חדשות היום

עתיד טכנולוגיית הרכב

הטכנולוגיה משתנה כל כך בחיי היומיום שלנו – כולל כיצד אנחנו מתניידים. החשמול של רכבים, רכבים אוטונומיים ומערכות מחוברות בתוך ערים אינו עוד חלום רחוק, טכנולוגיות אלו ואקוסיסטם של רכבים יותר מחוברים הוא מציאותי יותר מאי פעם.

בתחילת שנות ה-2000, האלקטרוניקה היוותה פחות מ-20% מהעלות הכוללת של רכב, ב-2020 היא הגיעה ל-40% ומצפים שהאלקטרוניקה תהווה כמחצית ממחירה של מכונית חדשה עד 2030. מצפים גם לראות 300 מיליון רכבים חשמליים (EVs) על הכבישים עד 2030. הטכנולוגיה דוחפת את תעשיית התחבורה קדימה מהר יותר ממה שרבים ציפו. אמנם אנחנו עדיין לא רואים מכוניות מעופפות כמו ה-Jetsons, אך איך אנחנו מתניידים בעיר, איך אנחנו מחוברים לעולם שסביבנו ואיך אנחנו נוסעים, כל זה עובר טרנספורמציה שתימשך עוד שנים רבות.

אז איך נוודא שאנחנו מוכנים? איך חברות פרטיות, ערים והאנשים שבונים את התשתית כדי לתמוך בטרנספורמציה זו מתלכדים יחד כדי להפוך את זה למציאות? איזו טכנולוגיה נמצאת באופק? זה מה שהצוות שלנו ב-DigiKey, ביחד עם השותפים שלנו, עובדים כדי להבין.

קרדיט תמונות: DIGIKEY

בניית התשתית של עיר העתיד

אין זה סוד שיש פער בין הביקוש לרכבי EV לבין התשתית, במיוחד תחנות טעינה זמינות, שיהפכו עבור רבים מאיתנו את הרכבים החשמליים לחלופה מציאותית לרכבים המונעים בגז. בארצות הברית יש כ-130,000 עמדות טעינה ציבוריות, אך מכירות רכבים חשמליים ממשיכות לעלות ועלו ב-65% ב-2022. התשתית לתמיכה ברכבים אלו על הכביש צריכה להדביק את הקצב, אבל זה מאתגר להשקיע במה שאנחנו מצפים שיהיה קיים, אך עדיין לא.

בנוסף, יותר ערים מחפשות אנרגיה סולארית ורוח, אך מקורות האנרגיה הללו אינם אמינים או עקביים כמו סוגים אחרים של ייצור חשמל.

רכבי העתיד

ישנן דרכים רבות שבהן הטכנולוגיה שיפרה את האופן שבו אנו מתניידים, את היעילות שבה אנו עושים זאת ואת בטיחות המכוניות שלנו. אני נפעם מהחידושים הללו וכיצד הם משנים ומשפרים את התחבורה עבור כולנו.

  • ביטול הצורך בנהג אנושי – כדי לשמור על יתרון תחרותי, חברות רבות מחפשות רכבים ללא-נהג כדי לצמצם עלויות ולשפר את היעילות. עם יכולות אוטונומיות, נראה שירותי הובלת חומרים ושיתוף נסיעות פועלים ללא אדם במושב הנהג.
  • אופטימיזציה של סוללות – בדומה לאופן שבו AI לומד את השימוש ודפוסי ההתנהגות בטלפון שלכם ומטעין את הטלפון בהתאם כדי לנצל בצורה הטובה ביותר את הסוללה ולהגדיל את אורך החיים שלה, אני מצפה שזה יהיה אפשרי עם סוללות רכב בעתיד. סוללות הן יקרות ומהוות גורם חשוב המכתיב את תוחלת החיים של מכונית, והפיתוחים הללו יסייעו להחזיק רכבי EV על הכביש למשך זמן רב יותר.
  • תחזוקה מנבאת – זוהי היכולת להעריך, או לחזות, מתי יש לבצע תחזוקה ברכב. יש כבר חיישנים בתוך מכוניות ומשאיות, ואני מצפה שנמשיך לראות יותר ויותר מזה, תוך ניטור של החלקים השונים של הרכב – כמו המנוע, הבלמים וכל רכיב נע אחר. אם ניתן לזהות בעיות מוקדם יותר ולבצע תיקונים, הדבר מונע תקלות קטסטרופליות יקרות יותר וגוזלות זמן בהמשך הדרך.
  • סיוע בתא הנוסעים – טכנולוגיות המשמשות בחלק החיצוני של רכבים עבור ניתוח הסביבה, כגון ראיית מכונה וחיישני ראדאר בגלים מילימטריים, עשויות לשמש גם בתוך תא הנוסעים כדי לנטר את קצב הלב, קצב הנשימה, תנועות הראש, תנועות העיניים וכו’ של הנהג כדי לקבוע אם הם עייפים או לא מסוגלים להפעיל את הרכב בבטחה.
  • IoT ומכוניותכאשר אתם מביאים את המכונית שלכם למכונאי, הוא יכול להתחבר אליה דרך הטלפון שלו, לקבל סקירה מלאה של מה שקורה עוד לפני פתיחת מכסה המנוע של המכונית, וכך הוא יכול להתחיל לאבחן בעיות מהר יותר וביעילות רבה יותר.

קרדיט תמונות: DIGIKEY

רכבים מחוברים

מתן אפשרות לרכבים לתקשר זה עם זה על הכביש פותחת את הדלת לרמות חדשות של שיתוף פעולה. לדוגמה, באמצעות טכנולוגיה מחוברת, חברות יוכלו ליצור שיירות של רכבים ביעילות רבה יותר. משאיות היכולות לעקוב אחת אחרי השנייה במסלול שנקבע מראש, בלוח זמנים שנקבע מראש המתחשב בתנועה, יחסכו בדלק, יפחיתו את התנגדות האוויר וישפרו את זמני האספקה.

בנוסף, רכבים יכולים לשתף מידע בזמן אמת על תנועה ותנאי הדרך עם אחרים בסביבה. אם מכונית הנוסעת על הכביש נתקלת בעומס כבד או ברכבי חירום, ניתן להעביר מידע זה לרכבים שמאחוריה או בתוך האזור, ולאפשר להם למצוא מסלול חדש. זה חל גם על מפגעי נהיגה נפוצים כמו בעלי-חיים או קרח על הכביש ועוד, כך שלא רק שיפור היעילות אלא גם שיפור בטיחות.

אקוסיסטם שלם של רכבים מחוברים

היכולת של רכבים להתחבר לא רק זה עם זה, אלא גם עם התקנים ניידים ואקוסיסטם חכם (ערים חכמות, תשתית חכמות וכו’) היא הזדמנות מרתקת. במקום להסתמך רק על מערכות ראיית מכונה כדי להבין את מה שקורה מסביב לרכב, אובייקטים מרכזיים הנמצאים בתוך טווח התקשורת יכולים לספק משוב כדי להפחית את העומס החישובי ולהגביר את הביטחון במה שהרכב “רואה”. אובייקטים אלה יכולים לכלול סמארטפונים לזיהוי הולכי רגל, רמזורים לניהול זרימת התנועה בצמתים ותמרורים לאכיפת חוקי התנועה.

יתרה מזאת, לתשתית חכמה יש פוטנציאל לייעל את האופן שבו רכבים אוטונומיים מנווטים מנקודה א’ לנקודה ב’. משואות הממוקמות לאורך כבישים ורחובות יכולים לשדר נתוני מיקום עבור רכבים כדי להשתמש הם כאשר אותות ה-GPS חלשים או אבדו לחלוטין (למשל, בנסיעה דרך מנהרות או בין בניינים גבוהים). מדי חניה חכמים יכולים לחייב את בעלי הרכב ישירות, על סמך משך הזמן שבו המקום היה תפוס. פנסי רחוב יכולים להגביר את הבהירות שלהם כאשר כלי רכב מתקרבים אליהם כדי לשפר את הראות ולהפחית את בהירותם בשאר הזמן, כדי לחסוך באנרגיה. האפשרויות הן באמת אינסופיות.

לוקחים בחשבון את האבטחה

למרות שזה זמן מרתק לבחון את הרכבים המחוברים ואת העתיד של האופן שבו אנו מתניידים, יש עדיין מכשולים שצריך להתגבר עליהם ושיקולים שצריך לזכור. בעוד שחיבוריות רכבים יכולה לפשט חלק ניכר מהפונקציונליות האוטונומית של תחבורה עתידית, נדרשת כמות עצומה של נתונים כדי שהכול יעבוד יחד. זה מדגיש את הבעיה המורכבת של ניהול וניתוח הנתונים האמורים כדי לנצל את המידע בצורה יעילה.

בנוסף, חשוב יותר מאי פעם להפעיל אמצעי בטיחות כדי להבטיח שהנתונים לא ייפלו לידיים הלא נכונות. אנחנו חייבים להבטיח שהאקרים לא יוכלו להשתלט על מכוניות או התקנים חכמים אחרים, כמו פנסי רחוב. למרבה המזל, מיקרו-בקרים ומיקרו-מעבדים מספקים יותר ויותר מאפייני אבטחה בחומרה, ובכך מקלים על תקשורת מאובטחת, מבטיחים את תקינות הקושחה ומונעים חשיפת נתונים רגישים.

כיצד DigiKey תומכת בטכנולוגיית הרכב

ב-DigiKey אנו מבינים את החשיבות של זמינות המוצרים הנכונים כדי לאפשר טכנולוגיה וחדשנות. יש לנו מבחר עצום של מוצרים לרכב, יחד עם פרטי יישומים, מאמרים ומשאבים טכניים, המבטיחים שהמוחות החכמים ביותר בתעשייה יניעו אותנו קדימה.

עם ההזדמנויות הנראות אינסופיות שלפנינו, זה זמן מרתק להיות בתחום הזה, לעזור ליצור אקוסיסטם מחובר ולהיות חלק מהעתיד של תעשיית הרכב.

למידע נוסף על עתיד הניידות, בדקו את סדרת City Digital‏ שלנו (עונה 3).

מאט מילקי הוא מהנדס יישומים ב- DigiKey. DigiKey מוכרת כמובילה עולמית וכחדשנית מתמידה בהפצה מסחרית מתקדמת של רכיבים אלקטרוניים ומוצרי אוטומציה ברחבי העולם, המספקת יותר מ-17.2 מיליון רכיבים של יותר מ-2,800 יצרני מותגים איכותיים.


קרדיט תמונות: DIGIKEY

מאט מילקי, מהנדס יישומים, DigiKey

תגובות סגורות