייצוא לחו”ל. אני זוכר, שכשעמדנו בטקס גזירת הסרט במפעל החדש, הרגשנו שלא מדובר ב”עוד” השקה של מפעל, אלא בהשקעה גדולה בתעשייה מסורתית עילית, המבוססת מיכון, כח אדם איכותי וידע״.

״אסטרטגיית החברה מיומה הראשון ולכל אורך ההיסטוריה שלה הייתה השקעה במו”פ גנרי, תוך שימוש בכלים הטכנולוגיים המתקדמים ביותר, שמאפשרים לנו להשיק את מוצרינו מוקדם ככל האפשר. כיום יש לנו יכולת פיתוח מהירה ומתקדמת, כשבמקביל אנו ממשיכים להילחם במונופולי התרופות הבינלאומיים, הגדולים מאיתנו בהרבה. לאורך השנים הצלחנו לצמצם מונופולים רבים ועל ידי כך להוזיל את מחירי התרופות ולהגביר את זמינותן לצרכנים, וכל זאת תוך חיסכון משמעותי למערכת הבריאות. אני מעריך שבמהלך עשרות שנות קיומה חסכה אוניפארם מיליארדי שקלים למערכות הבריאות הישראלית. אנחנו דוגלים ברפואה איכותית בעלות נמוכה לקופות החולים ולציבור. התרופות שלנו מאפשרות לצוותים הרפואיים להעניק למטופלים רפואה זמינה וטובה יותר והיכולות והטכנולוגיות החדשניות שהוטמעו ושולבו בהצלחה יתרה במפעל שלנו יאפשרו לנו לעשות זאת אפילו טוב יותר בשנים הקרובות״.


תמונת כותרת: הקובוט של UR במפעל. קרדיט: אוניפארם

מערכת ניו-טק מגזינים גרופ

תגובות סגורות