חדשות היום

התגשמות חלום ביקב יהודה

מאת: ישראל פרקר . לא רחוק מהכביש הפתלתל העולה לירושלים מת”א, בכניסה למושב שורש, כשבחזיתו נטוע כרם, נמצא יקב משפחתי קטן – יקב יהודה. זהו היקב של אבי יהודה, הכורם מנווה אילן. 10 שנים חוגג היקב שהוקם לאחר בציר1999 במקלט שבמושב נווה אילן, והועבר משם לשורש, היישוב שצרפו בברכה לאלמנטי התיירות שבו.
יקב יהודה הוא אחד מהיקבים הנמצאים באזור יהודה, בשיפולי הרי ירושלים. יום הולדת 10 ליקב ישראלי הוא סיבה נאותה עבורי, חובב יינות ישראל, להגיע ליקב לשמוע את סיפוריו של מקימו וגם לטעום מיין הספיישל רזרב שלו.
ביום שישי בבוקר נאה מצאתי ביקב את אבי שהיה רכון על בקבוקים עסוק במילוים ידנית עם צינור ממיכל נירוסטה. בתו, אורי, בת ה13, שקדה על פקיקת הבקבוקים בפקקי השעם המחוטאים. מיד הבנתי שלפני ניצב “צוות לעניין”

אבי יהודה: “נטענו את הכרמים במקום המטעים שנשרפו בשריפה הגדולה שהייתה באזור. מאז האזור התפתח מאוד. יש כבר כשלושים יקבים באזור יהודה ואנו מצפים שתוך מספר שנים נגיע גם לחמישים. תעשיית היין בארץ מתפתחת בקצב מואץ ותרבות יין זו לא מילה גסה. מאז ומעולם אזור יהודה היה אזור תעשיית יין. אמנם שלטו בנו מוסלמים למעלה מ800 שנה שעצרו את הנושא אבל בכל גבעה ועמק באזור נמצאות גיתות עתיקות המזכירות את ההיסטוריה הייננית המפוארת של האזור. בין היקבים שבאזור יש קשר מדהים. כל שנה אנחנו משתתפים בפסטיבל משותף ומציגים את יינותינו לקהל  הרחב. קיימת כאן עזרה הדדית בצורה יוצאת דופן בכל נושא מקצועי. נושא התיירות באזור הוא לא רק עניין של יין. יש לנו גם גבנים, תכשיטנים ומסעדנים. יש לנו מועצה אזורית מצוינת שמטרתה להעביר את המתרחש כאן לידיעת ציבור המטיילים. מוקצים לנושא תקציבים גדולים. הממונה לנושא – נימי יפה, עוסק בזה כבר עשור שנים ומקדם את היקבים. יוסי איטח מיקב קטלב הוא היו”ר שלנו בהתנדבות ופועל רבות לקידומנו.”הופתעתי קצת מתוכן דברי הפתיחה של אבי שנאמרו בשטף ובקול רם והוקדשו למתרחש באזור ולאו דווקא ליקבו וליינותיו. מדוע אתה לא מדבר על עצמך ועל היקב שלך? שאלתי בפליאה.
אבי: “אני חושב שהעצמי הוא דבר חשוב אבל אם אנחנו לא נוליך את העניין של התרחבות היקבים באזור ויצירת יין מצוין הממותג אזורית אז גם האני לא יהיה קיים. העוצמה שלנו היא כשכל היקבים ביחד כגוף אחד. יש יקבים שכבר הגיעו למצב של מושלמות והם כלכליים, אבל אני, כיקב שמייצר 5-6 אלפים בקבוקים בשנה מכוון את יקבי לדור הבא במשפחתי. אני מאמין שהם כבר יתפרנסו מזה. הדבר החשוב הוא איך להוליך יקב ממצב של עשייה קטנה לגידול, להתרחבות ולהגעה למצב כלכלי יציב בבוא העת. חייבים להוביל את היקב בצורה איטית ויסודית למען הדור הבא.” בינתיים הגיעו ליקב שני זוגות חברים והתחילו לעזור בביקבוק. אבי התפנה לשרת לקוחות, אוהבי יין, שהגיעו מבית המלון הסמוך ולענות לשאלותיי. אבי יהודה: “אורי, בתי, היא חלק מהעשייה המשפחתית והיא עוזרת לי היום לבקבק את יין 2007. החברים הגיעו משורש וממעלה אדומים כדי לעזור לי. יש חברים שעובדים כאן ומכינים יין גם לעצמם והם משלמים מראש על היין שהם עושים. אנשים קונים יין עתידי מיקב יהודה ועוזרים ע”י כך במימון היקב.” למה אתה בעצם עושה יין? מאיפה זה בא לך?
“מהרגע שנדלק בי הניצוץ בשנת 1972 לא הפסקתי לחשוב על זה לרגע. המחשבה תמיד הובילה אותי לחיובי ולעשייה. בלי אהבה הרבה שלי לכל הנושא שום דבר לא יכול היה להתבצע כאן. זה בה לי בירושה מהמשפחה בה עשו יין ששימש רק לפולחן דתי.
כשהייתי ילד בן 14 החיבור שלי לכרמים במשפחה ולאדמה היה כל כך עז עד שהחלטתי ללמוד בבית הספר החקלאי מקווה ישראל. רציתי להיות מדריך של אנשים שיגדלו כרמים. היה שם גם יקב קטן. מהרגע שראיתי איך עושים יין במקווה ישראל ידעתי מה אני רוצה לעשות בחיים שלי – יין. מאז לא הפסקתי ללמוד את הנושא.
15 שנים לא עסקתי ביין וגידלתי עצי פרי נשירים בהמלצת אנשי הסוכנות. לבסוף נוכחנו שהפרי הזה לא מפרנס אותנו וחיפשנו נושא אחר שיהיה מחובר גם לתיירות המגיעה למקום. החלום קצת התנפץ כי לא הגיעו הרבה תיירים לארץ בשנת 2000 כפי שציפינו. לקחתי לעצמי את נושא הכרמים כחלון הזדמנות וכחזרה למורשת המשפחתית והקמתי יקב במקלט הציבורי של נווה אילן.” וממה אתה בכל זאת מתפרנס? התעניינתי.
אבי: “המומחיות שלי זה גידול כרמי איכות בנווה אילן ובשורש. ענבים מגיעים ליקבים שמאמינים שייצור היין נעשה בעיקר בכרם. יקב צרעה הוא היקב העיקרי שאני מגדל עבורו וגם ליקבי כרמל מגיעים הענבים מהכרמים האלה. יש הנאה מושלמת לייצר יין בכרם ולראות לבסוף את המוצר המושלם ביקב. היקב הוא כעין מעבדה של הכרם ושל החלקות. קיימות בו היכולות לבדוק מהו הפוטנציאל של טרסה זו או אחרת כשהיין ממנה נבחן בחביות עץ שונות ובזמני יישון שונים. לכל זן יש את היופי והאופי שלו. העשייה הסופית היא הציור והאמנות ביין. לחבר יינות מחלקות שונות עם טעמים שונים אפילו של אותו זן, מאדמות שונות מחביות שונות זאת אמנות אמיתית, זהו ציור וצבע. לכל יקב יש את היופי והייחודיות שלו. אני חש שהמושלמות שלי היא גידול הכרם והענבים, ייצור היין ולבסוף מכירת היין בבקבוק ללקוח הסופי. אני לא מעביר יין למכירה בחנויות. המכירה נעשית רק אצלי ביקב, בשורש. מי שמכיר ואוהב את שיטותיי ויינותי יגיע הנה ויהיה הקונה שלי.”

איזה יינות אתה עושה ומציע ללקוחות כיום? שאלתי כשאני לוגם יין מצוין, פירותי ועמוק, סולם יעקוב 2007 , כמה שניות לפני שבוקבק והועבר להירגע שנה בבקבוק. בפה נשארה לי סיומת ארוכה מאוד של טעם היין.

“היינות המוצעים למכירה הם יינות בציר 2006 שכדי להדגיש את הדור הבא שלנו ששותף בעשייה שייכנו כל יין לבנות המשפחה לפי אופייה השווה לאופיו של היין.

אורי – מרלו – הוא בעל הכוח הממשי שגדל על אדמת גיר וסלעים. הוא מתבטא בצורה מאוד מיוחדת כמו אורי, הג’דה,

אחינועם – שירז – יין זה התחלתי לייצר בשנת 2005 . היה קשה מאוד לעשות יין זה בהתחלה מפני שהיה מאוד דומיננטי והחלטתי לחבר אותו עם נגיעות ליין אחר כמו הקברנה. הוא היה שתלטן והשתלט על השולחן עד שאי אפשר היה ליהנות מהאוכל שהוגש. ב2006 השורשים של הגפנים העמיקו והיין נהייה יותר רגוע. יצרנו ממנו את אחינועם 2006. אחינועם 2007 שביקבקנו לפני שבועיים הוא כבר יין מושלם ומתאים להגשה לשולחן. מרגישים בו שהשורשים ינקו מינרליים. והיין פחות פירותי. אני מחפש ביין הרבה טעמים וגם של מרכיבי הקרקע ולא רק פירותיות.

שקד – קברנה סוביניון – הקברנה הוא יין עם טעמים עזים. אי אפשר לומר שהוא קברנה אופייני כמו כל קברנה אחר מפני שכשטועמים את הקברנה של יקב יהודה, מתבלבלים בינו ובין המרלו והמרלו ייחשב כקברנה. זה נותן הפתעה וגם שקד הילדה היא כזאת, מפתיעה…

ניצן – בלנד – היא באופי קצת מאופי כל בת שלנו. גם היין שלה הוא קצת מכל יין ובעל אופי הפגנתי חזק מאוד. ניצן מורכב מ 40% קברנה 50%$ מרלו ו10% שירז עם מעטפת פירותית מיוחדת.”

סולם יעקב- הספיישל רזרב של היקב. אבי יהודה: “יין זה מ2005 יוצר לטובת פולחן משפחת יהודה. יצרנו חבית של יין קברנה סוביניון מיוחד במינו מחלקה מיוחדת מכרם שורש, לזכרו של יעקב, אח יקר מאוד שהתווכח על מקום חנייה, חטף דום לב ונפטר.
הספיישל רזרב הוא אות וסימן לכל המשפחה שהחיים שלנו ממשיכים בלי עצבים וכוחנות, ברוגע ובשלווה. זה הזיכרון שלנו כשאנחנו שותים את היין. סולם יעקב הוא חלק מהשבתות החגים והאירועים של המשפחה שלנו. אני מוכר חלק קטן ממנו לטובת אנשים שיודעים להעריך יין ויוכלו לדבר גם על סולם יעקב.
ביין 100 אחוז קברנה מכרם נווה אילן שהתיישן 24 חודשים בחבית. העוצמה של אחי שמלווה אותי כל הזמן היא גם חלק מהמשכת הקיום של היקב הזה.”

מחירי היין קבועים לכל הסדרות 85 ₪. אם יישאר יין לשנה הבאה יתווספו למחיר עוד 10 ₪ על יישון היין. מי שקונה יין עתידי מראש יזכה במחיר קבוע 85 ₪ לבקבוק.

שעת צהרים הגיעה. אבי יהודה הביא ממכולת סמוכה לחם, גבינות, ירקות וסלטים שונים. נפתח שולחן בחזית היקב. סביבו הסבו אבי, אורי בתו והחברים שעזרו במלאכת מילוי הבקבוקים. לגביעים נמזג יין סולם יעקב ולכולם היה כיף כשרוח קרירה מהרי יהודה מלטפת את הלחיים הורודות , עדות ליין הטוב שלגמו בשפע.

אבי יהודה: “וכך מתגשם חלום שלי. החלום הזה מתרחש יום יום ביקב יהודה ואני אמשיך איתו לעולמים עד הנצח. והנצח עבורי הוא יומי האחרון עלי אדמות…”

למה אני כל כך אוהב את עולם היין? כי היין הוא לא סתם משקה אדום או לבן. בתוך כל בקבוק יין מסתתר סיפור ארוך ומקיף של יוצריו ושל יצירתם ואין שני סיפורים דומים אחד לשני…

לחיים, לחיי יינות ישראל !!!

ישראל פרקר הוא מהנדס העוסק בשיווק רכיבים אלקטרונים בחברת אלימק שבראשל”צ.  ישראל יזם והקים את אתר האינטרנט “השער לעולם יינות ישראל”.
www.wines-israel.co.il, המוביל בענף היין בארץ.

בזמנו החופשי הוא מבקר ביקבים, טועם יינות, נפגש עם ייננים ובעלי יקבים ומשתתף בהשקות ובאירועי יינות ישראל. על כל המתרחש בעולם יינות ישראל הוא מדווח באתר.
האתר מתעדכן יום יום בחדשות יינות ויקבי ישראל ובמועדי אירועי טעימה וחנוכת יינות חדשים ביקבים.

 

תגובות סגורות