חדשות היום

שבוי אמריקני

מאת: אמיר בר שלום

הנשיא אובמה פנה לאירן בבקשה להחזיר לארצות הברית את המל”ט החמקן שנפל לידיה. כן שמעתם נכון. נשיא האומה החזקה בעולם פונה לאחת המדינות הקיצוניות והמסוכנות ביותר, בבקשה, כמעט בתחינה, להחזיר לה את המל”ט  RQ-170, שנחשב למתקדם בעולם.

על פי הפירסומים, איבדה ארצות הברית קשר עם המל”ט הזה בתחילת חודש דצמבר, כשהיה בטיסה מעל אפגינסטן סמוך לגבול עם אירן. שבוע אחר כך הודיעו האירנים כי נמצא בידיהם מל”ט מתקדם של ארצות הברית, וכי הם יציגו אותו בקרוב. כאשר פורסמה התמונה בטלוויזיה האירנית כבר לא היה ספק. האירנים קיבלו לידיהם, מה שרוסיה וסין יכולות רק לחלום עליו. מל”ט חמקן אמריקני.

RQ-170 הוא מל”ט חמקן שפותח בענקית התעופה לוקהיד מרטין האמריקנית. הוא פועל כבר כמה שנים באפגניסטאן  ואף זכה לכינוי “החיה של קנדהאר”, The Beast of Kandahar. מעט מאד ידוע בעולם על המל”ט הזה, מה שמסביר בהחלט את המבוכה האמריקנית.

ה- RQ-170, נראה ככנף מעופפת, ללא מתלים חיצוניים. מומחי תעופה שבחנו את מבנה המל”ט הגיעו למסקנה כי הוא משמש לאיסוף מודיעין טקטי, כלומר נושא ככל הנראה מצלמות ומכ”מ בלבד, ללא נשק. על פי מראהו החיצוני וניתוח התמונות מהטלוויזיה האירנית, נראה כי כל המערכות שלו מוטמעות בגוף, מה שמאפשר לו את יכולת החמקנות מחתימת מכ”מ. הניו יורק טיימס דיווח בשנה שעברה כי ל-  RQ-170 יש גם יכולת נשיאה של מערכת מיוחדת לזיהוי איזוטופים רדיואקטיבים, מה שיכול  להעיד על פעילות גרעינית . נתון שבהחלט מסביר את  הימצאותו מעל שטח אירן. על השאלה כיצד הצליחו האירנים להנחיתו בשלמות מסרבים בארצות הברית לענות, אם כי בוושינגטון שוללים לחלוטין את הטענות האירניות כאילו המודיעין האירני הצליח להשתלט על התדר של חיל האוויר האמריקני, ולהעלים את המטוס. אחת הסברות שהועלתה על ידי מומחים במערב מדברת על יכולת נחיתה עצמית. כלומר ל- RQ-170 יש יכולת לאתר מנחת כאשר הוא מאבד קשר עם המפעיל או לחילופין מופעלת במל”ט מערכת חירות של נחיתה על גבי כרית או מצנח. המגזין Aviation Week אף ניתח את צבעו של המל”ט והגיע למסקנה כי הוא פועל בגובה בינוני, שכן בגובה 50,000 רגל צבעו חייב להיות כהה יותר כדי ליצור הסתרה.

את ה-  The Beast of Kandahar, מפעילה טייסת הסיור מספר 30 של חיל האוויר האמריקני שבסיסה בנבאדה. המל”ט החמקן הפך למבצעי בתחילת 2005 אחרי כמעט עשור של פיתוח. הרבה גבות הורמו כאשר ה- RQ-170 הוצב לראשונה דווקא באפגיניטאן. שכן לטאליבן, אוייבם של האמריקנים, אין נשק נ.מ מתקדם ולא מכ”מ. לכן המסקנה המתבקשת היא כי האמריקנים הציבו אותו באפגניסטאן כדי לרגל אחרי פקיסטאן ואירן. ביל סוויטמן, מומחה תעופה אמריקני הוא שהעניק לו את הכינוי The Beast of Kandahar, על שום הצבתו בבסיס חיל האוויר האמריקני בעיר. על פי הדיווחים בארצות הברית, הצבא האמריקני והסי אי אי השתמשו ב- RQ-170 כדי לעקוב אחרי אוסמה בין לאדן באחוזת המסתור שלו מתחת לאפם  (בעצמם מעל לאפם…) של הפקיסטנים. מיד אחרי החיסול בעיר אבוטאבד, דיווח הלוס אנג’לס טיימס כי הפקיסטנים מוטרדים מאד מהיכולת האמריקנית לטוס מעל מדינתם “מתחת לרדאר”. נזכיר, פקיסטאן היא המדינה המוסלמית היחידה עד כה שמחזיקה ביכולת גרעינית, נתון שמטריד מאד את ארצות הברית. בעבר נפרסו כוחות אמריקנים סביב אתרי הגרעין של פקיסטאן, בשעה שהיה חשש כי הם יותקפו על ידי מורדי טאליבן.

חיזוק להערכות  אלה, שארצות הברית משתמשת ב- RQ-170 לאיתור יכולות גרעיניות,   ניתן לראות בפרסום מסוף 2009 בעיתון דרום קוראני. על פי הכתבה  בעיתון

“מל”ט אמריקני באירן”, צילום מתוך שידורי הטלוויזיה האירנית

“JoongAng Daily“ פרס חיל האוויר האמריקני טייסת מל”טים חמקניים מסוג RQ-170 בדרום קוריאה.  המטרה, כותב העיתון, היא טיסות מעל צפון קוריאה במטרה לאסוף שם מודיעין בחתימה נמוכה, ולהחליף את מטוסי ה- U2. הדברים האלה מתיישבים עם טענות הניו יורק טיימס כי למל”ט החמקן של ארצות הברית יכולת לגלות פעילות רדיואקטיבית מהאוויר. ארצות הברית לא הגיבה לפרסום בקוריאה, שטען כי במהלך 2010 ישלימו חיל האוויר האמריקני פריסה מלאה של טייסת בדרום קוריאה.

תת אלוף  במילואים אסף אגמון, ראש מכון פישר לחקר תעופה וחלל אומר כי ארצות הברית צריכה בהחלט להיות מודאגת מהנשק הזה שנפל לידי אירן.  “כל המעצמות נמצאות במירוץ של בניית יכולת חמקנות, אבל זו האמריקנית נמצאת במרחק רב לפני סין ורוסיה. לכן, נפילת החמקן לידים אירניות קודם כל יוצרת בידי אירן נכס משמעותי מול סין ורוסיה. הסיפור בחמקנות הוא לא רק המראה. את המראה ניתן לנתח ולחקות על פי תמונות. מומחי תעופה יכולים להבין הרבה ממראה חיצוני, אבל בחמקנות הסיפור הוא לא רק  הצורה החיצונית. עכשיו האירנים יכולים ללמוד המון על הסגסוגת ממנה מורכב החמקן, וכיצד המבנה המיוחד שלו בולע  את חתימת המכ”מ ואינו מחזיר אותה. מעבר לכך האירנים יוכלו ללמוד המון על יכולת הטמעת המערכות בגוף המטוס, ואולי חשוב מכל, יש להם חמקן להתאמן מולו וללמוד את יתרונותיו וחסרונותיו, מה שאין לאף מדינה בעולם מלבד ארצות הברית”.

תגובות סגורות