חדשות היום

עתיד משותף

המלחמה באוקראינה והמתיחות הגוברת באוקיינוס הפסיפי, גורמות למדינות רבות לחשב מסלול מחדש לגבי צרכי הבטחון שלהן. אחרי מספר חודשים של משא ומתן החליטו בריטניה, איטליה ויפן לאחד כוחות ולבנות יחד מטוס קרב דור 6, שאמור להיכנס לשירות מבצעי ב 2035.

בדצמבר האחרון נפל דבר בתעשיית מטוסי הקרב בעולם  כשבריטניה, יפן ואיטליה איחדו כוחות לבניית מטוס קרב חדש, דור 6. הפרויקט המשותף יתבסס על ה tempest, מטוס קרב דור 6 שעד כה בריטניה פיתחה יחד עם איטליה. לפרויקט ה tempest  הבריטי ימוזג הפרויקט היפני המקביל Mitsubishi f – x, שהיה גם הוא בשלבי תכנון מתקדמים. התכנית המשותפת נקראת GCAP -Program   Global Combat Air, והיא מתוכננת לספק את המטוסים הראשונים ב 2035.

ההחלטה להתחבר לפרויקט המשותף הואצה לא מעט בשל המלחמה באוקראינה והמתח הגואה באזור הפסיפי. יפן ביקשה בעבר לרכוש חמקנים אמריקניים מדגם f 22 בכדי להתגונן מפני האיום הסיני והצפון קוריאני, אבל הקונגרס האמריקני סירב לשנות את החוק שאוסר לייצא את המטוס הזה למדינות זרות. אגב, הסירוב הזה היה נכון גם כאשר בישראל בחנו לרכוש את המטוס. בעקבות הסירוב האמריקני, ולמרות שחיל האוויר האמריקני פרוס לעיתים את טייסות ה f 22 באזור הפסיפי,  יפן החליטה לפתח מטוס חמקן דור 6 לבדה ועכשיו היא חוברת לאיטליה ובריטניה.

״אנחנו חייבים את התכנית הזו שתהיה שיא הטכנולוגיה, בכדי לשמור על היציבות העולמית״ אמר שר ההגנה הבריטי גרנט שאפס בהודעה הרשמית אחרי החתימה המשותפת. הפרויקט ינוהל בשנים מבריטניה ויסנכרן בין החברות השונות שמפתחות כל אחת מערכת אחרת במטוס: מנועים – רולס רויס, mitsubishi,  ihi ו  avio aero.  גוף המטוס –  bae, מערכות אוויוניקה ומכ״מ leonardo uk , פיתוח חימוש ואמל״ח ייעודי – mbda italy יחד עם mbda uk.

ההתמקדות בפיתוח המנוע על ידי כמה חברות לא מקרית. התכנון הוא לבנות מנוע בעל הספקי חשמל גבוהים להפעלת מערכות שונות במטוס בהן מערכות נשק לייזר בעוצמה גבוהה, פלטפורמות אחרות, וחימושים מתקדמים. קסדת הטייס אמורה לכלול יכולות מתקדמות של מציאות רבודה, כאשר בתא עצמו יצומצמו למינימום מסכי השליטה בכדי לא להסב את תשומת לב הטייס. אחת הדרישות המבצעיות היא ארכיטקטורה פתוחה שתוכל לשלב אמצעים חדשים בעתיד ובנוסף תאפשר גמישות מבצעית לשינויי משימה מהירים. חלק מהתכנון הוא להעביר חלק מבקרי השליטה והתצוגה לסרבל הטיסה עצמו. בתא הטייס, סרבל הטיסה והקסדה ישולבו חיישנים שינטרו כל העת את מצבו הפיסי של הטייס ויוכלו לזהות מצבים של הרעלת חמצן, איבוד הכרה, עייפות או כל הפרעה קוגניטיבית אחרת שיכולה לסכן את הטייס והמשימה.

המטוס מתוכנן למקסימום יכולת אוטונומית של טיסה בכדי לשחרר את הטייס להפעיל את מערכות הנשק, לשלוט בנשק משוטט או נחיל של כטב״מים שיטוס לצידו. מעבר לכך,  מערכות המכ״מ מתוכננות להספקי היתוך מידע גבוהים מאד, כאשר המערכות עצמן יספקו נתונים הגדולים פי 10,000 מהמערכות כיום. בכדי להמחיש את השיפור האקספוננציאלי של זרימת המידע במטוס החדש, המגזין new atlas  תיאר אותה כגודל תעבורת המידע של עיר בגודל אדינבורו.

״לפרוייקט משותף בסדר גודל כזה חייבים ניהול צמוד שיקבע ויפקח על היעדים והקצב״, אומר שר ההגנה הבריטי.

על הדחיפות שמייחסות שלוש המדינות לפרויקט המשותף הזה יעיד המשא ומתן המואץ שהן ניהלו עד לחתימה. בקיץ 2023, יפן עדיין פיתחה את המטוס שלה לבד. קדמה לה  איטליה שרכשה  חמקנים אמריקניים מדגם f 35, אבל הבינה שהיא חייבת שדרוג משמעותי בעשורים הקרובים. מתברר שלמרות הקירבה ושיתוף הפעולה הצבאי של יפן, בריטניה ואיטליה עם ארצות הברית, לכל אחת מהמדינות יש צרכי בטחון שונים ולכן רכש של ״מוצר מדף״, כמו ה f 35, לא תמיד מתאים להן. מעבר לכך היצרנית האמריקנית לוקהיד מרטין איננה מאפשרת שינויים מהותיים במטוס (למעט ישראל שמלכתחילה התנתה את רכישת המטוס בשינויים שיוכנסו כבר בתהליך הייצור עצמו). זו הסיבה שכל אחת מהמדינות הללו החליטה לבנות מטוס חדש ולא לרכוש שוב דגם אמריקני גנרי. לבחירה הזו של מספר שותפות קטן יש גם סיכונים, בעיקר בכל הקשור לקצב פיתוח וחריגות תקציב.

שיתוף הפעולה המוצלח – eurofighter typhoon

בדומה לפרויקט הנוכחי גם פיתוח ה eurofighter החל בהתלבטות של מדינות ארופאיות האם לרכוש מוצר מדף אמריקני. חילות האוויר של בריטניה וגרמניה פירסמו בתחילת שנות ה 70  קול קורא למטוס חדש שהתאים למטוס ה f 18 שפותח אז על ידי בואינג האמריקנית.  לאחר התלבטות חתמו ב 1979 גרמניה ובריטניה הסכם שיתוף פעולה לפיתוח מטוס חדש ובהמשך הצטרפו איטליה וספרד. המטוס המבצעי הראשון נכנס לשירות ב 2003 ומאז יוצרו ממנו כ 1000 יחידות. ה eurofighter נמצא כיום גם בשירות אוסטריה וערב הסעודית. טורקיה שרק לאחרונה קיבלה אור ירוק לרכישת מטוסי f 16 אמריקניים חדשים ואישור לשדרג את המטוסים הישנים שברשותה, בוחנת בימים אלה במקביל גם רכישה של מספר טייסות eurofighter. בנוסף,  ערב הסעודית שעדיין לא יישרה לחלוטין את היחסים עם ארצות הברית, בוחנת רכישה של מספר טייסות חדשות בנוסף ל 72 המטוסים שכבר נמצאים בשירות חיל האוויר שלה.


תמונות: הדמייה של מטוס הקרב החדש
איור: Royal Air Force

אמיר בר-שלום

תגובות סגורות