חדשות היום

הסטארטאפ PxE Holographic Imaging נחשף – פיתוח הדור הבא של מצלמות הדמיה הולוגרפיות

חברת הסטארטאפ PxE Holographic Imaging, המפתחת מצלמות הדמיה הולוגרפיות, נחשפת עם גיוס Seed של 5.4 מיליון דולר בהובלת KDT – Koch Disruptive Technologies, קרן ההשקעות בטכנולוגיה של התאגיד האמריקאי Koch, ו- M-Ventures, קרן ההשקעות של חברת המדע והטכנולוגיה Merck. הגיוס החדש מצטרף להשקעת Pre-Seed של 1.1 מיליון דולר בהשתתפות M-Ventures, שיחד עם מספר מענקים מביאים את סך ההשקעות בחברה ל- 6.5 מיליון דולר מאז הקמתה.

טכנולוגיית ההדמיה ההולוגרפית של PxE מאפשרת לצלם תמונה צבעונית ברזולוציה גבוהה בשילוב תמונת אינפרא-אדום ומפת עומק ברמת הפיקסל מתוך צילום בודד עם פי 3 רגישות לאור משל מצלמה רגילה. בניגוד לפתרונות הדמיה תלת-מימדית אחרים שהם מורכבים, בעלי צריכת הספק גבוהה, ומספקים ביצועי עומק ירודים, גישת ההולוגרפייה הפסיבית של PxE מספקת נתוני עומק מדויקים במרחקים הנעים בין מיקרומטרים למאות מטרים. המצלמה מבוססת על גלאי CMOS סטנדרטי בשילוב שכבת אופטיקה הולוגרפית. ההולוגרמות שמצולמות על ידי הגלאי מפוענחות בזמן אמת על ידי האלגוריתם הדטרמיניסטי של PxE, אלגוריתם עם עומס חישובי הדומה ל-ISP של מצלמה רגילה.

הישימות הרחבה של הטכנולוגיה של PxE באה לידי ביטוי במגוון של לקוחות הפיילוט של החברה הכוללים חברות מובילות בתחומי מוצרי צריכה ואלקטרוניקה, תעופה וחלל, ומוליכים למחצה. החברה תשתמש בכספי ה-Seed Round כדי להמשיך בפיתוח בשיתוף עם לקוחותיה במטרה להשיג קווליפיקציה ראשונה למוצרי mass market בשנת 2025.

חברת PxE Holographic Imaging הוקמה בשנת 2019 על ידי המנכ”ל יואב ברלצקי, יזם עם רקורד של חשדנות טכנולוגית, וה-CTO יניר חייניק, בוגר תלפיות. יואב ברלצקי: “אנחנו מאוד שמחים שחברנו למשקיעים מעולים כמו KDT ו-M Ventures במסע שלנו להמציא מחדש את הצילום והחישה הדיגיטליים. סבב הגיוס הנוכחי מאפשר לנו להאיץ את הפיתוח הטכנולוגי והעסקי של החברה וכך לשתף פעולה עם יותר לקוחות כדי לשלב את היכולות המשופרות של מצלמות PxE במוצרים שלהם.”

“מאז המצאת המצלמה הדיגיטלית לא היו שנויים משמעותיים בשוק ההדמיה. המצלמה ההולוגרפית של PxE יכולה לעשות מהפכה בשוק הזה עם פתרון שמוסיף צילום בתלת-מימד ואינפרה-אדום באותו מחיר וגודל של סנסורים סטנדרטים, ללא פשרה על איכות התמונה”, אומר יצחק סיגרון, מנכ”ל KDT ישראל. “אנו נרגשים לשתף פעולה עם יואב ויניר ולסייע בבניית חברה המגדירה קטגוריה.”

החלום של מצלמה אחת שיודעת לצלם גם צילום רגיל וגם בתלת-מימד אינו חדש. המדען הצרפתי זוכה פרס–הנובל גבריאל ליפמן חשב על דרך לבנות מצלמה כזו ב- 1908 בשיטה הנקראת Light Field Imaging. המימוש בפועל חיכה להופעת כוח המחשוב הדיגיטלי, ובפיתוח השיטה הושקעו מאות מיליוני דולרים. למרות זאת, התגלה שלמצלמות אלו יש רזולוציית תמונה נמוכה, כך שהן נדחו על ידי השוק וכשלו מסחרית.

הרזולוציה הירודה נובעת מכך ששיטת Light Field מתייחסת לאור כקרניים גאומטריות. מבחינה מתמטית, זה דומה לעקרון אי-הוודאות במכניקת הקוונטים, שמגדיר מגבלת רזולוציה במדידת המיקום והמהירות של חלקיק. מצד שני, במכניקת הקווטנים יש גם את עקרון הדואליות שמאפשר להתייחס אל החמור כאל חלקיק או כאל גל. על ידי שימוש בתופעות הדואליות באור, PxE פיתחה מצלמה שמבוססת על הולוגרפיה והתאבכות גלים אופטיים על מנת לעקוף את מגבלת הרזולוציה.

עבור פיזיקאי טיפוסי, המילה “הולוגרפיה” מעוררת מחשבה על מעבדה חשוכה מלאה בלייזרים. ואכן, המצלמה ההולוגרפית הראשונה שלנו כללה פילטר המדמה עבודה עם לייזר, דבר שצימצם את מספר היישומים המעשיים של המצלמה. ואז ברגע של אאוריקה, הבנו שתיאורטית אפשר ליצור הולוגרמות עם אור לבן וכך להתגבר על מגבלה זו. לאחר מחקר מקיף ומספר ניסיונות הצלחנו לבנות אופטיקה הולוגרפית שעובדת עם אור לבן ובכך להפוך את הטכנולוגיה לשימושית בחיים האמיתיים. גילוי זה פתח בפנינו את כל מרחב היישומים מבוססי מצלמות, והגדיר את החזון של החברה – להחליף את כל חיישני ההדמיה והמצלמות הדיגיטליות הקיימות. כיום אנו יכולים לשחזר תמונות צבעוניות, אינפרה אדום ועומק מההולוגרמות האור הלבן שנוצרות במצלמת PxE.

גבריאל ליפמן זכה בפרס נובל בפיסיקה ב-1908 על המצאת צילום בצבע שמבוסס על התאבכות של אור לבן. המצלמה של PxE משלבת את שתי ההמצאות של ליפמן במצלמה אחת, ונותנת צילום בצבע ומדידת עומק בתלת-מימד ללא פשרה על איכות התמונה.


קרדיט: PxE Holographic Imaging

מערכת ניו-טק מגזינים גרופ

תגובות סגורות