חדשות היום

רשות החדשנות תממן הקמה של 3 מועדוני אנג’לים להשקעות בחברות הזנק בעלות חדשנות ועומק טכנולוגי בהשקעה של כ 9 מיליון ₪

המועדונים שיוקמו במסגרת התכנית מיועדים למשוך משקיעים פרטיים מהארץ ומהעולם ולאפשר להם להתאגד ולהשקיע בסטארטאפים ישראלים, התחומי הדיפטק, בשלבי הפרה-סיד והסיד

אופיר אקוניס, שר החמ”ט: “ההייטק הישראלי הוא מנוע הצמיחה העיקרי של הכלכלה הישראלית ב-30 השנים האחרונות. ככזה, חיוני לדאוג שישאר כזה, גם במלחמה, לקדם ולפתח אותו – בכל תנאי. כדי להשאיר את ישראל בצמרת ההייטק הבינלאומי נדרש כל סיוע של המדינה: ראשית, הזרמת 400 מיליון השקלים וכעת תקצוב פעילות מועדוני האנג׳לים”.

דרור בין, מנכ”ל רשות החדשנות: “בהמשך לתכניות שמובילה רשות החדשנות בימים האלו לסיוע חירום לחברות קיימות באמצעות הערוץ המהיר, יש צורך גם בכלים נוספים שמטרתם השקעות במיזמים בשלביהם הראשונים, שלבים שבהם תפקיד המשקיעים הפרטיים קריטי להקמת חברות בישראל, הן מבחינת מימון והן מבחינת הערך המוסף הרב שרבים ממשקיעים אלו יכולים לתת ליזמים בתחילת דרכם. במיוחד אנו עדים לצורך לחזק את נושא ההשקעות בשלבים הללו במיזמים שיש בהם עומק טכנולוגי וחדשנות גבוהה. מדובר במהלך משלים לסדרה של כלים שאנו משדרגים בחודשים האחרונים, בין היתר חוק לעידוד תעשיה עתירת ידע, הכפלת סכום המענק בקרן תנופה, הערוץ המהיר ומסלולים חדשים שיושקו בהמשך שמטרתם השתתפות פרטית/ציבורית בסיכון בשלבים הראשונים בחברות הזנק בעלות חדשנות טכנולוגית גבוהה. רשות החדשנות תמשיך לייצר פתרונות עבור תעשיית ההייטק בשגרה ובחירום כדי לסייע ליזמים להקים ולהצמיח חברות פורצות דרך שיהוו את עמוד השדרה העתידי של ההייטק הישראלי”

רשות החדשנות מודיעה היום על צעד נוסף לקידום השקעות בחברות הזנק צעירות בישראל המתקשות לגייס הון ראשוני, עם פתיחת קול קורא למימון של הקמה עד שלושה מועדוני משקיעים פרטיים (אנג’לים), אשר יפעלו ליצירת פלטפורמות למשקיעים פרטיים להתאגד יחד, לסנכרן השקעות מצרפיות במיזמים טכנולוגיים בעלי חדשנות טכנולוגית גבוהה בשלביהם הראשוניים, להעניק להם תמיכה וערך מוסף של ידע עסקי וניהולי.

בנוסף יסייעו המועדונים למשקיעים בצדדים המשפטיים והפיננסיים הנדרשים, כולל היכרות עם חוק לעידוד תעשייה עתירת ידע שאושר ביולי האחרון, ואשר כולל הטבות מס משמעותיות למשקיעים פרטיים בחברות הזנק, וכן בהגשות למסלולי רשות החדשנות או בחינת השקעת המימון הפרטי הנדרש בחברות שיאושרו על ידיה.

זוכי ההליך התחרותי יקבלו תמיכה בהקמה ובתפעול המועדון לתקופה של 3 שנים כשעבור כל אחת משנות הפעילות יהיו זכאים למענק של עד 900,000 ₪, ובסה”כ 2.7 מיליון ₪ לכל זוכה .

בשנים האחרונות נרשמה ירידה במספר האנג’לים הפעילים בהשקעות בחברות בשלבי הפרה סיד והסיד בישראל. אלו השקעות ראשוניות החיוניות עבור הנבטה של חברות סטארט-אפ חדשות והתפתחות תעשיית ההייטק בישראל. על מנת לעודד ולהעלות את מספרן של חברות סטארט-אפ חדשות הקמות בישראל נדרשת התערבות ופעילות אקטיבית שתמשוך ותעודד משקיעים, מהארץ ומחו”ל, להשקיע בחברות ישראליות.

מחד, מלחמת חרבות ברזל, מעלה את הסיכון עבור משקיעים להשקיע בחברות ישראליות. מאידך, ניתוח של SNC על מצב האקוסיסטם בישראל לאחר מלחמת לבנון (2006) ומבצע צוק איתן (2014), ממחישים כי לאחר הלחימה חלה צמיחה והצלחה משמעותית מיד לאחר תקופות אלו, וכי מדובר בתקופה שהיא הזדמנות מצוינת להקמת חברות חדשות. בנוסף, העברתו של חוק תעשיות עתירות ידע, אשר כוללת תמריצי מס לאנג’לים, ביולי 2023, מהווה הזדמנות גדולה ומייצר תמריץ עבור משקיעים חדשים וקיימים להשקיע בחברות סטארט-אפ ישראליות, ולזכות בהטבות מס משמעותיות.

כיום, מרבית האנג’לים בישראל משקיעים באופן אינדיבידואלי וישנן מעט מאד התארגנויות (“מועדונים”) של קבוצות אנג’לים. משקיע פרטי בודד יכול לייצר השקעה אינהרנטית בסכומים קטנים יותר בחברה, הוא נחשף למספר מצומצם יחסית של חברות סטארט-אפ ויכולתו לבחון חברות מוורטיקליים נרחבים, שאינם מתחום מומחיותו, מוגבלת מאד. מועדון אנג’לים, לעומת זאת, מאפשר השקעה מצרפית של מספר משקיעים, מגדיל את סכום ההשקעה ובכך מגדיל את סיכוייה של החברה להצליח ולצמוח. מועדון אנג’לים מאפשר לחבריו להיחשף למספר רב יותר של חברות, מסקטורים מגוונים ונרחבים יותר, הודות לניסיון והמומחיות המשותפת של כלל חבר המועדון, ובכך לייצר תיק השקעות ריאליות מבוזר ואינדיבידואלי. בנוסף, המועדון מאפשר תהליך בדיקת נאותות נכון ומקצועי וניהול אופרטיבי מלא של ההשקעות.

לכן, התארגנות של אנג’לים למועדון יכולה לתת מענה ופתרון להגדלת מספר המשקיעים הפרטיים בשלבי הפרה-סיד והסיד בישראל.


קרדיט: חנה טייב

מערכת ניו-טק מגזינים גרופ

תגובות סגורות