איירונאוטיקס – לחשוב ולהטיס אחרת

במשך 50 שנה היו בשוק הביטחוני ארבע תעשיות, שהמדינה תמכה בהן. כניסה של שחקן חדש שבא מרקע שונה גורמת לענף לשנות דפוסי חשיבה. אין לנו רתיעה מללכת בדרך שאנחנו מאמינים בה, או לנסות לחשוב בצורה שיווקית חדשנית ולשנות מסגרות.ASHOT

אם תרצו זה האני מאמין של אבי לאומי, מנכ”ל איירונאוטיקס, כפי שהוא נפרס בראיון לעיתון הארץ, בחודש יוני השנה,שבוע לפני הסלון האווירי בפריס השנה. לאומי, עוף מוזר בתעשיית המל”טים החל את דרכו בתעשייה זו בפגישה מקרית אחת בעת שירות מילואים ביחידת מודיעין. אז הוא פגש את מי שלימים יהפוך לשותפו, משה כספי, מהנדס אלקטרוניקה שפיתח את הדלקן לרכב. כיום אחראי כספי על הפיתוח הטכנולוגי בחברה.
אלא שלפני 11 שנה כשהקימו את איירונאוטיקס, ועוד לפני שנחשבו לילדים השובבים של השוק חשבו לאומי וכספי לחבור לאחת החברות הגדולות בתעשייה – אלביט או התעשייה האווירית. כשהמגעים לא צלחו הוחלט בחברה ללכת למסלול עצמאי, אבל גם מסוכן מאד, והתמודדו חזיתית מול אלביט ותע”א.
הסנונית הראשונה שבישרה את  תחילתו של עדין חדש בתחום המלט”ים הייתה עם זכייתה של איירונאוטיקס במכרז השבחה של מל”ט לחיל המודיעין. ההשבחה אז כללה רק חלקי אוויוניקה ולא מערכות חוזי. בהמשך כשסיפקה איירונאוטיקס את המל”ט המחודש, הוחלט להשתמש בו כפלטורמה העיקרית של החברה ולשתול בו את מערכות האלקטורניקה. כך נולד ה”אירוסטאר”, ממנו מכרה איירונאוטיקס עד היום יותר ממאה יחידות בארבע עשרה מדינות בעולם.

בשבוע שעבר הציגה החברה במנחת שלה בדרום הארץ פיתוח נוסף שלה, את הדומינייטור 2, יש  האומרים שגם הוא פריצת דרך משמעותית בתחום המלטי”ם. ה”דומינייטור II” מבוסס על כלי טיס  מאויש מסוג DA-42 מתוצרת חברת Diamond Aircraft האוסטרית, שביצע למעלה מ- 360,000 שעות טיסה, והינו בעל רישוי תעופתי מלא לטיסה במרחב אווירי אזרחי בכל תנאי מזג אויר. מאז שנת 2005 יוצרו למעלה מ- 640 כלי טייס מאוישים מסוג זה.
כשאבי לאומי מדבר על תפיסה שונה של תחום המלטי”ם כן בדיוק התרגום לתפיסה הזו. ה”דומינייטור II”, פונה לשם שינוי לא רק לשוק הצבאי אלא גם לשוק האזרחי, תחום שלדעת אבי לאומי עומד לגדול באופן משמעותי, במיוחד לנוכח הגידול במודעות לבטחון המדינה
HLS-HOME LAND SECURITY
הפוטנציאל לשימוש אזרחי במל”טים הוא אדיר, ולמעשה כפי שבעולם הביטחוני כיום מחליפים המל”טים בהדרגתיות את כלי הטייס המאוישים בביצוע משימות רבות ומגוונות מיום ליום, כך בעולם האזרחי בעתיד אנו צפויים לראות מל”טים פועלים במגוון יישומים. החל מתחומים הקרובים לכאורה לתחום הביטחוני כמו השיטור והאבטחה,  וכלה בתחומים כגון חקלאות, תשתיות, תחבורה ואף הגנה על איכות הסביבה.
הדומינייטורII  הוא המל”ט הראשון בעולם המבוסס על כלי טייס מאויש בעל רישוי תעופתי מלא. אם עד היום שוק המל”טים העולמי התרכז רובו ככולו בסקטור הצבאי, הרי שה”דומינייטור “II הינו המל”ט הראשון אשר מכוון גם לשוק האזרחי. העובדה שהמל”ט מבוסס על פלטפורמה קיימת שצברה שעות טיסה רבות, מקנה ל”דומינייטור II” אמינות ויעילות גבוהה ולמעשה פורצת את דרך הכניסה למל”טים לשוק האזרחי, אשר עד היום נמנע מלהפעיל מל”טים בשל העדר רישוי תעופתי למערכות אלה.
אבל למרות היתרונות המוכחים שלו בשוק האזרחי, ל”דומינייטור “II יכולות מרשימות בכל הקשור ליכולות צבאיות. עצם היותו מטוס נוסעים בעל חתימת מכ”מ ברורה מקנה לו יכולת הונאה משמעותית. ב- “דומינייטור “II הצליחה החברה לפתח דגם שקט יותר, שמקטין באופן משמעותי את יכולות הגילוי שלו מהקרקע.
“למעשה לקחנו מטוס נוסעים והוצאנו ממנו את הקרביים”, אומר דני אשחר סמנכ”ל הטכנולוגיות של איירונאוטיקס. “כל המשקל שהיה על המטוס המאוייש והוצא ממנו, הופנה לביצועי המטוס. זה בא לידי ביטוי ביכולת נשיאה מאד גדולה שיש למטוס הזה, כלומר מערכות אלקטרוניות גדולות יותר,משוכללות יותר וגם דלק. בכך למעשה אנחנו מציעים מוצר בעל יכולות נשיאה משופרות וטווח טיסה גדול בהשוואה למלט”ים שיש היום לחילות האוויר. מעבר לכך יש כאן יתרון טכנולוגי עצום. אנחנו מציעים פלטפורמה זולה שכן אין עלויות פיתוח, לכן המחיר מאד אטרטקטיבי. (ההערכה היא כי כל מטוס מדגם בסיסי של ה”דומינייטור II” עולה כ 750,000 דולר, זול משמעותית מהמלט”ים כיום בשוק). שאנחנו מגיעים היום ללקוח ומציעים לו את הדומינייטור 2, אנחנו למעשה מציעים לו גם אמינות, שכן זה מטוס שטס כבר כמה שנים עם אמינות מוכחת”.

צריך לציין שבחיל האוייר עדיין בוחנים את הפרוייקט הזה, ולא התקבלה החלטה על הצטיידות בו. לכן השוק העיקרי שאליו פונה איירונאוטיקס בשלב הזה הוא בעיקר בחו”ל. אחת היכולות שנדרשת ממנו היא נשיאת חימוש ותקיפה, למרות שלא מדברים על כך בגלוי, נראה שזו דווקא אחת היכולות הבולטות שלו, בשל כושר הנשיאה וטווח הטיסה שלו. אבי לאומי נזהר מאד מלדבר על כך באופן גלוי, אף שבין הדברים בהחלט ניתן להבין את הכיוון.
ה”דומינייטור II” מציג עליונות טכנולוגית ויכולות מבצעיות ואסטרטגיות שטרם נחשפו אליהן בשוק המל”טים העולמי. הוספת ה”דומינייטור II”  לשורת הפיתוחים של איירונאוטיקס מקבע את מעמדה כאחת מחברות המל”טים המובילות בעולם בעלות תמהיל מוצרים שלם, המיועד לשוק האזרחי והביטחוני כאחד. איירונאוטיקס נכנסת למועדון מצומצם של חברות בעולם המתמודדות עם פרויקטים בסדרי גודל מעין אלה, ומציעה כיום לשוק העולמי מערכות בלתי מאוישות המסוגלות לתת מענה לקשת המשימות החל מסיוע לדרג טקטי לוחם, ועד לביצוע משימות עומק אסטרטגיות”.
פיתוח ה”דומינייטור II” מקנה לחברה אחיזה בשווקים בינלאומיים בעלי ביקושים גבוהים למוצר – מדינות המערב, ובכללן מדינות נאט”ו, זאת לאור היכולת להטמיע  ב “דומינייטור II”  ציוד רב ומערכות מודיעין, אשר אינם ניתנים לנשיאה במל”טים קטנים יותר. בנוסף ה”דומינייטור II”  יוצר מעטפת טייס חדשה שלא הייתה קיימת עד היום. ההתעניינות והביקושים ל”דומינייטור “II הם הרבה מעבר לציפיות של החברה ואנו מעריכים כי במהלך השנים הקרובות איירונאוטיקס תמכור עשרות מערכות ברחבי העולם.

תגובות סגורות