האתגר: להיות ירוק בדאטה סנטר

יוסי דיין,  APC ישראל מקבוצת
שניידר  אלקטריק

העולם כולו ניצב היום בפני דילמת אנרגיה עולמית: מצד אחד הדרישות לאנרגיה עד 2050 יוכפלו, ומאידך קיים צורך חיוני לצמצם בחצי את פליטת הפחמן כדי למנוע שינויי אקלים נוספים.
צריכת האנרגיה של מתקני הדאטה סנטר מהווה כ-2% מצריכת האנרגיה העולמית, ומבוססת בלמעלה מ-90% על אנרגיה חשמלית, אשר הפקתה נעשית בתהליך בזבזני מבחינת אנרגיה. העובדה היא כי ייעול צריכת האנרגיה במתקני הדאטה סנטר יפחית משמעותית את פליטת הפחמן לאטמוספרה בכל העולם.
אם בוחנים את מדד היעילות במתקני דאטה סנטר מגלים שהם עומדים על יעילות תשתית (DCiE)
של 47% בממוצע, כאשר רק 10% ממתקני הדאטה סנטר הטובים ביותר עומדים על DCiE של 67%. משמעות  נתונים אלה היא כי ברוב המקרים פחות ממחצית האנרגיה החשמלית נצרכת על ידי ציוד הIT- עצמו, והיתר נצרך על ידי מערכות תשתית תומכות (NCPI), מערכות קירור ומערכות כוח.
המטרה היא לשפר את המאזן באחוזי מדד ה-DCiE בשנים הבאות, ובכך להביא להתייעלות אנרגטית, הפחתת רמות הפליטה וחיסכון משמעותי בהוצאות החשמל.

שיפור ה-DCiE מתחיל במערכות חכמות
תהליך ההתייעלות האנרגטית בדאטה סנטר מצריך מדידה וניהול, כאשר מומלץ למנהל ה-IT לעקוב אחר ה-DCiE כבר בשלבי התכן הראשוניים של הדאטה סנטר החדש, ולקחת בחשבון שהמדד משתנה מיידית – בהתאם לסוגי הציוד בהם בוחרים להשתמש ובהתאם לאופן הפעלתם. למשל, שיפור (הגדלת) מדד ה-DCiE נתמך במערכות ייעודיות, כמו קירור מדויק, או מערכות לסגירת פרוזדורים באולמות מחשב – אשר מגדילות את הפרשי הטמפרטורה על מערכת הקירור ובכך מייעלות את העבודה באמצעות ניצול מיטבי של תפוקת מערכות הקירור הקיימות באולם. במידה ולא סוגרים את הפרוזדורים החמים, יחידות הקירור אינן עובדות בתפוקה המקסימלית שלהן ולכן נדרשת תוספת יחידות קירור – דבר שיוביל לבזבוז אנרגיה והקטנת מדד ה-DCiE.
גורם נוסף שיכול להשפיע על ניצולת האנרגיה בדאטה סנטר הם מערכות בקרה ושליטה המאפשרות לנטר ולשלוט בזמן אמת על צריכת החשמל בפסי הצבירה, מערכת החשמל וה- Pdu) Power Distribution Unit)
לבסוף, מערכות האל-פסק, החיוניות להמשכיות פעולת הדאטה סנטר, הן בעלות תפקיד חשוב בהפחתת צריכת האנרגיה הארגונית במתקנים אלה. מערכות אל-פסק מתקדמות יכולות להקטין משמעותית את איבודי האנרגיה,  כאשר יש לזכור כי שיפור יעילות האנרגיה באחוזים בודדים מייצרים חסכון משמעותי לאורך חיי הפעולה של הדאטה סנטר – הן בפליטות גזי חממה והן בחיסכון כספי. חסכון של קילו-וואט אחד משמעותו חסכון של 1000 דולר בשנה, והפחתת פליטת גזי החממה ב-5 טון – שווה ערך להוריד מכונית מהכביש. לפיכך, רצוי לוודא כי המערכת הנבחרת היא מודולרית, סקלבילית, ובעלת רמת נצילות גבוהה 95%.

תוכנה ריכוזית להקמה וניהול הדאטה סנטר
בכל דאטה סנטר רצוי להתקין מערכת שליטה ובקרה, המושתתת על תוכנות ריכוזיות המפקחות על כל המרכיבים העיקריים המשפיעים על התשתיות הפיזיות באולם במחשב, ובכך מאפשרת לתכנן את הקמת הדאטה סנטר בצורה יעילה, ולתמוך בניהולו היומיומי לאחר הקמתו. מערכות אלו ישמשו את מנהל ה-IT בדרכו לשפר את מדד ה-DCiE של מתקן הדאטה סנטר בארגון.
מערכות השו”ב הקיימות הן שונות ומגוונות, וכוללות יכולות אנליזה, תפעול, תכנון ועוד. הן מאפשרות לקבל דו”חות מעקב אחר רשימות הציוד באולם המחשב, דו”חות על מערך התקשורת, ונתוני צריכת מערכות האל-פסק. מערכות מתקדמות מספקות נתונים לגבי מצאי האנרגיה והקירור, מחשבות עומסים קיימים במערכות השונות, ומאפשרות לרדת  לרזולוציה של רמות הצריכה עבור כל שקע בארון, או מיקום השרתים במסד כולל  נתונים טכניים ונתוני צריכה ושליחה אוטומטית של התראות למנהלים.
פונקציה נוספת שממלאות מערכות התוכנה, מעבר לניטור האירועים באולם המחשב, היא ביצוע תכנונים וסימולציות של התקנות בדאטה סנטר עוד לפני יישום ההתקנה עצמה, ובכך הן תומכות בקבלת החלטות לגבי אולמות מחשב קיימים, תוך התבססות על נתונים בזמן אמת. ניתן להיעזר בהן על מנת להחליט היכן למשל יש להתקין את השרתים החדשים, בהתבסס על נתוני קירור, חשמל, מקום ועומסי ריצפה פנויים המגיעים ממערכת הבקרה. המערכות המתקדמות הקיימות היום כבר מסוגלות לבחור בעצמן מיקומים אידאליים, והן אלו שממליצות למקבלי ההחלטות היכן לבצע את ההתקנות.
לבסוף, שיקולי אמינות תפעולית הם נושא שיש להביא בחשבון בעת קבלת החלטה להפעיל מערכות מסוג זה. זאת מכיוון שהמערכות יודעות כאמור לקבל החלטות באופן עצמאית, על סמך הגדרות שנקבעו, ואז במקרה של כשל באחת  ממערכות התשתית התומכות  אשר יגרום לבעיה בציוד ה- IT כגון נפילת מערכת אלפסק או העדר קירור הולם, המערכות יכולות לקבל החלטה לבצע הגירה של היישום למסד עמוס פחות מבחינה חשמלית, או המכיל יתירות במערכות הקירור ובכך לאפשר זמינות גבוהה של מערכות ה – IT.

תגובות סגורות