חדשות היום

בשירות הוד מלכותה

שוק נשק הלייזר נמצא בשנים האחרונות בעלייה מתמדת, קובע ניתוח של האתר הכלכלי YAHOO FINANCE.  מי שהצטרפה למגמה הזו לאחרונה היא בריטניה שהציגה בתחילת השנה מערכת ליירוט מטרות אוויריות שאמורה להשתלב בשנים הבאות בחיל הים וצבא היבשה המלכותי. 

באיחור גדול יחסית לשאר המעצמות, הודיע בתחילת השנה משרד ההגנה הבריטי כי השלים ניסוי ביירוט כלי טייס על ידי קרן לייזר. המערכת בשם DragonFire יירטה במהלך הניסוי  כלי טיס בלתי מאוייש. בהודעת משרד ההגנה לא נכללו פרטים על הניסוי עצמו, היכן נערך או מה הייתה המטרה. על פי פרסומים מאוחרים יותר צוטט אחד מקציני הניסוי אומר ״הקרון יכולה לפגוע במרחק של ק״מ במטבע של פאונד״. בחינת תכנית העבודה של הצי הבריטי יכולה להעיד על עוצמת הקרן שבה נעשה שימוש. הדרישה המבצעית שהציב הצי הבריטי הייתה עוצמת קרן של 150 KW,  שיש שטוענים כי היא עדיין לא קיימת בתצורה מבצעית מלאה. על  פי מספר פרסומים בעולם הצבא האמריקני וישראל כבר הגיעו לעוצמות דומות בשלבי ניסוי, אם כי אף אחד לא אישר זאת רשמית. ההערכה היא כי בניסוי הבריטי עוצמת הקרן הייתה קרוב  ל 50 KW.  המטרה הייתה לבחון בעיקר את מערכות העקיבה של תותח הלייזר ואת היכולת של הקרן להישאר יציבה ועוצמתית על המטרה.

נזכיר שיירוט לייזר הוא שילוב של שני מרכיבים עיקריים, עוצמת קרן הלייזר ויכולת דיוק בעקיבה שלה אחרי המטרה. הקרן מחממת את גוף המטרה וגורמת לו להתפוצץ או להישבר. ככל שהקרן חזקה יותר היא מחממת מהר יותר, וככל שהיא ממוקדת יותר על נקודה אחת בגוף המטרה, היירוט מהיר יותר.

פרויקט ה DragonFire נחשף לראשונה ב 2017 על ידי מעבדת המחקר המרכזית של משרד ההגנה הבריטי DSTL. חוזה הפיתוח הראשוני של הפרויקט עמד  30 מיליון פאונד ולאחר הוכחת יכולת החל שלב בניית המערכת. MBDA,  UK Leonardo  ו   QinetiQ הן השותפות העיקריות בפרויקט שהיקפו עומד כרגע על 100 מיליון פאונד. על פי ההודעה הרשמית אחרי הצלחת הניסוי, הפרויקט אמור לכלול גם פיתוח של מערכות נשק לייזר נוספות. נוסף לכך, משרד ההגנה הודיע כי הוא נמצא בתהליך תכנון עתידי של שילוב נשק לייזר בכלל זרועות הצבא הבריטי וזה כולל פיתוח של מרכיבי בטיחות המערכות בסביבת לחימה, תורת הפעלה של לייזר לצד מערכות קינטית שונות במתארים מגוונים, וכן תהליך ראשוני של אימון כוחות להפעלת נשק לייזר.

“נראה שתכנית נשק הלייזר הבריטית עומדת בלוחות הזמנים שהוצבו לה ומתקדמת בקצב סביר לפיתוחים מורכבים כאלה”, אמר לאתר DEFENCE NEWS דאג בארי, מומחה להגנה אווירית במכון המחקר הבריטי International Institute for Strategic Studies. “בהשוואה לתקציבי הפיתוח של ארצות הברית, סין או רוסיה אנחנו בהחלט מאחור, אבל יחד עם זאת יש לבריטניה כלים וידע בלייזר ובתחום האלקטרומגנטי, שמגשרים על הפער בעזרת תקציבים קטנים יותר”.

כאמור, גם הצי הבריטי וגם צבא היבשה נמצאים בשלבים מתקדמים של שילוב נשק לייזר בפלטפורמות עתידיות שלהם. ב 2030 אמור הצי להתחיל לקבל 26 פריגטות חדשות, שעליהן הוא מתכוון לשלב את מערכות הלייזר כהגנה מפני פלטפורמות לא מאויישות אוויריות וימיות, וכן מול טילים.

“הנשק הזה מבחינת בריטניה הוא טכנלוגיית עילית שתעשה מהפיכה בשדה הקרב העתידי”, אמר שר ההגנה הבריטי גרנט שאפס לאחר הניסוי. כיום ספינות קרב בריטיותי לוקחות חלק בהגנת מיצרי באב אל מנדב בים סוף ובמקביל משתתפות בתקיפת מטרות של המורדים החותים בתימן. חלק מהספינות משתתפות ביירוט מל”טים וטילים, לא בעזרת נשק לייזר, אלא באמצעות חימוש קינטי בלבד.

ניסוי יירוט לייזר של מערכת dragonfire צילום: British Defence Ministry

אתר YAHOO FINANCE פירסם בתחילת השנה סקירה מקיפה על עולם נשק הלייזר. באופן לא מפתיע ארצות הברית היא המובילה בעולם בפיתוח נשק הלייזר, בעיקר בשל הקצאות תקציביות גדולות של הממשל. בניתוח שלוש שנים אחורה, הוא מצביע על מיליארדי דולרים שמושקעים במספר פרויקטים עבור הזרועות השונות של צבא ארה”ב. כך למשל הצי האמריקני העניק לחברת לוקהיד מרטין ב 2020 חוזה פיתוח של 150מיליון דולר לפיתוח של שתי מערכות נשק עוצמתיות. על פי החוזה, הפרויקט  יכול להגיע עד לכמעט מילארד דולר בתוספת מערכות גילוי ומעקב אחרי מטרות אוויריות. כיום מחזיק הצי האמריקני מערכת מבצעית אחת על בפינת ה ponce , נושאת מסוקים שמוצבת במפרץ הפרסי. מערכת הלייזר שעל הספינה בעוצמה קטנה יחסית של 30 kw, והיא מיועדת בעיקר ליירוט מל״טים איטיים. הצבא האמריקני,  ה ARMY, פירסם גם הוא לאחרונה מכרז לשילוב מערכת לייזר ניידת לכוחות המתמרנים שלו. בדרישה המבצעית שפורסמה מבקש הצבא האמריקני יכולות יירוט של מטרות מסוג class-3 UAV,  במשקל של עד 1230 פאונד (כ 600 ק”ג). ההערכה היא שגם המערכות הללו יידרשו לעוצמת לייזר של לפחות 50 kw. בנוסף הדרישה הטכנולוגית היא למערכת בעלת ארכיטקטורה פתוחה שתוכל להשתלב במערכות הנוכחיות של הצבא, בכדי למנוע תהליך מודיפקציה ארוך ומורכב.


מערכת הלייזר על ספינת חיל הים האמריקני ponce

צילום: U.S. Navy photo by John F. Williams

אמיר בר-שלום

תגובות סגורות