חדשות אלקטרוניקה

חברה המפעילה חווה לגידול דגים תשלם 4 מליון דולר על הפרת הסכם ושימוש בטכנולוגיה ישראלית

המחוזי ת”א: חברה המפעילה חוות ענק לגידול דגים בניו-יורק תשלם 4 מליון דולר על הפרת הסכם ושימוש בטכנולוגיה ישראלית מהפכנית. ל-GFA  הישראלית ידע ייחודי המאפשר לגדל דגים ללא כל זיהום סביבתי ואשר באמצעותו ניתן להקים חוות גידול דגים במערכות סגורות, בכל אקלים, ללא תלות במקור מים וללא קרבה לים. דותן בר-נוי, מנכ”ל GFA: זהו מסר ברור לשוק כולו. מדובר בידע והטכנולוגיה שפותחו בישראל וייחודים לנו ואנו שומרים ונמשיך לשמור עליהם בטוחים ומוגנים.

חברה המפעילה חוות ענק לגידול דגים בניו-יורק תשלם 4 מליון דולר לחברת Grow Fish Anywhere (GFA) הישראלית במסגרת תביעה בגין הפרת הסכם מיזם משותף ושימוש בטכנולוגיה ישראלית מהפכנית לגידול דגים במערכות סגורות. כך פסק, על דרך של פשרה, השופט יצחק ענבר מבית המשפט המחוזי בת”א. בנוסף, קבע בית המשפט כי על מנת להבטיח את התשלום, חברת Local Ocean האמריקאית תשעבד 49% מאחזקותיה בחוות הדגים אשר הוקמה תחת ההסכם.

חברת GFA הישראלית הינה בעלת ידע ייחודי להקמה ותפעול של מערכת לגידול דגים בבריכות מי-ים ומים מתוקים. המערכת של GFA מונעת את הזיהום הרב הנגרם לסביבה מגידולי דגים בבריכות ובכלובים בים הפתוח כתוצאה, בין היתר, מהפרשות הדגים. הידע והטכנולוגיה של החברה הופך את בריכות גידול הדגים למערכת סגורה הכוללת טיפול בהפרשות הדגים ובשאר החומרים המזהמים וניקוי המים במערכת, זאת מבלי להחליף את המים ומבלי שמי הבריכות יוזרמו לסביבה. בכך המערכת אינה פולטת מזהמים לסביבה ויכולה לתפקד בכל אקלים, ללא תלות במקור מים וללא קרבה לים. בנוסף, המערכת הייחודית מאפשרת לגדל את הדגים בזמן קצר מהמקובל.

בשנת 2009 נקשרו GFA וקבוצת סאניט האמריקאית בהסכם מיזם משותף להקמת חוות דגים ענקית במחוז הדסון שבצפון ניו-יורק. על פי ההסכם, החברה הישראלית הייתה אמורה לספק ידע וטכנולוגיה וקבוצת סאניט התחייבה לספק מימון ושירותי-ניהול למיזם המשותף. בעקבות ההסכם הוקמה חברה משותפת, Local Ocean, שהקימה את החווה תוך שהיא עושה שימוש בידע ובטכנולוגיה הישראלים במטרה להגיע לחווה בתפוקה של 2,500 טון בשנה.

על פי כתבי הטענות שהוגשו לבית המשפט, מיד לאחר ש-GFA מילאה את התחייבויותיה עפ”י הסכם המיזם המשותף, והקנתה את הידע והטכנולוגיה לצוותים אשר הפעילו את החווה, הופר ההסכם מהותית בידי קבוצת סאניט והצדדים ניהלו משא ומתן אשר התבטא במזכר הבנות חדש ולא מחייב.

קבוצת סאניט טענה כי מזכר ההבנות מחייב חוזית, ואילו החברה הישראלית טענה כי המחויבות של שני הצדדים היא רק לחוזה המקורי אשר אותו ביקשה לאכוף ולא למזכר ההבנות. לכן על בית המשפט להצהיר כי GFA זכאית לקבלת את המסמכים הנדרשים לקיומו של הסכם המיזם המשותף וכי למזכר ההבנות אין כל תוקף ואינו מחייב.

בית המשפט המחוזי פסק, על דרך של פשרה, כי מזכר ההבנות שנחתם בין החברות בטל ואינו מחייב משפטית. בנוסף, בית המשפט קבע ש-GFA תקבל מהחברה האמריקאית 4 מליון דולר אשר יובטחו בשעבוד של 49% מהאחזקות בחווה. כמו כן, התחייבה החברה האמריקאית כי תעשה שימוש בטכנולוגיה ובידע של GFA אך ורק בחווה בהאדסון וכי לא תעשה כל שימוש בידע של GFA בכל חוות דגים עתידית אותה תקים.

בתגובה אמר דותן בר נוי, מנכ”ל GFA: “זוהי אבן דרך משמעותית ל-GFA, אשר שולחת מסר ברור לשוק כולו. הידע והטכנולוגיה הישראלים הייחודיים שלנו הינם בעלי ערך מיוחד, ואנו שומרים ונמשיך לשמור עליהם בטוחים ומוגנים בידינו. אנו שמחים להשאיר את המחלוקת הזאת מאחורינו ולהמשיך הלאה במאמצי המחקר והפיתוח ויישומם בחוות דגים חדשות”.

 

תגובות סגורות