חדשות היום

Stratasys השיקה את מדפסת ה-3300 F- ויצרנית הרכב טויוטה כבר הראשונה בתור לרכישה. לקוחות ישראלים? בדרך

לדברי מנכ”ל SU-PAD , המייצגת את ענקית ההדפסה בתלת-מימד בישראל, יש כבר לא מעט התעניינות בשוק הישראלי מתחומי התעשייה הכבדה, כהגדרתו, שמגלים עניין ברכישה וכבר התייצבו לבחון מקרוב את המערכת

מדפסת ה-  Stratasys F3300 יצרה באז רציני עם השקה בשלהי 2023 כשהוצגה לראשונה בכנס Formnext בפרנקפורט. המדפסת יצרה למעשה סטנדרט משלה, קטגוריה משלה בתחום מדפסות התלת-מימדFDM  התעשייתיות, כשהדגימה מהירות הדפסה ותפוקה כפולה  מול המדפסות המצויות בשוק. וזה מסביר כנראה את הסיבה בשלה חתמה יצרנית הרכב טויוטה, מובילה עולמית בייצור וחדשנות כלי רכב, על הסכם לרכישת המדפסת. טויוטה תשתמש ב- F3300 לתמיכה בייצור מוטה חדשנות, כולל חלקים ומתקנים וגם עבור יישומי אב טיפוס, כדי לעזור להביא מוצרים חדשים לשוק מהר יותר. עבור טויוטה לא מדובר במהלך חדש… כבר כיום עושה שימוש יצרנית הרכב הענקית במדפסות התלת-מימד של החברה, ביניהן Fortus 450mc , F370, F370 CR וה- H350, לטובת ייצור מאבות טיפוס ועד מוצרי קצה וחלקים עבור מכונית המירוץ של טויוטה, ה- GR86.

״ה- F3300 היא המדפסת העדכנית ביותר מסוג Fusion Deposition Modeling) FDM) מבית Stratasys, מגלמת את טכנולוגיית ה- FDM המתקדמת באופן הטוב ביותר – עם מינימום עבודה ומקסימום יעילות,” אומר זיו שדה, מנכ”ל SU-PAD , המייצגת את ענקית ההדפסה בתלת-מימד בישראל. ״היא מסוגלת לייצר חלקים מורכבים ומגוונים בגדליהם ובדיוק גבוה, החיוניים לתכנון ושימוש במגוון ענפי תעשייה, החל מאבות טיפוס ועד מוצרים סופיים. המדפסת מאפשרת שימושים שונים עם changeover וטעינה חומרים מהירים, כיול אוטומטי ותפוקה גבוהה במיוחד תוך ביצוע ארכיטקטורת ניטור בזמן אמת. עם תכונות אלו, ה- F3300 תוריד את העלות לחלק עד 25%, תדפיס עד פי שניים מהר יותר מכל מדפסות FDM אחרות לייצור, ותהיה מדויקת יותר ב-25%.” לדברי שדה, יש כבר לא מעט התעניינות בשוק הישראלי במגוון תחומים תעשייתיים, כהגדרתו, שמגלים עניין ברכישה וכבר התייצבו לבחון מקרוב את המערכת.

שדה מציין כי אחד היתרונות המשמעותיים בפלטפורמה החדשה, היא היכולת להדפיס ב׳טולרנסים׳ מובילים בתעשייה מחומרים הנדסיים מתקדמים, גריידים שונים של אולתם, ניילון משוריין ופוליקרבונט. יש כאן אפשרות יוצאת דופן לשימוש בחומרים תואמי רגולציה קפדנית, המלווים באישורים של תקני כיבוי עצמי ו- FST ועוד שלל תכונות המאפשרות שימוש אמיתי במוצרים כמוצרים סופיים בתעשיות תובעניות״.

תמונה :1 כבר כיום עושה שימוש יצרנית הרכב הענקית במדפסות התלת-מימד של
סטרטסיס לטובת ייצור אבות טיפוס וחלקים עבור מכונית המירוץ של טויוטה, ה- 86GR. קרדיט: באדיבות טויוטה

השוק בצמיחה מטורפת

החיבור עם טויוטה מעלה שאלה רחבה יותר, אומר שדה: האם הדפסת תלת-מימד תניע את עתיד הייצור? שדה, שמלווה את התעשייה מקרוב מאז הימים הראשונים, חושב שכן. ״על פי ההערכות של חברת המחקר ARC,שוק ההדפסות בתלת-מימד בעולם יחצה את רף ה-41 מיליארד דולר עד 2026 ועל פי סקר של Jabil, נמצא ש-87% מהחברות מצפות שהשימוש שלהן בהדפסת תלת-מימד יכפיל עצמו בשנתיים הקרובות וכמעט 40% מצפים שהשימוש בהן יגדל פי חמישה או יותר״, אומר שדה. ״בנימה אישית  אני יכול להעיד שבהחלט רואים את הגידול הזה גם אצלנו, בשטח, ביותר ויותר מערכי ייצור״.

מהתבוננות בקרביים של התעשיות היצרניות ובתרחישי ייצור ספציפיים, הדפסה בתלת-מימד כיום כבר התעלתה על תהליכי ייצור קונבנציונליים בעלות, במהירות ובגמישות. עסקים רבים מגלים כי בנסיבות הנכונות, בעוד שמדפסת תלת-מימד תעשייתית היא השקעה משמעותית בכסף, מהצד שני של המשוואה מוותרים על העלות של יציקות, תבניות הזרקה וכלים וחומרים אחרים שהייצור הקונבנציונלי כרוך בו. התוצאה: עלויות ייצור נמוכות יותר שמתורגמות לעלויות נמוכות יותר לצרכן, מה שעשוי להועיל לנתח השוק של החברות המשתמשות בטכנולוגיה. אם המוצר ניתן להתאמה אישית, ניתן גם להתאים את השירות ללקוחות קיימים ולחקור הזדמנויות שוק חדשות.

גם המהירות של הדפסה בתלת-מימד היא יתרון משמעותי – היא לרוב מהירה יותר מייצור קונבנציונלי עבור “ריצות” קטנות עד בינוניות של עצמים קטנים. לא צריך ליצור כלים לתבניות הזרקה ויציקות ולהשקיע בתשתית לריצות מוגבלות. היתרון הזה ניכר גם בייצור לפי דרישה, המצריך את סוג התהליך הניתן להרחבה שהדפסה בתלת מימד מספקת. יצרנים יכולים לאחסן פחות מלאי ולקצר את מחזורי התכנון והייצור. כך למשל, בתעשיית הרכב ניתן לצמצם את מלאי חלקי החילוף ב-90% באמצעות הדפסת תלת-מימד, על פי דו”ח מ-MIT.

» תמונה :2 ה- 3300F היא המדפסת העדכנית ביותר המגלמת את טכנולוגיית ה- FDM המתקדמת באופן הטוב ביותר – עם מינימום עבודה ומקסימום יעילות קרדיט: STRATASYS

ייצור in-house

״כל היתרונות האלה מתגלמים במעבר לייצור עצמי (in-house), המסיר את סיכוני העלויות והייצור של מיקור חוץ והלוגיסטיקה הנלווית״ אומר שדה. ״על ידי שמירה על שליטה בתהליך הייצור, עסקים נהנים מכל היתרונות של הדפסה בתלת-מימד – זמן אספקה מהיר יותר, בקרת איכות טובה יותר ואבטחה טובה יותר ״.

ב״שטח״, תעשיות רבות – כולל שירותי בריאות, תעופה, חלל, ביטחון וייצור – חוו טרנספורמציות בתחומי מפתח בעסק שלהן שניתן לייחס לתשתית הדיגיטלית המורחבת, לפיתוח חומרי הדפסה חדשים וליציבות הרבה יותר של טכנולוגיות ההדפסה בתלת-מימד ועדיין לא אמרנו מילה על סוגיית שרשרת האספקה. שדה: ״לא מעט חברות – כולל ישראליות – בתחומי הייצור ה׳מסורתי׳ מצאו את עצמן, בעיקר בתקופת הקורונה, עם בעיה של חלקי חילוף בגלל תקלות  בשרשרת האספקה. תוך שימוש במדפסות מתקדמות וחומרים פולימריים תעשייתים, הם הבינו שהם יכולים לייצר חלקים ספציפיים שהם צריכים – ובקלות. שרשרת אספקה גלובלית יכולה להיות בלתי צפויה.

ההשפעה של הקורונה על שרשראות האספקה הורגשה בכל תעשייה, וההדפסה בתלת-מימד שינתה את התמונה. ההיבט המשבש ביותר של הטכנולוגיה הזו אינו קשור למדפסות בפועל – אלא ההמרה של קובץ למוצר פיזי. בהדפסה בתלת מימד הופכת ערימות הקופסאות שתופסות שטח פיזי לקבצים דיגיטליים שניתן לאחסן בענן ובקלות נגיש בעת הצורך. בנוסף למלאי דיגיטלי הזה, היכולת להפיץ ייצור משנה גם את האופן שבו חברות משלבות את תהליך ההדפסה התלת-מימדית באסטרטגיות המוצר שלהן. במקום לשקול אך ורק פתרון ריכוזי הרי שייצור מבוזר מאפשר לחברות לפצל את הייצור כדי שיוכלו לייצר את המוצר הסופי קרוב יותר ללקוח. ניתן להפיץ את הייצור לכל מקום שיש בו מערכות ייצור דיגיטליות. אם אירוע עולמי נוסף כמו הקורונה יגרום לתקלה בשרשרת האספקה, הדפסה בתלת-מימד יכולה להגיב בצורה טובה, מה שיאפשר לחברות להתקדם בצורה חלקה יותר מאשר בהסתמכות קפדנית על ייצור מסורתי״.

זיו שדה, מנכ”ל SU-PAD קרדיט: דוניצה

 

חדשנות מקיר לקיר

ובחזרה למדפסת ה-F3300, החדשנות שם מגיעה בכמה מישורים, מסביר שדה, כשהיא  מציעה מנועים ליניאריים ומקודדים לתנועה מהירה ומדויקת של ראש ההדפסה, ארבעה ראשים חכמים, המתחלפים בינהם באופן אוטומטי מול מחליף כלים ממש כמו של מכונות עיבוד שבבי, פטנט להדפסה מרובת רזולוציות ויתירות מערכת החוסכת גם זמן הדפסה רב, מייבשי חומרים למאפייני חומר אופטימליים וכיול אוטומטי להפחתת העבודה וההזנה של המפעיל. היא כוללת ממשק משתמש אינטואיטיבי ותוכנת הדפסה מסוג GRAB CAD לשיפור זרימת העבודה.

שדה מעריך כי התפוקה והאפשרויות הזמינות כעת עם ה– F3300מתאימות למוניטין של טויוטה, המספקת רכבים איכותיים וחדשניים ללקוחות ברחבי העולם וכי ׳תו התקן׳ של הבחירה במותג בינלאומי כל כך חזק המוכר היטב בזירה הישראלית, הוא זה שדחף לא מעט חברות ישראליות לגלות עניין במדפסת.

״כטכנולוגיית הייצור הדיגיטלי האמיתית הראשונה, הדפסה בתלת-מימד מוכיחה את אופיה הטרנספורמטיבי וכבר עיצבה מחדש עסקים ותעשיות עם יעילות יוצאת דופן״, אומר שדה. ״בתקופה האחרונה במיוחד, אלמנטים כמו תפוקה ותמחיר הפכו למאוד רלוונטיים ואין ספק שכולנו הולכים לראות יותר ויותר מדפסות בטכנולוגיות שונות לצד טכנולוגיות קיימות בתעשייה. השותפות האחרונה עם טויוטה ממחישה את המחויבות של Stratasys לייצור טוב יותר, חכם יותר ובר-קיימא יותר. ה- F3300 נבנתה מתוך מחשבה על ייצור ועתידה להגדיר מחדש את הדפסה בתלת-מימד ברצפת המפעל, עם מהירותה, יכולתה להוזיל עלויות וקלות השירות שלה״.


קרדיט: Stratasys

מערכת ניו-טק מגזינים גרופ

תגובות סגורות