חדשות היום

“AQUA SAMINA“ מים עושים טוב

מאת: אמיר בר-שלום

“מים עושים טוב“, פותח שמי מזרחי, בעלים ושותף ב- “AQUA SAMINA“ את שיחתנו ביום הביל וחם בצפון תל אביב, סמוך לבריכה בקאנטרי של אזורי חן. טוב,  כך מדבר מי שמגיל 8 לא עזב את חוף הים והגלשן, וברבות הימים הפך את התחביב לעיסוק מצליח.  למעשה זה סיפור שמתחיל כמו כל סיפור טוב. חברות רבת שנים, פגישה מקרית והשאר היסטוריה, או ליתר דיוק הווה. בצד השני של החדר יושב בן אושרי , השותף, מאמן שחייה נחשב,  שחיין עילית בעברו, ובוגר קולג’  עם תואר בתחום הפיסיולוגיה.
“AQUA SAMINA“, הוא למעשה פרוייקט ייחודי, ראשון בארץ,  לחינוך ימי. הפרוייקט הזה משלב למעשה את כל יסודות ההתנהגות במים:  אם בבריכה וכל שכן בים הפתוח. בן אחראי על השחייה, שמי על הגלישה ושניהם במשותף על ההתנהגות במים.
“למעשה כל אחד מאיתנו מגיע מעולם תוכן שונה, שמי גולש ואני שחיין”, מספר בן. “הבנו שיש פער אדיר בין ההגדרה של “יודעים לשחות“, ליישום עצמו. יש בורות עצומה בשני התחומים, שחייה והתנהגות בים, ואנחנו למעשה יוצרים כאן פתרון משולב”.
“AQUA SAMINA“, מונה כיום מאות משתתפים בקבוצות גיל מגוונות, משחיינים בני 70 ועד לילדים בני 4. קייטנת הילדים הנוכחית משלבת למעשה בין לימוד ואימון שחייה נכונה, לשיפור סגנון בגלישת גלים. מתברר שקיים קשר הדוק בין הדברים.
“הים הוא עולם תוכן שלם שחייבים להכיר אותו, ושחייה היא תנאי בסיסי לגלישה נכונה”, מספר שמי.
“כך למשל , בן מלמד ילדים את יסודות השחייה הנכונה, ואלה לא יוצאים לים עד אשר אנחנו לא בטוחים במאת האחוזים שהם מוכנים. שחייה צריך לזכור אינה רק להגיע מקצה אחד של הבריכה לקצה האחר, אלא גם  יכולת פיסית ומנטלית. אף אחד לא יוצא לים אצלנו אם הוא לא שוחה 50 בריכות. מעבר לכך גילינו שבבריכה אפשר לעבוד באופן מדוייק מאד על הרבה מצבים שהגולש יתקל בהם ביום יום. לימוד כזה בתנאים סטרילים, מכשיר את הגולש לדבר האמיתי טוב יותר ומהר יותר. בים למשל אני צריך לחכות לגל טוב כדי ללמד את החניך עמידה נכונה ויציבות. בבריכה זה הרבה יותר קל”.

אבל בכל זאת שום דבר לא יכול להחליף את הים, עוצמת הגלים והמצבים המורכבים שבהם נתקל גולש?
“זה נכון, אין גולש שאין לו חוויה לא נעימה בים.
לדוגמא מצב של חוסר נשימה, או שהייה ארוכה מתחת לגל. כל גולש נתקל במצב כזה. נפילה מגל של מטר וחצי, גורמת לעיתים לשהייה של 20 שניות מתחת למים. מי שלא מכיר את ההרגשה יכול בקלות להילחץ. מה שאנחנו עושים כאן בבריכה הוא מעין סימולטור למצב כזה. אני שם על החניך תיק עם אבנים וגורם לו לשהות מתחת למים אחרי שעשה משפר גלגולים המדמים “ערבול” של נפילה מגל. עצם האימון והידיעה שניתן לשהות מתחת למים הרבה יותר ממה שאנחנו חושבים שאנחנו מסוגלים,  כבר יוצר את היכולת. מי שעבר אימון בריכה כזה לא ילחץ מהמים בכלל.  למעשה באימון בריכה אני מדמה כמעט את  כל המצבים המסוכנים במים. אני יכול לומר לך בוודאות, הבריכה לא שיפרה רק  את הטכניקה והבטחון של הילדים, היא שיפרה מאד את הידע ויכולות האימון שלי“.
הרעיון להקים את “AQUA SAMINA“, נולד כפי שכבר הבנתם די במקרה. שמי הקים מאז שחרורו מהצבא את מועדון הגולשים בהרצליה, בראשון לציון ואז נקרא להקים מועדון גלישת גלים גם בתל אביב. בן, שחזר מארצות הברית לפני חמש שנים, הקים את בית הספר לשחייה ברעננה, נקרא להקים בית ספר נוסף בתל אביב, ובמקביל החל לחפש כיווני התפתחות נוספים. הפגישה המקרית בתל אביב בקיץ 2009 עם שמי הולידה את רעיון “החינוך המשולב”.
“למעשה החלטנו על הפרוייקט ונסענו לחופשת גלישה בסרי לנקה. שם בן למד סופסוף לגלוש, והתחבר לגלישה…”, עוקץ שמי בקריצה.
החוג הראשון הוקם בקאנטרי אזורי חן. כיום משתתפים במסגרת בית הספר עשרות שחיינים בחוג המשולב. חוגי המבוגרים משלבים בקיץ שלושה אימוני ים, בנוסף לאימון שבועי בבריכה. בחורף המינון מתהפך. בקיץ שעבר יצאה אחת הקבוצות המתקדמות לסדנת צלילה חופשית באילת, כחלק מתכנית האימונים.
“אנחנו מקבלים כל אחד, ומאמנים אותו לפי רמתו”, מספר בן. “כל אחד, ובכל גיל. למעשה אנחנו בוחנים את הרמה ואז מתאימים לכל חניך אימון אישי. אם זה בשיפור סגנון בשחייה , ואם זה בכל הקשור לשיפור יכולת. השיעורים הראשונים מתחילים בבריכה.  אחרי תקופת אימון, ושיפור מצטרפים לחוג עצמו. ילדים שמצליחים לשחות 4 בריכות ומעלה נכנסים לחוג שנקרא AQUA ADVANCED. אחרי שהם מגיעים לרמה מסויימת מתחילים אימוני ים.  פעם בשבוע עורכים אימון בריכה ופעם אימון ים. אימון ים כולל לא רק גלישה אלא גם אימון שחייה בים כדי להתרגל למים הפתוחים, ובעיקר להכיר את הים. אני יכול לומר לך שבתור מציל, יש לכך חשיבות עצומה. עצם ההכרה של זרמים נכנסים ויוצאים, יכולים לצמצם הרבה מאד מקרי טביעה”.
“הגענו עם הילדים למצב שאני מעדיף אותם במים בלי גלשנים”, מספר שמי“. הילדים למדו מהר מאד את התאוריה של זרם נכנס ויוצא , מה שהופך את ההתנהגות במים, בין אם בגלישה ובין אם בשחייה לטבעית מאד ולא מסוכנת. אנחנו מגיעים לים, אם יש גלים גולשים, אם אין שוחים”.
“מעבר לחינוך הימי, יש כאן לדעתי ערך מוסף לילדים “ מוסיף  בן. “לדעתי שחייה בפרט ואולי ספורט בכלל, תורם לאיזון נכון יותר. מהרקע שלי בפיסיולוגיה אני יכול לומר שזה תורם מאד להתפתחות מערכת העצבים המרכזית, לגמישות וליכולת הקורדינציה. לגבי היכולת המנטלית, אין לי ספק שזה תורם באופן משמעותי, אם כי בנושא הזה זה אינדיבידואלי מאד”.
בנוסף לחוג המשולב, החלו ב “AQUA SAMINA“ לפתח לאחרונה תחום נוסף:
“AQUA LOGIC”, אימון משולב של יכולת ארובית ואימון כח בבריכה, וזאת  בעזרת מכשיר מיוחד שפותח בסן דייגו, על ידי מאמן גלישה מקומי. “AQUA SAMINA“, היא היבואנית הבלעדית של המכשיר לארץ. מדובר במכשיר שנאחז בכף היד, ובעזרת תנועת היד במים יוצר התנגדות. ניתן להוסיף לכך גם מכשיר רגל, לעבודה על פלג גוף תחתון.
“למעשה התחלתי עם התחום הזה בעקבות פנייה של ספוראים אלי לשיפור סגנון”. מספר בן. “הרבה מאד אצנים ורוכבי אופניים פנו אלי כדי שאאמן אותם לקראת טריאתלון. את המכשיר הזה ראיתי בארצות הברית , והבנתי שיש בו פוטנציאל עצום.  מעבר לאימון השחייה אני מגיע עם החניכים שלי גם לאימוני כוח ואימונים אירובים. המכשיר מכסה כמעט כל מכשיר שקיים בחדר כושר אבל בהבדל אחד משמעותי, הוא לא עובד על משקל אלא על התנגדות מים. כך שמי שסובל לדוגמא מבעיות ברכיים או גב, לא צריך להשתמש במשקל גוף או משקולות, ולמעשה משיג את אותו אפקט במים בלי להחמיר את הנזק לגוף.  בהרבה מאד מקרים ה-  “AQUA LOGIC”, משמש אותי  לטיפול בפציעות, כמו למשל חיזוק מסת שריר במפרק פגוע או לחילופין אימון כוח לבעלי פריצת דיסק שאינם יכולים להשתמש במכשירי חדר כושר”.
מהתנסות חד פעמית ב- “ AQUA LOGIC”, אני יכול להעיד שאכן מדובר במכשיר חדשני, שמצריך לא פחות מאמץ מאימון שגרתי בחדר כושר.  כרגע משולב ה-  “AQUA LOGIC”, במערך חוגי שחייה והגלישה כאשר התכנון הוא ליצור בהמשך גם  מערך אימונים נפרד.
“מדהימה אותי בכל פעם ההשפעה שיש לאימונים שלנו על אנשים”, מספר שמי.
“אצל ילדים זה די ברור. הם מתלהבים, אוהבים מים לכן זה טבעי. אצל מבוגרים זה שונה. הם חייבים לפנות לכך זמן מיוחד בתוך סדר יום עמוס בעבודה, בית וילדים. אחד החניכים שלי, שהוא איש קריירה עמוס לא מוותר על אימון שבועי בים. “ זה המקום היחיד שאני לא יכול להחזיק טלפון נייד הוא אומר”, “ואני חושב שזה אומר הכל על המשפט : מים עושים טוב”.

תגובות סגורות