חדשות היום

אקסודיגו גייסה 105 מיליון דולר להובלת מהפכת המיפוי התת-קרקעי

חברת הסטארטאפ Exodigo, המפתחת ומנהלת פלטפורמה למיפוי תת-קרקעי באמצעות בינה מלאכותית, השלימה סיבוב גיוס מסדרה A בסך 105 מיליון דולר, מתוכו 30 מיליון דולר גויסו כ-Safe בשלב הסיד. הסיבוב הובל על ידי קרן הצמיחה Greenfield Partners והמשקיע הקיים אורן זאב (Zeev Ventures), בהשתתפות משקיעים קיימים Square Peg, 10D, JIBE. לסיבוב הצטרפו גם משקיעים אסטרטגיים קיימים, בהם National Grid Partners, וקסמן-גוברין-גבע, תידהר וישראל-קנדה. הסבב החדש מביא את סך ההשקעה בחברה מאז הקמתה ל-118 מליון דולר.

אקסודיגו פיתחה טכנולוגיה פורצת דרך לייצור מפה תלת מימדית של תת הקרקע, המופקת באמצעות הדמיה מרובת חיישנים מסוגים שונים, היתוך מידע ובינה מלאכותית. ניתן לזהות במפה תשתיות ומאפייני תת קרקע שונים, ללא צורך בחפירות שנמשכות זמן רב וכרוכות בעלויות כבדות וסיכון רב. הפתרון מאפשר למתכננים, מהנדסים ומקבלי החלטות, לקבל תמונה מלאה, מהימנה ומדויקת, של כל מה שנמצא מתחת לאדמה. כולל מיפוי של תשתיות נטושות, שאינן מופיעות בשום מפה קיימת. זאת בנוסף לדיגום של מאפייני תת הקרקע, שכולל חללים כדוגמת קברים ובולענים, ובעתיד אף הרכב של שכבות קרקע, מפלסי מי תהום ועוד. מידע קריטי זה מאפשר לבצע תכנון מושכל ולמנוע הפתעות שליליות, שיש להן השלכות משמעותיות על תכנון והקמת כל הפרויקט.

עלות של חפירות מיותרות לפני ביצוע פרויקט תשתיות, הנעשה במטרה לחקור ולמפות את התשתיות ותת הקרקע, נאמדת בהיקף שנתי של כ-100 מיליארד דולר בארה”ב בלבד. בנוסף, נגרמים לחברות נזקים בהיקף שנתי מוערך של 30 מיליארד דולר, בשל צורך בהשבתה ועיכוב בלוחות הזמנים של עבודות. עקב גילוי של תשתיות ישנות שלא היו ידועות ולא הופיעו בשום תוכנית, שגורמות להתייקרות של הוצאות בלתי צפויות לחברות המבצעות ולמזמיני העבודות. לצד ההפסד הכספי, חפירות ועבודות קבלניות מיותרות מגדילות את ההפרעה לציבור, מסכנות חיי אדם בשל תאונות עבודה מארועים בלתי צפויים במהלך העבודות, ומסבות נזק סביבתי רב.

הפתרונות הקיימים בשוק, פועלים בשיטה המנסה לעקוב אחר קווי תשתיות שמופיעים במפות קיימות, בעזרת אמצעים ופענוח ידני. לעומת זאת אקסודיגו סורקת את כל השטח, כך נמנע פספוס של תשתיות נטושות שאינן מופיעות במיפוי קודם ושל מפגעים נוספים הקיימים בתת קרקע. אקסודיגו מרחיבה את תמונת המידע שמקבלים המנהלים, המתכננים והמהנדסים של הפרויקט ב-30-50 אחוז בממוצע, לעומת הידע הבסיסי שברשותם ומפחיתה את הצורך בחפירות.

תהליך המיפוי מתבצע בסריקה סימולטנית של כל ס”מ בתא השטח, על ידי חיישנים מסוגים שונים המחוברים לרחפן, עגלה, תיק-גב או פלטפורמה נגררת. כל המידע שנאסף בסריקה משולב עם מידע קיים, כדוגמת תצלומי לווין, מפות קיימות או תכניות זמינות, והמידעים מנותחים יחד באמצעות הטכנולוגיה שפותחה בחברה. הפלטפורמה של אקסודיגו אוספת מעל 500 ג’יגה של נתונים לכל דונם סרוק ומפתחת בהתמדה את האלגוריתם, כדי לזהות ולסווג באופן מדויק יותר תשתיות לא ידועות, מפגעים ואנומליות בתת הקרקע. כך, בהסתמך על מידע שלם מתאפשר לקבל את התשובה הנכונה ביותר על תת הקרקע.

התמחור של אקסודיגו הוא לפי כמות השטח הנסרק, זאת בשונה מהשיטות המסורתיות לאיתור תשתיות והמקובלות בענף מזה שנים רבות, לפיהן הספקים מתמחרים את העבודה שלהם לפי אורך התשתיות שהם איתרו ולא לפי הערך שהספק הביא לפרויקט. שיטת התמחור הוותיקה בענף מובילה לפספוס של תשתיות רבות ושל מפגעים, במקום לתמרץ את הספק לתת למזמין את כל המידע שנדרש, כדי “לפתור את השטח” ולאפשר לפרויקט להתקדם.

בין לקוחות אקסודיגו נמנות חברות ענק גלובליות שמנהלות את הפרויקטים הגדולים בעולם בענפי התחבורה, אנרגיה, ותכנון והנדסה, בישראל, ארה”ב ואירופה. בהן החברות המובילות בישראל כדוגמת חברת החשמל, נת”ע, נתג”ז, הרכבת הקלה בירושלים, נת”י, חוצה ישראל, נתיבי איילון, קצא”א, מקורות, וכן עם חברת התכנון ההנדסי וקסמן-גוברין. בעולם אקסודיגו עובדת עם ענקיות אנרגיה כדוגמת National Grid, עם חברת החשמל והגז של קליפורניה (PG&E), ומובילות אירופאיות כדוגמת חברות הגז הלאומיות של איטליה וצרפת (Italgas ו-GRDF). לקוחות מתחום התחבורה מהגדולים בארה”ב הם רשויות תחבורה ומטרו מובילות בהן LA METRO ו-HOUSTON, פרויקט הרכבתי הגדול בבריטניה HS2 ובנוסף החברה משתפת פעולה עם חברות תכנון והנדסה מובילות ובהן: HNTB, Aecom, HDR, Vinci, Colas Rail ועוד

אקסודיגו הוקמה בשנת 2021 ומובלת על ידי ג’רמי סוארד, מייסד משותף ומנכ”ל, עידו גונן, מייסד משותף ו-CTO, אורליה סטון CBO, תמיר כהן COO ומנהל האסטרטגיה, אוריאל חלבני סמנכ”ל מו”פ, עופרי להמן, סמנכ”ל מוצר ואריה אברמוביץ’, סמנכ”ל הנדסת תוכנה. מייסדי החברה שרתו בדרגת רב-סרן ביחידות 81 ו-8200 של חיל המודיעין. הם זכו בפרסי בטחון ישראל, האות הטכנולוגי של הרמטכ”ל, הצטיינות נשיא המדינה ופרס ראש אמ”ן לחשיבה יוצרת על עבודותיהם במערכת הביטחון, והשתתפו בתוכניות הצטיינות. החברה מעסיקה 120 עובדים, מתוכם כ-100 מועסקים בישראל והשאר בארה”ב ובריטניה. גיוס ההון ישמש לצורך הרחבת כוח האדם, האצה גבוהה של תהליך הפיתוח והדיוק של הפלטפורמות והטכנולוגיה, ופריסתה בשוק עבור ביצוע פרויקטים רבים. החברה השתתפה בתוכנית ההאצהIntel ignite  לסאטרטאפים בשלב מוקדם מתחומי הדיפ-טק. בעקבות סיבוב הגיוס רז מנגל, שותף בקרן גרינפילד פרטנרס ופיליפ שוורץ, שותף בקרן Square Peg, יצטרפו לדירקטוריון החברה הכולל את המשקיעים אורן זאב ויהל זילקה, שותף מייסד בקרן 10D, והמשקיע דני גלוטר יצטרף לבורד היועצים.

רז מנגל, שותף בקרן Greenfield Partners: “אקסודיגו הגיעה במהירות להישגים משמעותיים בשוק התשתיות עם שורה של פרויקטים ושיתופי פעולה מרשימים ברחבי העולם, וזאת בתקופה מאתגרת מבחינה כלכלית. החברה נמצאת כעת בעמדה מעולה להאצת הצמיחה והפיכת מיפוי תת-קרקעי ללא צורך בקידוחים לשיטת עבודה נפוצה. אנחנו נרגשים להצטרף ולקחת חלק בשלב הבא של ההתרחבות הגלובלית של החברה.”

אורן זאב, שותף מייסד בקרן Zeev Ventures: “אקסודיגו כבשה בסערה את תחום המיפוי התת-קרקעי וביססה בתקופה קצרה את הטכנולוגיה שלה כסטנדרט בענף. לכן שמחתי על האפשרות להכפיל את ההשקעה. בהתבסס על הביקוש העצום לכלים והטכנולוגיה של החברה בקרב השחקנים המובילים בענפי התשתיות, התחבורה והאנרגיה שמסתמכים עליהם כדי לזהות סיכונים שנמצאים מתחת לאדמה. הפוטנציאל של אקסודיגו הוא אינסופי, שכן היא ממשיכה לחשוף הזדמנויות עצומות לצמיחה על ידי הרחבת היצע הפתרונות שלה והוכחת ערכם בשווקים חדשים.”

ג’רמי סוארד, מייסד משותף ומנכ”ל אקסודיגו: “החזון שלנו הוא שינוי אופן העבודה בתחום התת קרקע, מבין הענפים הרבים שאנו יכולים לפעול בהם, התחלנו עם שילוב החדשנות בענפי הבניה והתשתיות. להפיכת ההתמודדות עם פנים הקרקע לבטוחה יותר, מהירה יותר ובת-קיימא. כך שחברות יוכלו לתכנן, לחפור ולבנות בבטחה. כחברת ההדמיה התת-קרקעית היחידה המסתייעת בעיבוד של מידע מחיישנים באמצעות בינה מלאכותית, אקסודיגו פותרת בעיה קשה וארוכת השנים לענפי התשתיות והבינוי שהיא אבן נגף ביכולת לקדם כל פרויקט ופרויקט שבהם יש חשיבות מכרעת להבין ולדעת מה יש מתחת לאדמה. אנחנו נמצאים בדהירה עקבית מאז היום הראשון ואין לנו תוכניות לעצור את המירוץ. אנו מודים למשקיעים וליועצים על התמיכה שמאפשרת לצוות החברה להמשיך לענות על צרכי הלקוחות, שהופכים למורכבים יותר ככל שאנחנו צוללים עמוק יותר אל הלא נודע שבעולם התת קרקעי.”

החברה הוכרה כאחת ההמצאות הטובות על ידי מגזין TIME וכן צוינה ב-Fast Company’s Big Things in Tech וב-AI 100 של CB Insights.


מערכת ניו-טק מגזינים גרופ

תגובות סגורות