חדשות היום

העידן ההוליסטי בעסקים

הוליסטיות היא ראיה מיכלולית היוצרת אינטגרציה בין כל המערכות הקיימות ורואה אותה כמערכת אחת המושפעת ומשפיעה על כל המערכות המרכיבות אותה.
ולכן, עפ”י תפיסה זו, גורם אחד מטפל בכל מערכות אלו באופן אינטגרטיבי, במקום השיטה הישנה בה לכל אחת מהמערכות שוכרים מומחה שונה.

מאת: נטע ביתן כפרי

3 מערכות יחסים עיקריות מתקיימות בסביבת העבודה שלנו ויוצרות פלטפורמה הוליסטית להצלחה:
מערכת יחסים בין העובד לסביבתו הפיסית (עיצוב המשרד והמרחב)
מערכת יחסים בין העובד לבין עצמו
מערכת היחסים, הדינאמיקה שבין העובד לחבריו לעבודה.

מערכת יחסים בין העובד לסביבתו הפיסית
בחשיבה הקונבנציונאלית, זו המבודדת מערכות, משרד מעוצב כך ששטחו ינוצל באופן המרבי והפרקטי האפשרי. כך מוצאים עצמם העובדים, בסביבה אפורה, ללא אויר נקי לנשימה. צפיפות בין השולחנות ולעיתים אקוסטיקה גרועה. ישיבה לא תומכת, כך שהגב מופנה למסדרון והתחושה היא שיש התרחשות מאחורי גבך, המפריעה לריכוז וגם גורמת לאי נוחות ונעימות. תאורת פלורוסנט שמעייפת את הראייה ועוד הרבה גירויים בסביבה.
בעיצוב סביבה הוליסטית, נלקחים בחשבון ניצול מקום אופטימאלי ופרקטיות מבלי לוותר על מרחב נשימה והשראה, על התנאים האנרגטיים להם זקוק העובד – כמו מיקום וצורת ישיבתו, הצבעים שסביבו, איכות האור הטבעי, התאורה והאוויר לנשימה.
כמו צמח בחממה, המקבל את כל התנאים הסביבתיים לצמיחה והתפתחות אופטימאלית, כך גם לאדם, מגיעה סביבה עם תנאים אופטימאליים שיתמכו בצרכיו, בכדי שישגשג ויפרח.

מערכת היחסים בין העובד לבין עצמו
לאדם חולשות וחוזקות, יש לו רצונות, מהווים ושאיפות כמו גם פחדים וכאב עימו נושא איתו לכל מקום אליו הולך. את אלו ועוד מביא עימו אדם לעבודתו, אלו ועוד משפיעים על ביצועיו ותפקודיו.
האדם הוא כעץ השדה, תנובתו תלויה באופן הזנתו. משם הוא מגיב, יוצר משם הוא מנהל מערכת יחסים עם לקוחות וקולגות.
חיוניותו של העובד יכולה לצמצם שעות עבודה, כמו גם ימי מחלה וחיסורים.
ארגון אשר יציב לעובדיו רשימת דרישות, תוך כדי התעלמות מצרכיו,מוריד את יעילותו, ביצועיו ואת רמת המוטיבציה שלו. לעובד אין שמחה להגיע כל בוקר לעבודה, הוא אינו מרגיש מוגשם, הוא מבצע את עבודתו

מערכת יחסים בין החברים לצוות העבודה
במערכת יחסים בין עובד למעביד ובין חברי הצוות, בולטים שני אלמנטים מרכזיים: ניהול מול מנהיגות, תחרותיות עפנ”י שיתוף פעולה. בעידן המבודד מערכות, העובד פועל לטובתו האישית, לעיתים קרובות על חשבון טובת הכלל והמערכת. הוא מכוון לקידומו והצלחתו האישית ומתפתחת תרבות תחרותית בין העובדים, המביאה עימה קינאה, סכסוכים, אינטריגות ועוד. הבוס הוא המנהל המנחית מטלות והעובד מרגיש שקוע ועמוס במחויבויות. עבודת הצוות אינה צוותית, דברים נופלים בין הכיסאות או מטופלים מספר פעמים.
בעידן ההוליסטי, העובד לומד לראות את התמונה כולה, את טובת הכלל, מבלי לוותר על עצמו. חברי הצוות לומדים ליצור אחד מהשני, לומדים שפה חדשה המעצימה כל אחד מהם בנפרד ואת כולם  יחד. נוצרת ישות אחת חדשה שלמענה כולם תורמים, המייצגת כל אחד מחברי הצוות. ישות שהיא תוצאה של סינרגיה, תמיכה ומרחב פעולה שבה השמיים הם גבול היכולות של שילוב כל הכישורים והכישרונות.
הניהול הופך למנהיגות המעודדת את העובד והצוות לחשוב בגדול, מתוך הנאה ויצירה ביחד עם שיתוף הפעולה מביאים לצמיחתו של הארגון.

העידן ההוליסטי בעסקים, הוא עידן של תהליכים, עידן המבין שאלוהים נמצא בפרטים הקטנים והפרטים הם אלו היוצרים את השדה – היא האווירה בה ארגון מתנהל והתרבות הארגונית הופכת לתרבות מעצימה בה העובד קם בבוקר עם חיוך כי הוא יודע שעוד יום עבודה לפניו והוא מוגשם.

איך זה עובד?
שילוב שלושת המערכות יחד יוצר שדה חדש הניזון מכל אחת מהמערכות בנפרד. במקום לשכור מומחה לכל אחד מהמערכות, Elementeam יודעת להסתכל על כל המערכות כישות אחת, לטפל בהן יחד ולבד וליצור את הפלטפורמה עליה הארגון צומח.
מערכת היחסים בין העובד לבין עצמו נעשית ע”י אימון קו אקטיבי המשלב אימון אישי ואימון עסקי, מתוך האימון העובד זוכה להקשבה, רואה את הבעיות שמציג בפרספקטיבות שונות ובו בזמן מעלה את האתגרים האישיים והעסקיים שיש לו כאדם וכעובד.
שילוב המידע העולה מכל המתאמנים, מציף את האתגרים הנסתרים שעומדים בפני ארגון. אלו יחד מצביעים על כיוון של העבודה הצוותית הנדרשת העונה על הצרכים האישיים, צוותיים וארגוניים, תוך כדי סדנאות קו אקטיביות משותפת, המפותחות באופן ספציפי לצרכים שעלו. המשתתפים מקבלים כלים, שפה וחווים את משמעות היצירה המשותפת, תוך כדי הגדרות והטמעת חזון, מטרות, יעדים, ערכים ועוד… הישות החדשה שנוצרת היא מעין מקור נובע המזין ומוזן בו זמנית ונוצרת התשתית עליה הארגון כל הזמן צומח ומניב.  התרבות הארגונית מוגדרת ומוקרנת על הלקוחות.
מכיוון שלסביבת העבודה העיצובית, יש השפעה על התפקוד היומיומי ולאורך זמן, הפלטפורמה שהוגדרה מתורגמת לעיצוב פנים המשרד והמבנה ותומכת בצוות הן ברמת האישית, ברמה הארגונית ומול הלקוח. קווי העיצוב המשרדי, הצבעוניות כמו גם התאורה, אופן הישיבה ומיקום העובדים לוקחים בחשבון את הצרכים ומביאים את סביבת העבודה לסביבה יפה, נעימה אך החשוב מכל, מדויקת ותומכת. היא יוצרת את החממה עם התנאים הדרושים באופן שכולם נשכרים.
הכותבת, נטע ביתן כפרי, מומחית בסביבות עבודה וחיים על פי הפנג שואי, מאמנת אישית ועסקית, בוגרת מסלול אימון ומנהיגות קו אקטיבי של בית הספר הבינלאומי CTI. עוסקת בליווי תהליכי התפתחות וצמיחה עם אנשים וארגונים, מפתחת ומעבירה סדנאות לפיתוח מנהיגות ומרצה בכירה בתחום הפנג שואי. בעלת תואר ראשון במדעים מדויקים.
www.elementeam.co.il

תגובות סגורות