חדשות היום

מוקד ערב”ה משיק את מאגר העדויות הלאומי המקוון

המיזם יאפשר לאלו שנצלו מאירועי הטבח הנוראים ב 7 באוקטובר, לתת עדות מכל מקום ומתי שיבחרו, באמצעות מערכת הקלטה פורצת דרך בפיתוח חברת ריברסייד. היוזמה קודמה בתיאום עם משטרת ישראל ובתמיכת הספרייה הלאומית האמונה על יצירת מאגר זיכרון לאומי. היוזמה מגובה בפנייה נרגשת לעדים מצד הזמרת האהובה, נועה קירל, שהתנדבה לסייע. העדויות יוכלו לשמש את משטרת ישראל בהליכים הפליליים.

השבוע משיק מוקד ערב”ה (מוקד טכנולוגי של חברות ההייטק בישראל בשיתוף מערך הדיגיטל הלאומי) מיזם חדשני ליצירת מאגר עדויות דיגיטלי שנועד לשמר את אירועי השבעה באוקטובר כזיכרון לאומי ולצד זאת, לסייע בידי משטרת ישראל לעשות עבודתה נאמנה במסגרת הליכים פליליים כנגד פעילי הטרור.

המערכת הינה פרי שיתוף פעולה חסר תקדים בין חברות ההייטק בישראל, בתיאום עם יחידת להב 433 ובתמיכת הספרייה הלאומית וייחודו בכך שמתן העדות נעשה בצורה דיגיטלית ונגישה מכל מקום ובכל זמן. במאמצי החיבורים בין השותפים השונים ליצירת המערכת, סייעה חה”כ אורית פרקש הכהן, אשר פעילותה מול חברות ההייטק וכן מול יחידת להב 433 תרמה לעליית המיזם.

המערכת, שפותחה ע”י חברת ריברסייד בהתנדבות, מאפשרת הקלטה עצמית באיכות גבוהה מהטלפון הנייד או המחשב באופן נגיש ונח. לאחר תהליך ההקלטה והשמירה של העדות, יבוצע תמלול באמצעות טכנולוגית “Voice to text” של חברת גוגל. כמו כן, המערכת מאפשרת לעדים לצרף קבצים ותמונות לחיזוק העדות, אם יחפצו בכך.

תהליך מתן העדות פותח בשיתוף גורמי מקצוע ביניהם מומחים במשפט פלילי, פסיכולוגים ומטפלים כך שהעדות המוקלטת תעשה באופן נגיש ומוגן. הטכנולוגיה החדשנית מאפשרת לעדים לעבור את תהליך מתן העדות לצד אהוביהם התומכים, בסביבה אינטימית ומוכרת. המערכת אף תוכננה כך שהיא תצמצם את מספר הפעמים שהעדים צריכים לעבור את התהליך הקשה של מתן עדות, שכן היא תאפשר לעד לבחור להעביר את עדותו בלחיצת כפתור גם למשטרה וגם לספריה הלאומית שתשמור אותו לטובת ארכיון לאומי.

בשלב הראשון, המערכת נועדה לאפשר לניצולי הטבח שהתקיים במסיבות “נובה” להקליט עדותם (הערכות עומדות על כ 5000 עדים) ובשלבים הבאים תיבחן האפשרות להרחיב את השימוש בה ע”י השותפים.

לטובת השקת המיזם, התגייסה האמנית והזמרת האהובה נועה קירל אשר התנדבה לפנות אל העדים בסרטון אישי שמסביר על החשיבות במתן עדות ומספר על המערכת שפותחה והאפשרויות העומדות בפני העדים אם יבחרו לעשות בה שימוש.

משטרת ישראל: “אנו מודים למוקד ערב”ה ולחברות ההייטק שיזמו ופיתחו את המערכת החדשנית. אנו שמחים להודיע כי מעבר לשימוש שיעשה בעדויות לצורך מאגר הזיכרון הלאומי, תינתן בידי המשתמשים אפשרות הבחירה כי עדותם, שתיגבה באופן עצמאי, זמין ונוח, תשמש גם את משטרת ישראל, שאמונה על חקר הפשעים שאירעו והעמדתם לדין של האחראים להם. אנו מברכים על כך שהמיזם פותח לאחר התייעצות שנערכה עם המשטרה ותוך מתן מענה לצרכיה.”

הספרייה הלאומית: “בשבועות האחרונים פועלת הספרייה הלאומית – כמי שאמונה על איסוף, שימור והנגשת הזיכרון הקולקטיבי של העם היהודי ומדינת ישראל ובשיתוף משרד המורשת – לרכז מאמצים רבים לתיעוד. במסגרת פעילותנו, אנו עומלים על איסוף כל תיעוד קיים של האירועים על מנת לייצר מאגר גדול ואמין שיקיף את מירב העדויות, התיעוד, הסיקור התקשורתי ופעולות ההסברה, לטובת זיכרון האומה, המחקר ההיסטורי והנגשת העדויות לטווח הארוך. תחת הפלטפורמה שייצרה הספרייה, פועלים עשרות מיזמי תיעוד שונים ברחבי הארץ ואף בעולם היהודי. אנו שמחים שיכולנו לתמוך גם ביוזמה חדשנית זו של חברות ההייטק שהנה יוצאת דופן הן בזכות הטכנולוגיה פורצת הדרך שהיא מציעה והן בזכות התאום שנעשה עם משטרת ישראל שיאפשר לעדויות לסייע בשימור הזיכרון הלאומי, אך לא פחות חשוב מכך, במיצוי ההליכים הפליליים.”


מערכת ניו-טק מגזינים גרופ

תגובות סגורות