חדשות היום

כמו ציפור במים

אב טיפוס של צוללת בלתי מאויישת חדשה נחשף לאחרונה על ידי משרד ההגנה האמריקני. הצוללת הניסיונית מזכירה את דג המאנטה הענק במבנה הגוף הייחודי שלה. על פי המתכננים, מדובר בתפיסה חדשנית שעיקרה צריכת אנרגיה נמוכה. המבנה הייחודי  יאפשר לכלים הללו יכולת שהיה ארוכה מתחת למים.

אחרי שנים של פיתוח תחת מעטה סודיות, מנהל המחקר והפיתוח של צבא ארצות הברית – DARPA וחברת Northrop Grumman פירסמו תמונות ראשונות של כלי השיט התת ימי האוטונומי Manta Ray. מדובר ביתוח ראשון כחלק מתכנית גדולה לפיתוח מערך כלי שייט רובוטיים תת מימיים – UUV, Uncrewed Underwater Vehicle. התמונות פורסמו בסיומה של סדרת ניסויים בחופי דרום קליפורניה, אם כי לא ברור האם מדובר בסדרת הניסויים הראשונה בים של בכלי המתקדם הזה.

מומחים שניתחו את מבנה הצוללת מצביעים על כך שהיא בנויה בצורת כנף המזכירה מאד את המאנטה, דג בעל מוטת כנף גדולה המאפשרת לו תנועה חלקה במים תוך גרר והתנגדות מינימליים. מבנה  ה Manta Ray  מזכיר מאד בצורה החיצונית גם את המטוס החמקן B-21, שגם הוא בעל כנף דלתא מורחבת. נראה שהמטרה במבנה הכנף היא להוריד ככל הניתן את החיכוך עם המים ובכך לחסוך באנרגיה.

“מדובר בניסוי מוצלח מאד”, נאמר בהודעה של DARPA בתחילת חודש מאי האחרון.”הניסוי כלל את מערכות ההנעה, התמרון והניווט של הכלי לקראת הפעלה שלו בתרחיש מבצעי.”.

ה Manta Ray מוגדרת על ידי DARPA  ככלי לשימוש ארוך טווח וארוך זמן – long range and long duration. ההערכה היא כי היא יכולה לשאת מיגוון סוגים של מערכות חיישנים. בנוסף ל Manta Ray  יש יכולת עגינה עצמית   והדממה בקרקעית הים, בתצורה של תחנת חיישנים קבועה. הצוללת הזו תוכננה בצורה מודלורית, כך שניתן לפרק אותה ולהוביל את החלקים בקונטיינר רגיל, מה שמגדיל את יכולת השינוע והפריסה בזירות רחוקות. אחד האתגרים שבפניהם ניצבו המתכננים הוא יכולת ההנעה. בכדי להגיע ליכולת שהיה ארוכה מתחת למים צריכת האנרגיה חייבת להיות נמוכה מאד, ובמקביל הצוללת צריכה  לקצור אנרגיה טבעית מהמים. הרוסים למשל פתרו את הבעיה הזו ביכולת הנעה גרעינית של כלי שיט תת מימי בשם  POSIDON שנחשף בינואר 2023. האמריקנים שרצו להימנע מהנעה גרעינית מחפשים פתרונות אחרים דרך שימוש  באנרגית גלים, זרמים תת קרקעיים ומופעי גאות ושפל.

“אנרגיית הגלים היא אנרגיה שניתן בהחלט לקצור”, אומרת  קלי רוהל, מדענית אמריקנית מ Sandia National Laboratory שמייעצת לפרויקט. היא השתתפה בפודקאסט שעסק בתכנון של כלי שיט תת מימיים ב 2022. “הבעיה היא שהכלי חייב להיות כל הזמן קרוב לפני המים ואז הוא גם חשוף וגם לא יכול למלא משימות שמצריכות צלילה לעומק. לכן, הנוסחה לקצירת אנרגיה צריכה להיות שילוב בין כמה מקורות אנרגיה בים. כל אחד ממקורות האנרגיה הללו נמצא במיקום מסויים ולכן חייבים להגיע אליו בכל שלב”.

ה Manta Ray , כלי השיט האוטונומי החדש של ארה”ב צילומים : Northrop Grumman

ה Manta Ray , כלי השיט האוטונומי החדש של ארה”ב צילומים : Northrop Grumman

על פי DARPA, בהמשך הפיתוח תנסה בקרוב חברת PacMar Technologies, מערכת חדשה לקצירת אנרגיה בים במטרה לשלב אותה בהמשך בפרויקט ה UUV.

“האתגר הטכנולוגי שלנו כאן מורכב מאד”, סיפר ראש הפרויקט ד”ר קייל וורנר באותו פודקאסט. “ניתן לבנות כלי תת ימי שיהיה בעל יכולת שהיה תת מימית ארוכה מאד, אבל הוא מוגבל מאד בכל מה שקשור לנשיאת חיישנים ומערכות. האתגר הוא לשלב את שתי יכולות, ריבוי מערכות וסנסורים ושהיה ארוכה. לצורך כך חייבים למצוא מקורות אנרגיה חלופיים”.

האתר NEW ATLAS  שניתח את התמונות של ה Manta Ray, טוען כי מדובר בכלי גדול יותר ממה שמומחים העריכו כשהפרוקיט יצא לדרך לפני חמש שנים. המדחפים האחוריים נמצאים בתוך מעטפת הגוף של הכלי, עם מה שנראה כמו שילוב של כנפוני ניהוג. על הכלי עצמו ישנן כמה בליטות שנראות כמו מבנה לאנטנות. המבנה הכללי של ה Manta Ray  מזכיר כאמור את מבנה המטוסים החמקניים, מה שמגביר את ההערכה כי מדובר בתכנון של כלי שהגרר הימי שלו נמוך על חשבון מהירות גבוהה. על פי   Northrop Grumman הכלי תוכנן מכלתחילה להיות חסכוני מאד באנרגיה וכך גם מערכות ההנעה והחיישנים שישולבו בו. בנוסף החומרים מהם בנוי הגוף אמורים להיות חסינים מהצטברות קורוזיה או צמחיה תת ימית בזמן שהיה ארוכה על הקרקעית.

רוח רפאים כרישית

אוסטרליה נמצאת בשנים האחרונות במירוץ חימוש מואץ של יכולות ימיות לנוכח האיום הסיני המתגבר באזור האינדו פסיפי. לאחרונה קיבל הצי האוסטרלי מחברת Anduril Australia, את הצוללת האוטונומית הראשונה Ghost Shark Extra-Large Autonomous Undersea Vehicle (XL-AUV). מדובר בצוללת קטנה יותר מצוללת מאויישת, בעלת יכולות ניווט אוטונומיות ואפשרות שהיה ארוכה בים, כולל בטווחים רחוקים. הצוללת שמוגדרת כחמקנית, או בעלת חתימת סונאר נמוכה מאד בהשוואה לכלים מקבילים, אמורה לשאת מעבר למערכות המעקב והגילוי גם חימוש מתקדם, ככל הנראה גם טילים גרעיניים. הפרויקט הזה משותף גם לארצות הברית, בריטניה ויפן כחלק מבניית מערך הרתעה מול סין וצפון קוריאה.

הצוללת החמקנית Ghost Shark צילומים : Australian Government


ה Manta Ray , כלי השיט האוטונומי החדש של ארה”ב צילומים : Northrop Grumman

אמיר בר-שלום

תגובות סגורות