חדשות היום

חברת הסטארט-אפ עידית מביאה את בשורת טכנולוגיית ההאבקה המדייקת לשוק הפיסטוקים בקליפורניה

חברת סטארט-אפ האג-טק הישראלית עידית טכנולוגיות מדויקות לחקלאות (Edete) מבסמת טבעון,  שפיתחה פיתרון ומספקת אותו כשירות להאבקה מדייקת (Precision Pollination as Service – PPaS), השלימה ניסוי שהצליח להשיג גידול ממוצע של 19% ביבול של מטע פיסטוקים בקליפורניה במהלך 2023, שנת שיא של כל הזמנים ביבול פיסטוקים בארצות הברית.

עידית הוקמה על ידי עילם רן (מנכ”ל), קרן מימרן (סמנכ”לית פיתוח עסקי ושיווק), אורי ענבר (יו”ר) ואלעד אתגר ב-2016 וממוקמת בבסמת טבעון ובפאסו-רובלס, קליפורניה. החברה מספקת שירותי האבקה מדייקת למגדלי פיסטוקים ושקדים בקליפורניה. הלקוחות המרכזיים של עידית הם מגדלי הפיסטוקים והשקדים הגדולים בעולם. החברה גייסה מהקמתה מעל 15 מיליון דולר, ומעסיקה 13 עובדים.

בין המשקיעים בעידית: שישה קיבוצים ומושב שיתופי – קבוצת יבנה, קיבוץ מלכיה, קיבוץ לוחמי הגטאות, קיבוץ אילון, קיבוץ גשר הזיו, קיבוץ רמת דוד, מושב יונתן, קרן נבטים, ומשקיעים פרטיים. שירותי ההאבקה של החברה מבוססים על טכנולוגיה ייחודית שפותחה בחברה הכוללת הקמת בנק פולן שנשמר למשך שנים ומאביק אוטונומי שמפזר פולן טהור בלבד, טעון במטען אלקטרוסטטי, בכמויות נשלטות ובדיוק רב.

פתרון ההאבקה כשירות של עידית (PPaS) המתבסס על טכנולוגיה פורצת דרך משפר את ניהול הסיכונים ורמת החוסן של ענף החקלאות, תוך הגדלת היבול לחקלאי, פתרון בעיות של סינכרון פריחה, לצד התמודדות עם שינויי אקלים, ועם מחסור בדבורים ובמאביקים טבעיים.

המאביק של עידית הוא אוטונומי ובעל יכולת להגדרה של מיקום המערכת מול העצים המואבקים בהתאם לתכתיב מראש של מתכנתיו, לפי הצורך וכתלות בסוג הגידול, בעיצובו ובגילו. המאביק פועל באופן עצמאי לשליטה בקצב הוצאת הפולן, כך שיותאם בכל רגע נתון למהירות נסיעתו בשטח. המערכת המורכבת, השומרת על חיות ואיכות הפולן ועל הפרמטרים המשפרים את הגעתו לאיברי הרבייה של פרחי הנקבה, מגובה בחיישנים המעבירים למפעיל בכל רגע נתון את מצבם ויודעים להתריע על תקלות או על שינויי פרמטרים רלוונטיים. כיום המערכת נגררת על ידי טרקטור ללא צורך בהכשרה מיוחד למפעיל. ניתן יהיה לחבר את המערכת לטרקטור אוטונומי ולקבל בכך מאביק אוטונומי מלא.

ניסוי מוצלח במטע פיסטוקים בקליפורניה

עידית ביצעה האבקה מדייקת של כ-2,000 דונם של פיסטוק באזור בייקרספילד קליפורניה, עבור אחת מחברות הגידול החקלאי הגדולות בארה”ב. ההאבקה בוצעה בעונות הפריחה, במהלך אפריל 2022 ובאפריל 2023. השטח כלל שלוש חלקות צעירות מזן גולדן הילס, שניטעו ב-2016 וב-2017 ועדיין לא הגיעו לתנובה מסחרית.

התהליך בוצע באמצעות המאביק האוטונומי שפיתחה עידית, המפזר פולן טהור בלבד בכמויות מבוקרות ובדיוק רב על העצים, בהיקף של כ-600 דונם ליום. תוצאות ההאבקה המדייקת התקבלו מהשוואה של היבול בחלקות שהואבקו על ידי עידית לחלקות ביקורת שהיו סמוכות לחלקות שהואבקו ובעלות מאפיינים דומים של גודל, זנים ושנת נטיעה, ולא קיבלו האבקה מדייקת.

הטכנולוגיה להאבקה מדייקת של עידית הגדילה ב-19% בממוצע את יבול הפיסטוקים בשתי החלקות שהוגדרו כמסחריות מאפיינות, מתוך שלוש החלקות שהואבקו (השלישית הוגדרה כ”ניסויית” ע”י התאגיד המגדל). התוצאות מרשימות במיוחד, שכן שנת 2023 התאפיינה בריבוי של מנות קור ומסתמנת כשנת שיא ביבול של כל הזמנים בפיסטוקים המוערך ב-680 טונות (בקליפורניה). תוצאות של הגידול ביבול כתוצאה מהאבקה מדייקת התקבלו באותן החלקות גם ב-2022.

על פי תחשיבי עידית, הגידול ביבול צפוי להניב לחקלאים תוספת הכנסה של 254-322 דולר לדונם בממוצע. בשנת 2021 הדגימה החברה גידול ממוצע של 24% ביבול בשטח של כ-20 דונם באזור סקרמנטו, בשלוש חלקות בגילאים שונים של 6, 15 ו-24 שנים.

עילם רן, מייסד משותף מנכ”ל עידית, מסר: “תוצאות הגידול ביבול שהושגו זו השנה השלישית ברציפות, מוכיחות כי האבקה מדייקת פותרת בעיות של חוסר יעילות בהאבקה הטבעית, ומביאה לאופטימום את התנובה של העץ, גם בשנה של יבול שיא. תוספת האבקה בפיסטוק הופכת את החקלאות לעמידה יותר, מאפשרת ביטחון תזונתי לצרכנים ובו זמנית תורמת להגדלת הרווחיות לחקלאי. אני שמח שחקלאים שהיו ראשונים לאמץ את הפתרון ממשיכים להתקשר עם החברה גם ב-2024”.

בסך הכל, עידית ביצעה השנה האבקה של 3200 דונם של פיסטוק בקליפורניה בחלקות צעירות ובחלקות בוגרות וב-200 דונם של שקדים, עבור חברות חקלאיות מהגדולות בעולם. בהתבסס על תוצאות טובות של הגדלת יבולים, זו השנה השלישית ברציפות, החברה נערכת להגדלת השטחים המואבקים בעונות הפריחה של 2024.

צוות EDETE
צילום: גיל אליהו

תמונה: מערכת ההאבקה המדייקת של חברת Edete קרדיט: Edete

שוקי היעד הבאים: אוסטרליה ואירופה

מיד אחרי הפרויקטים בקליפורניה, עידית מתכננת לשרת את השוק האוסטרלי המהווה כ-6% משוק השקדים העולמי, 21% משוק המקדמיה ומושפע ממחסור בדבורים להאבקה כתוצאה מהתפשטות הטפיל אקרית הוורואה (Varroa destructor) שהוא הגורם המשמעותי ביותר לירידה בכמות הדבורים העולמית. בנוסף מתכננת החברה תחילת פעילות באירופה תוך התמקדות ראשונית בספרד ובפורטוגל. במקביל, עידית מפתחת יכולות האבקה של מגוון הגידולים הוורדניים: דובדבנים, תפוחים, אגסים ועוד וכן של אבוקדו אותן תתחיל לשווק בעתיד הקרוב.

עידית השיגה לפחות שלוש פריצות דרך טכנולוגיות, המוגנות בהליך קנייני קפדני. הראשונה היא פיתוח מאביק רב תכליתי, המטפל בגידול באופן לא בררני ובקצב שלא עולה על 8 שניות לעץ תוך כדי שימור איכות הפולן לאורך כל משך ההאבקה. השנייה היא פיתוח תהליך פרמטרי מדעי מדויק להפקת פולן באופן השומר על איכותו. השלישית היא פיתוח תנאי איקלום ושימור לפולן למשך זמן העולה על שנתיים. תנאים אלה מאפשרים לחברה לתת מענה לבעיות של חוסר סינכרון פריחה בין עצי זכר לנקבה או בין שנים שונים הנחוצים להפריה הדדית ולנתק את התלות בין עונת ההאבקה לעונת הפקת הפולן עבורה.

“בעידית, אנו מפתחים פתרון חדשני לבעיית האבקה הראשון מסוגו בקנה מידה חקלאי מלא, עם יכולת הגעה לכיסוי מספר רב של גידולים חקלאיים”, מסכם עילם רן. “המטרה שלנו היא לספק לחקלאים פתרון שיפחית את תלותם המוחלטת בתנאי הטבע. בשלוש השנים האחרונות, הצלחנו להוכיח באופן רציף הגדלת יבולים במטעים מסחריים של פיסטוקים בקליפורניה, וכך לחזק את מעמדנו כחלוצים בתחום. החברה שלנו נתמכת במחויבות מקצועית ומדעית, ומובילה בתחום בזכות צוות מנוסה מאד, מנהלים, מהנדסים ומדענים מהשורה הראשונה. החקלאים שעובדים איתנו מרוצים מהתוצאות וממשיכים לאמץ את הטכנולוגיה שלנו, מה שמעיד על קיומו של קשר אמון מוצק עם החברה. בעולם חקלאות המטעים והשדות, מהפיכה טכנולוגית זו היא המקבילה למהפכת ההזרעה מלאכותית בתעשיית הרפתות לחלב שהחלה לפני 70 שנה. אנו ממשיכים להתקדם ולהביא חידושים שישנו את פני החקלאות העולמית, תוך הצבת סטנדרטים חדשים של קידמה, איכות ויעילות”.


מערכת ניו-טק מגזינים גרופ

תגובות סגורות