חדשות היום
רד rad

האבולוציה של עולם הטלקום – שנת 2012

תקשורתמאת: שי מירון. עם פתיחת שנת 2012, בעולם המראה סימנים של חוסר ודאות כלכלי, צמצום הוצאות ונטייה לוויתור על השקעות גדולות בשינוי תשתיות תקשורת, יש מקום לשחקנים שחושבים אחרת. ראיון משותף עם שניים מבכירי חברת רד תקשורת מחשבים: אמיר קארו, סמנכ”ל השיווק והפיתוח העסקי, ודריו סיפריס, סמנכ”ל המכירות.

חברת רד תקשורת מחשבים מובילה בפיתוח, ייצור ושיווק מוצרי תקשורת בארץ ובעולם מאז שנת 1981. לרד מוניטין בינלאומי בזכות הטכנולוגיה החדשנית ופורצת הדרך אותה היא מיישמת בציוד איכותי לרשתות גישה (Access) ותמסורת (Backhaul) עבור ספקי תקשורת, מפעילי סלולר, חברות תשתיות ותחבורה, מוסדות ממשלתיים וארגונים פרטיים. רד הוקמה ע”י האחים יהודה וזהר זיסאפל ונמצאת בבעלותם. למעלה מ-12 מיליון ממוצרי החברה כבר הותקנו ברחבי העולם, ועל לקוחותיה נמנים 150 חברות הטלפוניה וספקי התקשורת המובילים בעולם. שניים ממנהלי החברה הבכירים – אמיר קארו, סמנכ”ל השיווק והפיתוח העסקי ודריו סיפריס, סמנכ”ל המכירות – מדברים על השנה החולפת בתחום התקשורת הגלובלית ומביטים קדימה באופטימיות.

אנו נמצאים בתחילתה של 2012. כעת, כשהמעבר לשימוש בטכנולוגיית Ethernet נגיש וזמין, האם צפוי כי שנת 2012 (ואחריה) תהיה בסימן “Ethernet לכולם”?

בשנת 2011 הפכה טכנולוגיית ה-Carrier Ethernet לגלובלית והיא אינה מוגבלת יותר לצפון אמריקה או למערב אירופה בלבד. הזמנות לציוד קצה של Carrier Ethernet מתקבלות מחברות תקשורת בכל רחבי העולם, השוק התרחב גם לאמריקה הלטינית ולמזרח הרחוק, ואפילו באפריקה ההתעניינות רבה. עם זאת, יש לזכור כי שירותי Ethernet מבוססים על תשתית שונה בכל מקום ועל דרישות מקומיות שונות. בחלק מהשווקים יש דרישה ברורה ליכולות מתקדמות ביותר, כולל OAM (Operations Administration and Maintenance), דיווח ביצועים וניהול תעבורה, בעוד שבשווקים אחרים פתרונות ה-Ethernet אינם כוללים תוספות כאלו. שירותי רשת בפס רחב, הפופולאריים מאוד בארגונים קטנים ובינוניים, בנויים לרוב על תשתית שאינה מבוססת סיבים אופטיים, והם בעלי תעבורה נמוכה מאשר רשתות תקשורת בעלות נפחים אדירים הנמצאות בשימוש אצל ארגונים גדולים וספקיות רשת.

האם נכון לומר שהשירותים הוותיקים (Legacy Services) הגיעו לסוף דרכם?

חרף המעבר המאסיבי לרשתות תקשורת מבוססות מנות (PSN: Packet Switched Networks), ספקיות הרשת עדיין מספקות תמיכה למוצרי הרשת המסורתיים והאפליקציות הוותיקות, כגון נתבים מבוססי E1/T1 או חיבור טורי, או מרכזיות פרטיות (PBX) עם ממשק PRI. הספקיות ‘תקועות’ במידת מה, משום שהן מחוייבות להמשכיות השירות המספק חיבוריות לציוד הפרוס אצל לקוחותיהן. יחד עם זאת הן רוצות להחליף את התשתית הוותיקה בחדשה כדי להפחית את הוצאות התפעול שלהן (OpEx), באמצעות מעבר לרשתות PSN אשר עלותן נמוכה יותר. אלא שאין באפשרותן פשוט ‘לכבות’ את רשתות ה-SDH/SONET הוותיקות שלהן ולהשאיר את לקוחותיהן הקיימים באפלה. הביקוש למערכות TDM Pseudowire של רד תקשורת מחשבים, עבור החלפת קווים שכורים (Leased Lines) גדל בהתמדה, משום שמערכות אלו מאפשרות לספקיות התשתית לתעל את הלקוחות הקיימים בעלי התשתית הוותיקה, דרך מערכות ה-PSN החדשות, מבלי שיאלצו להחליף את מכשור הקצה, ומבלי לבצע שדרוג נרחב ויקר לתשתיות הקיימות אצלו. בצדו השני של המטבע נמצאות ספקיות תשתית שהכיסוי שלהן מוגבל לאזור מסויים. אלה זקוקות לפיתרון שיגשר על הפער באמצעות חיבור Ethernet על גבי רשתות SDH/SONET ו- PDH.

בעקבות חוסר הוודאות הכלכלי השורר בעולם, החברות מצמצמות הוצאות ונוטות לוותר על השקעות גדולות בשינויי תשתית. מצב כזה הוא נכס אסטרטגי לרד, שכן הפתרונות שהחברה מציעה מאפשרים לצמצם את עלויות הרכישה והתפעול במעבר לרשתות PSN. למשל: ספקיות גדולות של שירותי תשתית כגון חשמל, מים וגז (Utilities) ימשיכו לשדרג את הרשתות שלהן לרשתות חכמות ולטכנולוגיות מנות מתקדמות. דוגמא לכך הוא מרבב ה-Megaplex-4100 של רד, הדור הבא בשירותי גישה משולבים, האידיאלי במיוחד עבור הטמעת אפליקציות מבוססות Ethernet ברשתות SDH/SONET קיימות. חברות החשמל עושות שימוש ב-Megaplex ובפתרונות +AXCESS נוספים, כדי לספק שירותי SCADA, Voice, LAN, data, וידאו, ואף תמיכה במערכות קריטיות (כגון Teleprotection המגנה על רשת החשמל) המחייבות תקשורת אמינה בין יחידות הממסר.

מדברים יותר ויותר גם על מגמת בידול השירות

 (Differentiated Sevices)

הצורך לבידול שירותים על מנת להתמודד עם תחרות גוברת הוא דבר נוסף שניחשף לו יותר ויותר במהלך שנת 2012. למעשה, השוק כבר עושה את צעדיו הראשונים לכיוון זה. ספקיות שירותים בוחנות פתרונות שיבטיחו איכות שירות במחירים שווים לכל כיס, כדי לספק שירותי Carrier Ethernet העומדים בדרישות הספציפיות של כל לקוח ולקוח, כולל גישה לפורטל בקרת איכות השירות, ושירותים דינאמיים שונים. הדבר, אגב, עולה בקנה אחד עם הביקוש הגדל לשירותי מחשוב ענן, הדורשים גם הם רמת אבטחה גבוהה מאוד ואיכות שירות (QoS) יחד עם רוחב פס לפי דרישה (Bandwidth on Demand). כאשר ימולאו דרישות אלה, יוכלו ספקיות הרשת לספק שירותים מבודלים מבוססי פס-רחב עבור יישומים שונים.

בהתבססה על מוצר דוגמת ETX-203AM – ה-Carrier Ethernet demarcation device הראשון בשוק המספק מענה לכל תשתית בקופסה אחת – רד שואפת לשלב יכולות Application Awareness ביחידות קצה של Ethernet Access. רד גם בוחנת אפשרות להוסיף שירותי ערך-מוסף, כגון “Cloud Awareness” ו-Wire-speed Layer 3 routing rates.

מה באופק?

השימוש בטכנולוגיות חדשות דוגמת VDSL, VDSL bonding ו-GPON ילך ויתרחב. טכנולוגיית VDSL תשלים את ה-ADSL+, משום שתציע מהירויות בטווחים כמעט כפולים ממהירויות ההורדה כיום. הפס האקסטרא-רחב יאפשר צפייה בטלוויזיה בהפרדה גבוהה (HDTV) כמו גם גישה לשירותי VoIP ואינטרנט על גבי חיבור יחיד לרשת. בסופו של דבר, תגיע טכנולוגיית GPON לפריסה רחבה מאוד גם בקרב צרכני הקצה הביתיים, הלקוחות העסקיים ואפילו עבור תמסורת סלולרית.

בתחום התמסורת הסלולרית המגמה היא רשתות “חכמות”. כלומר, נושא רשת התמסורת (Backhaul) ימשיך להיות בעל משמעות קריטית גם בעתיד משלוש סיבות עיקריות: ראשית,  אנטנות קטנות בעלות טווח של 10-200 מטר הן פריט נחוץ עבור תמיכה ברשתות G3, ומסוגלות לנהל ספקטרום רחב יותר של רשתות LTE ביעילות רבה יותר מאשר Macrocells, אשר להן טווח של כמה קילומטרים. שנית, המעבר לשימוש באנטנות מבוזרות מספק בו-זמנית פס רחב למספר רב יותר של אנשים. שלישית, קיים צורך הולך וגובר ליכולות שליטה נרחבות, המאפשרות מתן שירותים שונים לפי צרכי הלקוח וחיובו בהתאם. במילים אחרות, האתגר יהיה לאפשר לרשת התמסורת הסלולרית להוסיף שקיפות ואינטליגנציה לרשת הליבה. בסופו של דבר יתמזגו תשתיות הרשת הסלולרית והרשת העסקית, משום שיחלקו את אותם מאפיינים.

אמיר קארו, סמנכ”ל השיווק והפיתוח העסקי

דריו סיפריס, סמנכ”ל המכירות

ולסיכום?

אנו בעיצומו של מעבר היסטורי בין דורות שונים של טכנולוגיות ויישומים, והמעבר, מטיבו, הוא תהליך הגורר שינויים מהותיים.

תגובות סגורות