חדשות היום

אוטומציה ורובוטיקה 2024. תמונת מצב

בינה מלאכותית, ואיך אפשר שלא, תופסת חלק נכבד מהתחזיות לשוק האוטומציה לשנה הקרובה, אבל, לא רק. הבשלה של מספר טכנולוגיות נוספות בתחומי החומרה והתוכנה, המחסור הכרוני בכוח אדם מיומן והבנה והכרה בתחומי תעשייה, דוגמת הלוגיסטיקה, באפשרויות האינסופיות שבאימוץ רובוטים וקובוטים, מאיצים את קצב האימוץ – והוא רק יילך וייגבר

עם הכניסה ההדרגתית לעונה החמה של 2024, תחום הרובוטיקה ממשיך לצבור מומנטום ולחדש באופן שמשנה את פניהן של תעשיות שלמות. מומחים כבר רואים איך המגמות הללו מראות עתיד מבטיח כשזה נוגע לרובוטיקה ולאוטומציה. מבט מקרוב על הטרנדים האלה מגלה, מצד אחד, יישומים שכולנו עקבנו אחריהם בכיליון עיניים – כמו בינה מלאכותית וטכנולוגיות ענן – ומצד שני גם את השחקנים הכבדים שמשנים את המשחק מתחת לפני השטח כמו קובוטים (רובוטים שיתופיים) ומערכות חישה חכמות.

בינה מלאכותית ופיתוחים בתוכנה

בינה מלאכותית, צירוף מילות הקסם, שאופף אותנו 24/7 בשנה האחרונה, תגדיר קצב חדש של פיתוח ברובוטיקה ובאוטומציה. AI משנה את עולם פיתוח התוכנה, הופך את שקורה בו לזול יותר, מהיר יותר ויָעִיל יותר. תוכנה היא מרכיב מרכזי באוטומציה, ועם תגבור של ה-AI , מפתחי תוכנה יהיו מסוגלים (וליתר דיוק, כבר מסוגלים) ליצור פתרונות מותאמים ומותאמים יותר למשימות ולאתגרי תעשייה שונים. אם פיתוח תוכנה הרגיש לפעמים כמו חפירה עם את חפירה, הצגת הבינה המלאכותית היא טרקטורון אוטונומי…. בשנת 2024 ניתן כבר לראות את היתרונות של למידת מכונה שמגיעה ליותר יצרנים, שכן אחרי הכל, הטכנולוגיה כבר שם. כבר כיום יש ליצרני הרובוטים והקובוטים (רובוטים שיתופיים) שותפים רבים המפתחים יישומים באמצעות AI כדי לאפשר לתפעל פונקציות מורכבות ומגוונות יותר.

הפיתוחים בתוכנה הנוגעים ליישומי רובוטיקה יאפשרו יותר שיתוף בין רובוטים ובוודאי בין אנשים שמפעילים או תומכים ברובוטים. התוכנות האלה יהיו הדבק הקושר את המשתמשים למקביליהם המכניים – קישוריות החורגת מאינטראקציה פיזית. ב- 2024 נראה יותר פיתוחי תוכנה שיובילו לרמות חדשות של שיתוף. תארו לעצמכם עולם שבו, במקום להמציא את הגלגל מחדש, אנו ממנפים את הקיים – נכסי תוכנה – רכיבים, ממשקים, אלגוריתמים – על פני יישומים מרובים.

עתיד הייצור קשור גם לשילובי IT ו-OT תוך שימוש בנתונים לשיפור התפעול. מחקרים מראים כי תעשיית הייצור הייתה בחזית האימוץ של שירותי תוכנה מבוססי ענן וכבר ניתן לראות לא מעט לקוחות שמשתמשים בהן כדי לשפר את האיכות, יעילות העלות ואפשרויות החיזוי. סביר מאוד שב- 2024 נראה את הצמיחה של מערכות לוגיסטיקה וייצור מונעות נתונים.

תמונה :1 בשטח ניתן למצוא תחכום הולך וגובר של פתרונות רובוטיים המיועדים למגוון שימושים במפעל, במחסן ועל פסי האריזה והשינוע. קרדיט: UNIVERSAL ROBOTS

תמונה :2 ככל שהאימוץ הרובוטי עולה, יותר ויותר חברות רואות את הערך של מודל ה-RaaS להפחתת הסיכון ולספק פתרונות מדרגיים ללקוחות. קרדיט: UNIVERSAL ROBOTS

הענן כבר מזמן לא ממוקד רק באוסף נתונים וגיבוי – זוהי תפיסה מיושנת, כאשר בפועל, הפוטנציאל והכוח האמיתיים שלו אינם טמונים רק באחסון נתונים. הקפיצה הטרנספורמטיבית האמיתית מגיעה כאשר שירותי תוכנה מבוססי ענן מחברים בין בני אדם למכונות ובכך עוזרים ליצרנים לפשט תהליכים מורכבים ולקבל החלטות חכמות יותר. גישה מרחוק לנתוני ייצור מאפשרת מענה מהיר לבעיות ושיפור מתמיד של אוטומציה.

במקביל, טכנולוגיות ענן מהימנות מציעות את החידושים האחרונים באבטחה ובשירות. חברות האינטרנט התעשייתי של הדברים (IIOT) מדגישות את ההתקדמות הזו, ומבטיחות שיפורי פרודוקטיביות וצמצום זמן השבתה באמצעות ויזואליזציה של OEE – Overall Equipment Effectiveness כמו גם תחזוקה מונעת.

רובוטים כשירות  (RaaS)

רובוטים כשירות (Robots-as-a-Service), הקרוי בקצרה RaaS, הוא מודל עסקי שבו חברות רובוטיקה מציעות את השימוש ברובוטים  שלהם באמצעות חוזה השכרה מבוסס מנוי. ככל שהאימוץ הרובוטי עולה, יותר ויותר חברות רואות את הערך של מודל ה-RaaS להפחתת הסיכון ולספק פתרונות מדרגיים ללקוחות. ABI Research צופה שעד 2026 יהיו 1.3 מיליון התקנות של RaaS שיניבו הכנסות של 34 מיליארד דולר.

מקרה שימוש טיפוסי עבור RaaS הוא כאשר חברה רוכשת רישוי לרובוט תעשייתי או שירות פיזי. זה דומה למודל התוכנה כשירות (SaaS). החברה אינה מחזיקה ביחידה הרובוטית/קובוטית בפועל או בטכנולוגיה המפעילה אותה. במקום זאת, הם מעניקים רישיון לשימוש ברובוט עבור החברה שלהם. החברה משלמת עמלה חוזרת עבור המשך השימוש ב-RaaS. העמלות ושאר התנאים לשימוש ברובוט נקבעים בחוזה בין ספק הרובוטיקה לבין החברה.

תהליך רכישת רובוט הוא מורכב ויקר ודורש משאבים ומאמץ מהחברה. בשל רמת ההשקעה המשמעותית הדרושה לבנייה, תפעול ותחזוקה של רובוטים, חברות אינן יכולות להרשות לעצמן לקנות רובוטים בהשקעה חד פעמית גדולה. בשל נסיבות אלו ומגבלות אחרות שחברות רבות מתמודדות בהן, רבות פונות למודל ה-RaaS. המודל פתח את הרובוטיקה למגוון רחב יותר של עסקים קטנים עד בינוניים. עם RaaS עסקים קטנים יותר יכולים להגדיל את פעולות הרובוטיקה שלהם במהירות יחסית כדי לעמוד בקצב תנאי השוק המשתנים וצרכי החברה.

ניתן להתאים את דגם RaaS למגוון שימושים. לדוגמה, רובוטים לקטיף מחסנים, רובוטים תעשייתיים, פעולות אבטחה, רכב וחקלאות. ואחד החידושים שבהם המודל מתאים במיוחד? רובוטים שיתופיים.

תמונה :3 קובוטים כיום מצוידים במערכות חישה טובות ומתוחכמות יותר. המשמעות היא שיפורים לא רק בתפיסת הסביבה, אלא גם בהבנתה. קרדיט: UNIVERSAL ROBOTS

הרובוט השיתופי נוגע בכל

אחד החידושים המתקדמים בתחום מגיע מאחד הצדדים המעניינים ביותר של תעשיית הרובוטיקה – פיתוחים משמעותיים בטכנולוגיות קובוטים. למרות שקובוטים זמינים באופן נרחב כבר שנים, יש לא מעט חברות שעדיין לא רואות אותם כאפשרות ריאלית לשילוב בפסי הייצור ואו ההרכבה, זאת למרות שהוכח שקובוטים יכולים להשיג החזר על ההשקעה (ROI) תוך 12 חודשים בלבד, בממוצע. קובוטים ימשיכו לצמוח ב-2024, וחשיבותם האסטרטגית ניכרת לעין עם שלל החידושים בתחום. כשזה נוגע לבינה מלאכותית, למשל, אחד החידושים המעניינים הוא חידוד הבינה המלאכותית השולטת בקובוטים. רובוטים אלו לא רק יוכלו לבצע משימות שחוזרות על עצמן, אלא גם ללמוד ולהסתגל למצבים חדשים. מצב זה פותח את הדלת למגוון רחב יותר של משימות שקובוטים יכולים לבצע, מה שהופך אותם לאפילו יותר שימושיים במקום העבודה משכבר היו מאז שנכנסו לזירה.

העתיד בלוגיסטיקה

מוקדם יותר השנה, Interact Analysis בחנה את שיעורי הצמיחה החזויים במשלוחי רובוטים במגוון תחומי תעשייה. אזור הצמיחה החזויה הבולט ביותר היה לוגיסטיקה, כשהצפי עבור משלוחי קובוטים יגדלו ב-46% לשנים 2023-2027. וזה אינו נתון מפתיע, מכיוון שהשוק ליישומים לא תעשייתיים גדל במהירות. בדומה לייצור, חברות לוגיסטיקה רבות מתמודדות עם מחסור חמור בכוח אדם בזמן שקיים לחץ הולך וגובר כתוצאה מגלובליזציה, מסחר אלקטרוני ורשתות אספקה רב-ערוציות מורכבות.

במשך שנים, פעולות תוך-לוגיסטיות היו לכודות בסטטוס קוו של פעילות ידנית, שבמסגרתה רוב המשימות והפעילויות המבוצעות במרכזי הפצה, כמו גם על פסי הייצור וההרכבה, נעשו על ידי בני אדם. נכון, המחירים ששילמו העובדים – בעיקר בבריאותם – היה גבוה, אבל, זו הייתה המציאות. כעת אנו נמצאים על סף אותה ׳התפרצות׳ מיוחלת, אותה הבשלה של האוטומציה, עם התחכום ההולך וגובר של פתרונות רובוטיים המיועדים למגוון שימושים במפעל, במחסן ועל פסי האריזה והשינוע. למעשה, כשמסתכלים על שרשרת האספקה, ניתן לראות אותם כמעט בכל נקודה ונקודה כשהם תורמים את חלקם, עובדים בצמוד לבני האדם ומשחררים רבים מהם ממשימות מסכנות בריאות ונפש לטובת ביצוע משימות שדורשות באמת את המוח האנושי.

הרובוטים האוטונומיים ה”חכמים” האלה לא רק עושים אוטומציה של “משימות ידניות” – כמו איסוף ואריזה – הם גם חולקים בינם לבין עצמם ועם מפעיליהם נתונים בזמן אמת לקבלת החלטות מהירה וטובה יותר ולייעול עסקי ויצרני. הם יכולים לחוש את הסביבה שלהם, לבצע חישובים כדי לקבל החלטות ולבצע פעולות באופן אוטומטי, מהיר ומדויק.

המומחים צופים כי השימוש ברובוטיקה בשרשרת האספקה יחרוג במהירות הרבה מעבר להטמעות שוליות כשהוא עובר לשימוש מיינסטרים וכבר לא ייחשבו למעין ׳הימור׳. קבוצת האנליסטים גרטנר אומרת כי “עד 2026, 75% מהארגונים הגדולים יאמצו צורה כלשהי של רובוטים חכמים בפעילות המחסן שלהם.” האימוץ המהיר הזה מונע בחלקו מהיכולת של רובוטים חכמים, במרבית המקרים קובוטים להפחית שילוב אנושי ואת ההסתמכות על עבודת כפיים.

תמונה :4 יכולות ראייה משופרות יכולות לגרום לכך שקובוטים מסוגלים לזהות אובייקטים בדיוק רב יותר, להעריך מרחקים טוב יותר ואפילו להבין סביבות מורכבות. קרדיט: UNIVERSAL ROBOTS

שיפור בפרודוקטיביות

אין ספק, לוגיסטיקה, מחסנים והפצה יפנו לאוטומציה בשנה הקרובה כדי לספק שירותים מהירים יותר ובדיוק רב יותר. למשל, אנחנו רואים יותר קווים אוטומטיים בתמהיל ובנפח משתנה (Variable-Mix, Variable-Volume), הכוללים קובוטים ניידים וייצור ללא פריסה, שמהווים חידוש חיוני לסביבות ייצור ניתנות להתאמה ומאפשרות שיפור מתמשך של פרודוקטיביות. קווים אלו יכולים לשלוט במספר מכונות לאורך קו שלם, ומציגים את הפוטנציאל של הטכנולוגיה הזו לניהול נתונים באתר.

רובוטים שיתופיים הפכו לאחת הדרכים היעילות והבטוחות ביותר לשילוב רובוטיקה בלוגיסטיקה. הקובוטים מהדור החדש אינם רק מגוונים אלא מצוידים גם למשימות מורכבות כמו הידוק מומנט בכוח גבוה והרכבה מדויקת. החיישנים ויכולות הראייה הישירה שלהם עבור יישומים מורכבים כמו ריתוך וציפוי אבקה מחוללים מהפכה בתהליכים תעשייתיים, כמו גם בשימושים “קלאסיים” יותר כמו משטוח ומיון.

בעזרת מצלמות תלת מימד ואלגוריתמים מתקדמים, קובוטים מצטיינים בפעולות בחירה ומקום עם תפיסת עומק, איתור ואחזור יעילים של פריטים מתצורות מדף מגוונות, אפילו בסביבות עמוסות, או כאלה עם תאורה גרועה. בשיתוף פעולה עם אורזים אנושיים, קובוטים מסייעים בצורה משמעותית במשימות אריזה של הזמנה, מאפשרים צמצום של זמני עיבוד ותורמים למזעור שגיאות. תחזיות השוק מצביעות על קצב צמיחה שנתי מורכב (CAGR) של 45.2% בשוק הקובוטים למחסנים בין 2022 ל-2027, המשקף את ההשפעה הטרנספורמטיבית של הקובוטים על יעילות המחסן ובטיחות העובדים.

התוצאות כבר נראות בשטח. למשל, כדי להתמודד עם האתגר של דרישות מסחר אלקטרוני גואה, אחת מחברות הלוגיסטיקה שאיתה עבדנו ב-Universal Robots חוללה מהפכה אצלה עם אימוץ של קובוטים, מה שהביא לעלייה של 500% ביעילות ובדיוק ההזמנה. מערכת האוטומציה שמיומנת בעיבוד אלפי הזמנות מדי יום, הצטיינה במיוחד בתקופות שיא, כמו הבלאק פריידי, שבמהלכו קובוט ניהל עד 4,400 הזמנות ביום אחד עם צוות קטן בלבד. רובוטים – והשימוש החכם בנתונים – מוכנים לחולל מהפכה בעסקים בלוגיסטיים – מחבילות נכנסות ועד לוגיסטיקה יוצאת.

חברה ישראלית אחרת שמתאימה עצמה לעידן האי-קומרס והגלובליזציה העמוסה במחסני ענק היא Pickommerce, שמפתחת עמדה אוטונומית לליקוט ואריזה תוך כדי שהיא משלבת גם טכנולוגיות חדשניות הלקוחות מעולמות עיבוד התמונה, לימוד מכונה ורובוטיים שיתופיים (קובוטים). בשילוב טכנולוגיית קובוטים של Universal Robots החברה יצרה מערכת שעונה בדיוק על הצורך החדש – ליקוט אוטומטי לא יקר – וחכם – של מוצרים למשלוח. הטכנולוגיה החדשה מאפשרת לקובוט לזהות את הפריטים שצריך לארוז, לאחוז מגוון מאוד גדול של פריטים, ולסדר אותם בארגז המשלוח בצורה מאורגנת.  תהליך זה דורש חשיבה מורכבת והתייחסות לפרמטרים כמו נפח ותצורת הקופסה, הצורה הגיאומטרית של הפריט, קבלת החלטה על נקודת האחיזה, תמרון הזרוע הרובוטית אל הפריט ומשם אל ארגז המשלוח תוך התחשבות באילוצים נוספים שיש לקחת בחשבון. אדם יכול לעשות זאת בצורה טבעית, אבל רובוט נדרש לבצע מגוון רחב של חישובים ותהליכי קבלת החלטות תוך שימוש בבינה מלאכותית כדי להשלים את המשימה. וכן, הוא גם לא מתעייף, או זקוק להפסקות אוכל.

העמדה שפיתחה החברה למשימת הרמה ואריזה, היא אוטונומית, יודעת ללקט מוצרים ממסועים, ממחסנים אוטומטיים אחרים, מרובוטים אחרים ואפילו מבני אנוש שמביאים פריטים למחסן. הפתרון שלנו מביא בשורה משמעותית לעולם הלוגיסטי, הסובל כבר זמן רב מדרישה שלא ניתן לעמוד בה בהיסמכות על כוח אדם בלבד״, אומר ניסים.

המערכת נמצאת כעת בשלב סיום הפיתוח ולקראת כניסה לפיילוטים המסחריים הראשונים.

תמיכה בבני אדם בשטח – מבטיחות מוגברת ועד רובוטים מסייעים

כדי לסייע לעובד הממוצע בתעשיות שבהן רובוטיקה כבר הפכה לחלק מהנוף, כמו בלוגיסטיקה, חשוב לקחת בחשבון סוגיות כמו בטיחות. למעשה, היבט מכריע בהתפתחויות בשנת 2024 הוא ההתמקדות המתמשכת בבטיחות ובשיתוף פעולה אנושי. קובוטים יהפכו אפילו טובים יותר בציפייה לתנועה אנושית, ויפחיתו את הסיכון לתאונות, כמו גם את הצורך לתת לבני אדם משימות משעממות ורפטטיביות הנוטות להוביל לפציעות ולירידה במורל. למשל, כיוון שקובוטים נותנים עדיפות לבטיחות עם תכונות כגון חיישני זיהוי התנגשות, לחצני עצירת חירום ואזורי בטיחות מובנים, רואים הפחתה של 80% בתאונות במקום העבודה במהלך ריתוך שיתופי כאשר משתמשים בהם.

במקביל, עם הגדלת היכולות של הקובוטים, הדגש יהיה גם על אימון ויישום יעילים. חברות ישקיעו בהדרכה כדי להכיר לעובדים את הדור החדש של הקובוטים. זה לא רק יעזור באינטגרציה חלקה, אלא גם בניצול מלוא הפוטנציאל של ההתקדמות הטכנולוגית הזו. הציפייה היא ששיפור האמון בשיתוף פעולה עם קובוטים יגביר את הקבלה שלהם במקום העבודה.

ככלל, אין פלא שיש עניין גובר ברובוטים שנועדו לעבוד ביחד עם בני אדם – במקביל ליישומים התעשייתיים והלוגיסטיים, רואים גם שהעניין ברובוטים דמויי אדם ורובוטים מסייעים עדיין ממשיך. רובוטים דמויי אדם מפותחים ליישומים שונים בתעשיות החינוך, הבידור, האירוח והבריאות – צורך שגבר עם פריצת הקורונה וניכר גם היום. כעת הם אפילו משמשים לפעולות בדיקות, תחזוקה המשחררות עובדים אנושיים מסביבות מסוכנות.

הרבה מהרובוטים האלה נופלים תחת קטגוריית ״רובוטים מסייעים״, המצוידים בחיישנים ואלגוריתמים חכמים המאפשרים להם לחוש ולעבד מידע חושי וליצור אינטראקציה עם בני אדם – ובמקביל, מכשירי עזר רובוטיים כמו שלדים חיצוניים אפילו מופעלים ככלי שיקום למטופלים.

מערכות חישה מתקדמות יותר

הרבה מההתקדמות בקבלה של קובוטים בסביבת עבודה שיתופית עם בני אדם קשורה גם בפיתוח הטכנולוגי – כעת, קובוטים מצוידים במערכות חישה טובות ומתוחכמות יותר. המשמעות היא שיפורים לא רק בתפיסת הסביבה, אלא גם בהבנתה. קובוטים יוכלו לשתף פעולה בצורה מדויקת ובטוחה יותר עם בני אדם, הודות ליכולות משופרות של ראייה ומישוש.

ההתקדמות במערכות החישה של הקובוטים פירושה שהם יכולים לא רק לתפוס טוב יותר את המתרחש סביבם, אלא גם להבין אותו. משמעות הדבר היא שהם יכולים ליצור אינטראקציה מדויקת ובטוחה יותר עם בני אדם, הודות ליכולות ראייה ומישוש משופרות.

לדוגמה, יכולות ראייה משופרות יכולות לגרום לכך שקובוטים מסוגלים לזהות אובייקטים בדיוק רב יותר, להעריך מרחקים טוב יותר ואפילו להבין סביבות מורכבות. זה מאפשר להם לבצע משימות ברמת דיוק והתאמה גבוהה יותר. מבחינת יכולות מישוש, הכוונה היא לחיישני מישוש מתקדמים המאפשרים לקובוטים ליצור מגע פיזי עם עצמים ולהבין את הכוחות והלחצים המופעלים. זה לא רק משפר את הבטיחות בעבודה עם בני אדם, אלא גם פותח את הדלת למגוון רחב יותר של משימות ויישומים הדורשים אינטראקציה רגישה יותר עם הסביבה.

אחת התעשיות שכבר רואה שיפורים משמעותיים בזכות היכולות המשודרגות האלה במערכות החישה היא תעשיית הייצור. קובוטים מציעים יתרונות ייחודיים כשזה נוגע לרצפת המפעל וייצור ככלל. למשל, כאשר מתייחסים לסוגיית הטיפול והניטור של מכונות מדויקות (Precision Machine Tending and Monitoring), קובוטים עם תפסנים בעלי דיוק גבוה ומערכות ראייה מתקדמות מטפלים בטעינה ופריקה של חלקי עבודה על מכונות CNC בדיוק יוצא דופן. הם עולים על היכולות האנושיות, ממזערים פגמים במוצר ומשלבים טכנולוגיות חיישנים לזיהוי חריגות בביצועי המכונה. באמצעות ניטור המופעל על ידי בינה מלאכותית, קובוטים מנתחים נתוני חיישנים בשיעור דיוק של 95%, מנבאים כשלים פוטנציאליים ומאפשרים תחזוקה מונעת. גישה פרואקטיבית זו מפחיתה את זמן ההשבתה הבלתי מתוכנן בעד 50%. קובוטים מתקדמים כוללים גם מנגנוני החלפת כלים אוטומטיים, המשפרים את זריזות הייצור ב-20% ומאפשרים ייצור גמיש וחלק של חלקים מגוונים.

כשזה נוגע לריתוך שיתופי (Collaborative Welding), קובוטים מצטיינים בתנועות זריזות ושליטה מדויקת עם יכולת חזרה מרשימה. עם זרועות קלות משקל וחיישנים מתקדמים, הם תורמים להפחתה של 70% בשיעורי גרוטאות המיוחסים לטעויות ריתוך. הם משמשים גם כעוזרים יקרי ערך לרתכים אנושיים, כאשר הם מסייעים באיתור רכיבים, ייצוב חלקים וניהול כבלים, ומשחררים רתכים אנושיים למשימות בעלות ערך גבוה יותר. גישה שיתופית זו מגבירה משמעותית את הפרודוקטיביות הכוללת ב-30%.

גם כשזה נוגע לבקרת איכות, קובוטים מציעים שיפור משמעותי בזכות החידושים בתוכנה ובמערכות ראייה, כאשר הם מצטיינים באיתור פגמים זעירים במוצרים עם דיוק שאין שני לו. הם עולים על יכולות הבדיקה החזותית האנושית, מזהים פגמים בשטח, פגמים במשטח או רכיבים חסרים בשיעור דיוק של 99.9%. קובוטים משתמשים בניתוח נתונים בזמן אמת לצורך התאמות מיידיות של תהליכי ייצור, הגדרות מכונות או פרמטרים של תנועת רובוט, וכתוצאה מכך גישת שיפור מתמיד והפחתה משמעותית של 15% בשיעורי הפגמים הכוללים. על ידי אינטגרציה חלקה עם מערכות ביצוע ייצור (MES), קובוטים מספקים נתונים בזמן אמת על כל מוצר, מבטיחים מעקב מלא לאורך תהליך הייצור, מעצימים אמצעי בקרת איכות משופרים ומאפשרים אחזור מוצר יעיל במקרה של בעיות.

הפנים קדימה

רובוטיקה כבר הפכה להכרחית בשלל תעשיות כיום, ומעודד לראות שהחידושים בתחום ממשיכים להפוך את הטכנולוגיה לכלי יעיל במיוחד בסקטורים שונים. עם סוף השליש הראשון של השנה, אפשר בהחלט להיות אופטימיים כשזה נוגע להמשך דרכה של התעשייה.

אתגרים ביישום קובוטים

מתכננים להטמיע קובוטים במפעל, בבית האריזה, במחסן החלפים? הנה מה שצריך לקחת בחשבון:

חשיבה מוקדמת יכולה לסייע  להעריך את האפשרויות העומדות בפני מי שנדלק על רעיון שילוב קובוטים בעסק ולבחור את הפתרון המתאים לו:

  1. חייבים להגדיר את היעדים לטווח הקרוב. מה אתם מנסים לעשות? להאיץ את התפוקה? להגדיל את קיבולת האחסון? לשפר את חוויות העובדים והלקוחות? לעשות יותר באותו חלל? לאפשר פעילות בת קיימא?
  2. יש לקבוע את המניעים העיקריים להחלטות. מה מניע את ההחלטה? עלות? זמן אספקה? תפוקה? תעדוף הגורמים האלה יבטיח קבלה של ההחלטה הטובה ביותר, בהתבסס על הנהגים העסקיים והתקציב הזמין של העסק/מפעל/מחסן.
  3. הערכת פתרונות וספקים. חשוב להיות מודעים למגוון היישומים הזמינים. יתר על כן, לא קונים ׳רק רובוט׳. קונים ׳מערכת׳ ואת הארגון שתומך בה. השקעה ברובוטיקה לא צריכה להיות עסקה. היא צריכה לייצג את ההתחלה של מערכת יחסים מועילה ומתמשכת.
  4. רצוי ליצור מפת דרך רב שנתית למסע. מהן המטרות לטווח ארוך? האם בסופו של דבר רוצים להגיע לשרשרת אספקה אוטונומית מלאה? לבנות חוסן? להגיע לאפס פליטת גזי חממה?

נושאים נוספים לחשיבה ולפתרון:

  • תאימות מערכת ותשתית: אחד האתגרים הגדולים ביותר בהטמעת קובוטים בסביבת ייצור קיימת הוא להבטיח שהם יכולים להשתלב בצורה חלקה עם מערכות ותשתית ייצור קיימות. יש צורך לפתור בעיות הקשורות לתאימות תוכנה, קישוריות והמרחב הפיזי במפעל.
    הפתרון: לפני הטמעת קובוטים, חיוני לבצע הערכה יסודית של המערכות והתשתיות הקיימות במפעל. יש לוודא שתשתית ה-IT מתאימה לתקשורת עם קובוטים ושמרחב הייצור מותאם לדרישות הפיזיות שלהם.
  • הכשרת עובדים וחינוך: הצלחת הקובוטים תלויה במידה רבה במידת היכולת של עובדים אנושיים לעבוד איתם. זה בדרך כלל דורש הכשרה וחינוך כדי להכיר לעובדים את דרכי השימוש, התכנות והתחזוקה של קובוטים.
    הפתרון: השקעה בהכשרה וחינוך מקיפים לעובדים שיעבדו עם קובוטים. זה כולל לא רק הוראת מיומנויות טכניות, אלא גם הדגשת החשיבות של בטיחות, שיתוף פעולה וכישורי פתרון בעיות.
  • אמצעי בטיחות ועמידה בתקנות: מכיוון שקובוטים עובדים זה לצד זה עם עובדים אנושיים, חיוני ליישם אמצעי בטיחות קפדניים למניעת תאונות ופציעות. בנוסף, חברות חייבות לעמוד בכל הדרישות החוקיות והתקנות הקשורות לרובוטיקה ובטיחות בעבודה.
    הפתרון: עבודה עם מומחי בטיחות כדי לבצע ניתוח סיכונים יסודי וליישם אמצעי בטיחות מתאימים, כגון שומרים, חיישנים לזיהוי נוכחות אנושית ועצירות חירום. כמו כן יש לוודא שקובוטים עומדים בכל התקנים הרלוונטיים.
  • עלות והחזר על השקעה: בעוד שקובטים יכולים לספק יתרונות משמעותיים לטווח ארוך, כגון שיפור פרודוקטיביות, איכות ויעילות, העלויות הראשוניות של רכישה, התקנה והדרכה יכולות להיות משמעותיות. חיוני לקבל תמונה ברורה של החזר ה-ROI הצפוי לפני השקעה בקובוטים.
    הפתרון: עריכת ניתוח עלות-תועלת יסודי כדי להעריך את החזר ה-ROI הצפוי של קובוטים. חשוב לקחת בחשבון לא רק את העלויות והחיסכון המיידיים, אלא גם את ההשפעות ארוכות הטווח על הפריון, האיכות והתחרותיות.

חיים זכרמן, מנהל חטיבת רובוטיקה ואוטומציה, SU-PAD. קרדיט: SU-PAD


קרדיט תמונת כותרת: קרדיט: UNIVERSAL ROBOTS

חיים זכרמן, מנהל חטיבת רובוטיקה ואוטומציה בחברת SU-PAD נציגת UR בישראל

תגובות סגורות