חדשות היום

הקונקטורים מתחברים אל שווקים חדשים

שוק המחברים הסתכם ב-45 מיליארד דולר ב-2010. במקביל לרעידת האדמה שהזיזה את השוק מארה”ב לסין, מתמודדת התעשייה עם צרכים חדשים, דוגמת צורכי הצבא הדיגיטלי ושוק האנרגיה הסולארית

 

רוני ליפשיץ

כמו כל שוק האלקטרוניקה בשנת 2010, גם שוק המחברים ביצע קפיצה נחשונית שפיצתה אותו על שנת המשבר 2009. להערכת חברת Bishop & Associates, העוקבת שנים רבות אחר שוק המחברים העולמי, בשנה שעברה הסתכם היקפו של השוק העולמי בכ-45.3 מיליארד דולר – עלייה של יותר מ-28% בהשוואה לשנת 2009.
החברה מעריכה שהשוק ימשיך לצמוח ביציבות, ובשנת 2015 יסתכם היקפו ב-65.7 מיליארד דולר. אלא שמאחורי הגידול היציב מסתתר מהפך שוק בקנה מידה חסר תקדים: העוצמה עוברת במלוא הקיטור מארצות הברית לסין.
בשנת 2000 הסתכם שוק המחברים העולמי ב-34.2 מיליארד דולר. באותה שנה הסתכם השוק האמריקאי בכ-12.6 מיליארד דולר – 37% מכל שוק המחברים העולמי. באותה שנה השוק האמריקאי היה גדול פי 7 מהשוק הסיני שהיקפו הסתכם בכ-1.8 מיליארד דולר בלבד. כעבור 5 שנים המגמה החלה להסתמן: שוק המחברים האמריקאי ירד ל-9.5 מיליארד דולר ושוק המחברים הסיני עלה להיקף של 5.6 מיליארד דולר.

איך אומרים קונקטור בסינית
בשנה שעברה הושלם המהפך: השוק האמריקאי המשיך להתכווץ להיקף של 8.6 מיליארד דולר, והשוק הסיני הכפיל את היקפו ל-10.8 מיליארד דולר. להערכת Bishop & Associates התהליך יימשך גם בחמש השנים הבאות: בשנת 2015 יסתכם שוק המחברים האמריקאי ב-9.7 מיליארד דולר – ואילו השוק הסיני יכפיל שוב את היקפו ל-22.2 מיליארד דולר.
בתחומים מסויימים, הניצחון הסיני הוא מוחץ: “מגזרי השוק שעברו מהמערב לסין הם של מוצרי צריכה רגישים למחיר, כמו מחשבים ומחשבים ניידי, מכשירי פקס, מדפסות, טלפונים ניידים, מכשירי ניווט, מכשירי טלוויזיה, נגני DVD ועוד. המעבר של מוצרים אלה לסין הושלם כמעט לחלוטין.
“הגידול הבא בשוק המחברים הסיני לא יונע על-ידי ייצור מוצרים זולים לשוקי המערב, אלא על-ידי ייצור לשוק המקומי כדי לספק מוצרים סיניים למעמד הבינוני הצומח בסין”. למעשה, החברה מעריכה שבחמש השנים הבאות יחול שינוי דרמטי נוסף: שוק הרכב הסיני המתלהט יהיה אחראי לצמיחה דו-ספרתית ויהיה צרכן מחברים רעבתני במיוחד. “למעשה, שוק הרכב יהיה המגזר בעל הצמיחה המהירה ביותר בשוק המחברים העולמי בחמש השנים הבאות”.
מעניין לציין שאירופה שומרת על יציבות יחסית: בשנת 2000 הסתכם שוק המחברים האירוי ב-8.4 מיליארד דולר. בשנה שעברה הוא צמח ל-10.2 מיליארד דולר וב-2015 הוא יצמח בשיעור מתון נוסף ל-12.4 מיליארד דולר.

"החייל הדיגיטלי" מייצר תקנים חדשים של קונקטורים


החייל הדיגיטלי המחובר
אלא שלצד שוק הרכב, מתפתחים לאחרונה שווקים חדשים לגמרי בתחום המחברים. הם אינם זהים לו בהיקפם, אולם יש בהם עניין מיוחד. אחד מהם הוא תחום המחברים לחייל הממוחשב. כמעט בכל הצבאות בעולם מתנלהים כיום פרוייקטים תחת שמות קוד כמו “החייל הדיגיטלי”, “הלוחם המקושר”, צבא היבשה הדיגיטלי”, “חייל העתיד” ועוד.
בכולם משולבת התפיסה שלפיה הכוח הלוחם הוא מתבסס על מידע דיגיטלי המגיע אליו ממערכות תמיכה ומחיישנים מגוונים, ושהכוח משדר לאחור מידע רציף המאפשר לנהל את שדה המערכה הכולל. במסגרת פרויקטים אלה מפותחות מערכות מגוונות כמו: מערכות ניווט והתמצאות, מערכות קשר, תעבורת נתונים/פקודות, הפעלת אמצעים (כגון רובוטים ומל”טים), ציון מטרות, אספקת מקורות כוח וטעינה ועוד.
מערכות אלה צריכות לפעול בתנאים קשים במיוחד של טמפרטורות קיצוניות, זעזועים ואבק , ולהתממשק אל החייל הבודד ואל פלטפורמות מגוונות כגון נושאי גייסות, כלי-רכב, טנקים, קרונות שליטה ובקרה ועוד.
אלא שמעבר לאתגרי התכנון האלקטרוני הרגילים, התבררה בשנים האחרונות תופעה מיוחדת: רוב התקלות במערכות שבשימוש החיילים בתנאי שדה, נובעות ממקורות אנרגיה, כבלים ומחברים.

חברת דויטש פיתחה את משפחת מחברי D-CATS לפי מפרטי "הצבא הדיגיטלי" של נאט"ו


כדי להתמודד עם הדרישות ומתוך הבנה של הצורך ביצירת סטנדרטיזציה בנושא החיבורים במערכות, הגדירה נאט”ו רשימת דרישות ממחברים המיועדים לשימוש בידי החייל הממוחשב העתידי.  הדגש בדרישות הללו הוא תפיסה מערכתית של תקן אחיד לחיבור כל המערכות הללו. מהניסיון שהצטבר גובש מפרט דרישות הכולל גם את המרכיבים העיקריים להבטחת שרידות גבוהה של הצמה לאורך זמן ובתנאים קיצוניים:
הדרישות של תקן נאט”ו:
חיבור מהיר בלחיצה אחת.
יותר מ-5,000 מחזורי פתיחה וסגירה ללא ירידה בביצועים (פי 10 ממחבר צבאי רגיל).
אפשרות לנעילת המחבר בעזרת יד אחת (גם עם כפפות).
פתיחה וסגירה שקטה.
פתיחת המחבר במשיכה של הגוף או הכבל (לניתוק מהיר בשעת חירום).
אפשרות להתאמת כוח החיבור והניתוק בהתאם למשימה הייעודית על-ידי החלפת רכיב אחד.
עמידה בכל תנאי מזג אויר וסביבה קשים – גשם, חול, בוץ ושלג – גם במצב מחובר וגם במצב פתוח.
מערכת ניקוי עצמי מובנית כחלק מתהליך הנעילה, להבטחת מגע אמין ומניעת סיכוי לניתוקים.
הגנה מלאה בפני קצר או ניצוץ בין המגעים באמצעות מערכת מגעים כפולה ואטימה מלאה. ניצוץ עשוי להיות מסוכן מאוד בסביבה נפיצה.
אפשרות לפתוח ולסגור את המחבר במים עד לעומק של 10 מטר.
הגנת EMI מלאה ומבנה קשיח.
ניקוי ותיקון בשדה הקרב על-ידי החייל או דרג א’ בשדה.
עלות שימוש כוללת שהיא נמוכה ממחבר צבאי סטנדרטי.
חברת דויטש פיתחה את המחברים הייעודיים הללו והציגה את סדרת D-CATS הנמצאת בשלבי אישור סופיים של נאט”ו לקראת הכנסתם לשימוש מבצעי והטמעתם במערכות החייל הדיגיטלי. סדרת המחברים כוללת מערכת המבטיחה מגע רציף ואמין, וניטרול הסיכון לניתוק לא מתוכנן, באמצעות מגעים בעלי קפיץ אינטגרלי המאפשרים קיומו של מגע חשמלי רק לאחר נעילת החיבור המכני של שני הצדדים (Plug & Receptacle).
חברת דויטש פיתחה את המחברים הייעודיים הללו והציגה את סדרת D-CATS הנמצאת בשלבי אישור סופיים של נאט”ו לקראת הכנסתם לשימוש מבצעי והטמעתם במערכות החייל הדיגיטלי. סדרת המחברים כוללת מערכת המבטיחה מגע רציף ואמין, וניטרול הסיכון לניתוק לא מתוכנן, באמצעות מגעים בעלי קפיץ אינטגרלי המאפשרים קיומו של מגע חשמלי רק לאחר נעילת החיבור המכני של שני הצדדים (Plug & Receptacle).
במקביל, פיתחה דויטש מערכת ניקוי עצמי המבטיחה שגם לאחר טבילה במים או בוץ, המחבר יחזור לעבודה רציפה ותקינה מבלי להחליפו או להידרש לפעולות ניקוי וייבוש. ניתן לקבל את המחבר גם כשהוא ממוקם על פאנל וגם כשהוא יצוק כחלק אינטגרלי במארז המערכת (לדוגמא מרכזת חיבורים, מארז סוללה וכדומה) כדי לחסוך במקום. במקרה הזה, גוף המארז והמחבר האינטגרלי יהיו מחומר מורכב מצופה בניקל או בכל ציפוי סטנדרטי אחר.

חברת TE Connectivity הוציאה את משפחת מחברי SOLARLOK הנותנים מענה לכל צורכי הבית הסולארי

מחברים סולאריים
שוק חדש אחר שכדאי לשים אליו לב, הוא שוק האנרגיה הסולארית. גם במקרה הזה מתפתח שוק עם דרישות מיוחדות, הדורש מחברים העומדים בתנאי מזג אויר קיצוניים, בטוחים מאוד לשימוש מכיוון שהם מטפלים בהספקים גבוהים בבניינים פרטיים, מבטיחים מגעים בטוחים לאורך שנים רבות וקלים להתקנה.
בתחום הזה מתחילים לצאת לשוק מחברים חדשים המיועדים לחוות החשמל הרבות המוקמות היום בעולם. בהקשר הזה הכריזה לאחרונה חברת Phoenix Contact על סדרת SUNCLIX המיועדת לחבר בין התאים הפוטו-וולטאיים לבין הקונברטרים. המחברים מתחברים בנקישה, וכוללים אפילו יכולת תפיסה עצמית של הכבל החשמלי, באופן המאפשר הקמת המתקן הסולארי בלא שימוש בכלי עבודה מיוחדים.
חברת TE Connectivity (לשעבר Tyco) הכריזה על משפחת מחברי הכבלים SOLARLOK העובדים בדרישות זרם של עד 25 אמפר ודרישות מתח של עד 1,000 וולט. המחברים מופיעים עם חיבור ממורכז להבטחת מגע מושלם, הם מצופים בכסף למניעת קורוזיה, ומתחברים בתפיסה למניעת שחרור מקרי במהלך התקנת או תחזוקת החווה הסולארית. מעטפת המחברים מיוצרת מפלסטיק העומד בתקן UL 94V-0 המבטיח שהם יהיו עמידים בפני התלקחות.
משפחת SOLARLOK עומדת בדרישות IP67 להבטחת עמידה בדרישות התקן למערכות PV. למעשה מדובר במשפחה של שלמה של פתרונות שנועדו לספק את כל צורכי הבית הנעזר בייצור אנרגיית שמש. הסדרה הזו ממחישה את היקף השוק החדש שניפתח בפני התעשייה עם השילוב המואץ של מערכות אנרגיה סולריות ברשת החשמל האזורית.

תגובות סגורות