חדשות היום

מעל 50% מחברות ההייטק בשלבים מוקדמים עם אופק מזומנים של פחות מ-6 חודשים 56% מהחברות צופות שלא יצליחו לגייס סבב מימוני נוסף

רשות החדשנות מפרסמת היום (19.12) סקר מעודכן על ענף היי טק בצל המלחמה .

הסקר שבוצע בחודש האחרון (בין ה-14.11 ל11.12) דגם  חברות הייטק בשלבי גיוס מוקדמים.

הסקר נשלח לכ-2800 חברות שגייסו עד סבב B בארבע השנים האחרונות או שקמו בפרק זמן זה. לסקר התקבלו למעלה מ-500 מענים וכ-88% מהמשיבים היו ממייסדי החברה.

דרור בין, מנכ״ל רשות החדשנות:  ״אנו עורכים מיפוי מתעדכן ורצוף של הקשיים והאתגרים שעימם חברות ההייטק הישראליות מתמודדות מאז פרצה המלחמה. מהסקר הנוכחי, ומשיחות ומפגשים שערכנו בשבועות האחרונים, עם כל השחקנים בענף, משקיעים, יזמים וחברות כאחד, אנו מבינים את קשיי המימון ואת אתגר הגיוס להמשך הדרך של חברות ה-early stage. לצד הערוץ המהיר שפתחנו בתקציב של 400 מיליון ש״ח אנו נצא במהלך המלחמה ולאחריה עם חבילת מהלכים, ופתרונות אופרטיביים שייצרו תמריצי השקעה ויגדילו את היקפי ההשקעות במיזמים. מדובר במהלכים מהותיים עבור ענף ההייטק הישראלי שסובל מזה תקופה ארוכה מירידה חדה בהשקעות ומתנהל בזירה תחרותית בינלאומית. אנו מחויבים לעשות הכל כדי לשמר את העוצמה של ההייטק הישראלי ולמזער את הנזקים שנגרמו״.

עוד עולה מניתוח:

  • שלושת האתגרים הבולטים הם: השגת מימון, גיוס לקוחות, ואי הודאות המקומית. מציאת מימון הוא האתגר הבולט והמוביל ביותר בקרב חברות ההיי טק בשלבי ה-early stage.
  • אורך הrunway  הנותר לרוב החברות הוא עד לחצי שנה הקרובה (28% העידו על עד שלושה חודשים, 28% נוספים העידו על 3-6 חודשים).
  • משך הזמן הצפוי עד לגיוס הבא של 71% מהחברות הוא פחות שלושה חודשים! כאשר רוב החברות נמצאות כבר כעת בשלבי גיוס (59%).
  • אי וודאות וחששות: על פי הסקר הסבירות שהחברה לא תצליח לגייס סבב נוסף גבוהה אצל מרבית הנשאלים – (56%) מהם ענו שסבירות גבוהה עד גבוהה מאוד.  אחוז דומה (55%) סבור שלא יצליחו לגייס גם סבב גישור בסבירות גבוהה עד גבוהה מאד.
  • שליש מהחברות העידו שהסבירות שסבב הגיוס הבא יהיה down round (קרי בשלב מימון שבו החברה מוכרת מניות ממניות ההון שלה במחיר נמוך מהמחיר למניה שעבורה מכרה מניות בסבב הגיוס הקודם), תהיה גבוהה עד גבוהה מאד.

  • למרות האתגרים הרבים שעומדים בפני חברות ההייטק, ובייחוד אלו הנמצאות בשלבים מוקדמים, קרוב לשני שליש מהחברות (64%) השיבו שהתרחיש הסביר ביותר להמשך פעילותן בשנה הבאה הוא המשך צמיחה. רק 12% מהחברות השיבו שהתרחיש הסביר עבורן הוא סגירת החברה או מכירה בהפסד.
  • האופטימיות של החברות באה לידי ביטוי גם בצפי להמשך גיוסי כוח אדם. על פי תחזיות החברות, מספר המועסקים בישראל בחברות ההייטק בשלבים המוקדמים צפוי לעלות בכ-9% בשנה הקרובה. רוב הגידול מתרכז דווקא בחברות קטנות (פחות מ-100 עובדים) בעוד שחברות גדולות צפויות דווקא לצמצם את מצבת כוח האדם בישראל (בשיעור של כ-3%).
  • מספר המועסקים בחו”ל בחברות ישראליות צפוי לגדול גם הוא וזאת בכ-13% בממוצע בשנה הקרובה. שיעור הגידול עולה ככל שהחברה גדולה יותר. כך, חברות המעסיקות מעל 100 עובדים צופות שמספר המועסקים שלהן בחו”ל יעלה בכ-28%.

רקע:

בחודש הראשון למלחמת חרבות ברזל פתחה רשות החדשנות  ערוץ מהיר ומתוקצב של 400 מיליון ₪ להארכת ה- Runway של חברות הזנק. המסלול, כפתרון ראשוני, מיועד עבור חברות טכנולוגיה בשלב פיתוח מוצר או תחילת מכירות, אשר להן נכסים טכנולוגיים ועסקיים משמעותיים, כולל כאלה הנמצאות בסבב גיוס פעיל.

במהלך המלחמה ולאחריה, מתכננת הרשות לצאת עם שורה של מהלכים וצעדים נוספים לשימור עוצמתו של ענף ההייטק הישראלי.


קרדיט: חנה טייב

מערכת ניו-טק מגזינים גרופ

תגובות סגורות