מוטורולה

בקבוצת ה-NFC של מוטורולה ישראל מדברים על קופה ניידת, במקום “ארנק נייד”

motorola

חוד החנית של חברת מוטורולה בתחום ה-RFID היא קבוצה של 100 מהנדסים הפועלים מקרית שדה התעופה שליד נתב”ג. כעת הם מתכננים את המהפיכה הבאה בתחום הרכישות האלקטרוניות

מאת: רוני ליפשיץ

כאשר תיפתח האולימפיאדה בלונדון, יגלו נוסעי התחבורה הציבורית בבירה הבריטית כי הם משתמשים בכרטיסי RFID אלקטרוניים, שיאפשרו פתיחה מהירה של שערי הגישה לתחבורה הציבורית. הסיבה: רק טכנולוגיה אלחוטית יכולה לספק יכולת מעבר מהיר של המוני אנשים בזמן קצר. עירית לונדון שואפת להשיג קצב מעבר מבוקר של יותר מ-40 איש בדקה בשערי הגישה לקווים המובילים לאולימפיאדה.

מודול קטן עם עתיד גדול

“מתחוללת מהפיכה גדולה והיא נמצאת כרגע מעבר לפינה”, אמר כרמי זילכה, מנהל ההנדסה בחטיבת ה-Mobile Computing במוטורולה סולושנס ישראל. “רוב האנשים עדיין לא מודעים לה, אולם בשנתיים הבאות כולנו נרגיש אותה. מערכות Near Field Communication המבוססות על טכנולוגיית RFID יאפשרו לנו לבצע רכישות באמצעות הטלפון הנייד וישנו מן היסוד את האופן שבו מנוהלות חנויות, מרכזי קניות, מחסני אספקה וכל מערכות התחבורה הציבורית”.

קבוצת המחשוב הנייד במוטורולה סולושנס ישראל פועלת מקרית שדה התעופה שליד נתב”ג. מדובר באחת ממחלקות הפיתוח המצויות בחוד החנית של המגמה החדשה. הקבוצה כוללת כ-100 מהנדסים ומנוהלת על-ידי שי חנני. לאחרונה זכתה הקבוצה בהצלחה מסחרית משמעותית, כאשר מוטורולה מכרה 15,000 מסופונים ניידים הכוללים את מערך ה-RFID שפותח בישראל, לאחת מחברות הרכבת הגדולות ביותר באירופה.

מודול ה- RFID שהוסף למסופונים מאפשר לכרטיסנים לקרוא את המידע המצוי בכל כרטיס, כגון כיוון הנסיעה, תוכנית השיווק (קווים בהנחה חודשית, כרטיסי סטודנט וכיו”ב), עלות הכרטיס, זמני נסיעה מותרים ועוד. במקרה הצורך, הם מאפשרים גם לבצע תשלום מיידי במקום, לצורך הרחבת כרטיס הנסיעה ואפילו תשלום קנסות.

כרמי זילכה: "המהפיכה נמצאת מעבר לפינה"

שי חנני: אלפי מסופונים לחברת רכבת באירופה

חברות הסלולר רואות מזומנים

כמו הרבה טכנולוגיות, גם טכנולוגיית התקשורת קצרת הטווח NFC חודרת בהדרגה, ולעתים אפילו בהיסוס, אל השוק. היא פותחה בשנת 2002 על-ידי החברות סוני ו-NXP אשר הציעו הרחבה של טכנולוגיית RFID הוותיקה. בתחילה היא נתקלה בקשיים מכיוון שלא היו לה יישומים עבור שווקים גדולים, אולם בשנה האחרונה גילו אותה ספקיות שירותי התקשורת הניידת. הן רואות בה תשתית טכנולוגית למה שיכול להיות הארנק הנייד של השנים הבאות, אשר יהפוך את ספקיות התקשורת לחולייה חשובה בשרשרת הסליקה של המערכת המסחרית.

בשנת 2011 החלו נוהרות כל יצרניות המכשירים הסלולריים ורוב ספקיות שירותי התקשורת האלחוטיים לתחום ה-NFC המבטיח. במהלך כנס Mobile Asia Congress לקראת סוף השנה בהונג-קונג, הכריזו 45 ספקיות תקשורת סלולרית מהגדולות בעולם על מחוייבותן בהטמעת פתרונות ושירותי NFC המבוססים על כרטיסי SIM.

בהן: ספקיות התקשורת הסיניות China Mobile ו-China Unicom המספקות שירותי תקשורת לכ-800 מיליון מנויים. להכרזה הצטרפו ענקיות כמו  AT&Tדויטשה טלקום, אורנג’, ורייזון וויירלס, סופטבנק מובייל, T-Mobile וחברות נוספות. מנכ”ל חברת טלקום איטליה ויו”ר איגוד ה-GSMA העולמי, פרנקו ברנאבי, אמר שהטכנולוגיה פותחת אפשרויות למתן שירותים חדשים כמו כירטוס נייד, שירותי בידור, גישה מאובטחת לבתי מלון או מכוניות, חלוקת קופונים ועוד”.

ניהול מחסן תרופות באמצעות מסופון NFC מדגם MC75A-HF של מוטורולה

Middleware ישראלי

אחד מהיעדים של קבוצת הפיתוח הישראלית במוטורולה סולושנס הוא להשתלב בתהליך יצירת הארנק הנייד הנמצא כעת במלוא עוזו. אולם היא לא מתמקדת באבזר הקצה, אלא בתשתיות המצויות מאחוריו. כך למשל, היא פיתחה תוכנת Middleware המאפשרת ללקוחות לפתח יישומים במהירות בלי להיות מומחים בדקויות הטכנולוגיות.

זילכה מסביר את הצורך שהוביל לפיתוח התוכנה: “בשוק קיימים היום יותר מעשרה סוגים שונים של כרטיסים המכילים עשרות אופציות שונות לעבודה ביניהם, וכמעט כולם נמצאים בבעלות של חברות נפרדות. התוצאה היא שקשה מאוד לפתח יישומים חדשים.

“התוכנה שלנו מאפשרת לכתוב אפליקציות מבלי להתמחות בטכנולוגיה של הכרטיס. לדוגמא, כדי לממש אותנטיקציה בין כרטיס לטרמינל צריך לבצע הרבה מאוד פעולות מורכבות, כמו בניית הודעות והצפנתן. אנחנו מאפשרים לכותב היישום להגדיר את סוג התקשורת שהוא רוצה לבסס, והתוכנה מבצעת את כל ההגדרות הפנימיות מבלי שהוא יצטרך להיכנס לפרטי התקשורת”.

מסופון MC75A-HF, של מוטורולה סולושנס. לאחר שקבוצת ה-RFID הישראלית הוסיפה יכולות NFC, הוא נרכש על-ידי אחת מחברות הרכבת הגדולות באירופה

ה-RFID  מזנק

ל- 13.56MHz

לדברי חנני, הקבוצה מפתחת כיום פתרונות עתידניים, שעדיין לא נמצאים בשוק. זילכה חושף את האופק הטכנולוגי שעליו מדובר: “המהפיכה שנמצאת מעבר לפינה מונעת על-ידי טכנולוגיית HF-RFID הפועלת בפס התדרים 13.56MHz. היא מוגדרת בתקני ISO1443 ו-ISO15693 ומיועדת לאפשר יישום של כרטיס חכם ללא מגע (Contactless Smart Card).

הכרטיס החכם החדש כולל אנטנה, מעבד, זיכרון ומנוע אבטחה מלא. אותות התקשורת שהקורא (Reader) משדר כאשר הוא נמצא סמוך לכרטיס, משמשים גם כמקור לאספקת אנרגיה לכרטיס עצמו, באמצעות תהליך של השראה אלקטרו מגנטית, הדומה לתופעת ההשראה ההדדית בתוך שנאי. אנרגיה זו משמשת להפעלת המעגלים הפנימיים בכרטיס, ולשידור בחזרה של המידע הרלוונטי אל הקורא. “הכרטיס משדר בעוצמה כל-כך נמוכה שאי-אפשר ליירט אותו מרחוק”.

במוטורולה ישראל, מאמינים שטווח היישומים של הטכנולוגיה החדשה רחב בהרבה מאשר עוד תחליף נוסף לאמצעי תשלום נייד. היא יכולה לשמש לצורך העברה מהירה של מידע בין שני אבזרים ניידים ואפילו לממש את היכולות הטמונות בקונספט “פוסטר חכם”: מדובר בכל חפץ אפשרי, כמו תמונה, כריכת ספר, מוצר בחנות שמוצמד אליו תג חכם, או כל אובייקט שרוצים לתייג אותו לצרכים שונים.

הקופה מתחילה לזוז לכיוון הלקוח

כאשר הלקוח מקרב את הקורא האישי (ברוב המקרים זה יהיה הטלפון הנייד) אל החפץ המתוייג באמצעות כרטיס חכם (פוסטר), הוא יכול לקבל עליו את המידע הרלוונטי באמצעות האינטרנט, ואפילו לבצע רכישה בו-במקום: למשל רכישת כרטיס למופע באמצעות מודעת לוח. לעתים האפשרויות הפוטנציאליות מפתיעות: הלקוח יכול להביט במוצר המוצב בחלון הראווה של חנות סגורה, ולרכוש אותו מיידית באמצעות הפוסטר החכם.

זילכה: “רשתות השיווק מתעניינות במיוחד בטכנולוגיה הזו. במיוחד מאחר ויש מחקרים המראים שכמעט 40% מהלקוחות שמחליטים לרכוש מוצר יקר יחסית, מתחרטים ומשנים את דעתם כאשר הם ממתינים בתור לקופה. לכן הרשתות מעוניינות לבטל את התורים. אם למשל יוצמד תג אלחוטי חכם למכשיר הטלוויזיה בחנות, הקונה יוכל לרכוש אותו מיד מבלי להמתין בקופה. הוא יבצע רכישה כאשר הוא עומד מול המדף, וכאשר יגיע לקופה המכשיר כבר ימתין לו שם כשהוא ארוז ומוכן למשלוח. במקום ארנק נייד, מושג הפוסטר ממציא את הקופה הניידת”.

תגובות סגורות