חדשות היום

התאוששות שוק הטלפונים הניידים נמשכת

שוק הטלפונים הניידים ברחבי העולם הציג גידול של 21.7% ברבעון הראשון של שנת 2010, שינוי מגמה משמעותי למול ההתכווצות שלו ברבעון הראשון של שנת 2009. הגידול נבע מהדרישה המתפתחת להתקנים ניידים משולבים, הידועים באופן נפוץ יותר כ”טלפונים חכמים”, ומההתאוששות הכלכלית העולמית. מתוך מעקב אחר שוק הטלפונים הניידים ברחבי העולם שערכה חברת הסקרים והמחקרים הבינלאומית IDC [International Data Corporation] עולה שספקים העבירו 294.9 מיליון יחידות ברבעון הראשון של 2010 בהשוואה ל–242.4 מיליון יחידות ברבעון הראשון של שנת 2009.
ההתקנים הניידים המשולבים, למשל כאלו המאפשרים לצרכנים ולאנשי עסקים לבצע עסקאות בדואר אלקטרוני אלחוטי, הפכו להיות מקובלים ביותר, ככל שתחום רחב יותר של התקנים בעלי יכולת רבה יותר הפך לזמין. רמת ההתקנים ושיקום קטגוריית הטלפונים הניידים המסורתיים עזרה לשוק להימנע מחזרה על הרבעון הראשון של שנת 2009, כאשר השוק הצטמצם ב16.6% בזמן המיתון הכלכלי העולמי.
הדרישה הגדלה לטלפונים חכמים היא גם זו שעזרה לחברת Research in Motion [RIM] לעבור בפעם הראשונה לדירוג חמש הגדולות. חברת RIM שהחליפה את חברת Motorola בדירוג חמש הגדולות, קבעה את מקומה של חברת Sony Ericsson במיקום מספר 4 בדירוג הספקים של IDC לרבעון הראשון של 2010. חברת RIM סיפקה 10.6 מיליון יחידות ברבעון הראשון, בעוד שחברת Motorola, שהיתה אחת מחמש הספקיות הגדולות מאז ביצעה IDC את המחקר Quarterly Mobile Phone Tracker שלה, בשנת 2004, סיפקה 8.5 מיליון יחידות. Motorola, שהיתה ספק מספר 2 בשנת 2004, הגיעה בשנה שעברה לקו הסיום במקום החמישי, על סמך העוצמה שהפגינה בקטגוריית הטלפונים הניידים המסורתיים, שזכתה לגידול נמוך. Motorola איבדה בקביעות חלקים מפלח השוק שלה מאז 2004, כאשר השוק החל לעבור לטלפונים מתקדמים עם תכונות מורכבות ולטלפונים חכמים. המעבר הנמשך נתן תנופה לספקי ההתקנים הניידים המשולבים כגון RIM ו-Apple.
“כניסתה של RIM לרשימת חמש הגדולות מבליטה את מגמת הגידול הנמשכת של הטלפונים החכמים המניעה את התאוששות השוק העולמי של טלפונים ניידים,” ציין קווין רסטיבו [Kevin Restivo] אנליסט מחקר בכיר שפועל עם Quarterly Mobile Phone Tracker של IDC. “זוהי גם הפעם הראשונה שספק נוטש את חמשת הגדולים מאז הרבעון השני של 2005, שעה שחברת Sony Ericsson חטפה את מיקום מספר 5 מחברת BenQ Siemens.”
“העובדה שאחוז הגידול בשוק הטלפונים הניידים בא לידי ביטוי בשתי ספרות ברבעון שלאחר החופשה, לעומת התקופה המקבילה אשתקד, היא בהחלט בבחינת חדשות טובות בתעשייה,” אמר רמון לאמאס [Ramon Llamas], אנליסט מחקר בכיר בצוות טכנולוגיה ומגמות של התקנים ניידים בחברת IDC. “לעומת השנה שעברה, שבה ראינו הרבה חוסר ודאות בנוגע לדרישה בשוק, בצד הסתייגות לצאת לשוק עם התקנים חדשים, השנה, הספקים היו ברורים מאוד בכל הנוגע לכוונותיהם, חלקם אף השיקו התקנים חדשים ברבעון הראשון של 2010. בנוסף, הדגש הנמשך על התקנים ניידים משולבים מצביע על יצירת מחזור הכנסה גדול והזדמנויות רבות לרווחיות עבור הספקים, המהווים שינוי מבורך לעומת אותו רבעון בשנה שעברה.”

מבט כולל על השוק
חברת IDC מאמינה שהתאוששות שוק הטלפונים הניידים ברחבי העולם תימשך בשנת 2010, אם כי לא באותו שיעור גידול שהיה ברבעון הראשון. “יש לציין שהגידול של השוק ברבעון הראשון, על אף היותו מרשים, הוא ביחס למצב באחד הרבעונים הגרועים ביותר בהיסטוריה של תעשיית הטלפונים הניידים (הרבעון הראשן של 2009)”, ציין רסטיבו. “אין להתייחס לגידול השוק כאל מייצג של רבעונים עתידיים, ואף לא כאל גידול שנתי. למעשה, התוצאות בעיקרן תואמות את תכנוני הרבעון הראשון שלנו. אנו עודנו מצפים לגידול של 11% בשנת 2010.”

ניתוח לפי אזורים
•אזור אסיה והאוקינוס השקט (למעט יפן) החל את השנה עם רבעון חזק שהונע בעיקר על ידי סין רבתי. יתר על כן, מערך רחב של טלפונים חכמים וזולים שנמצאו זמינים ברחבי האזור הניע את התרחבות השימוש. התקנים מאופשרי מסכי מגע נותרו המגזר החם של השוק, והם מסייעים בהעלאת הדרישה להתקנים ניידים משולבים ברחבי האזור.
•שוק הטלפונים הניידים של מערב אירופה המשיך את התאוששותו מהמיתון ברבעון שעבר. הגידול באזור זה נסתייע הודות למשלוחים נרחבים של טלפונים חכמים בהשוואה לשנה שעברה. התקנים מתקדמים חדשים הושקו תוך כדי שהמלאי הנותר מהרבעון הקודם מתרוקן. עובדה זו סללה את הדרך לגידול בשוק הטלפונים החכמים ברבעון הראשון על חשבון קטגוריית הטלפונים המסורתיים. יתר על כן, הטלפונים המאופיינים במסך מגע וההתקנים הפשוטים, במיוחד אלו שהגיעו מיצרנים קוריאניים, הוכיחו מכירות נאות ברבעון הראשון.
•כצפוי, שוק הטלפונים הניידים של ארה”ב הצטמצם ברציפות. עם זאת, העניין שגילו משתמשים בטלפונים חכמים נותר גבוה הודות להשקה של Nexus One של Google והתקנים חדשים מבית Motorola. בינתיים, היקפי המשלוחים של טלפונים בעלי תכונות, שפחתו בקביעות ברבעונים הקודמים, נתמכו על ידי העניין הקבוע שהציבור גילה בהתקנים להעברת מסרים קצרים.
•בקנדה, הרבעון הראשון היה דומה לזה של ארה”ב, שכן טלפונים ראויים לציון עם Android כגון Milestone של Motorola ו-Galaxy Spica של Samsung הוצגו בשוק. בנוסף, הספקים שמו דגש רצוף על התקנים להעברת מסרים קצרים בקטגוריית טלפונים ניידים מסורתיים.
•שוק הטלפונים הניידים באמריקה הלטינית גילה גם הוא התאוששות ברבעון הראשון בשל הדרישה הגבוהה לטלפונים בעלי תכונות מתקדמות ולהתקנים משולבים. המטבעות המקומיים התייצבו גם הם ועזרו להגדיל את ההוצאות שהצרכנים השקיעו בטלפונים. יצרנים ומפעילים כללו תכונות רישות חברתי בטלפונים רבים יותר שנמכרו באמריקה הלטינית. ספקים גם מתכוננים לגידול אזורי עם הקמת מפעלי הרכבה מקומיים.

חמש הגדולות מבין ספקיות הטלפונים הניידים

חברת NOKIA החלה את השנה עם אספקה גדולה של יחידות ברבעון הראשון, כשהראשונים במכירות היו הדגמים 5130 ו-2700. משלוחים של 107.8 מיליון יחידות ברבעון הראשון של 2010 מציגים שיפור של 16% כמעט, לעומת הרבעון המקביל בשנה קודמת. עם זאת, המספרים הכוללים היו קטנים מאלו שהיו ברבעון הראשון הגבוה ביותר, זה של שנת 2008. משלוחי התקנים ניידים משולבים גדלו במידה רבה על בסיס השוואה לשנה קודמת, כתוצאה מדגמים שהיו במכירות שיא, כגון 5230, 5300, 5530 ו–X6. עם זאת, מחיר מכירה בממוצע של התקנים ניידים משולבים ירד ל–155 אירו ברבעון הראשון של 2010 בהשוואה ל–186 אירו ברבעון הקודם. חברת NOKIA מתכננת להוציא לשוק ברבעון השלישי את N8 (ההתקן המשולב הראשון שפועל במערכת ההפעלה Symbian 3). לדברי NOKIA מחירו של N8 יהיה 370 אירו, והוא צפוי להעלות את מחיר המכירה הממוצע [ASP] הכולל של NOKIA.

חברת SAMSUNG שמרה ביציבות על מקומה כספק מספר 2 ברחבי העולם במשך 12 רבעונים רצופים עם היקפי אספקה כוללים גדולים יותר מאלו של שלוש הספקיות הבאות ביחד. שילוב של השקת התקנים חדשים עם הרחבת ערוצי ההפצה בתוך השווקים החדשים, הוא שהוביל לתוצאות אלו. ובנוסף, המאמצים להוציא לשוק התקנים מתקדמים, בהם טלפונים עם מסכי מגע והתקנים ניידים משולבים, דחפו את מחיר המכירה הממוצע כלפי מעלה. חברת SAMSUNG מתכננת להשיק בהמשך שנה זו התקנים נוספים הפועלים במערכות ההפעלה Android ו-bada של Samsung, במקביל להוצאה לשוק של התקנים עם מסכי מגע נוספים בכמויות גדולות.

חברת LG Electronics נשארה ספקית מספר שלוש ברחבי העולם עם גידול של 20% כמעט באספקה בהשוואה לשנה קודמת, אך בהקטנה של המחזור והרווחים בשל מחירים עונתיים מופחתים. שפע של טלפונים עם תכונות מתקדמות בנקודות מחיר משתנות, גרם לחברה לשמור על מיקומה הטוב בקרב חברות תשתית ולקוחות, במיוחד בשווקים המתפתחים שבהם LG קצרה גידול של שלוש ספרות. עדיין, המחסור בתיק מוצרים רחב ומקיף של טלפונים חכמים הפך אותה לפגיעה, כשהמתחרים נוגסים בפלח השוק שלה, במיוחד באמריקה הצפונית. LG מתכננת להציג בשוק כמה מכשירים עם Android, Windows Mobile 6.5 ועם התקני Windows Phone 7 בהמשך שנה זו, תוך כדי הרחבת הפלטפורמה הגלובלית שלה, במטרה להגיע לשווקים חדשים.

חברת RIM הופיעה לראשונה בין חמש הספקיות הגדולות בעולם עם אספקה כוללת שעולה על זו של Motorola בשני מיליון יחידות בקירוב. RIM היא הספקית היחידה מבין חמש הראשונות שמתמקדת אך ורק בטלפונים חכמים וכתוצאה מכך החברה נהנית ממחירי מכירה ממוצעים הגבוהים ביותר בקבוצה זו. המפתח להצלחתה ברבעון הראשון הייתה הפופולריות של Blackberry Curve 8520 ו–Blackberry Bold 9700 בשווקים רבים ובהצעות תשלום מראש. אימוץ נרחב בקרב צרכנים, ובעיקר על ידי בני נוער שנלהבים מתקשורת טקסטואלית, הניע אף הוא את הדרישה להתקני Blackberry.

חברת Sony Ericsson חזרה לרווחיות ברבעון הראשון כתוצאה מקיצוץ בעלויות ומיציאה לשוק עם מוצרים חדשים. המיזם המשותף הוציא לשוק 6 מכשירים ניידים חדשים, בהם שלושה דגמי Greenheart חדשים – Aspen, Elm ו–Hazel – וכן ההתקנים המשולבים Xperia X10 ו–Vivaz. מחיר המכירה הממוצע עלה ב-12% מאחר שחברת Sony Ericsson קיצצה מההיצע שלה כמה מוצרים שרווחיותם הייתה נמוכה. עם זאת האספקה הכוללת שלה ברבעון הראשון ירדה ב-28%. שלושה התקנים משולבים חדשים – Vivaz Pro, Xperia X10 mini ו–Xperia X10 mini-pro יושקו לקראת סוף הרבעון השני.

טלפונים ניידים
התקנים קטנים אלו שמופעלים בסוללה ושייעודם העיקרי שימוש קולי משתמשים בממשקי אוויר סלולריים ובערוץ PCS שמסופקים על ידי מפעילים עבור תקשורת קולית. הם מתוכננים בעיקר מבחינת המבנה וקבוצת התכונות כדי לספק חווית טלפונים ניידים מרתקת, אם כי הם יכולים לכלול גם יכולת העברת הודעות טקסט. בטלפונים ניידים יכול להיות משולב שקע אוזניות לשימוש עם דיבורית וכן, מגוון של תכונות כגון ניהול מידע אישי מולטימדיה משחקים או יישומים משרדיים.

טלפונים ניידים קיימים במבחר תכונות של גודל מחיר וקבוצת תכונות. החברה עורכת מעקב בקטגורית ההתקנים המשולבים אחר טלפונים ניידים שמשלבים יכולות תקשורת קולית עם תכונות נתונים נישאות המשתמשות בלוח מקשים או בעט.

תגובות סגורות