חדשות היום

MWC 2010 – שנת התוכנה

כעת ניתן לומר בוודאות שהתערוכה הבינלאומית לטכנולוגיה סלולרית, שהסתיימה זה לא מכבר בברצלונה, תיצרב בזיכרון המבקרים כאחת התערוכות העמוסות ביותר. עם כיבוי זרקורי התערוכה, אנו יכולים לעכל את כל מה שראינו – לסכם ולעבד את המוצרים והרעיונות, ולשתף אתכם ברושם שהותירה בנו התערוכה.
למרות כמה תקלות לוגיסטיות, שהפכו לסיוטים של המציגים, קשה לומר על MWC 2010 שהייתה תערוכה מאכזבת מבחינת העניין שניסתה להציג, ולא כל כך בגלל שהוצגו בה מכשירים חדשים שיצרו השנה את הכותרות, (למען האמת, כמה יצרניות של טלפונים סלולריים, בהם נכללות גם Nokia ו–LG לא טרחו אפילו להעמיד דוכן), אלא יותר בגלל התוכנה – שהייתה היא שגנבה את ההצגה.


ואם רק חושבים על כך, עובדה זו נראית סבירה והגיונית ביותר. אנו מתקרבים לאותה נקודה שבה לא ניתן כמעט להבחין בשונות שבין המכשירים השונים והחברות היצרניות מתקשות לבדל את עצמן, ככל שהדבר נוגע לחומרה. לרוב הטלפונים החכמים של ימינו יש טווח מלא של אפשרויות אלחוטיות, מסכי מגע, שקעים לאוזניות בגודל 3.5 מ”מ, ומעבדים של הדור הבא. אם כך, איך אפשר לעלות בכלל על גל התחרות (וכמובן גם לצאת בה מנצח)? נכון, באמצעות תוכנה טובה יותר ועם אפשרויות משופרות יותר של תוכן סלולרי.

מכשירים סלולריים
אל נא תלכו שולל אחר העובדה שציינו שהמכשירים עצמם לא יצרו את הכותרות בתערוכה – זה עדיין לא בא לומר שבתערוכה MWC 2010 לא נראו כמה חפיצים (גאדג’טים) חדשים ומרתקים. נהפוך הוא! כמצופה, הטלפונים החכמים הפועלים עם Android תפסו את עיקר הבמה. Motorola הציגה את Cliq XT עם תוכנת Motoblur עבור T–Mobile. Sony Ericsson הפגינה אהבה רבה ל–Android, כאשר הוסיפה לתיק המוצרים שלה את Xperia X10 Mini ואת Xperia X10 Mini Pro. וכמובן, הייתה שם HTC, אחת התומכות הגדולות יותר של Android, שהכריזה על Legend ועל Desire (של HTC) המטריפים. ובין טלפוני Android נוספים שראויים לציון אפשר למנות את GT540 של LG ואת Nuvifone A50 של Garmin–Asus שהאמת נראה לא רע בכלל.

מערכות הפעלה
בתערוכה MWC 2010 הוצגו שתי מערכות הפעלה סלולריות שבלטו במיוחד בשל מאבקן לא להישאר מאחורי המתחרים שלהם, עד אשר לבסוף עשו את הצעד הנכון וכבשו את עולם הטלפונים החכמים פעם נוספת: אלו היו Windows Mobile ו–Symbian.
ארגון Symbian Foundation הופיע גם הוא בתערוכת MWC במלוא הדרו כמכריז, “אל תבכו אותי – עוד לא הלכתי” (אם כי לא בקול רם כקולה של Microsoft), כאשר הציג את Symbian 3 קרש הקפיצה ל–Symbian 4 – שינוי מרענן למערכות הפעלה סלולריות. את השינויים הנחוצים ביותר שמספקת לנו Symbian 3 ניתן לסווג לשלושה תחומים עיקריים: ממשק משתמש, מולטימדיה וביצועים. שיפורים אלו כוללים תמיכה ב–HDMI, ממשק משתמש בנגיעה יחידה והוספה של מסכי פתיחה רבים. חבל שלא הצלחנו לראות את מערכת ההפעלה הזו פועלת במכשיר ממשי… אנו מתנחמים בעובדה שמכשירי Symbian 3 יפרצו את דרכם אל השוק עד תום שנה זו, או אז נוכל לגבש דעה לגביהן ונספק את סקרנותנו. קצת התפלאנו לראות בתערוכה את הטלפונים החכמים Windows Mobile 6.5.3 שהוצגו, כמו גם HD Mini של HTC ו–G02 של Toshiba. האמת שהם נראו מעט מיושנים שם…
אך אין כל ספק, ש–Microsoft סיפקה לנו מופע ראווה מדהים (ומנצח מבין השתיים), כאשר הרימה את המסך מעל סדרת Phone 7 של Windows וחשפה אותה לציבור.
כמו במקרה של Palm בתערוכה CES 2009, משתתפים רבים מהעולם הטכני ומבין חובבי מכשירי הטלפון הסלולרי, עקבו בדריכות אחר מערכות ההפעלה הסלולריות ש–Microsoft עומדת להציג השנה – מערכות שלא רק יענו על כל הדרישות הקודמות, אלא גם יקדמו את הדרך שבה טלפונים חכמים פועלים, ויספקו יתרון תחרותי על מערכת ההפעלה של iPhone, על Android ועל WebOS.
לא היה זה סתם עדכון קל ופשוט של מערכות הפעלה. למעשה, Microsoft התחילה מהתחלה, ולא נחה על זרי הדפנה, עד אשר הציגה דבר מה חדש ומלהיב ביותר. סדרת Windows Phone 7 השאירה אותנו משתאים ומייחלים לטלפונים החכמים הבאים שיפעלו עם מערכת הפעלה זו, החל בממשק המשתמש הפשוט להפעלה והמעולה גם יחד, דרך השילוב החדשני של Xbox ו–Zune ועד מערכת ניהול הנתונים החכמה. והאמת – לא רק אנחנו נשארנו המומים.
מדף הפתיחה ניתן להפעיל במהירות כמה תוכניות, ודי בליטוף קל ומהיר באצבעותיך, כדי להעלות את רשימת היישומים שלך. יישומי ריכוז אוספים במקום נוח ויחיד את כל הנתונים הקשורים ופונקציות של סיווגים (אנשים, מוסיקה, וידאו, משרד ועוד). בנוסף, נקודות ציר (pivot) לפי הקשר (שבעיקרן דומות ללשוניות בחלק המסך העליון) וסרגל יישומים מקלים על הגישה לאפשרויות תפריטים, מבלי שיהיה צורך להתחפר דרך כמה שכבות. מערכת Windows Phone 7 מעניקה לנו סוף כל סוף את חווית המשתמש הפשוטה שכל כך ביקשנו מזה זמן.
ולא רק זאת, Windows Phone 7 היא מערכת הפעלה שנראית טוב מאוד. החל מהפקדים (widget) הדינמיים שבדף הפתיחה עד לאמנות הטיפוגרפית של תנועות “השער המסתובב” (turnstile), ממשק משתמש ראוותני ועם זאת אלגנטי. יש מעט מקום לדאגה בנוגע לתנועה ולהנפשה. עם כל זאת שהם נראים יפים, הם מאיטים רק במעט את הניווט בטלפון. בזמן הקצר שהרשו לנו להניח ידיים על מכשיר האב–טיפוס שבו פעלה Windows Phone 7, הבחנו במעט השהיות במושגים של תגובתיות מסך לנגיעות. עם זאת, אנו מודעים לחלוטין לעובדה שהתוכנה עדיין נמצאת בשלביה הראשוניים, וזה גורם מוצדק לכך שעדיין יש בה שגיאות (“באגים”).
אין כל ספק שהתערוכה הבינלאומית לטכנולוגיה סלולרית שנסגרה לפני ימים ספורים תיצרב בזיכרון המבקרים כשנה שבה הכוכב האמיתי היה תוכנה – הרי היא שנת התוכנה.

בעולם שחיים בו על פי האומדנים 6.8 מיליארד אנשים, אנו עומדים למנות כ–5 מיליארד מנויים רשומים לטלפון סלולרי עד לסוף שנת 2010 (על פי נתוני האיגוד הבינלאומי לטלקומוניקציה – ITU). הסיבות לעלייה זו במספר המשתמשים בטלפון סלולרי אינן נעוצות רק בארצות המתפתחות, אלא יותר באנשים רעבים לשירותים כגון שירותי בנק ושירותי בריאות סלולריים. אנשים משתמשים בשירותי אינטרנט דרך מחשבים ניידים ומכשירי גאדג’ט סלולריים יותר מאשר דרך מחשבים שולחניים. בארצות המתפתחות מוצאים יותר ויותר אנשים שמשתמשים בשירותי בנק ניידים דרך טלפונים סלולריים (גם אלו שאין להם חשבון בנק). כיום, מי שיש לו מכשיר הטלפון הסלולרי הפשוט ביותר יכול לקבל הודעות מטעם שירותי הבריאות לטלפון הסלולרי שלו, כאלו הכוללות תזכורות למועדי בדיקות, או הודעות SMS המסבירות הנחיות לגבי זמנים ומינון שבהם יש לקחת תרופות מסוימות או חיסונים. פעולות כל כך פשוטות לביצוע שחוסכות מיליוני דולרים, ובד בבד גם משפרות ואולי אף מצילות את חייהם של מיליוני אנשים.

תגובות סגורות