חדשות היום

פתרונות יצירתיים בשוק של רכיבים באלוקציות (RAM-UP)

אסתי יליןאסתי ילין – EYMC&A

בעקבות המשבר הפיננסי העולמי במהלך 2008, צמצום קווי ייצור וסגירת מפעלי ייצור, ירד כושר הייצור של יצרניות המוליכים למחצה והרכיבים האקטיביים באופן משמעותי ורכיבים שעד לפני מספר חודשים היו בהישג יד כמעט מיידי, זמני האספקה שלהם מתארכים מאד לעתים עד ליותר מ 20 שבועות.
כאשר מצד אחד השוק הגלובלי “זועק” לאספקת רכיבים באופן המהיר ביותר על מנת לנצל את הגאות בשוק ההון ואת הגידול בביקושים למערכות, ומצד שני ההיצע של היצרניות קטן באופן משמעותי,  על המפיצים להתארגן ולענות על צרכי לקוחותיהם גם בתקופת אלוקציות-(RAM-UP).
על תפירת פתרונות אספקה יצירתיים ללקוחות אבנט והתארגנות לתקופת אלוקציות מספר לנו אביב לשם מנכ”ל  Tel-Mil חטיבה בתוך חברת Avnet Israel   הפועלת ומתמחה בתפירת פתרונות מיוחדים ללקוחות, ביניהם רכיבים באלוקציה, רכיבי אבסוליט ורכיבים בכמויות קטנות.

“בהחלטה אסטרטגית שהתקבלה ב-2008  מחליטה חברת Rochester Electronics  למנות אתAvnet Electronics  כמפיצה הגלובלית היחידה שלה ובמקביל מצמצמת במהלך 2009 את רשת ההפצה האירופאית שכוללת כ-14 מפיצים לשני מפיצים בלבד – Avnet Electronics וחברת Municom GmbH הגרמנית. להבנת השפעת החלטה זו על שוק הרכיבים יש להבין ולהכיר את חברת Rochester.”
חברת  Rochester היא הספק הגדול ביותר בעולם לרכיבים שיצורם הופסק End of Life. החברה פועלת בשני מישורים: האחד הסכמים עם למעלה מ-50 יצרני הרכיבים הגדולים בעולם לרכישת כל המלאים שהיצרנים הפסיקו לייצר, או לחילופין החליטו שאינם מעוניינים להחזיק מלאים שלהם (לדוגמה, במהלך המשבר בשנת 2008) כאשר הרכישה היא רק מהיצרנים עצמם  ומדובר בעיקר ברכיבים אקטיביים.

המישור השני בו פועלת החברה הוא בייצור רכיבים שהופסק ייצורם, על פי חוזים עם אותם יצרנים כאשר הייצור נעשה על סמך רשיון מלא של היצרן שממנו רוכשים גם את הסיליקון, התכנון של הרכיבים, ציוד הבדיקה ובמקרים מסוימים אף שוכרים מהנדסים של אותו יצרן בכדי להיות מעורבים בתהליך. בכל רגע נתון יש לחברה 5 מיליארד רכיבים במלאי ו-15 מיליארד DIE ממנו יכולים לארוז את הרכיב בהתאם לספציפיקציות של הלקוח. בממוצע כ-80 מליון רכיבים מגיעים כל חודש למלאי החברה כשהדגש על רכיבים בתחום הצבאי, החללי, התעשייתי והרפואי. על לקוחות החברה נמנים לקוחות גלובליים כמו Nortel, Honeywell, Lucent, Thalys, SIMENSE, GE,.

המשבר של 2008 תופס את יצרני הרכיבים עם מלאים אותם הם מנסים לצמצם בכל מחיר ואפילו במכירת רכיבים שיצורם עדיין נמשך. בתקופת משבר כלכלי, רכיבים אקטיביים במאות מיליונים זורמים למחסני החברה. כשהשוק מתחיל להתאושש אנו מוצאים את חברת Rochester עם מחסנים מלאים בכמות אדירה של רכיבים על המדף שכמובן אין שום חשש מבחינת אמינותם ומקורם, כשחלק גדול מהם הם רכיבים שבמקביל ייצורם בחברות היצרניות עדיין נמשך. בהתחשב בעובדה שלא היו הרבה תכנונים חדשים במהלך 2009 ועדין השוק עובד ומוציא לפועל תכנונים קיימים או כאלה שתוכננו במהלך 2008 הפתרון להשתמש במלאי של Rochester הופך לחיוני ביותר.
Rochester שמה דגש על השוק הצבאי והחללי והיא יודעת לייצר רכיבים בסטנדרט  צבאי וחללי על פי ספציפיקציות של היצרן ומוכנה לייצר אותם לאורך שנים ולכן, מתאימה ביותר לשוק הישראלי. בשוק של אלוקציות אנו נתקלים בקשיים מהותיים ברכישת רכיבים ממקורות לא רשמיים לרבות, – זיופים, רכיבים באיכות נמוכה, ומחירים דמיוניים (בכפולה של עד פי עשר מהמחיר המקורי).  ב-  Rochester הקפידו על מדיניות של העלאה מינורית של מחירי הרכיבים ובשילוב עם הסרת החשש והסיכון של איכות  – מהווים פתרון משמעותי בתקופה זאת..
“בשנה האחרונה הוחלט באבנט ישראל לאמץ את Rochester כליין משמעותי במכלול הפתרונות אותם מעמידה החברה ללקוחותיה והתוצאות בשנת הכספים הנסגרת החודש באבנט גם הם בהתאם” – מרחיב אביב לשם.
“ יש לנו ערוץ נוסף שבו אנו משתמשים בכדי להתגבר על בעיות אלוקציה מקומיות” מוסיף אביב לשם. “לאבנט הידע והיכולת להתחבר למקורות שרוכשים רכיבים בכמויות מאוד גדולות מעבר לצריכה של השוק הישראלי ומהאלוקציה שלהם לקבל חלק עבור השוק הישראלי”
חטיבת Tel-Mil פועלת כבר כ-7 שנים כחטיבה עצמאית בתוך אבנט הצליחה לבסס את מעמדה כחברה מובילה בשוק הישראלי להפצה משנית ונחשבת לאחת מבין שלושת החברות הגדולות והאמינות בתחום.

תגובות סגורות