סימולטור

אלביט מערכות מציגה: מציאות וירטואלית

סימולטורמאת: אמיר בר שלום. זה לא סוד שחיל האוויר הישראלי מתאמן כבר זמן רב בתרחישים שונים, כולל מה שמכונה בעגה המקצועית “מעגל שלישי”, שם הקוד לאירן. במתווה האימונים הזה של טיסות ארוכות, משקיע חיל האוויר עשרות שעות אימון בארץ ובחו”ל, זו גם אחת הסיבות העיקריות לשיתופי הפעולה ההדוקים עם צבאות זרים. מעבר להחלפת הידע בין חילות האוויר יכולים הטייסים הישראלים להתנסות בטיסות בתוואי שטח שונה, ובעיקר להתנסות בטיסות ארוכות טווח. אלא שליכולות האלה נוספה בשנים האחרונות עוד יכולת משמעותית, עם קפיצת המדרגה של מתקני הסימולאטור שבונה חיל האוויר. אם בעבר היו טייסי חיל האוויר יוצאים לאימונים בחו”ל, כיום מתאמנים רוב מערכי החיל בארץ. לפני חודש הודיע משרד הביטחון כי חברת אלביט מערכות זכתה במכרז החדש לסימולאטור ה-F15 לחיל האוויר.
במהלך שלושת העשורים האחרונים, רכשה אלביט מערכות ניסיון רב בתחום המאמנים והסימולאטורים, תוך ניצול מקסימאלי של יכולות התקשו”ב (תקשורת, שליטה ובקרה) המתקדמות, וכן של ניסיונם המבצעי של טייסים, מפקדי טנקים וספינות. חיל האוויר הישראלי משתמש כבר מספר שנים במאמני F-16 “נץ”, “סופה” ו”ברק”, הכוללים מערכות דימוי ותצוגת עולם חיצון ברזולוציה גבוהה המעניקות זווית ראייה רחבה של 180 מעלות מתא הטייס ושילוב מערכות אוויוניקה אמיתיות. אלביט מספקת את עיקרי מערכות האוויוניקה של מטוסי ה-F16 של חיל האוויר הישראלי, הכוללות מערכות ראש DASH – display and sight helmet, מחשבי משימה, מערכת תצוגה עילית, מחשב תצוגות ומפה דיגיטלית וכן מחשבי חימוש.
לאחרונה, הציגה החברה קונספט חדשני – “מאמנים מקושרים” – המאפשר לטייסים להתאמן בטיסה מבצעית במבנה ובשילוב עם כוחות נוספים, אוויריים ויבשתיים. מערכת זו מוכנסת לתכנית האימונים של חיל האוויר הישראלי, כחלק מפרויקט ענק לפיתוח ולהקמת מרכז לאימון משימתי עבור מערך מטוסי ה”ברק” (F-16C/D) וה”סופה” (F-16I) של חיל האוויר. החידוש בסימולאטור הזה בא לידי ביטוי בתמונת הקרב שנפרסת בפני הטייס. לא רק תמונת שמיים ומטרות על הקרקע, אלא תמונה משולבת של מערך קרב הכולל גם כוחות אוויר נוספים כגון מסוקי קרב, מל”טים ומגוון כוחות קרקע.

מאמנים מקושרים צילום: אלביט

ההזמנה הנוכחית של משרד הביטחון היא למעשה הזמנת המשך בהיקף של כ-30 מליון דולר לשילוב מערך מטוסי הקרב מסוג F15 במרכז, המוקם בשיטת ה-PFI שילוב מערך מטוסי ה-F15 יאפשר למערך מטוסי הקרב הישראלים לבצע אימונים משולבים בטיסה מבצעית במבנה ובשילוב עם כוחות נוספים. כך למשל יוכלו לטוס במבנה אחד מטוסי F16 מסוגים שונים עם מטוסי F15 מסוגים שונים למשימות מגוונות של יירוט ותקיפה, מה שבעבר היה בלתי אפשרי.
המרכז לאימון משימתי מהווה פריצת דרך בתחום האימון המבצעי מאחר והוא מאפשר אימון בתרחישים מבצעיים בזירות האימון השונות ובסביבת האיומים הרלוונטית לכל זירה, יכולת אימון חדשה שלא עמדה עד כה לרשות בחיל האוויר.
מערכת ה”מאמנים המקושרים”, המהווה את ליבת מרכז האימון, היא מערכת ייחודית המאפשרת אימון משולב בין מתאמנים שונים, הן בתוך חיל האוויר והן ברמה הבין זרועית. צוותי האוויר יוכלו להתאמן במבנים של זוגות, רבעיות ושמיניות תחת בקרה מלאה של בקרי טיסה שייטלו חלק מרכזי באימון. המערכת תאפשר קישור למערכות אימון אחרות הנמצאות בשימוש צה”ל כמו מערכות לטייסי מסוקים, למפעילי מל”טים ולכוחות קרקע. כמו כן, תאפשר המערכת אימון משותף על תרחישים מבצעיים, גם כאשר המאמנים השונים נמצאים בריחוק גיאוגרפי האחד מהשני.
מעבר לאיכות האימון מדובר מבחינת חיל האוויר בחסכון עצום של שעות טיסה. איכויות האימון המבצעי במרכז לאימון משימתי מאפשרות כבר היום לחיל האוויר, כאשר המערכת עדיין לא מושלמת, להחליף חלק מגיחות האימון המבוצעות כיום במטוסי הקרב לאימון במאמני הטיסה.
במקביל, מציעה אלביט מערכות “אימון חי” – המיועדת לאימון של צוות קרב חטיבתי הכולל כוחות רגליים, כוחות משוריינים וכוחות סיוע (ארטילריה והגנה אווירית). באימון החי משולבים מרכיבים וירטואליים להעשרת תצוגת שדה הקרב, ויכולות וידאו לשיפור השליטה והתחקור. אימון בשטח עצמו, תוך שימוש בכלי הנשק ובפלטפורמות המבצעיות וללא שימוש בתחמושת חיה. מעבר לכך ובהמשך להצלחת המאמנים הוירטואליים של חיל האוויר, הוחלט במשרד הביטחון להזמין מאלביט מערכות מאמנים לתחום הנהיגה ברכב משוריין ותצפית. מאמן נהיגה מותאם למגוון סוגים של רכב קרבי משוריין (רק”מ) הנמצאים ברשות צה”ל, ומערכת אימון תצפית קדמית למשימות מודיעין ותצפית המשמשות להגנה על גבולות ישראל. מאמן הנהיגה לרכב קרבי משוריין עוצב בדרך שתוכל להעניק למשתמש חווית נהיגה אמיתית, כמו סימולאטור הנהיגה האזרחית שפיתחה אלביט עבור נהגים בכבישי ישראל. המאמן מאפשר אימון במגוון רחב של משימות, קרביות ולא-קרביות, ובמגוון תנאי מזג אוויר ותנאי שטח קשים. באמצעות המערכת המתקדמת יכול צה”ל לבצע אימון בתרחישים ייחודיים, ובכלל זאת תרחישים שלא ניתן לדמות במציאות (כגון נהיגה תחת אש או במדרונות תלולים). בנוסף ליכולות המתקדמות, יאפשר המאמן חסכון רב בזמן ובמשאבים לצה”ל, מעצם היותו מערכת ניידת, מודולארית ורב-משימתית, הניתנת לפריסה קלה בשטח ומופעלת באמצעות ממשק ידידותי ומבוסס-רשת.
מאמן התצפית הקדמית, שכבר נמצא בשימוש צה”ל באימון קציני תצפית קדמית, פותח במיוחד עבור הצרכים המיוחדים הקשורים להגנה על גבולות. המאמן הזה צפוי להיכנס בקרוב לפעילות מבצעית שוטפת. מאמן התצפית, פותח על מנת לאפשר סימולציה של תרחישים מציאותיים לאימון כל הכוחות המוצבים בתוואי השטח השונים לאורך גבולות המדינה, תוך הדמיה של מפת הגבולות האמיתית של ישראל. ניתן לקשר את המאמן למערכות התקשורת, והשליטה ובקרה (שו”ב) השונות הנמצאות בשימוש צה”ל, וכן ליכולות ניהול ירי ומטווח ויכולות מבצעיות נוספות בשטח וכן זיהוי, איתור, מעקב והרכשת מטרות שונות, בתנאי שטח ומזג אוויר שונים ובשילוב מגוון רחב של חיישני יום ולילה.
התמונות בכתבה באדיבות אלביט

תגובות סגורות